Kun luin ensimmäiset huhuilut Jokerien mahdollisesta KHL:n siirtymisestä oliko torstaina, niin ensimmäiset reaktio oli ei missään nimessä ja toivottavasti vain pelkkä huhu. Kun huhut Jokerien KHL:n liittymisestä voimistuivat tuntemukset olivat pelokkaat ja epätoivoiset. Miten käy omalle Jokerikannatukselle? Kiinnostaako Jokerien pelit enää jatkossa? Mitä joukkuetta nyt alan kannattamaan SM-liigassa? Loppuuko koko jääkiekon seuraaminen omalta osaltani? Omat tuntemukset olivat täynnä pettymystä, harmistusta ja myös haikeutta. Olin myös loukkaantunut, kun joukkuetta, jota olen kannattanut lähes 20 vuotta, ollaan ottamassa minulta pois. Etelä-Pohjanmaalla kasvaessani mikään liigajoukkue ei ollut maantieteellisesti minua lähellä. Jokerien vuoden -94 mestaruus oli ekaluokkalaiselle kova juttu ja varmaan se sai minut kasvamaan Jokeriksi. Viimeiset 6 vuotta olen asunut Jyväskylässä ja iso osa omaa Jokerikannatusta viimevuosina on ollut Jokerien vierailut Hippoksella vaikka liian usein on turpaan tullutkin. Hartwallille en ole päässyt kuin max kerran ja kaksi kaudessa ja näin ollen tuntui, että Jokerit karkaa vain kauemmaksi itsestäni. Loppuun asti toivoin skenaariota, jossa KHL:n lisäksi Jokerit olisi jatkanut myös SM-liigassa vaikka se vaikuttikin epärealistiselta. Kun katsoin eilen suoraa lähetystä tiedotustilaisuudesta ja Hjallis lopullisesti vahvisti Jokerien siirtymisen KHL:n olin lähellä purskahtaa itkuun.
Nyt kun tätä uutista on eilis-iltapäivästä lähtien sulatellut, niin koko ajan on alkanut tuntua paremmalta ja fiilikset alkavat olla jo toiveikkaan positiiviset. Melkein tässä jo miettii, että miksi sitä pitää vielä yksi kausi SM-liigaa kärvistellä. On hienoa, että nimenomaan Jokerit on se joukkue, joka lähti ensimmäisenä mukaan johonkin SM-liigaa suurempiin kuvioihin. Täytyy nostaa hattua Hjallikselle. Minusta on ollut ilahduttavaa lukea muiden joukkueiden kannattajien kirjoituksia siitä kuinka he arvostavat Hjalliksen rohkeutta viedä Jokereita eteenpäin. On ollut myös hienoa lukea niitä mielipiteitä, missä kerrotaan että KHL:ssä kannatetaan ja seurataan ilman muuta Jokereita. Joitakin halventavia kommentteja tietenkin tulee, mutta se on lähinnä kateutta. Tästä eteenpäin Jokerit on kiistatta Suomen ykkösseura ja kun mennään joitakin vuosia eteenpäin, niin uskon monella suomalaispelaajalla olevan jonkinlaisena tavoitteena päästä pelaamaan nimenomaan Jokereihin. Parhaat tavoittelevat tietenkin NHL:ää, mutta silloinkin Jokerit saattaa olla välitavoite. Jatkossa jarkkoimmoset, petrikontiolat ja jannejalasvaarat tulevat toivon mukaan Jokereihin. Jotkut varmasti lähtevät Venäjälle rahan perässä, mutta uskon Jokerin olevan vahvoilla sen vuoksi, että voi asua Suomessa ja pelata silti Euroopan kovimmassa sarjassa. Toivon mukaan Jokereissa pelaa KHL:ssä pääosin suomalaisia pelaajia. Mikael Granlund totesi HIFK:hon siirtyessään, että Suomessa kovin haaste on pelata HIFK:ssa. Jatkossa Suomessa kovin haaste on pelata Jokereissa. Vaikka KHL ei tätä ennen ole juurikaan kiinnostanut, niin jatkossa lunnollisesti kiinnostaa enemmän vaikka joukkueita en paljon tunnekaan. On hienoa, että nimen omaan Jokerit pelaa Euroopan kovinta kiekkosarjaa. Jokereiden peleissä tulen käymään jatkossakin vaikkakaan minulle se ei ole mahdollista käydä kovinkaan usein.
Yksi mikä itseäni hieman mietityttää on se, että Suomessa asuessa SM-liigaa on ollut helpompi seurata kuin mitä tulee olemaan jatkossa KHL:ää. SM-liiga on täällä enemmän esillä ja on sinänsä ollut mielenkiintoista seurata myös vaikka KalPa-Lukko tai Tappara-Pelicans otteluita. Jatkossa vaikkapa Sibir Novosibirsk-Avangard Omsk otteluita on hankalampi seurata. Samalla muut joukkueet jäävät etäisiksi, samoin niissä pelaavat pelaajat. Se on kuitenkin varmaa, että KHL:ssä kiinnostaa nimen omaan Jokerit eikä vastustajat. Jokerien matkassa kuljetaan vaikka tie veisi minne! Ainoastaan nimen ja logon vaihtuminen saisi harkitsemaan asiaa. Oman SM-liigan seuraamisen uskon tästä hiipuvan. Jatkossa varmaan kiinnostaa lähinnä kuka voittaa mestaruuden, se kiinnostaa myös korisliigassa ja mestiksessä, ja varmaan tulen käymään joissakin peleissäkin, mutta aktiivinen seuraaminen luultavasti jää. Liigalle käy kuin Suomen maajoukkueelle. Se ei juurikaan kiinnosta silloin kun parhaat eivät ole mukana. Nähtäväksi jää, järjestävätkö muut seurat Jokereille ensi keväänä jonkin jäähyväisseremonia Jokerien vieraillessa kyseisellä paikkakunnalla viimeistä kertaa kuten Raipelle muutama vuosi sitten. No, tuskinpa sentään, mutta luultavasti muiden joukkueiden kannattajat haluavat tulla vielä viimeisen kerran (ainakin toistaiseksi) katsomaan Jokereita heidän kotihallissaan.
Ensimmäisten fiilisten myötä näytti, että minun on hylättävä Jokerit, koska Jokerit hylkää minut, mutta eihän näin ole todellakaan käymässä! Hienoa oli kuulla mitä Hjallis sanoi Jokereista ja mitkä hänen tavoitteensa ovat KHL:ssä.
Sarjasta viis, minulle on vain JOKERIT!