Tumba kirjoittaa asiaa, vaikka olen kyllä jäävi näin sanomaan. Viimeiset kaudet on tullut oltua sitä mieltä, että joukkueesta puuttuu sekä taitoa että kovuutta. Ennen viime kautta ja kauden aikana totesin, että Jokereiden puolustus ei kestä SM-liigassa siinä vaiheessa, kun kovat pelit alkavat ja että hyökkäys on liian kädetön. Nyt ensi kauden joukkueen pakeista on vielä poissa paras kiekollinen (Campbell) ja paras fyysinen (Ossi).
Silti on pakko sanoa, että valittu linja on tässä vaiheessa oikea. Omia pelaajia nostetaan rosteriin. Olisi kuitenkin syytä pohtia tarkkaan sitä, miksi Jokerit haluaa aktiivisesti ulostaa isokokoisia omia pelaajiaan. Esimerkiksi Malmivaara tai Laine ovat molemmat raskasta kalustoa, jos nykyiseen rosteriin verrataan. Noin 95-kiloinen Kaltevakin oli viime perjantaina jo hakemassa hallilta kamppeitaan, mutta sai lopulta - onneksi - sopparin Jokereihin.
Kirjoitin aika päiviä sitten, että Jokereiden kausi 2005/2006 tulee olemaan välivuosi ja tällä joukkueella niin myös käy. Alakerran kalusto on kovuudeltaan liigan kevyin ja taidoiltaan keskitasoa. Hyökkäyspäähän Metron stuntti ja sillä ollaan neljän vertailussa joukossa, mutta kokonaisuutena Jokerit on noin ylempää keskitasoa ensi kauden liigassa.
Mutta en teilaa. Mietin pitkään, mitkä ovat todelliset vaihtoehdot ensi kaudelle. Kilpaileva vaihtoehto olisi ollut pistää 5-6 ukkoa mäkeen ja hankkia tilalle ostomiehiä, joilla on myös taitoa ja lisäksi fysiikkaa riittävästi. Jalkanen ja Latvala olisivat lähteneet minun listallani heti ulos. Jokerit ei kuitenkaan näin menetellyt ja uskon aika vahvasti, että tilanteeseen ajauduttiin osittain pakon edessä. Ihan saman pakon, joka pisti ottamaan Kaltevan sittenkin mukaan aivan kalkkiviivoilla. Taustalla on kaksi syytä. Ensinnäkin Hjallis & Virmanen toivovat, että Lepistö, Kantee ja Filppula ovat vuoden vanhempina huomattavan paljon taitavampia ensi kaudella. Heille annetaan lisäpeliaikaa ja Kaltevalle vihdoin mahdollisuus ja toivotaan parasta. Hyvä näin. Sitten se toinen asia, se pakko. Kyseessä on taloudellinen välttämättömyys. Mulla on sellainen käsitys, että Jalkasen ja Latvalan osalta stuntteja haettiin ihan tosissaan, mutta saatavilla olevien korvaajien hintaluokka on niin kallis, että nykyisillä mennään. Kyllä Latvalakin on saatanan kallis. Mutta minkäs teet? Kun jokainen kuviteltavissa oleva huonompikin suomalaispakki vaatii vähintään saman verran kuin Latvala ensi kaudesta, vaihtoehtoja ei juuri ole. Siis oikeasti, tässä ja nyt.
Ongelmaksi saattaa tulla se, että ensi kauden joukkue on edellä kirjoitetun vuoksi liiankin kädetön, väritön ja antifyysinen. Se tulee merkitsemään myös yleisömäärissä. Itse koitan kuulostella asiaa valmennusjohdolta ja ainakin etukäteen mulla on tunne siitä, että Lukkarila ja Wade haluavat ehdottomasti kovuutta pakkikalustoon.