En mä tiedä kuinka tarkkaan olet tässä viimeisten vuosien aikana seurannut Jokereiden nuorten puolta, mutta K&V ei nimenomaan saaneet tehtyä oikeastaan kenellekään laadukkaalle omalle junnulle sopimuksia koko KHL-vuosien aikana. Oikeastaan ainoana poikkeuksena tulee mieleen Mico Luoto kenelle saatiin 2019-20 kauden jälkeen tehtyä sopimus vaikka oli ASM tyyliin paras pakki tolla kaudella.
Melko tarkkaan olen seurannut. Asian olisit voinut päätellä viestini kohdasta, jossa kerroin kaikista lahjakkaimpien junnujen jääneen siihen kiusalliseen välitilaan, jossa A ja Mestis eivät kehitä riittävästi, mutta KHL on liian kova. Listasi nimet ovat siis tuttuja, vaikka -93 syntyneen Rantakarin mukanaolo vähän hämmentääkin.
Käytännössä kellekään noista pelaajista Jokerit ei yksinkertaisesti ollut järkevin paikka rakentaa uraa. En oikein jaksa uskoa, että Kanada-Sarjasta itsekin ponnistanut Kurri olisi jotenkin erityisesti omien lupaavien junnujen peluutusta vastaan. Realiteetit vain olivat sellaiset, etteivät KHL-seuran ja 16-18-vuotiaan junnun intressit yleensä kohdanneet.
Tämä kaikki siitä huolimatta, että Jokereilla oli mahdollisuus omilla ylivoimaisilla resursseillaan rakentaa Bayernin tyylinen maan parhaiden junnujen hautomo. Ja vielä kun KHL oikein omilla peluutussäännöillään oikein tuki joka vuonna muutaman loistavan junnun nostamista kokoonpanoon vaikka kuinka isoon rooliin.
Resursseja löytyi, mutta miten käytännössä tämä hautomo olisi rakennettu? Ongelma ei missään vaiheessa ollut fyrkka, vaan se ettei junnuille löytynyt paikkaa, jossa olisi samaan aikaan saanut isoa roolia ja kehittäviä pelejä. Muilla KHL-seuroilla oli MHL ja VHL osana pelaajapolkua, mutta Jokereilta puuttui se Liigan tasoinen väliporras, jossa kehittää pelaajia KHL-tasolle. Liigassa myös pidettiin tehokkaasti huoli ettei sellaista pystytty järjestämään lainasoppareilla tai yhteistyökuvioilla.
Missä ne maan parhaat junnut olisivat pelanneet? Paljonko heidän houkuttelunsa Helsinkiin olisi maksanut ja mikä olisi ollut Jokereiden saama konkreettinen hyöty tästä kaikesta? Tarpeeksi hyvät pelaajat lähtevät hyvin nopeasti NHL:n ja niitä KHL-tason pelaajia voi ostaa täysi-ikäisenäkin tänne pelaamaan.
KHL ei yksinkertaisesti ole kasvattajasarja ja itse olen tyytyväinen että Jokerit pystyi kasvattamaan Liigatason pelaajia edes muille seuroille. Urheiluromantikkoahan se vähän korpeaa kun pojat eivät kasva miehiksi meidän paidassa, mutta tämä oli yksi niistä KHL:n kehnoista puolista. Liigakaan ei itseäni sarjana juuri sytytä, mutta se on kyllä erinomaista, että jatkossa saadaan taas seurata omia kasvatteja taas ihan livenä.