Pahinta tässä tilanteessa on nyt se, että porukka toimii juuri näin. Tiedostaa omistajien taustat, sarjan muovisuuden ja korruption. Silti käydään peleissä, koska kiekko on hyvää ja läpsyttimet plus joku screeni jossain. Välillä ihmisten täytyy päästää jostain itselleen tärkeästä asiasta irit, jotta saataisiin tuloksia. Jos ei ole osa ratkaisua, on osa ongelmaa.
Sinä et ole tainnut vieläkään ymmärtää sitä, että edustat (jokseenkin äänekästä) vähemmistöä ja siksi mielipiteilläsi ei ole kokonaisuuden kannalta paljoakaan merkitystä. Saat olla Jokereiden asioista mitä mieltä vain, mutta olet siltikin vain yksi kannattaja ja Jokereille tasan yhtä arvokas kuin kannatuskulttuurista vähät välittävä ja otteluita hiljaisesti seuraava rivikannattaja, joka ei vaivaudu valittamaan paha oloaan päivästä toiseen netin keskustelupalstalla. Edelleen, KHL-Jokereiden otteluissa käyvä, mutta Liigassa esim. Kärppiä kannattava henkilö on Jokereille tasan yhtä arvokas kuin sinuntapaisesi "oikeaoppinen" kannattaja. Jos katsotaan asioita faktisesti, niin Jokereiden yleisökeskiarvo on noussut valtaisan paljon verrattuna viimeisiin liigakausiin, mikä tarkoittaa sitä, että nykymuotoinen KHL-Jokerit on Jokereiden kannattajien myötä paljon mielenkiintoisempi tuote kuin aiempi SM-liigassa pelannut Jokerit. Tälle tosiasialle sinä et voi mitään, vaikka olisit asioista täysin toista mieltä.
Minulle syy käydä peleissä on se, että pelin taso on hyvää ja että siellä pelaa Jokerit. Jos jätetään NHL-pelit pois, niin en ole livenä mitään muita ammattilaistason kiekko-otteluita nähnytkään. Liigassa viime vuosina pelin taso oli niin ala-arvoista, että huomasin itsekin kyllästyneeni jääkiekkoon ja Jokereihin täysin, minkä vuoksi lopetin peleissä käymisen lähes kokonaan.
Edelleenkin sinun kannattaa huomata, että se ei tee sinusta yhtään parempaa tai arvokkaampaa kannattajaa, vaikka huutaisit joka matsissa äänesi käheäksi (tätä tuskin olet viimeisen parin kauden aikana tehnytkään). Itselleni monessa aiemmassa viestissä kuvailemasi "oikeaoppinen kannattaminen" on täysin toisarvoista ja hakkaan mieluusti läpsyttimiä vääräoppisesti yhteen. Myönsitpä sitä tai et, mutta nykyään suuri osa hallista lähtee mukaan tällaiseen vääräoppiseen kannattamiseen. Liiga-aikana tällaista koko hallin tasolla tapahtuvaa kannattamista tapahtui aniharvoin, jos ollenkaan.
En myöskään ymmärrä, miksi minun pitäisi olla kiinnostunut jostain omistajien taustoista tai korruptiosta. Jos tälle linjalle lähdetään, niin aika monessa urheilulajissa ja maassa on vastaavia "ongelmia". Itse seuraan jääkiekkojoukkue Jokereita ja minulle on täysin yhdentekevää, millaiset taustajoukot joukkueen takana vaikuttavat.
Siinä olet kyllä oikeassa, että välillä ihmisten täytyy päästä irti, jotta saataisiin tuloksia. Itse tein näin viimeisinä liigavuosina ja lopetin matseissa käymisen lähes täysin. Jos se on vaikuttanut edes hitustakaan siihen, että Jokerit siirtyi KHL:ään, niin olen suoritukseeni tyytyväinen. Ongelma eli Liiga on jäänyt taakse ja olen nyt osa ratkaisua.