Panzerfaust kirjoitti:Eiköhän koko liiga ole "hjalliksen ajan kädettömin". Änärin sääntömuutokset vievät vähänkin kiekon kanssa taitavammat (nuoret) rapakon taa. Ja jos ei NHL vie, niin rikkaammat euroliigat.
Pitkälti juuri näin. Ainoa käytännön muutos Hjalliksen aikana on se, että Jokereissa on aina ollut liigatasolla ennakkoon yksi liigan johtavista senttereistä ja maalintekijöistä. Nyt ei ole kumpaakaan. Joukkue on myös nimettömin ja tähdettömin Hjalliksen aikana. Kuten aiemmin kirjoitin, en pidä sitä sinänsä huonona. Sehän voi olla jopa vahvuus. Mutta kun puitteet on 13 000 katsojan halli ja hallilla on yhteinen omistuspohja joukkueen kanssa, voi väkimäärissä tulla ongelmia suhteessa kannattavuuteen. Viittaan tällä Hjalliksen näkemykseen Veikkaajan viime viikon liigaliitteessä (= oltava tähtiä, jotta halli ja seura pyörivät). Hassua on sekin, että nyt Virmanen "vuotaa" ulos näitä Nickersonin kanssa keskustellaan Jokereihin tulosta - juttuja, joilla ei ole mitään todellista mahdollista toteutua kun taas HIFK toimii samalla tavalla kuin Jokerit viime kaudella: ei vuodeta huhuja, vaan tehdään sopimuksia ja kerrotaan sitten niistä. HIFK on palkannut liigatasolla todellisia tähtivahvistuksia kesän ja alkaneen syksyn aikana (Murphy, Murray ja Hrdina) kun taas Jokerit on palkannut kaksi try outtia (Pulkki ja pikkuStapleton). No, syynkin olen kertonut, joten se siitä.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka Shedden tulee selviämään tällä miehistöllä kahdesta ensimmäisestä ottelusta kun vastassa on HIFK vieraissa ja Kärpät kotona. Itse luotan siihen, että Shedden saa Jokerien materiaalista paljon irti, mutta silti on pelko perseessä siitä, että HIFK taklaa ja Kärpät luistelee Jokerit kumoon. Näissä kahdessa ottelussa nähdään jo hieman kuvaa siitä, missä Jokerit tällä hetkellä menee. Minun silmin avainkysymys on se, saako Shedden luotua joukkueeseen sellaisen taistelumoraalin, jonka tuloksena jokainen pelaaja pelaa jokaisen vaihdon täysillä ja pyrkii aina jättämään tilanteen positiiviseen vaiheeseen (vastustajalle kiekonmenetys, pitkä tai jäähy, tai annetaan taklaus yms) mennessään vaihtoon.