McMulligan
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit
McMulligan, mä puhuin ihan tarkoituksella jääkiekosta sillä se poikkeaa jalkapallosta keskeisesti siinä, ettei jääkiekossa ole olemassa voittajien keskenäisiä sarjoja. Kuten arvasin, joku ottaisi kuitenkin futiksen argumentikseen. Siispä voidaan toki tarkastella asiaa vähän. Paljoa ei tarvitse.
Mun kirjoitushan ei ollut suoraan pelkästään sulle suunnattu, vaan myös usealle muulle jotka palkkaeroista purnaavat ja käyttävät vertailuna NHL:ää. Mutta hyvä jos herättää ajatuksia.
Tosi banaali esimerkki. Kuten hyvin tiedät, Leicesterin mestaruus oli kaikkien aikojen isoin pommi sarjamuotoisessa urheilussa. Tuollainen poikkeus ei käy millään tavalla koskaan ikinä missään edes puolikkaaksi esimerkiksi yhtään mistään. Ja kyllä, budjettien erot ovat Premierissä isommat kuin KHL:ssä.
Ei Leicesterin esimerkki mikään banaali ole millään muotoa. Kyllä, Leicesterin mestaruus oli todella poikkeuksellinen esimerkki urheilussa. Samalla se oli myös esimerkki, että huomattavasti pienemmällä budjetilla operoivalla seuralla on kuitenkin myös mahdollisuus voittaa mestaruus. Ei kovin todennäköinen mahdollisuus, mutta mahdollisuus kuitenkin. Pitäisikö kaikilla olla hyvin todennäköinen mahdollisuus mestaruuteen? Ei. Markkinatalous toimii urheilussa siinä missä muuallakin ja joillakin joukkueilla on mahdollisuus panostaa enemmän fyrkkaa kuin toisilla ja parantaa sillä omia todennäköisyyksiään. Lisäksi mä pidän Valioliigan voittamista, joka perustuu pelkästään pitkään runkosarjaan ilman playoffeja, vielä kovempana suorituksena kuin playoff-sarjojen voittoa, joissa sattumalle annetaan vielä enemmän sijaa.
Ensinnäkin kysyn, haluaisitko sinä että Jokerit olisi mukana vielä nykyistäkin epätasaisemmassa sarjassa? Ja vielä perusteluna se, että La Liga tai Premier eivät ole lähtökohdiltaan kovinkaan tasaisia..? Jokerit saisi siis jatkaa KHL:n miniatyyrisirkuspossuna koska myös Swansea ja Espanyol ovat tosi köyhiä suhteessa ManUun ja Realiin? Tämä logiikka ei toimi eikä tällainen ajattelu vastaa siihen kritiikkiin lainkaan jota minä esitin.
Omaa haluani en tuonut esille missään vaiheessa kirjoitusta. Vertasin vain tilannetta muihin ison rahan urheilusarjoihin, joissa NHL on palkkakattoineen enemmän poikkeus kuin sääntö. Tottakai mä haluaisin Jokereille Liiga-ajan statuksen, jossa me oltaisiin taas se seura, joka pyörii sarjan isoimmalla budjetilla ja omaa sitä kautta parhaimmat mahdollisuudet sarjan voittoon. Hyväksynkö taas sen, että Jokerit ei siinä tilanteessa ole nyt, kun sarjan palkkakuluilla ei ole realistista kattoa? Kyllä. Muututtiin ennakkosuosikista altavastaajaksi ja sen mukaan eletään. En mä koe, että Jokereilla pitäisi automaattisesti olla täysin samat resurssit käytössä kuin kaikilla muillakin sarjan joukkueilla. Niin ei ollut Liigassa, eikä niin ole KHL:ssä. Eikä niin ole suurimmassa osassa muitakaan ammattilaissarjoja.
Toisekseen, kuten aiemmin kirjoitin, jalkapallossa on kansainvälisiä sarjoja, joihin kohdistuu suurta mielenkiintoa. Jotta näitä lajeja voitaisiin oikeasti verrata tästäkään näkökulmasta, jääkiekossakin pitäisi olla vastaava mestareiden liiga ja vaikkapa euroliiga. Jalkapallossa mestareiden liigassa pelaa yleensä n. kymmenen sellaista joukkuetta, joilla on lähtökohtaisesti mahdollisuus voittaa koko roska. Mielenkiinto jalkapalloa kohtaan takaa myös suuret rahavirrat, jääkiekossa tilanne on eri.
Euroopan sarjoissa jääkiekossa liikkuu hyvin rajalliset rahavirrat, P-Amerikassa taas ei. Jalkapallossa pyörii myös paljon seuroja sugardaddyjen rahoilla, esimerkiksikin iso osa noista Euroopan suurista joukkueista, joten siihenkään verraten KHL ei ole mikään totaalinen poikkeus. Jääkiekossa kyllä, laajemmassa kontekstissa ei.
Kolmanneksi, esim. Suomessa, Ruotsissa, Tsekissä, Saksassa tai Sveitsissä (Bern maksaa pelaajilleen paljon mutta ei mitenkään ylisuuria summia suhteessa muihin) ei tarvita palkkakattojärjestelmää jääkiekkoon, sillä seurojen välinen tilanne on varsin tasainen. Jos joku sugar daddy päättäisi yht'äkkiä kymmenkertaistaa vaikka Färjestadin tai Tapparan budjetin, tilanne olisi varmasti pohdinnan alla, sillä noissa sarjoissa pyritään tasapuolisiin mahdollisuuksiin ja sitä kautta mielenkiintoon.
Täysin spekulatiivista ajattelua. Sinänsä olisi ihan hauska nähdä mitä tapahtuisi, jos Liigassa tai SHL:ssä joku joukkue panostaisi tuplamäärän rahaa verrattuna sarjan toiseksi isoimpaan budjettiin. Siitäkään huolimatta mä en koe, että kilpailua pitäisi rajoittaa kertomalla rikkaammalle, että et saa ostaa mersua, vaikka sulla olisi rahaa ja halua ostaa mersu. Osta sitikka.
Neljänneksi, KHL apinoi NHL:ää kaikessa mahdollisessa mitä itse jääkiekkoon tulee. Sillä ei vaan ole kauheasti merkitystä, jos se kaikkein tärkein, eli lähtökohta kusee kaiken muun. Miksiköhän KHL on jättänyt juuri palkkakattojärjestelmän huomiotta..?
KHL ja palkkakatto on aivan täysi vitsi. Koko palkkakaton apinoiminen NHL:ltä on ollut täysi floppi alusta loppuun ja etenkin, kun sitä ei seurata millään muotoa. Kyllä mulle sopisi aivan hyvin palkkakatto KHL:ään, vaikka tosin ei sekään muuttaisi sitä, että Jokerit olisi edelleenkin se sarjan lilliputti. Nykymuotoisen palkkakaton KHL voisi tosin poistaa kokonaan, koska mitään virkaa ei ole palkkakatolla, jota ei seurata ja jota ei tarvitse noudattaa. Eli vaihtoehdot olisivat joko tiukka palkkakatto, jota ei kukaan millään verukkeella saa ylittää tai ei palkkakattoa ollenkaan. Molemmat vaihtoehdot sopii itselleni aivan yhtä hyvin.
Bottom line tässä kaikessa on tämä: mua ei kiinnosta paskan vittuakaan, mitä KHL tekee jos Jokerit saadaan sieltä pois. Mutta nyt kun Jokerit on siellä mukana, niin on aivan sairasta ettei sillä ole mitään saumaa menestyä urheilullisesti. Se tappaa kaiken mielenkiinnon.
Mulle menestys tai sen puute ei ole suora mielenkiinnon tappaja. Toki se lisää mielenkiintoa tai tekee ehkä seuraamisesta mielekkäämpää. Jokerifaneilla tietenkin kontrasti on aika suuri sarjamuutoksen myötä, kun muututtiin jatkuvasta ennakkosuosikista pieneksi altavastaajaksi. Jostain syystä ne SaiPan ja Sportinkin fanit jaksaa vuosi vuoden jälkeen kannustaa ja seurata joukkuettaan, vaikka kovin suuria todennäköisyyksiä mestaruuteen ei ole.
Ottaisinko kuitenkin mielellään vastaan paluun Liigaan? Ehdottomasti. KHL:ssä on niin moni asia perseellään, että lähtö sarjasta olisi ihan ajankohtainen. En siitä huolimatta kuitenkaan viitsi kritisoida samasta asiasta yhtä osapuoleta ja hyväksyä saman asian toiselta osapuolelta ja lähteä sillä kohtuulliseen suoraan kaksinaismoralismiin vain koska Putin, rotat ja Venäjä.