Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 741 920
  • 8 198

Stigu

Jäsen
Minä luulen, että Euroopan mestaruus ärsyttää. Osaatko sinä kertoa miten Euroopan mestaruudesta voivat pelata joukkueet, jotka eivät ole sinne paikkaansa urheilullisesti ansainneet ?
Elämä ei aina ole reilua. Sama tilannehan on esim. KHL:n suhteen. KHL on Wikipedian mukaan "kansainvälinen, mutta pääasiassa Venäjällä pelattava jääkiekon ammattilaisliiga, joka on korvannut Venäjän superliigan kaudesta 2008–2009 alkaen". Jos Suomesta pitäisi valita urheilullisesti KHL:ään kelpuutettava joukkue, niin Jokerit olisi ehkä sijalla 5.

Itse veikkaan, että valtaosaa Narrifaneista jurpii nimenomaan Flinttarin esillenostamat asiat: Olisi ollut kiva kohdata IFK, Kärpät ja Tappara.

Ja ensi kaudesta: Lupaan maksaa sinut jokaiseen IFK:n kotiotteluun (itse valitsemasi katsomonosa pl. VIP-katsomo) , jos pidät IFK-paitaa ylläsi.

En gång IFK-kaappifani alltid IFK kaappifani
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä luulen, että Euroopan mestaruus ärsyttää. Osaatko sinä kertoa miten Euroopan mestaruudesta voivat pelata joukkueet, jotka eivät ole sinne paikkaansa urheilullisesti ansainneet ?

Joskus aikanaan tällä palstalla tuli perkeleesti lunta tupaan siitä, että Jokereilla on katossa Euroopan mestauus viirejä. Silloin ainoa selitys oli se, että ei voi olla arvokas mestaruus, sillä se ratkaistaan yhden viikonlopun turnauksessa.

Jokerit voitti Continental Cupin, joka vastaa jääkiekossa ehkä Euroopan Liigaa jalkapallossa, ei Champions Liigaa. Continental Cupilta puuttuu perinteet siitä, että sitä voisi ihan 100% sanoa Euroopan seurajoukkueiden mestaruudeksi.
Jääkiekon Continental Cup – Wikipedia
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jokerit voitti Continental Cupin, joka vastaa jääkiekossa ehkä Euroopan Liigaa jalkapallossa, ei Champions Liigaa. Continentala Cupilta puuttuu perinteet siitä, että sitä voisi ihan 100% sanoa Euroopan seurajoukkueiden mestaruudeksi.
Onneksi CHL:n perinteet kuitenkin riittävät siihen :)
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Onneksi CHL:n perinteet kuitenkin riittävät siihen :)
Jääkiekon Euroopan cup – Wikipedia
Jääkiekon Euroopan Cup oli CHL:n edeltäjä ja Jokerit on sen turnauksen kaksinkertainen mestari, 1995 ja 1996. HIFK sijoittui toiseksi 1981, kun hävisi finaalin ZSKA:lle, joka oli lähes sama siihen aikaan kuin Neuvostoliiton maajoukkue.
Euroopan Cupin korvasi EHL, ei Continental Cup.
European Hockey League – Wikipedia
Jääkiekon Euroopan seurajoukkueiden mestaruusturnaus – Wikipedia
Sitten tuli super six-turnaukset ja tämä korvasi taas muutaman kauden ajan Euroopan Cupin ja EHL:n aukkoa.
Jääkiekon mestarien liiga – Wikipedia
CHL-liigaa pelattiin 2008-09 ja nyt tehdään uusi yritys kaudella 14-15.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kuka näin on päättänyt?

Jos et tunne historiaa, en voi auttaa. Laitan vain faktoja ja linkkejä esiin. Continental Cupissa Suomea edusti yleensä Jukurit, ei Jokerit. Eikö se kerro sen turnauksen arvostuksesta sinulle mitään, vaikka en väheksy edes tuollaisen b-luokan Euroopan turnauksen voittamista, kun mestaruus on aina mestaruus.
Jääkiekon Euroopan seurajoukkueiden mestaruusturnaus – Wikipedia
Tässä tekstiä:
"Euroopan seurajoukkueiden mestaruusturnaus (engl. IIHF European Champions Cup) oli vuosittainen, Kansainvälisen jääkiekkoliiton järjestämä turnaus joka pelattiin tammikuun alkupuolella. Turnauksesta käytetään myös nimeä Super Six. Turnauksen voittaja oli jääkiekon seurajoukkueiden Euroopan mestari. Turnauksen edeltäjiä olivat nyt jo lopetetut Jääkiekon Euroopan cup sekä European Hockey League (EHL)."
 

Gemondo

Jäsen
Eikö tuon CHL:n edeltäjä ole kuitenkin European Trophy? Eikai kukaan tosissaan ole pitänyt ET:n voittajaa seurajoukkueiden Euroopan Mestarina?
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi lollero. Jotain kai kertoo sekin, että täällä Jokereiden osiossa on nää samat perusnimimerkit naapurista ja Porista jauhamassa chl:stä "Jokerit ja KHL - millä fiiliksillä" -ketjussa. ;)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos et tunne historiaa, en voi auttaa.
Kuten IIHF on asiasta verkkosivuillaan kertonut, CHL on juuri perustettu uusi sarja joka alkaa elokuussa 2014, riippumatta siitä mitä sinä tai joku muu Wikipediaan kirjoittaa.

The Champions Hockey League, Europe’s new premium club competition, will start in August 2014 and will crown the continent’s club champion in February 2015.

Everille voit historiaa ja perinteitä opettaa, jos koet tarpeelliseksi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eikö tuon CHL:n edeltäjä ole kuitenkin European Trophy? Eikai kukaan tosissaan ole pitänyt ET:n voittajaa seurajoukkueiden Euroopan Mestarina?

Juu, ei pidä. Uusi CHL on aikamoinen kyhäelmä kaudella 14-15 ja en ole siitä vielä ainakaan yhtään innostunut, vaikka siellä pelaa HIFK. Vaikuttaa edelleen harjoituspelien pelaamiselta ennen kauden alkua, jota jatketaan keinotekoisesti myös kesken Liigakauden. Kyllä sinne tarvitaan mukaan edustus KHL-liigasta, että voittaja voi pitää itseään oikeana Euroopan seurajoukkueiden mestarina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi lollero. Jotain kai kertoo sekin, että täällä Jokereiden osiossa on nää samat perusnimimerkit naapurista ja Porista jauhamassa chl:stä "Jokerit ja KHL - millä fiiliksillä" -ketjussa. ;)

Voisitko nyt oikein luetella ne perusnimimerkit Porista?

Itse kirjoitin eilen iltapäivällä viisi viestiä tähän keskusteluun, jossa kerroin mielipiteeni tilanteesta. MustatKortit on ainoa Ässiä kannustava kirjoittaja tämän jälkeen, joten minusta yleistyksesi on älytön.
 

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Voi lollero. Jotain kai kertoo sekin, että täällä Jokereiden osiossa on nää samat perusnimimerkit naapurista ja Porista jauhamassa chl:stä "Jokerit ja KHL - millä fiiliksillä" -ketjussa. ;)

Sama, ei tullut puskista, että täällä on taas jopa enemmän julleja kuin Jokerifaneja kirjoittelemassa.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Sama, ei tullut puskista, että täällä on taas jopa enemmän julleja kuin Jokerifaneja kirjoittelemassa.

Toisaalta, vaikka tämä ketju meidän osiossa sijaitseekin niin aihehan lähentelee kuitenkin yleistä kiekkokeskustelua ilman seurarajoja. Tilanne on suomalaisessa kiekkokulttuurissa niin uniikki, että muidenkin joukkueiden faneilla on varmasti sanansa sanottavana. Usein se ei ole meille jokerifaneille mieleistä, mutta se heille kaikille suotakoon.

Mitä ketjun aiheeseen tulee niin kyllä tässä jo kutkuttaa ajatus ensi kaudesta. Kokoajan täysin uusi kiekkokausi uusine, isoine haasteineen lähestyy ja nyt jo voi todeta olevan edessä myös mielenkiintoisin pre-season ehkä koskaan minun Jokeriaikanani. Miten tahansa tässä vielä käykin, niin isoja uudistuksia tulee joista koitan ammentaa innostusta seurata kotimaistakin kiekkoliigaa NHL:n sijaan. Kuitenkin se alkujärkytys on hiljalleen laskeutunut ja tässä alkaa fiilikset kääntyä positiivisen suuntaan liigan vaihdosta. Hiljaa hyvä tulee, toverit.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Kuten jo sanoin, Liiga ja liigaseurat ovat CHL:ssä mukana noin 20% osuudella. Everi on yksi yhdeksästä hallituksen jäsenestä, hänellä on siis 11% hallituksen äänistä. Jos noilla osuuksilla saa koko KHL:n suljettua sarjasta pois niin on kyllä kova jätkä ja suomalaisen jääkiekkoilun pelastus.
Onko sulla ihan oikeasti ymmärryksessä vikaa? Mä en väittänyt, että Everi sulki koko KHL:n pois, vaan J O K E R I T saatiin pois Everin (Liigan) toimesta. Ja siellä neuvotteluissa Everi edusti muita liigajoukkueita, siis Liigaa, ei pelkästään HIFK:ta. Se, että KHL jäi pois koko sopasta, oli sitten KHL:n oma päätös.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huisaa vääntöä tässä ketjussa. Tässä oma näkemys ja kontribuutio tähän kukkotappeluun:

Hjallista harmittaa CHLlästä rannalle jäänti, koska se olisi taannut otteluita Liigajoukkueita vastaan. Eli lisää rahaa.

Liigajoukkueet eivät Jokereita CHLlään halunneet, koska sekä KHLlässä että CHLlässä pelaava joukkue olisi vienyt sponsorituloja Liigajoukkueilta. Lisäksi lähtökohtaisesti Jokereiden KHL joukkue olisi pyyhkinyt Liigajengeillä lattiaa ja tämä olisi ollut suuri arvovaltatappio sekä Liigalle että Liigajoukkueille. Lisäksi joillain tahoilla oli varmasti halu näpäyttää Hjallista KHL siirrosta.

Jokerifaneja harmittaa koska CHL olisi ollut mahdollisuus pelata kilpailullisesti vanhoja vihollisia vastaan. Kenties myös hiukan harmittaa että muiden liigajengien fanit leikkivät jatkoajassa puhtoisen valkoista ja syyttävät jotain tahoa X siitä että Jokerit ei CHLlässä pelaa.

Jokerifaneja taas miellyttää se seikka että nyt voidaan keskittyä KHLlään, jossa haastetta riittää kyllä aivan hemmetisti. Kuluva kausi on näyttänyt että monen asian tekeminen yhtäaikaisesti ei vain yksinkertaisesti toimi.

Jokerifaneja (tai ainakin minua itseäni) ihmetyttää se miksi muiden liigajoukkueiden faneilla on niin hirveä tarve vähätellä sitä seikkaa että oli liigajoukkueiden etu- ja aloite ettei Jokerit CHLlää pelaa. Kaikki julkisuudessa olevat faktat tukevat tätä, kuten myös ihan pelkkä logiikka.

HIFK faneja harmittaa se että Everi jäi kiinni selvästä valheesta CHL asiassa. Naapurit, se ei ole teidän vika, samanlaisia suhmureita ne kaikki ovat.

Jotenkin noin.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
No eikö sekin ole täällä jo aika monta kertaa selvitetty, että edes liigaseurat yhdessä eivät olisi saaneet Jokereita ulos.
Niin...kerro ihmeessä missä se on moneen kertaan selvitetty? Ainoat selvitykset ovat olleet Rene Faselin ja KHL:n presidentin selonteot siitä, että suomalaiset eivät halunneet Jokereita mukaan, jonka seurauksena KHL päätti jäädä kokonaan pois. Aivan varmasti se 20% riittää, ja riitti saamaan Jokerit ulos. Mutta jos jostain kaivat ne monet selvitykset, niin pyydän nöyrimmästi anteeksi kaikilta hienoilta IFK-kirjoittelijoilta, jotka ovat antaneet oman erittäin korkeatasoisen panoksensa tähän, meitä jokerihenkisiä suuresti itketyttäneeseen CHL:sta poissulkemiseen.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Aivan varmasti se 20% riittää, ja riitti saamaan Jokerit ulos.

On se Fasel kyl ihan lapanen. Valittelee, ettei 12% riitä. No 20% ilmeisesti kuitenkin riittää, vaikka äkkisältään voisi kuvitella olevan vielä aika pieni vähemmistö. Eli voidaanko tästä nyt päätellä, että jos Fasel olisi jaksanut tehdä asian eteen vähän työtä ja houkutella edes yhden maan joukkueet + liigan kannalleen, niin olisi varmaan itsekin päässyt tuohon mystiseen "20% riittää, koska joku on jossain sanonut niin, tai ainakin antanut ymmärtää sen suuntaista, tai jotain..."

"Fazel said he had personally had no objections to the KHL or Jokerit participating in the Champions Hockey League, but that the IIHF had been overruled because it only owns 12 percent of the shares in the new venture."

Edit.
Tuntuu myös hassulta, miten punainen vaate (heh) tämä ilmoille heitetty vastustus muualtakin, kuin Suomesta, tuntuu olevan. Meinaa välillä tuntuu, että ainakin osa jokerikannattajista suorastaan elää ja hekumoi, kun pääsee tulkitsemaan jonkun vihaavan heitä..
 
Viimeksi muokattu:

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu, ei pidä. Uusi CHL on aikamoinen kyhäelmä kaudella 14-15 ja en ole siitä vielä ainakaan yhtään innostunut, vaikka siellä pelaa HIFK. Vaikuttaa edelleen harjoituspelien pelaamiselta ennen kauden alkua, jota jatketaan keinotekoisesti myös kesken Liigakauden. Kyllä sinne tarvitaan mukaan edustus KHL-liigasta, että voittaja voi pitää itseään oikeana Euroopan seurajoukkueiden mestarina.

Ei mulla ole mitään vastaan, jos eurooppalaiset lätkäjengit haluavat perustaa oman CHL:n. Parempi varmaan Jokereillekin pelillisesti olisi keskittyä omaan paikalliseen liigaansa missä pelaavat.

Se mua tuossa CHL:ssä mietityttää, että millä rahalla tuota oikein pyöritetään, jos homman pitäisi taloudellisesti ilman todella isoa sponsoria pyöriä. HIFK:lla on varmasti rahaa muutama vuosi pistää tuohon, mutta miten on muiden suomalaisten seurojen kanssa? Pahimmillaan noita pelejä ei kovin monta tule, niin ei sieltä hirveästi tulojakaan voi tulla. En halua vittuilla tai kinastella, mutta tuo asia mietityttää.

-duud-
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin...kerro ihmeessä missä se on moneen kertaan selvitetty? Ainoat selvitykset ovat olleet Rene Faselin ja KHL:n presidentin selonteot siitä, että suomalaiset eivät halunneet Jokereita mukaan,

No, ehkä selvitetty oli liioiteltua, mutta edelleen: Ei ole millään muotoa todennäköistä, että pieni vähemmistö olisi nuijinut tällaisen päätöksen vastoin kaikkien muiden tahtoa. Ei ole mikään salaisuus, että Ruotsissakin Jokerien kHL- loikka on aiheuttanut suurta närää, ehkä muuallakin. Ja en jaksa nyt kaikkia Faselinkaan lainauksia hakea, mutta ei käsittääkseni missään vaiheessa puhunut pelkästään suomalaisista noina vastustajina. Minusta Jokeri- pelit olisivat olleet piristys kauteen, kun ei kerran liigassakaan kohdata.
 

pullopoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
“We had some discussions with the KHL. They didn’t want to join because of different reasons,” IIHF president Rene Fazel told R-Sport.
He added that one major stumbling block was the issue of Jokerit, a Finnish club that will join the KHL next season in the face of heated opposition from the Finnish league.
“For sure they wanted to have Jokerit participating in the Champions Hockey League and that was refused by the board and that was one of the reasons why they didn’t want to participate,” he said. “The Finns, they were not in favor of that, and there was a huge discussion about this and in the end the KHL decided to say no.

Minun mielestä tämä nyt lähinnä tarkoittaa sitä että suomalaiset ovat alkaneet änkyttämään vastaan kun Jokerit on nimetty muiden KHL-seurojen sekaan, tämä on johtanut keskusteluihin KHL:n ja CHL:n välillä joihin KHL on venäläiseen mentaliteettiin kuuluen kyrpiintynyt ja vetäytynyt itse pois. Tähän peilattuna on ihan turhaa spekuloida siitä olisiko suomalaisseuroilla valtaa jättää KHL pois, vaan kyse on siitä että suomalaiset laittoivat vastaan, ja KHL sanoi ei. Boldasin pari kohtaa jotka vie minua näille raiteille.

Minun mielestä ihan hyvä molemmille että tämä meni nyt niin kuin meni. Tilanne olisi toinen jos tämä olisi oikea liiga tjs., jolloin KHL-siirto harmittaisi jälkeen päin ajateltuna minua suuresti, mutta kun kyseessä on kuitenkin käytännössä taas jälleen kerran uudella nimellä perustettu European Trophy niin en näe mitään syytä miksi tänne olisi pitänyt edes pyrkiä kun tuolla on kuitenkin tuota uutta ja eksoottista tulossa ensi kaudella, johon pitää laittaa 110% keskittymisestä, niin pelilliset kuin kaukalon ulkopuoliset asiat mukaan lukien. Tämä ET/CHL/EHL on minulle ainakin ollut vain pre-season-/joulutaukoviihdettä. Ihan kiva turnaus, mutta nyt jostain syystä tästä ollaan täällä forumeilla nostamassa jotain uutta Euroopan laajuista supersarjaa jota tämä ei ole, vaan turnaus kuten nämä kaikki aikaisemmatkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, ehkä selvitetty oli liioiteltua, mutta edelleen: Ei ole millään muotoa todennäköistä, että pieni vähemmistö olisi nuijinut tällaisen päätöksen vastoin kaikkien muiden tahtoa. Ei ole mikään salaisuus, että Ruotsissakin Jokerien kHL- loikka on aiheuttanut suurta närää, ehkä muuallakin. Ja en jaksa nyt kaikkia Faselinkaan lainauksia hakea, mutta ei käsittääkseni missään vaiheessa puhunut pelkästään suomalaisista noina vastustajina. Minusta Jokeri- pelit olisivat olleet piristys kauteen, kun ei kerran liigassakaan kohdata.

Olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman objektiivinen tässä casessa ja yrittänyt vältellä katsomasta Hjallis-lasien kautta. Samaa voisi toivoa muiltakin, on ne lasit sitten Hjalliksen tai Everin. Jymäkkä on erinomainen ja asiallinen kirjoittaja, mutta voisit kyllä myöntää sen, että Jokerit torpattiin nimenomaan suomalaisten seurojen toimesta. Taustalla oli mm. kansallinen etu, pelko, kosto ja näpäyttämisen halu. Toisaalta Hjallis & Kummola saivat tasan sen mitä omilla toimillaan Jokerien KHL- ja hallikaupassa hakivatkin. Tähän kaksikkoon on niin laaja vittuuntuminen liigaseurojen kentässä, että tällä kertaa se purkautui näin.

Ei kun kohtia uusia haasteita :)
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Täytyypä nyt työntää oma lusikkakin tähän soppaan. CHL sotkua en lähde sen kummemmin kommentoimaan, kun en yksityiskohtiin oo paremmin tutustunut, ja ihan objektiivista tietoa kai on mahdoton saada.

Musta on aika selvää, että monelle toi Jokereiden KHL:ään lähtö on punainen vaate sen takia, että niiden budjetti kasvaa, jolloin tottakai saadaan parempitasoisia pelaajia ja pelataan tasoltaan kovemmassa sarjassa. Tavallaan tunnetaan alemmuuskompleksia, mutta mä ihmettelen minkä takia. Omasta mielestäni yksikään seura ei sellasenaan ole toista ''parempi'' tai ''arvokkaampi'' (joo en keksiny parempia termejä). Paremmuus on kuitenkin tässä tilanteessa mun mielestä hyvin subjektiivista. IFK-faneille se paras seura on IFK, Jokeri-faneille Jokerit, Ässä-faneille Ässät jne. Ei se itse joukkueen pelillinen taso loppujen lopuksi tarkoita sitä, että ois jotenkin hienompaa kannattaa seuraa, jolla on varaa hankkia huippupelaajia. Ihan yhtä lailla Liigassa operoidaan pienemmillä ja vähän suuremmilla budjeteilla, eikä se silti tarkota, että joku Pelicans, SaiPa, Ilves yms. ois seurana jotenkin huonompi. Kyseisten seurojen faneille ne on varmasti ''maailman parhaat seurat''. Toisaalta ei se myöskään tarkoita, että isoilla budjeteilla operoivia pitäisi hylkiä. Toisilla seuroilla on enemmän rahaa, kuin toisilla that's it.

Summa summarum. Jokereiden lähtö KHL:ään ei tarkoita sitä, että kyseinen seura ja fanit ois jotenkin ''ylempiarvoisia'' tai ''parempia'', vaikka tottakai saa kovatasoisempia pelaajia, koska budjetti. Toisaalta ei se myöskään oo mikään syy hyljeksiä Jokereita tai niiden faneja. Ei KHL:ään lähtö myöskään niistä tee sen ''huonompia'' kuin muut liigaseurat. Toki lähtö pudottaa jonkun verran katsojatuloja muilla liigaseuroilla, mutta turha tässä nyt mitään paniikkinappulaa on vielä painaa vaan edetä rauhassa ja katsoa mitä tuleman pitää.

Toivottavasti nyt joku sai jotain selvää tästä sekamelskasta, ja täähän oli vaan mun mielipide.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Toisaalta, vaikka tämä ketju meidän osiossa sijaitseekin niin aihehan lähentelee kuitenkin yleistä kiekkokeskustelua ilman seurarajoja. Tilanne on suomalaisessa kiekkokulttuurissa niin uniikki, että muidenkin joukkueiden faneilla on varmasti sanansa sanottavana. Usein se ei ole meille jokerifaneille mieleistä, mutta se heille kaikille suotakoon.

Lukekaa tästä te kaikki ihmettelijät! (Hyvä paluu tällekin puolelle, tsajari! Propsit!)

Mun mielestä tämä koko Hjallis-Everi-Fasel-Medvedev-KHL-CHL-rimpsu kuuluu oikeastaan aikalailla kaikille eurooppalaista jääkiekkoa seuraaville ja toisekseen aika hyvin tähän ketjuun. Ei mua harmita tai yllätä lukea Jokerifaneilta viestejä, joissa KHL:ää puolustetaan ja CHL:ää vähätellään, tai HIFK-faneilta toisinpäin. Se, mikä on snadisti ärsyttävää, on uusien kirjoitusten kovan tahdin(kin) aiheuttama kiihkoväittely.

On nimittäin ihan asiallinen huomio, että Faselin lausunnosta voi hyvin erotella kaksi erilaista pääpointtia. Sitten erikseen voidaan todeta ne asiat, joista Fasel ei sanonut mitään, kuten esimerkiksi se, mitkä olivat ne muut seikat joiden takia KHL jättäytyi pois. Jokereiden pääsemättömyys oli ilmeisimmin yksi, mutta mitä muuta? Tuskin kukaan ajattelee, että KHL alkaisi niskuroida hyvän kaupantekomahdollisuuden edessä vain Jokereiden takia. Kenties KHL voi olla tässä yrittämässä jonkinlaista 2000-luvun mannermaasulkemusta, eli jättäytyä pois siksi, että CHL ei kasvaisi urheilullisesti liian kiinnostavaksi. Tämä kävisi järkeen, jos kerran tilanne on se, ettei CHL ota vastaan käskyjä suurelta ja mahtavalta KHL:ltä. Jokerien poisjäämisen vaade on selkeästi ollut yksi tällainen KHL:n toive, jonka CHL on tavalla tai toisella evännyt, mutta kuten sanoin, tuskin ainoa laatuaan. Voi todella olla, että CHL on tietoisesti "hinnoitellut KHL:n ulos", eli tehnyt tahallaan niin huonot ehdot KHL-joukkueiden osallistumiselle, ettei niin tapahtuisi. Kenties halutaan esim. viiden vuoden kuluttua kilpailla tosissaan. Eurooppalaisessa perinteessä on kilpailulla iso merkitys, venäläisessä ei niinkään: Venäjällä (en puhu nyt pelkästään NL:sta) on ollut tapana nimenomaan sulauttaa. Sopisi kuvioon.

Mitä tulee Everiin, Tapparaan ja Kuopion Neekeriin, uskon, ettei Jokereiden mukaantulo CHL:ään olisi ollut mieluisaa. En ota kantaa siihen, kuinka paljon mahdollisuuksia Liigalla on ollut vaikuttaa suoraan tällaiseen poisjättämiseen, vai onko taustalla ollut laajempikin rintama. Joka tapauksessa on (ainakin itselleni) hyvin vaikeaa välttää kuvittelemasta, että osa Everin edustaman Liigan päättäjistä tekee Jokereihin kohdistuvia päätöksiä arvovalta- ja henkilökohtaiselta pohjalta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sitten erikseen voidaan todeta ne asiat, joista Fasel ei sanonut mitään, kuten esimerkiksi se, mitkä olivat ne muut seikat joiden takia KHL jättäytyi pois.

- Kaikkiin kysymyksiin löytyi ratkaisu, jopa kisan aikatauluun. Tästä huolimatta KHL-joukkueiden osallistuminen ei ollut mahdollista ja se johtui yhdestä ainoasta kysymyksestä, Medvedev toteaa uutistoimisto ITAR TASSille.
 

Hogrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpas Everillä iso valta kun pystyy torppaamaan yksin koko KHL:N.

Lapsiasioista saa muuten hyvin selvää miten asioita Venäjän suunnalla hoidellaan.

Jos Jokerit on syypää tähän karikkoon niin veikkaan että todennäköisempi syy on CHL:n rahanjaossa. Mitä todennäköisemmin Jokerit olisi ollut samalla kupilla Liiga joukkueiden kanssa ei Venäläisten virkaveljiensä kanssa.....mainostulot etc eli suorassa kilpailutilanteessa. KHL:n siirtyessä moni sanoi Hjalliksen toimintatavoista että se on bisnestä niin kai tämäkin menee samaan sarjaan. Liigan joukkueilla ei taida myöskään olla kauheasti myötätuntopisteitä siihen suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös