Miksipä ei jäisi SM-liigaan?
Ruudulla riittää kuitenkin tavoiteltavaa vielä liigatasollakin ja iän puolesta aikaa NHL:n valloittamiseen riittää myöhemmin vuosia.
Itse en ainakaan pysty pitämään sijoille 82 ja 79 liigan pistepörssissä 22:lla ja 23:lla pisteellä urallaan pystynyttä pelaajaa liigatasolle liian kovaksi kasvaneeksi. Yhden pisteen parannus edelliskauteen ei välttämättä myöskään tyydyttänyt. Itse asiassa kaudella 2001-02 Ruutu oli tilastojen valossa jopa huonompi kuin edelliskaudella, pelasihan hän edellisellä neljä ottelua vähemmän ja teki neljä maalia enemmän sekä plusmiinustilastoonkin noteerasi kovemmat lukemat. No, jäähyminuutit toisella kaudella toki olivat pienemmät, mutta se voi olla huonokin asia, taklaustilastot pitäisi saada liigaan, sano.
Läpimurto on yhä tekemättä, ehkä NHL:ssä olisi helpompaa jos olisi ensin noussut Euroopan kärkitasolle. Ruudusta kuitenkin odotetaan pistemiestä eikä mitään roolipelaajaa nelosketjuun.
Suomen mestaruus on tietenkin saavutettu suurena saavutuksena, mutta esimerkiksi SM-liigan pudotuspeleissä tehty maali puuttuu yhä mieheltä 15:sta ottelusta huolimatta. Puhumattakaan aikuisten arvokisoista.
Itse uskoisin miehen NHL-uran kannalta parhaan tien olevan vielä yksi kausi Suomessa. Joukkueella ei välttämättä niin suurta merkitystä ole. 40 pisteen kausi antaisi eväitä NHL-uralle. Olettaen tietenkin, että Ruutu siihen kykenee.
Toinenkin tie luultavasti tuo tulosta, mutta tuoko pitkällä tähtäimellä yhtä hyvää? Jos lähtee nyt, niin 1.NHL-peli koittaa luultavasti noin vuoden nopeammin kuin lähtemällä vuotta myöhemmin, mutta sitä ei tiedäkään kummalla tavalla koittaa ensin TOP-50 sijoitus NHL:n pistepörssissä.
SM-liigan kannalta Ruudun jääminen olisi tietenkin hieno asia. Jos mies nyt lähtee, niin Ruudusta SM-liiga ole kostunut mitään. Okei, pari kautta mies jauhoi siellä skyttien, keinästen ja kuhtien tasolla, yhtään väheksymättä, eipä todellakaan kuulunut liigan tähtiin siis, saati supertähtiin.
Toki Jani Rita ei ehtinyt yltämään SM-liigassa edes rivimiehen tasolle ja lähti.