Täällähän on ihan peruslöylyt käynnissä. En muuhun valkopesuun jaksaa edes kirjoitella mitään, mutta Jokereiden rooli Venäjällä oli poliittinen. Ei voi siis verrata muihin länsiyrityksiin, joiden ensisijainen tavoite siellä on tehdä fyrkkaa siinä missä Jokereiden politiikkaa ja toimia venäläisten leikkikaluna. Puhun nyt nimenomaan niiden tosiasiallisten päättäjien silmin. Siis niiden 100% suomalaisten. Ja loppuun sitten hymiöt.
Tästä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Sen taakse on kenenkään aivan turha mennä, edes Kalervo Kummolan, että Jokerit oli kuin mikä tahansa suomalaisyritys, joka toimi Venäjällä Ukrainan sotaan asti. Tämä kun ei pidä paikkaansa.
Ihan ensimmäinen fakta, jota ei ikinä pidä unohtaa, on se, että Jokereiden pelaamisella KHL:ssä oli vain ja ainoastaan poliittinen tarkoitus. Länsimaisten yritysten tarkoitus toimia Venäjän markkinoilla on puhtaasti liiketaloudellinen, eli maksimoida voitto. Jokerit tuotti KHL-aikanaan noin 100M€ tappiota, eikä yksikään suomalainen yritys ilman todella perusteltua syytä (kuten vaikkapa poikkeuksellisen suuret alkuinvestoinnit) ei olisi toiminut about vuosikymmentä Venäjällä, jos taloudellista voittoa ei ole edes näköpiirissä. Ja Jokereillahan näin oli. Mutta sillä ei ollut merkitystä, kun taloudelliset seikat olivat toisarvoisia. Pääasia oli luoda positiivista Venäjä-kuvaa ja se näyttää hyvin pitkään toimineenkin. Jokereiden rahoittaminen oli ikään kuin kynnysraha muilla markkinoilla toimimiseen ja sieltä ne voitot käärittiin. Mafia-meininkiä siis.
Liiketoiminnassa voi olla paljonkin harmaata aluetta. On paljon lakikirjan mukaan laillisia asioita, mutta kun aletaan raaputtaa vähän pintaa syvemmältä, usein löytyy moraalisesti arvelluttavia asioita. Ja usein, jos oikein pitkään ja hartaasti raaputellaan, sieltä löytyy myös lakia rikkovia asioita. Monissa tapauksissa resurssit eivät riitä tai jotain muuta priorisoidaan ensin, joten nämä jäävät lopulta huomaamatta. On myös olemassa ihmistyyppi, jolle kaikki on mustavalkoista. Kaikki on sallittua, jos se ei ole erikseen kiellettyä. Mutta suurimmalle osalle ihmisistä moraalilla on merkitystä. Itse asiassa aika suurikin merkitys. On paljon asioita, jotka eivät ole ok, vaikka eivät laittomuuksia olisikaan.
Itse olen varma, että Kurrilta löytyy nimenomaan moraalisesti arvelluttavia valintoja taustalta, joiden hän ei halua paljastuvan. Ja tämä tieto on nimenomaan häikäilemättömillä venäläisillä, jotka eivät millään tavalla ole estyneitä vuotamaan näitä asioita Kurrille kaikkein vähiten sopivalla hetkellä. Näin ollen Kurri on venäläisten talutusnuorassa tasan siihen asti, kunnes itse kertoo avoimesti ihan kaiken, myös ne moraalisesti arvelluttavat asiat. Toistaiseksi Kurri näyttää haluavan pelata peliä venäläisten pelikirjalla. Ja sillä Kurri ei ikinä tule voittamaan. Jos minä olisin Jari Kurri, kertoisin aivan kaiken, siis todellakin aivan kaiken, oma-aloitteisesti ja ottaisin heti paskan niskaani, sen sijaan, että elän loppuelämäni löysässä hirressä. Tällöin hän voisi edes katsoa itseään pelilistä ja todeta, että perseelleen meni, mutta olin sentään rehellinen. Toki tämä vaihtoehto edellyttäisi sitä, että Kurrilla on oikeasti jonkinlainen moraalinen kompassi. Kaikillahan sellaista ei ole, enkä olisi yllättynyt, jos Kurrin kompassi olisi vähän toispuoleinen. Sellainen "tarkoitus pyhittää keinot"-merkkinen.
Tämä Jokereiden koko KHL-reissu on sen verran kiinnostava ja merkittävä asia (ja kysymys on todellakin paljon suuremmasta asiasta kuin vain Helsingin Jokereista), että yhtään kiveä ei tule jättää kääntämättä, jotta
oikea totuus tulee ilmi. Ei siis venäläisten ja ehkä Kurrinkin haluama kaunisteltu totuus, vaan ihan kaikki. Tässä vaiheessa on ihan turha lässyttää enää mitään
"KHL oli suomalaisen jääkiekon voitto"-tuubaa. Se on aivan eri keskustelu, eikä sitä pidä sotkea tähän.
Mä olen "kiekkoromantillisesti" suhtautunut hyvin hellämielisesti Jokereiden paluuseen suoraan Liigaan kulkematta alasarjojen kautta. Ja tavallaan suhtaudun edelleenkin, mutta Jari Kurri ei voi olla Jokereiden kasvot, pääomistaja, hallituksen puheenjohtaja tai mikään mukaan operatiivisessa toiminnassa mukana oleva henkilö. Ei vain voi. Jos Kurri ei tätä itse ymmärrä, Jokereiden etu ei ole hänen perimmäinen motiivinsa ensinkään. Tämä on vanhan toistoa, mutta kun luottamus on mennyt, sen palaamisessa menee aikaa. Vaikka se oli Harkimo, joka Jokerit alunperin KHL:ään vei, Kurri otti soihdun kantaakseen ja kantoikin sitä monta vuotta KHL:lle uskollisesti. Olisi Liiga-seurojen pomoilta paitsi naivia, myös täysin idioottimaista toivottaa Jokerit tervetulleeksi mitään kyselemättä. Mitään salaisuuksia tai "liikesalaisuuksia" ei tässä tilanteessa voi olla, kun meillä on paljon olettamuksia. Ja asioita, jotka tulevat ajan saatossa selviämään. Siksipä kannattaisi olla täysin rehellinen. Ja antaa myös Jokerit muiden hoidettavaksi ihan kokonaan. Jari Kurri kun ei kuitenkaan ole Jokerit. Eikä ole koskaan ollutkaan.