Jokerit 2003-2004

• 195 960
  • 1 299
Tila
Viestiketju on suljettu.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gags:
''Eihän täällä kukaan provoa, se on säännöissä kiellettyä.''

Joillekin on vain vaikea pysyä joskus asiassa, kun tirkistellään pelkästään kannatettavia seuroja

''Ei siis välttämättä, hc-fanit löytävät omansa joka tapauksessa, mutta menestys liikuttaa massoja ?''

Ns fanithan voidaan luokitella moneen eri luokkaan. hc-fanit, totta, löytävät tiensä omiensa luo pelin sujumisesta ja sarjatasosta riippumatta. Menetys liikuttaa varmaan paljon irtolippuja ostavia herätekatsojia, joille seuran merkitys ei ole niin suuri.

''Eiköhän se seura ole kaiken a ja o, mutta koska kuitenkin kyseessä on kilpaurheilu, on tähtäimessä aina oltava mitalit ja menestys.''

Vaikken ehkä saisi tulematta leimatuksi, olen kuitenkin samaa mieltä.

''Bisnes on tullut jäädäkseen ja sitä emme kiekosta saa pois millään. Raha on yksiselitteisesi tärkein asia joka seuratoimintaa pääsarjatasolla ohjaa. Urheilubisnes on siitä eriskummallinen bisnesalue, että siinä urheilullisuus on kuitenkin huomioitava. Kaikkea ei voi perustella hyvällä tuloksella, jos joukkue jää jatkuvasti pleijareiden ulkopuolelle.''

Varmasti on tullut ja bisneksen kasvaessa myös lieveilmiöt tulevat kasvamaan. Aivan alussa vasta ollaan. Mitä tulee hyvän tuloksen käyttämiseen selityksenä tai keppihevosena, olet varmaan IFK-ketjuista lukenut melkomoista kritiikkiä omia kohtaan. Tavallisia kannattajia kiinnosta talous vain siihen rajaan saakka, että seura toimii ja pelaa kiekkoa. Monia ei IFKssa nykymeininki tyydytä, mikä on kirjoitteluista helppo todeta.

''Tosin näyttää pahasti siltä, että täällä bisneksen ulkopuolella keskustelupalstalla olemme useissa asioissa huomattavasti bisneksen toteuttajia pidemmällä, ainakin mielipiteissä ja
visioissa. Noilla operatiivisen johdon pojilla on tosin se ongelma, että he eivät voi vain visioida, heidän pitää myös toimia. Me voimme tässä asiassa heittää läppää ja kantaa rahoja halleihin.''

Edelleen, inhottavaa kyllä, samaa mieltä. Kaikkein helpoin tapa täältä on viisauksia ja toimintaohjeita ladella. Täällä kaikki osaa kaiken pelitaktiikasta joukkueen rakentamiseen ja taloudesta urheiluun. Eikö ne pässit tajua, kunka helppoa tämä on ja tule kysymään täältä :-)

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Cobol

Viestin lähetti Tumba
Tarkoitatko sitä The Animalia, joka vie sua, kuin kuoriämpäriä joka ainut kerta? Siis tarkoitan nimenomaan silloin, kun hämeenlinnalaiset ei pyörittele sua.. () Kyllä meidän mustimmat hetket on aina tapahtuneet organisaatiopuolella

Jep - juuri sitä. Joka vie mua kuin kuoriämpäriä joka ainut kerta. Siis silloin kun en pyöri hämeenlinnalaisten jaloissa.

Mutta asiaan: kyllä kannattajalle pahin isku tuli siinä finaalissa. En usko, että siitä voi toipua täydellisesti koskaan. Sen kanssa kyllä selviytyy. Vähitellen, vuosien saatossa. Siihen nähden organisaatiopuolet ovat kuin syyssateita. Niitä tulee aina ja niitä menee aina. Eikä kukaan niitä kohta toisistaan eroita.

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Re: Cobol

Viestin lähetti Tumba
Nykyinen joukkue on tasapaksu. Pakaslahti, Aalto, Sihvonen ja huonoin Ruutu senttereinä. Voi taivas. Ei yhtään hyökkäävää, taitavaa sentteriä.

Tumba kuvasi hyvin ja ytimekkäästi Jokereiden joukkueen ongelman. Joukkueessa on omia kasvatteja yhdellä kädellä laskettava määrä. Näidenkin joukossa HIFK lähtöinen Mikko Ruutu, Ruudun veljeksistä lahjattomin. Tuomo teki tärkeän liikkeen uransa kannalta ja palasi HIFK:n ykköskenttään. Mielenkiinnolla odotamme Summasen jälkeistä aikaa Jokereissa. Jatkuuko sama linja, jossa pelaajat palkataan ulkoa ja omat juniorit unohdetaan.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Re: Re: Cobol

Viestin lähetti Q
Mielenkiinnolla odotamme Summasen jälkeistä aikaa Jokereissa. Jatkuuko sama linja, jossa pelaajat palkataan ulkoa ja omat juniorit unohdetaan.

Todennäköisesti jatkuu ainakin osittain. Tämä ongelma ei tosin alkanut Summasen aikana, joten sitä ei nyt hänen syykseen oikein voi laittaa. Muita asioita ehkä, muttei tätä suoranaisesti, vaikka hän tietenkin on joissain tapauksissa henkilökohtaisestikin vaikuttanut pelaajien lähtöön.

Sitäpaitsi ei kai nyt kukaan voi sanoa Jokereissa omia junnuja unohdetun täysin kokonaan, on panos juniorikiekkoilussa kuitenkin maan ehdottomasti terävintä kärkeä. Toki junnujen on Jokereissa vaikeampi breikata kuin monessa muussa joukkueessa, mutta sitähän se menestyshakuisuus seurajohdossa teettää. Mielestäni Jokerit ja HIFK ovat tässä asiassa menneet hyvinkin "käsi-kädessä" ja tähänasti osittain jopa samanlaisin tuloksin. Tähtisikermällä on sekä onnistuttu että epäonnistuttu, mutta kumpikaan ei ole junnupitoisella joukkueella ihan lähiaikoina oikein pärjännyt. Jokerit tuossa viimevuosikymmenen alussa toki.

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Organisaatioista

En tiedä mistä täällä leimahti, mutta organisaatioista olen kyllä cobolin kanssa täysin samaa mieltä. Niitä tulee ja niitä menee...

Oma kantani on, että on joskus parempi äänestää jaloillaan kuin katsoa pyhän asian hiipumista.

Annan toki kaikki arvoni Summaselle menestyksestä, mutta en vain ole tyytyväinen pelityyliin. En!
Kuten jo varmaan on tullut ilmi, kaipaan sitä ärsyttävää taitokiekkoa, joka on luovaa, kaunista ja kaikenlisäksi tehokasta.

Meinasin jopa ostaa kausarin tälle kaudelle, mutta onnekseni en sitä kuitenkaan tehnyt. Olen käynyt irtolipuilla matseissa ja täytyy sanoa, että nämä 2-1 voitot ovat kamalaa katsottavaa!
Parempi käydä Pirkkolassa katsomassa A-junnuja, heiltä ei yritystä puutu!
On aivan sama tuleeko pannuun vai ei, kunhan kaadutaan saappaat jalassa ja tyylillä. Jokereilla ja Ifk:lla on eri tyylit. Tai ainakin oli joskus. Nyt niitä ei välttämättä enää erota. Ja se on sääli! Mitä helvetin mieltä on säätää kahdeksaa "paikallispeliä", kun niissä ei ole mitään latausta?

Aiheeseen: Seniorilla on vinha perä siinä, että tullaanko Jokereihin vain töihin. Mutta kyllä sitä esiintyy Hifkissäkin, vai mitä?

Lopuksi pieni, vanhan jäärän toive: toivottavasti Hjallis myy koko paskan jollekin vähemmän fyrkkaa ajattelevalle henkilölle.
...jospa sitä kaunista ja kadehdittavaa näkyisi myös ulospäin.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
äijä:
''Aiheeseen: Seniorilla on vinha perä siinä, että tullaanko Jokereihin vain töihin. Mutta kyllä sitä esiintyy Hifkissäkin, vai mitä?''

Tottakai esiintyy, enkä halunnutkaan ajatella niinkään juttua vastakkainasetteluna. Mitä enemmän ja tiuhempaan miehiä tulee ja menee, sitä vaikeampaa on luoda seura sisältä tiiviiksi ja saada konseptin mukaista perinnettä ja se ''The''.

''Lopuksi pieni, vanhan jäärän toive: toivottavasti Hjallis myy koko paskan jollekin vähemmän fyrkkaa ajattelevalle henkilölle.
...jospa sitä kaunista ja kadehdittavaa näkyisi myös ulospäin.''

Sellainen henkilö, jolla olisi urheiluhuulluden lisäksi riittävästi rahaa ostaa Jokerit, on luultavimmin tottunut ajattelemaan rahaa ja sijoitetun pääoman tuottoa. Voi olla, että joudut vielä tovin säilyttämään jäärän toiveesi.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Voi pyhä Sylvi mitä kaksinaamaisuutta snappertuunalaisilta. Laitetaan nyt sillei että sielläkkin ymmärretään. Ni har köpt spelare utomlands därför kan ni inte ge oss några råd. Om ni har fem eller flera splerare från Grekland eller Frankrike, hur kan ni säga att vi köper spelare utomlands. Pyydän asiallista vastausta enkä kiertelyä.

Ongelmia on mutta rantarosvoilta ei kyllä neuvoja oteta eikä pyydetä. Never.

Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ja edelleen ei vastausata. Ups mehän ollaan pihalla.
Jokereitten suurin ongelma on meidän ongelma. JGag ja Predator saa lähteä vitun kuuseen.
Minkäälaisia neuvoja ei heiltä oteta. EHDOTTOMASTI!

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Tumba: Tiedostan kyllä HIFKn historian erot, on siitä, samoin kun Jokereiden historiasta tullut luettua ja osan historiaa elänytkin. Jokerit on nuori seura verrattuna HIFKiin ja samalla on fanikaartikin nuorempaa, mutta tarkoittamani seikka on, että Jokerien kannattajia tuli mukaan huomattavasti enemmän tuossa 90-luvun buumin aikana, jolloin oli hienoa kannattaa Jokereita.

Faniuden iästä en ole puhunut mitään, en missään viitannut siihen, että nuori fani on glory-hunter, olen itsekin ollut joskus nuori, enkä osaa sanoa, miksi jengini on Jokerit, eikä HIFK, ainakaan menestys ei ollut valitseva seikka itselleni. Glory-hunter puolella puhuin tästä jengistä, joille Jokerit ovatkin yllättäen ainoa oikea, mutta vasta kun tuli menestystä.

HIFKn katsojalukujen putoamiseen on varmasti monta syytä, mm. paikalliskamppailujen poistuminen, joka jo suoraan aiheuttaa lukujen putoamista. Samalla lätkästä häviää tietty kiinnostavuus ja tuota ei niin innokasta katsojaa on vaikea saada matseihin. En myöskään väittänyt, että Jokereissa on pelkästään tuuliviirikannattajia, osa varmasti siirtyi HIFKn puolelle ja osa taas lakkasi menemästä matseihin kokonaan. Itse asuin suurimman osan Jokerien divariaikaa ulkomailla, mutta ennen muuttoani ja silloin kun Suomessa kävin ja mahdollisuus oli matsiin, niin Jokeri-matseissa olin, ties vaikka olen istunut vieressäsi.

Tiedoksesi, minulla on samanlainen pipo kun Konstalla oli, tosin päähän se ei enää, sama juttu Jokeri-lapasten kanssa. Valitettavasti samainen Jokeri-rotsi on kadonnut.

No, omalta osaltani tämä tarinointi loppui tähän, saat olla kanssani eri tai samaa mieltä asioista, vapaa maa kun tämä on. Itse olen joskus jop samaa mieltä, kuin HIFK kannattajat. Tämän lisäksi kannatan fudiksessa Klubia, kuten olen aina tehnyt, eli olen varmaan sitten jollain tavalla kieroontunut.

Yhteinen toive meillä varmaan ainakin on, eli Jokerien mestaruus ja vahvempi omien junnujen sisään ajaminen.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: jees-miehelle

Viestin lähetti Tumba

Eli HIFK osui hyvään saumaan, ja sai heti paljon uusia kannattajia, kilpailijanaan vain HJK, ja kourallinen Vesa-fanaatikkoja. Nyt helvetin monella HIFK-fanilla on HJK suosikkina futispuolella. Ensin 70 vuotta vihollisina, ja nyt voi kannattaa molempia? Toihan on rusinoiden poimintaa pullista. Kuinkakohan monta sellaista löytyy, jotka kannattaa hifkiä futiksessa, mutta klubia lätkässä? Noi ei ole glory-huntereita, vaan The glory-huntereita.

Olet varmaan oikeassa siinä, että valtaosa IFK-faneista kannattaa fudiksessa HJK:ta. Mutta ajatusketjusi siitä, miten tämä on tapahtunut on väärä. IFK:lla on runsaasti pitkän linjan faneja, kuten tässäkin ketjussa on todettu. Valtaosa noista, minä mukaan luettuna, kannatti ensin HJK:ta eikä suinkaan IFK:ta. Kun Kaitsu Pahlman veteli raitapaidassa banaanejaan olympiastadionilla Helsingissä ei ollut jäähallia eikä menestyvää lätkäjengiä. Sen ja IFK:n aika oli vasta myöhemmin.

Suomessa on aika harvinaista se, että fanit kannattavat samaa seuraa monissa eri lajeissa, kuten esimerkiksi Ruotsissa. Meillä on toisin. Vaikkakin olin fanaattinen HJK:n kannattaja fudiksessa, minusta ei tullut HJK:n kannattajaa lätkässä, vaikka Klubi hetkeksi nousikin mestaruussarjan eliittiin 70-luvun alussa.

Sitten pakko todeta vielä näistä "tuplakannattajista", kuten Cobol, jolla ainakin pieni palanen sydämestä sykkii myös IFK:lle. Ilmiö on varsin tyypillinen silloin, kun perhe on perustettu ja saman katon alla viettää aikaansa 4-5 ihmistä, joista mitä suurimmalla todennäköisyydellä löytyy molempien joukkueiden kannattajia. Näin on myös meillä, kyllä sieltä eteisestä löytyy siististi rinnakkain molempien seurojen lippu.

Itse olen seurannut Jokereiden pelejä ensimmäisestä mestaruussarjapelistä lähtien. Muistan edelleen hyvin tuon marraskuun alussa 1969 pelatun kamppailun Jokerit-Hilpara 16-2, istuin päädyssä, siinä päädyssä, mihin Jokerit takoi 10 maalia. Jokereiden mestaruussarjauran ensimmäisen maalin teki Lauri Mononen ja yleisöä oli 4867. Kenttää hallitsi Vellu Ketolan (3+2) lisäksi nallipyssyketju Turunen (3+1) - Kyntölä (1+1) - Hiiros (2+1). Siihen aikaan syöttöpiste oli tiukassa. Tuossakin pelissä Jokerit iski 7 maalia ilman syöttäjää.

Jokerit pelasi tuona ensimmäisenä kautenaan erinomaisen viihdyttävää kiekkoa, ja sai silloin paikan myös minun sydämeeni. Ei suurta, mutta paikan kuitenkin. Aina välillä tuo paikka uhkaa kuitenkin tuolta kadota, pääasiassa syyllisiä ovat 90-luvun öykkäröivät jokerifanit, jotka alkavat opettaa isää naimaan. Ja joilla kunnioitusta naapuriaan kohtaan ei ole. Ihan samaa voi sanoa vastaavan ajan yhtä epäkunnioittavista IFK-faneista. Molemmilta joukoilta puuttuu pääkaupungin hieno kiekkokulttuuri ja perinteet. Onneksi Jokerifanienkin joukossa on runsaasti sellaisia, joille Turunen-Kyntölä-Hiiros on osa kiinteää Jokerihistoriaa.

Täysin off topic, mutta menköön.

Edit: Mielenkiintoinen muistikuva tuo, että olin usein istumapaikalla Jokerimatsissa, mutta aina seisoin IFK:n peleissä. En tietenkään koskaan ostanut istumapaikkalippuja tuohon aikaan, kyse oli vain siitä, että Jokeripeleissä oli yleensä 5000 ja IFK-peleissä yli 8000 katsojaa. Toisissa pääsi istumaan toisissa ei. Esim. tuota Hilpara-peliä seuraava IFK:n avausottelu tuolla kaudella veti 8799 (TPS)katsojaa ja sitä seuraava Lukko-peli 9444.

Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Aika jännä juttu se että muutamat HIFK-fanit ovat huolissaan Jokerien omien junnujen ajautumisesta muualle "ostomiehien" tieltä ja kun vielä muistetaan se tosiasia mitä on tapahtunut HIFK:n urheilulliselle menestykselle nyt kun meillä on alettu ajamaan näitä junnuja sisään miesten tasolle.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, että tämä HIFK:n valitsema linja poikii myös hedelmää jatkossa eikä käy niin että joku muu poimii ne hedelmät, mutta olisikohan näillä huolehtijoilla "oma lehmä ojassa" se todellinen syy. Ei kai kukaan HIFK-fani voi olla vilpittömästi huolissaan Jokereiden asioista.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Metukka
Aika jännä juttu se että muutamat HIFK-fanit ovat huolissaan Jokerien omien junnujen ajautumisesta muualle "ostomiehien" tieltä ja kun vielä muistetaan se tosiasia mitä on tapahtunut HIFK:n urheilulliselle menestykselle nyt kun meillä on alettu ajamaan näitä junnuja sisään miesten tasolle.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, että tämä HIFK:n valitsema linja poikii myös hedelmää jatkossa eikä käy niin että joku muu poimii ne hedelmät, mutta olisikohan näillä huolehtijoilla "oma lehmä ojassa" se todellinen syy. Ei kai kukaan HIFK-fani voi olla vilpittömästi huolissaan Jokereiden asioista.

Omasta puolesta kerrottakoon, etten ole pätkääkään _huolissani_ Jokereiden asioista. Junnutyö ja nuorten pelaajien ura sensijaan kiinnostaa jopa yli oman, kannattamani seuran.

Aika jännä juttu, ettei näistä asioista oikein pysty keskustelemaan vieraassa ketjussa. Jokerit nyt vaan aika yleisesti koetaan valmiita pelaajia ostavaksi jengiksi ja siitä nyt yritetään taittaa peistä verraten mahdollisuutta nostaa enemmän omia junnuja ylös.

Mitähän niin ihmeellistä siinä keskustelussa on, kun tämän tästä joku sitä tulee kirjoitukseen asti ihmettelemään. Pitäisikö sitten vaan kirjoitella 'omiin' ketjuihin ja pysyä niissä? Täällä mitään kenenkään 'omia' ketjuja ole. Lehmät kiinnostaa vain sen verran, että niistä saa tarvittavan maidon kahviin.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Metukka
Ei kai kukaan HIFK-fani voi olla vilpittömästi huolissaan Jokereiden asioista.

Ei, ei varmaankaan. Sen sijaan kiekko yleensä ja helsinkiläinen kiekko erityisesti koskettaa montaakin nimenomaan kiekkoa seuraavaa lajin ystävää. Tämä ei varsinaisesti liity faniuteen ollenkaan. Monelle yli 30 vuotta kiekkoa (IFK:ta ja Jokereita) seuranneelle mm. junioritoiminta ja oman kaupungin lasten kehittyminen on tärkeää riippumatta siitä, missä seurassa pelaavat.

Yllä oleva kommentti kertoo paljon asenteista, se kertoo myös paljon siitä, minkälaisia faneja seuroilla (molemmilla) on. Minä en ole koskaan ymmärtänyt niitä faneja, joiden ajatusmaailma kulkee rataa "jos et ole meidän puolella olet meitä vastaan".

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Senior

Aika jännä juttu, ettei näistä asioista oikein pysty keskustelemaan vieraassa ketjussa. Jokerit nyt vaan aika yleisesti koetaan valmiita pelaajia ostavaksi jengiksi ja siitä nyt yritetään taittaa peistä verraten mahdollisuutta nostaa enemmän omia junnuja ylös.

Ihan hyvin ja antoisastihan täällä on keskusteltu ja tullut jopa yllättäviäkin mielipiteitä naapurileiristä. Ainakin itse olen aivan rehellisesti yrittänyt viestittää omaa kantaani ja näkemystäni asioihin, omat junnut edustusjoukkuessa on aina ensiarvoisen hyvä asia, mutta kilpaurheilussa on menestys myös olennainen osaa toimintaa. Siksi ymmärrän hyvin että menestymisen takia on pakko myös hankkia valmiita pelaajia. Myönnän myös auliisti sen, että näitä tulevaisuuden valmiita pelaajia voisi mielummin kasvattaa itse.

Totesin tuossa aiemmin jo sen, että loppujen lopuksi näissä asioissa on Jokereissa ja HIFK:ssa kuljettu yllättävänkin samoilla linjoilla lähivuosina. Kumpikin on voittanut tähtisikermällä ja kumpikin on flopannut tähtisikermällä, kuten myöskin flopannut junnujoukkueella. Itse en näe näissä asioissa kauhean suuria eroja joukkueiden välillä, enkä myöskään verrattuna muihin ns. isoihin seuroihin. Kaikki hakevat oikeaa balanssia konkareiden ja junnujen välillä, ehkä tuossa menestymisen tavoittelussa on vähän eroja joukkueiden välillä, mutta ei juuri muuten.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: jees-miehelle

Viestin lähetti Isaksson
Sitten pakko todeta vielä näistä "tuplakannattajista", kuten Cobol, jolla ainakin pieni palanen sydämestä sykkii myös IFK:lle. Ilmiö on varsin tyypillinen silloin, kun perhe on perustettu ja saman katon alla viettää aikaansa 4-5 ihmistä, joista mitä suurimmalla todennäköisyydellä löytyy molempien joukkueiden kannattajia. Näin on myös meillä, kyllä sieltä eteisestä löytyy siististi rinnakkain molempien seurojen lippu.

Isaksson on asian ytimessä. Minäkin tunnen oloni aika kotoisaksi myös Ilmalassa, enkä ole koskaan tehnyt siitäkään ongelmaa, että jälkikasvustani 2 kpl on intohimoisia Jokeri-faneja. Tämä on kyllä vähän sam gebiriä, mutta menköön: Kun on itse pelannut lätkää, ei mustavalkoinen fanius muutenkaan oikein avaudu. Itse tein "urani" ei-helsinkiläisissä joukkueissa ja pelasin sekä HIFKiä että Jokereita vastaan. HIFK-fanius ei silti järkkynyt miksikään. Jokeri-viha ei ole koskaan myöskään kuulunut ominaisuuksiini, enkä jaksa tällä iällä edes opetella sellaista. Koettakaa kummankin jengin intohimoisimmat tyypit tajuta, että myös crossover-seuraamista tapahtuu. Kangaroo totesi hyvin, että Jokeri-fanina oleminen ei pidä hänen tapauksessan sisällään HIFKin vihaamista. Minulla on sama päinvastoin.

PeteX: Viestisi on tullut siihen aikaan yöstä, että siihen on suhtauduttava tietyllä ymmärryksellä. Mutta minusta on oikeasti kornia, että aikamies käsittelee erilaisia mielipiteitä teinin tapaan. Voin toki häipyä Jokeri-ketjuista, mutta en aio häipyä Jokeri-matseista. Ja mistä sen Predatorin tähän repäisit?

Gags: Jos sinun mielestäsi HIFKin ja Jokerien välillä ei ole suuria eroja intohimon ja antaumuksen suhteen, niin asia on minun puolestani selvä. Oma mielipiteeni on kuitenkin erilainen - ja kun puhuin jääkiekkoihimisistä, tarkoitin esimerkiksi Pietilän Sakkea, Kekäläistä, Sirenin Villeä, Markus Lehtoa. Kaikkien kanssa on tullut heitettyä läppää ja jokainen kokee HIFKin ja Jokerit hieman erilaisena. Enkä oikein käsitäkään, että miksi kaikkien seurojen pitäisi olla samanlaisia.

Jaa, pelaajien ostamisesta? Kyllä, HIFK on tehnyt järjettömiä ulkomaalaisostoksia varmasti enemmän kuin Jokerit viime vuosina. Onko se hyvä asia? Ei ole, se on perseestä - direkt från rumpan. Ei kai siitä tarvitse kiistellä? Päivänselvä asia.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gags:
''Ihan hyvin ja antoisastihan täällä on keskusteltu ja tullut jopa yllättäviäkin mielipiteitä naapurileiristä. Ainakin itse olen aivan rehellisesti yrittänyt viestittää omaa kantaani ja näkemystäni asioihin, omat junnut edustusjoukkuessa on aina ensiarvoisen hyvä asia, mutta kilpaurheilussa on menestys myös olennainen osaa toimintaa.''

On täällä pääsääntöisesti, Sinun kirjoittelusi mukaan lukien, ihan asiallista ja antoisaa keskustelua. Ihmetyttää vain esimerkiksi tuollaiset PeteX:n heittämät

''Ja edelleen ei vastausata. Ups mehän ollaan pihalla.
Jokereitten suurin ongelma on meidän ongelma. JGag ja Predator saa lähteä vitun kuuseen.
Minkäälaisia neuvoja ei heiltä oteta. EHDOTTOMASTI!''

semminkin, kun muistelen hänenkin olevan jo hyvinkin miehen iässä. Ei kai täällä kukaan ole neuvoja jakamassakaan, eikä kukaan asianosainen ole niitä täältä kyselemässä. Keskustelua luulisi silti osattavan käydä kannatettavista seuroista riippumatta.

''Totesin tuossa aiemmin jo sen, että loppujen lopuksi näissä asioissa on Jokereissa ja HIFK:ssa kuljettu yllättävänkin samoilla linjoilla lähivuosina. Kumpikin on voittanut tähtisikermällä ja kumpikin on flopannut tähtisikermällä, kuten myöskin flopannut junnujoukkueella. Itse en näe näissä asioissa kauhean suuria eroja joukkueiden välillä, enkä myöskään verrattuna muihin ns. isoihin seuroihin. Kaikki hakevat oikeaa balanssia konkareiden ja junnujen välillä, ehkä tuossa menestymisen tavoittelussa on vähän eroja joukkueiden välillä, mutta ei juuri muuten.''

Molemmat tekee laadukasta junnutyötä. IFK muutti pari vuotta sitten tietoisesti linjaansa omia nuoria suosivammaksi ja siksi liigajengin urheilullinen tulos on kärsinyt. Tässä vaan näkyy se ehkä isoin ero: IFKn omistaa urheiluseura, jonka tavoitteet ovat jonkin verran erilaisia, kuin Jokereitten omistajan. Ja hyvä niin. Eläköön erilaisuus. Nyt stadissa tarjotaan kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja. Saa vapaasti valita punaisen tai sinisen ilman, että toista väriä on samalla automaattisesti vihattava hulluuteen asti.

Minulle urheilullisesti menestyvä jengi on juuri kuvaamasi kaltainen. Oikea mix omia junnuja, oikein roolitettuja ulkopuolisia ja muutama hyydyttävä ulkomaalainen. Ei nämäkään asiat ole niin mustavalkoisia, että onnistunut junnutyötä suosiva toimintamalli ja ulkopuolelta tarvittavat vahvistukset sulkisivat toisiaan pois. Munia kannattaa poimia useista koreista, jotta tuotos on onnistunut. Sitähän täällä asialliset 'Jokerikirjoittajatkin' ovat toistelleet.

Jos ja kun seuraava valmentajanne on Jortikka, on hänen pestaaminen minusta selvä osoitus 'tulos tai ulos' -politiikan jatkumisesta. Miehen väkevät näytöt mestaruuksien saavuttajana ovat hatunnoston arvoisia. Jortsu ei selittele, hän tekee. Jortsu on 'tulos tai ulos' -miehen malliesimerkki. Tarkennettakoon, etten edes halua kritisoida hänen linjaa. Teot puhukoon puolestaan ja Jortsu on paras mahdollinen henkilö siihen duuniin ja toimenkuvaan, jota Hjallis haki. Ilimammuuta.

Toimiessaan Jortsun linja on hyvinkin 'katsojaystävällinen', sillä eihän lätkäkatsojaa tarvitse välttämättä edes kiinnosta junnutyö kovin syvälle. Ei moni vaivaa päätään asialla katsoessaan liigamatsia. Sen iltaisen pelin takia sinne on raahauduttu ja siellä nähty viihde on pääroolissa. Jortsun työssä onnistuminen mitataan suoraan sarjataulukosta. Siinä ei selitellä: nomutku...

Ainoastaan se, etten ole kateellinen luonne, estää harmituksen Jortsun saamisestanne. Pidän miestä kivikovana ammattilaisena, jossa on kaiken lisäksi särmää ja veret seisauttavat näytöt. Uskon, ettei teillä tule olemaan tylsää, kokosipa mies millaisen tiimin hyvänsä. Luultavasti hän tulee vaikuttamaan nimilistaan hyvinkin paljon. Pelityyli tulee oleman Jortsun näköinen(tai ulos/tupenpureskeluhommiin). Jortsu ei kai hoe alinomaa: 'mitä mieltä sä oot asiasta?' Olisi mahtunut minunkin IFKiin.

Mediakin varmaan kiittää. Jortsu kun on tottunut sanomaan, mitä ajattelee. Ne junnut, jotka jäävän Jortsun kouluun, osoittavat jo jäämisellään vahvaa sitoutumista. Helpompiakin valmantajia olisi, tehokkaampia ei montaa.

ps: jos joku siitä viboja saa, niin kerrottakoon, että molemmat teinipoikani ovat Jokeri-kannattajia.

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Ensi kauden peluutus

Viestin lähetti Ole Fart
Junnujen sisäänajo ei kuitenkaan ole yksinkertaista, minkä naapureistakin näkee. Kehitys ei tule automaattisesti; vuoden vanhempi ei välttämättä ole yhtään parempi, hyvä jos ei huonompi.

Täysin totta, mutta toisaalta omien kasvattien sisäänajo on myös erittäin palkitsevaa. Joskus on tullut jokerilaisten suusta, että ei sillä ole mitään väliä kuka ne maalit tekee, mutta onneksi löytyy sieltäkin myös toisenlaista näkemystä.

Jos jokerikasvatti on äidinmaidossa jo imenyt jokerilaisuutta ja kannattanut Jokereita 20-vuotta, niin kyllähän siinä on sitä jotain, kun sama kundi laittaa kiekon Jokerien pelipaita päällä vastustajan reppuun.

Vastakohtana voidaan ottaa mies, joka ei osaa edes lausua Jokereita ja jonka ainoa mielenkiinto Jokereita kohtaan on siinä, että tuleeko seuraava tili ajallaan.

Jos organisaatiossa tai kannattajissa näiden kahden kärjistetyn pelaajatyypin saavutukset eivät aiheuta minkäänlaista eroa, niin kyllähän se on pohdinnan paikka, että missä oikein mennään. Onko menestys ja mestaruus ainoita tavoittelemisen arvoisia asioita? Jos pelaajilta edellytetään lojaliteettia seuraa kohtaan, niin miksi seuralla ei tarvitse olla pelaajia kohtaan minkäänlaista lojaliteettia? Jne.

Jokainen taatusti ymmärtää, että hankitaan huippupelaajia ja haetaan menestystä. Mutta ymmärtääkö kaikki omat kasvatit sitä, että sarjan kärkijoukkue peluuttaa Sandwithia ja hankkii vielä Hannuksenkin? Ja pitäisikö edes ymmärtää? Toki virhearvionteja tekee jokainen seura, mutta jos samoja virheitä tehdään vuodesta toiseen niin silloin pitäisi hälytyskellojen soida. Joka vuosi kyllä vakuutellaan, että ensi kaudella annetaan tilaisuus omille nuorillekin, mutta haaveeksi se jää joka kerta.

Toki täytyy rehellisyyden nimissä ymmärtää myös se, että Jokereissa on hirvittävä paine henkilöstön päällä. Vaikka valmennusporras sinällään aidosti haluaisikin peluuttaa omia kasvatteja ja haluaisi ajaa heitä voimakkaasti sisään, niin siihen ei ole välttämättä mahdollisuutta. Muutama tappio ja aletaan heti kyselemään, että joko Harkimo erottaa valmentajat. Ainakin ryhdytään tivaamaan selityksiä tappioille. Ei valmennusportaalla ole mahdollisuutta ajatella asioita pitkäjänteisesti, vaan eletään tässä ja nyt. Maksimissaan kuluvan vuoden keväässä. Valmentajallehan se on erittäin palkitsevaa, että hän kykenee jalostamaan raakileesta huippupelaajan, joka nousee uudelle tasolle. Paljon palkitsevampaa kuin jo valmiin huippupelaajan oikkujen selvittely.

Yhtälailla rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että bisneksen kannalta omien kasvattien kehittäminen ja jalostaminen ei varmasti ole järin fiksua. Tehdään valtava, vuosikausien urakka nuoren pelaajan kanssa. Kärsivällisesti odotetaan rikkaruohon muuttumista ruusuksi ja kun se ruusu sitten lopulta muodostuu, niin rapakon takaa iskee iso käsi ja poimii ruusun pois. Korvaus siitä kyllä saadaan, mutta ei sen luokan korvaus, jolla kaikki aika ja vaiva kyettäisiin korvaamaan. Siitä nyt puhumattakaan, jos iso käsi tuleekin vaikkapa Ruotsista. Silloin ei tule korvausta ollenkaan. Toisille jo se on helkkarin iso bonus, että kyetään auttamaan oma nuori kasvatti NHL-kaukaloihin. Jossain muualla se taas ei liikuta pätkän vertaa ja kaikki lähtee bisneksestä.

Jokerijunnuista on ehdottomasti pidettävä kiinni ainakin Bergenheimista ja myös Mäestä. Teemu Laine on kysymysmerkki. Potentiaalia olisi vaikka mihin mutta lähteekö homma toimimaan seuraavan viiden vuoden aikana? Sama pätee Malmivaaraan (vaikkei oma junnu olekaan), tuleeko miehestä koskaan mitään?

Ei tule koskaan mitään, jos ei saa todellista näyttöpaikkaa ja luottamusta. Taatusti tulee, jos saa tehdä virheitä ja hänellä on myös kokemattomuuttaan lupa epäonnistua. Mikään ei opeta yhtä hyvin kuin kantapään kautta koetut virheet.

Nuoret pelaajat eivät ole valmiita paketteja. He ovat vasta puhkeamassa kukkaan. Nuorissa on kuitenkin tulevaisuus ja heihin täytyy uskoa. Ilman sitä uskoa ei missään ole mitään järkeä. Eihän uusia pelaajia tule konkareiden tilalle, jos mikään seura ei missään uskoisi omiin kasvatteihinsa. Nuorten pelaajien kanssa pitää olla kärsivällinen. Ei voi ajatella, että annetaan nyt noin ja noin paljon vastuuta ja sitten tehdään ratkaisu suuntaan tai toiseen.

Malmivaara on huippulupaava nuori pelaaja, jolla on raameja siihen malliin, että olisi enemmän kuin sääli menettää tuollainen lupaus. Taitoja voi kehittää vuosien varrella, mutta raameja ei voi kasvattaa ainakaan kaikkiin suuntiin. Ei Malmivaaran lahjakkuus mihinkään ole kadonnut. Itseluottamus ei taatusti ole paras mahdollinen, mutta kenellä olisi vastaavassa tilanteessa?

Jos en ihan väärin muista, harrasti TPS aikoinaan systeemiä jossa junnuja vuokrattiin muihin seuroihin kehittymään ja otettiin takaisin, jos hyvin kävi. Eikö tällainen systeemi enää ole mahdollista?

On mahdollista ja tehdäänhän sitä nykyäänkin. Eri juttu sitten on, että jos samaan aikaan joukkueelle X tarjotaan saman tason pelaajia A ja B, niin kumman seura valitsee? A saadaan kokonaan omaksi ja B vain vuokralle. Lienee selvää, että mieluummin otetaan herra A.

Mitä asiaan noin muuten tulee, niin jos asiaa haluaisi katsoa vain IFK:n kannalta, niin sehän olisi vain IFK:n etu, että Jokerit kohtelee omia nuoria kasvattejaan huonosti. Minulle kuitenkin nuoret kiekkoilijat ovat monestakin syystä pyhä asia ja on ihan sama mikä on seura. Toivon parasta mahdollista heille. Sieltä se jääkiekon uusi sukupolvi Suomeen tulee. Mitä paremmin heillä menee, niin sitä paremmin suomalaisella jääkiekolla menee tulevaisuudessa. Näin olen ymmärtänyt asian olevan monella muullakin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällähän on tehtailtu hienoja kirjoituksia sillä aikaa kun itse olin hommissa joukkuemuotoisen lapsi- ja nuorisourheilun parissa -;) Aika vaikea niihin kirjoituksiin on mitään lisätä. Erityisesti tällaista vanhemman polven Jokeri-fania lämmitti myös naapurileirin Isakssonin, JHagin, Seniorin ja The Animalin hienot tekstit.

Kuten esille on tullutkin, Jokereiden osalta asiat ovat monimutkaisia senkin osalta, kuina junnut saadaan peluutettua sisään kokoonpanoon. Paineita tulee vähän jokaiselle osapuolella jokaisesta suunnasta.

Silti on mielestäni selvää, että ainoastaan saamalla omia junioreita Jokereiden tulevien joukkueiden ydinryhmäksi, Jokerit saa takaisin eräänlaista lämmintä me-henkeä ja sellaisia pelaajia, jotka eivät koskaan eivätkä missään tilanteessa suorista selkäänsä, vaan pelaavat Jokereiden puolesta loppuun asti. Jokerit on hyvin menestynyt viimeisen 10 kauden A-C junnuissa. Jos mietitään sitä, ketkä nuoristamme on ns. ryöstetty käsistä suurempiin ympyröihin, niin äkkiseltään tulee mieleen vain Ossi Väänänen. Toki hänkin lähti itselleen aivan sopivaan aikaan, mutta Jokerit ei oikeastaan ehtinyt nauttia yhtä hyvää, mutta vielä vähän hakevaa kautta enempää Ossin palveluksista. Muut lähtijät ovat sitten lähteneet erilaisissa olosuhteissa ja erilaisista syistä.

Ainoa mahdollisuus saada muutos aikaan on se, että Jokereissa otetaan lusikka kauniisti käteen ja pohditaan sitä, mitä seuran omasta historiasta voidaan oppia. Itse näkisin niin, että Jokereiden tulisi palata mahdollisuuksien mukaan Makarovilaiseen pelaajahankintaan. Toisin sanoen, ulkomaalaispelaajan on oltava omalla paikallaan ainakin lähellä Euroopan huippua. Muutama tällainen pelaaja - ja se riittää ulkomaisten osalta.

Samaa ajatteluahan ovat soveltaneet SM-liigassa tällä kaudella vaikkapa HPK (joka on todella satsannut laatuun, joukkueen ulkomaalaiset ovat nimenomaan vahvistuksia) sekä jo pitempään osittain mm. Blues ja HIFK muutaman ulkomaisen pelaajansa osalta. Esimerkiksi HPK:ssa on nähty selvästi se, että hyvät vahvistukset saavat myös joukkueen muut osat pelaamaan aivan toisella sykkeellä - seikka joka tuli kaikille tutuksi Nikolai Makarovin pelatessa Jokereissa.

Tiivistäen: hankitaan Euroopan oloissa 1 huippupakki, 1 huippusentteri ja 1 huippuhyökkääjä jo sillä periaatteella, että he vielä sopivat omien junnujen rinnalle. Toisin sanoen vaikkapa Bergenheimille niin hyvä ja sopiva sentteri kuin vaan on mahdollista. Uskon aika vahvasti siihen, että tällaisella rakennustyöllä saadaan omista junnuistakin ratkaisijoita.

Tusinavahvistuksia en halua joukkueeseen lainkaan. Tosin niitä ei jatkossa tarvitakaan, sillä Jokereiden uusi tuleminen yleisön suosioon voi tapahtua vain muuttamalla nykyistä pelitapaa reilusti hyökkäävämmäksi. Jos ja kun joku epäilee, että sillä pelitavalla ei SM-liigassa enää pärjätä, niin HPK:sta voi ottaa mallia - ja ihan reilusti. Nyt kun kaukalo on taas lentokenttä, niin siinä on todella kova yhtälö vanhan Jokeri-ajan malliin: vauhtia, oivaltavia syöttöjä ja hienoja maaleja.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Viestin lähetti Isaksson

Yllä oleva kommentti kertoo paljon asenteista, se kertoo myös paljon siitä, minkälaisia faneja seuroilla (molemmilla) on. Minä en ole koskaan ymmärtänyt niitä faneja, joiden ajatusmaailma kulkee rataa "jos et ole meidän puolella olet meitä vastaan".

Tottakai minäkin toivon, että narrit alkaisivat ajamaan omia poikiaan sisään ihan oikeasti eikä vain puheissa. Toivon todellakin että siellä alettaisiin ottamaan mallia meistä. Jopa niin paljon, että kaappaisivat tämän meidän moniosaajan toteuttamaan sitä. Aitiohan sillä onkin jo siellä, joten siitä vaan.

Tämä junnujen sisäänajo ei kuitenkaan välttämättä merkitse stoppia menestykselle. Eräs pohjoinen seura on hyvä esimerkki siitä miten se voidaan tehdä oikein, kun on osaavat henkilöt hommissa.

Viimeksi muokattu:

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Junnujen peluutus

Tässä junnujen peluutuksessa on joku omituinen piirre joka ei minulle aukea. Täällä kirjoitetaan että Jokereissa junnut eivät saa peliaikaa, kun aina pitää tulla menestystä ja tappioita ei siedetä.

Samaan aikaan kuitenkin Summanen rääkkää joukkuetta harjoituksissa niin ettei maila jäästä nouse ja tappioita tulee yhteen putkeen. Vähintään puolivirallinen totuus on ettei runkosarjalla ole merkitystä vaan kaikki tähdätään playoffseihin.

Kun joukkueessa on materiaalia pitkälti ja laajalti, niin luulisi olevan mahdollista rytmittää harjoitusta niin että osa joukkueesta olisi ainakin puoliksi elossa ja junnut voisivat saada pelivastuuta silloin kun muulla joukkueella ei kulje.

Näin ei kuitenkaan tehty esim. Lehtosen kanssa vaan mies pelasi rättiväsyneenä samaan aikaan kun Helasta odoteltiin kehiin. (Juu juu, ontuva esimerkki kun nimenomaan Lehtonen on se junnu.)

Onko tässä nyt kyseessä Summasen syväpsykologisesta koulutusmenetelmä: pelaajien pitää käydä tosi syvällä että pystyisivät nousemaan sinne kaikkein korkeimmalle huipulle? Taitaa aika harva junnu tuollaista pidemmän päälle kestää. Niistä jotka kestää, tuleekin varmaan tosi kovia pelimiehiä.

Ja jotta pysyttäisiin vähän aiheessakin, niin osaako joku paremmin tietävä selvittää, miten Jortikan harjoitussysteemit tulevat eroamaan Summasen vastaavista?

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Junnujen peluutus

Viestin lähetti Ole Fart
Ja jotta pysyttäisiin vähän aiheessakin, niin osaako joku paremmin tietävä selvittää, miten Jortikan harjoitussysteemit tulevat eroamaan Summasen vastaavista?

Lajinomainen harjoitus tulee kasvamaan. Ts. joukkue on enemmän jäällä kuin pururadalla tai punttisalilla. Tämä nostaa oikeasti lahjakkaiden junioreiden mahdollisuuksia näyttää taitonsa. TPS on osannut kasvattaa raakileista mallia Vahalahti, Kiviharju etc. liigapelaajia. Lisäksi Jortikan systeemissä myös vanhemmalla iällä voi kehittyä, jos pelaajalla on lajinomaista lahjakkuutta. Peter Aholasta kasvoi huippupakki Turussa, HIFKissä hän oli diivaileva vitsi. Mutta koko ajan Petskullakin oli pohjalla lahjakkuus lajiin. Kädettömät dieselmiehet, jotka juoksevat cooperissa 4500 metriä, eivät kuulu Jortikan suosikkeihin. Taidot on näytettävä jäällä, ei pukukopissa tai punttisalilla.

Edellinen on pääosin TPS:ssä 90-luvulla pelanneen kaverin kertomaa.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Muistetaan kuitenkin, että johtamiskulttuuri Jokereissa voipi olla erilaista kuin Turussa, joten voihan se olla että Jortikkakin joutuu sopeutumaan erilaiseen toimintamalliin. Kuulemani mukaan hän on aiemmin Tepsissäkin muuttanut valmennusmenetelmiään näiden kahden stintin välillä, mutta tästä varmaan asiantuntevat turkulaisystävämme osaavat paremmin kertoa. Sitä paitsi, Jokerit eivät ole ilmoittaneet ensi kauden valmentajaansa vielä...

Jortikka kuitenkin aikoinaan vei 20v-maajoukkueesta Jokereita mukanaan Turkkussee, joten toivossa on hyvä elää.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gags
Muistetaan kuitenkin, että johtamiskulttuuri Jokereissa voipi olla erilaista kuin Turussa, joten voihan se olla että Jortikkakin joutuu sopeutumaan erilaiseen toimintamalliin.

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Tekeekö Jortikka Jokereista itsensä näköisen vai opetetaanko Jortsu Jokereiden näköiseksi?

Ääripäät ovat:

1. Hjallis on palkannut Jortsun ja antaa 'avoimen toimintavaltakirjan' luokkaa -tee mitä haluat ja hanki ketä parhaaksi näet pelaajabudjetin sisällä, mutta tuo mestaruus.

2. Toinen äärilaita on: Jortsulle on ilmoitettu millaista kiekkoa Jokerien tulee pelata ja millä materiaalilla se tehdään. Vaatimus mestaruudesta asuu tässäkin vaihtoehdossa.

3. Kolmannessa, siltä väliltä olevassa vaihtoehdossa seura ja valmentaja ovat ennen diilin tekoa keskustelleet halki ne seikat, mitä Jokerit pitää sisällään ja mitkä on seuran ''the''. Sen ulkopuolella valmentaja saa maustaa tekemistä omine menetelmineen ja hioa toimintamalleja. Ydin on kuitenkin olemassa ja se on otettava 'annettuna tekijänä'. Jokerit on ruoka, jota kokki a.k.a Jortsu saa maustaa ja hämmentää.

Uskon oikeassa vastauksessa olevan eniten ykköstä ja mausteena kolmosta.

Joukkue usein 'henkilöidään' valmentajansa näköiseksi. Tosiasia kuitenkin lienee, että valmentaja on pitkässä juoksussa vain pieni osa seuran muovautunutta sisältöä, eikä isoon muutokseen linjoissa muutamassa vuodessa ole mahdollisuuksia. Materiaali on usein joko kokonaan tai ainakin suurelta osin annettu. Kysymys on lähinnä materiaalin kapasiteetin esiinkaivamisesta. Siinä piilee Jortsun kyky.

Käyttöaste korkealle, niin moni jengi liigassa pärjää korkealle. Kapasiteetilla ei tee mitään, jos käyttöaste on huono. Hyvä valmentaja saa kaivettua kyvyt esiin siten, että ne näkyvät pelissä (tuloksissa) ja pelaajat muodostavat yksilöiden sijaan joukkueen.

Voisiko olla niin, että Jortsun suora, helposti tulkittavissa oleva, 'tunne pinnassa' -tyyppinen valmennustyyli saa nopeammin ja tehokkaammin käyttöasteen ylös kun esim Apen filosofinen ja vaikeammin ymmärrettävä tapa? Niin se varmaan on.
Jortsu ei juuri filosofoi ja kasvata, hän käskee. Ape ajattelee asiat syvemmän kautta ja pidemmällä kaavalla, jolloin on olemassa riski, että lyhyellä tähtäimellä saadut huonot urheilulliset tulokset johtavat aikaiseen uskon menettämiseen ja monon kuvaan persuksiin?

Uskon, että kun (okei, mikäli vielä) Jortsu hyppää Jokerien peräsimeen, niin urheilulliset tulokset ovat hyviä, eikä lausunnoista väri vähene. Se on sitten kokonaan toinen juttu miten kaksi niinkin vahvaa ja erilaista persoonaa sopii samaan taloon. No, on kai molempien heppujen särmät iän myötä hioituneet.

Ainiin, jos se ei jostakin ihmeen syystä ole Jortsu, se on Ara. Puhdas arvaus. En edelleen 'osta' mukisematta Aran kakskymppispestiä. Siinä on joku 'koira haudattuna', pakko olla :)

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Toimintamalleista.

Ensinnäkin haluaisin uskoa, että Jortikka ei seiso aition takana ensi kaudella.

Mutta jos kuitenkin niin käy, niin haluaisin uskoa Seniorin ykkös-vaihtoehtoon.
Siinä se, millä nykyään mennään.

Toinen vaihtoehto on sinällään toivottava, mutta jos se peli on sitä mitä on, niin tämä sinällään kunniakas näkemys jääköön unholaan. Tietenkin on mielenkiintoista spekuloida, mitä se Jokerien peli on. Toivottavasti ei tällaista, mitä on nähty 1997 jälkeen. Mielenkiintoinen ajatus sinänsä! Ja jopa kannatettava, mutta näin hienoihin juttuihin en kuitenkaan usko.

Kolmas vaihtoehto mausteineen ei kuulosta uskottavalta siitä syystä, ettei sitä "the"-tä ole. Tai ei ainakaan minun mielestäni.
Vituttaa sanoa se ääneen, mutta näin se vaan on.

Jotenkin olisin vaan niin perkeleesti halunnut valmentajan pallille Kaupin tai edes Waden!
Itse asiassa kukaan meistä ei voi olla varma, etteikö juuri näin kävisi.

Nämä Jortikka-jutut lienevät kuitenkin vain huhuja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.