Eihän tuota Jokereiden tilannetta kokonaisuutena käy sääliksi - puhumattakaan suomalaisten fanien tuskasta. Johtoportaalla on ihan täysi työ saada tämä jollakin tavalla haltuunsa, mutta vieroksun kovasti ainakin itse tuota nyt valittua nollatiedotuksen linjaa ja yritetään jääkiekon ikiaikaisilla pelimerkeillä (=politiikka ei kuulu jääkiekkoon) siirtää ihmisten fokus pois Jokereiden osuudesta asiaan. En oikein keksi, mihin tätä edes vertaisin - nuorempi Harkimo taisi kysellä Twitterissä, miksei yksittäisiä pelaajia, jotka jatkavat KHL:ssä tuomita kuten Jokereita. Mielestäni yksittäisen pelaajan tuomitseminen on huomattavasti hankalampaa kuin itse yrityksen ja näiden asema ei ainakaan omassa sisälukutaidossani ole täysin samanlainen.
Minä (yksilönä) olen riippuvainen nykyisestä työstäni - jos työnantajani myisi tuotteita Venäjälle niin todennäköisesti joutuisin kantamaan yksilönä siitä vastuuta vähenevien töiden merkeissä joka tapauksessa. Tai vastaavasti, jos yrityksemme ostaisi tuotteita Venäjältä ja tuo toiminta menisi jäihin niin totta kai silloinkin kärsisin yksilönä siitä seurauksia. Voisinko realistisesti irtisanoutua, koska en halua olla missään tekemisissä Venäjän kanssa? Ehkä voisin, mutta suurin osa ihmisistä kuitenkin ymmärtää sen, että yksilö ei aina voi valita työolosuhteitaan - yksilönä työsopimuksien rikkominen on hieman haastavampaa kuin joukossa. Henkilökohtainen riski on täysin toisenlainen kuin yrityksen riski.
Jokerit on kuitenkin venäläisomisteinen jääkiekkojoukkue, jota käytetään venäläisen propagandan välineenä Suomessa. Tällaiselta työnantajalta, joka kuitenkin maksaa veronsa Suomeen, on täysin perusteltua silloin pyytää merkittävää tekoa eli poistumista kyseiseltä markkinalta, jossa se omalla tuotteella osallistuu voimakkaasti tähän kyseenalaisen propagandan luomiseen & jakamiseen. Jokerit on organisaationa samanlaisessa vastuussa kuin esim. ydinvoimalat, joiden rakennukset ollaan täysin samasta syystä laittamassa nyt toistaiseksi jäihin. Totta on myös se, että sen lauluja laulat kenen puuroa syöt. Jos Jokerit haluaa edes jossakin määrin säilyttää suomalaisuutensa niin sillä on poikkeuksellisen korkea vastuu tässä tilanteessa: se ei voi enää osallistua venäläisen propagandakoneiston toimintaan.
Ymmärrän sen, että Jokerit vain haluavat pelata jääkiekkoa. Jääkiekon pelaaminen ja urheilu ovat kuitenkin sillä tavalla politiikan sisäpuolella, että tässä tilanteessa, kun lähdetään valloittamaan naapurivaltiota niin silloin ei ole oikea pelata vain jääkiekkoa kyseisessä Liigassa. Yksittäiset pelaajat voivat jatkossakin halutessaan mennä pelaamaan KHL:n - siellä voi edelleen yksilönä harjoittaa ammattiaan venäläisessä joukkueessa, joka myös palkan maksaa. Sen sijaan suomalaisia joukkueita olisi jatkossa paras nähdä joko länsimaalaisessa yhteisessä jääkiekkosarjassa tai sitten ihan tässä kotoisessa Liigassa. Myös Jokerit on tervetullut pelaamaan tätä yhteistä Liigaa, vaikkei se ehkä tuohon KHL:n tasoon ylläkään - se kuitenkin tarjoaa sellaisen taloudellisen toimintaympäristön, jossa voi olla varma, ettei toimintaympäristössä kukaan tule ihan heti sieltä repimään pois.