Mun on vaikea näin naapurista katsottuna kuvitella, että kukaan haluaisi Joel Harkimolle mitään pahaa. Hän on kuitenkin lähestulkoon syntynyt Jokereiden toimistolla ja hänelle Jokerit on varmasti paitsi suuri osa elämäntarinaa, myös hänen identiteettiään. Eli, tässä mielessä hän on hyvinkin samaistuttava hahmo monelle Jokeri-fanille. "Ongelmaksi" noussee kuitenkin se, että Joel Harkimo on myös vahvasti profiloitunut ns. isänsä pojaksi. En nyt väitä, että hänen pitäisi isäänsä hävetä tai peitellä perhettään, mutta näin ulkopuolisen silmin hän vaikuttaa olevan niin vahvasti kaikella tavalla sidoksissa isäänsä, ikään kuin isänsä jatke ja Hjallis 2.0, että eihän se ihme ole, etteivät ihmiset häntä lämpimästi tässä tilanteessa syleile. Hjallis näytti niin isosti persettä koko Jokerit-yhteisölle, että eihän sellaista voi unohtaa. Ja tämä alku vaikuttaa nyt vahvasti siltä, että Jolle pelaa isänsä pelikirjalla, joten ei hän nyt ainakaan mitään hyvää kuvaa touhustaan anna.
Mitä tulee Jokereiden Liiga-projektiin ja Harkimoiden rooliin tai "rooliin" siinä, vaikuttaa se ulkopuoliselle siltä, että "joku" on jossain ärsyyntynyt siitä, että "uusi Jokerit" profiloituu entisiin pelaajiin ja kaikessa korostetaan sitä, että tehdään hajurakoa entisiin väärintekijöihin, eli Kurriin ja Harkimoihin. Selänteestä voi olla mitä mieltä tahansa (ja minä olen sitä mieltä, että hän on juntti tollo), mutta ainakin ulospäin NN:n projekti vaikutti siltä, että siinä mennään nimenomaan Jokerit-edellä: taataan edustuskiekko, mikä vaikuttaa paitsi suoraan, myös epäsuoraan junnuihin. Eli, siis koko seuran tulevaisuuteen. Otetaan "kaikki" halukkaat tavalla tai toisella mukaan, tehdään Jokereista yhteinen juttu, jne. Sekin on ihan selvää, ettei heidän projektillaan voi ollakaan kaikkea tarvittavaa rahoitusta vielä, kun ei ollut mitään konkreettista sovittunakaan. Mutta aivan varmasti siellä oli laskettu, paljonko riittää siihen, että toiminta käynnistyy. Ensimmäiset pelaajasopimukset, jotka ovat aina seuralle kaikkein suurin yksittäinen kuluerä, alkaisivat vasta 5/2023, joten kyllä tuossa aikaa olisi ollut haalia yhteistyökumppanuuksia puolisen vuotta. Vaikea kuvitella, etteikö siellä olisi osattu laskea budjetteja. Mutta mitään oikeaa konkreettista toimintaa ei voida aloittaa ennen kuin on päästy seuran nimestä sopimukseen.
Ja nyt kun JHC:n työntekijöitäkin on siirretty mysteeriyhtiöön, niin ei vakuuta. Miksi kukaan työntekijä ylipäätään on jäänyt firmaan odottamaan seuraavaa kautta? Varmaan kesän, lomien ja ansiosidonnaisten takia, mutta kuitenkin. Ei kai kukaan ole oikeasti kuvitellut, että heillä hommat jatkuu niin kuin ennenkin? Koko tätä saagaa ympäröi salaperäisyyden ja suhmuroinnin verho Ry:n, Kurrin ja nyt myös Joel Harkimon ja mysteeriyhtiön puolelta. Ja se on aivan todella paska lähtökohta palata osaksi yhteisöä, josta on lähdetty ovet paukkuen muille vittuillen parempiin ja arvokkaampiin kaukaloihin. Ja yhteisöllä tarkoitan nyt Liigaa. Nöyristellä ei tarvitse, mutta tietynlainen nöyryys pitäisi ymmärtää omata. Ja mielestäni NN:ssä oli sellaista havaittavissa, vaikka Selänne nyt ei itse ole mikään nöyrin kukko tunkiolla ollutkaan. En toki tiedä, mitä kulisseissa on tapahtunut, mutta ulospäin on ainakin annettu kuva siitä, että uusi-Jokerit halua on tulla osaksi Liiga-yhteisöä ja Liiga on se sarja, mitä Jokereiden kuuluu pelata. Ja se on oikeasti hyvin tärkeää ja tärkeä lähtökohta, koska fakta on se, että Jokerit on tulossa osaksi osakeyhtiötä, jossa on jo 15 muuta seuraa omistajina ja selvät sävelet. Ei sellaiseen ympäristöön nyt voi vain tulla rotsi auki huudellen, että "tässä me nyt ollaan, olkaa hyvä". Noin toimimalla jää äkkiä yksin ja tuossa ympäristössä on se ei auta omaa asiaa pätkääkään.
Tästä Harkimon ja Ry:n kuviosta itselleni tulee fiilis, että he yrittävät nyt istua kuskin paikalla vähät välittäen siitä, mitä esim. Jokereiden seurayhteisö arvostaa (avoimuus ja rehellisyys) ja mitä Liigasta on todettu paluun vaativan. Jos Joel Harkimo on jo ostanut jotain, joku on sen rahoittanut. Ja vaikka kuinka keskeneräisistä asioista ei haluta puhua, tämähän ei ole enää keskeneräinen asia, vaan tapahtunut fakta. Tieto tulee ilmi pomminvarmasti jossain vaiheessa. Ja jos siinä tahossa ei ole mitään salattavaa, se kannattaa tuoda itse julki asap. Viime kädessä kannattajat rahoittavat toiminnan ja se pitää ymmärtää. Enkä tarkoita mitään fanikrääsän ja kausareiden ostamista, vaan sitä, että jos kannattajia ei kiinnosta, yhteistyökumppaneita on vaikea löytää. Ja tätä taustaa vasten on aivan käsittämätöntä, miten tilanne on hoidettu.
Vaikka Jokerit hyödyttää myös Liigaa, fakta on se, että Jokerit tarvitsee enemmän Liigaa kuin päinvastoin. Ymmärrän, että Areenan tilanne on merkittävä myös Ry:lle. Mutta onko Ry:llä oikeasti varaa hirttäytyä kiinni Areenaan? Mun mielestäni ei ole ja mä näen, että Ry pelaa nyt liian isoilla panoksilla. Jos Jokereilla ei ole edustuskiekkoa, kuinka monta vuotta seuralle voidaan tarjota paikkaa U20:ssa? Kai kaikilla seuroilla on kuitenkin samat säännöt? Jos Jokereilla ei ole U20-jengiä, miten se vaikuttaa muuhun junnutoimintaan? Kuinka monta vuotta Jokerit voi ratsastaa KHL-paikalla ja missä vaiheessa Jokereiden pitäisi aloittaa nousu Liigaan Suomi-sarjasta? Nämä ovat oikeasti isoja kysymyksiä ja merkittäviä asioita, eikä vähiten Jokereiden kannalta. Liiga jatkaa toimintaansa riippumatta siitä, pelaako Jokerit siinä vai ei, mutta Jokereilla tilanne on kaikkea muuta.