Itse en Pravdaa eli Hesaria suostuisi enää tilaamaaan, mutta avokille pakkomielle. Kieltämättä ihan mielenkiintoinen tutkimus (
2300-2400 kausarilaista molemmilta seuroilta, eli täytti jossain mielessä tilastollisen tutkimuksen kriteerit) , mista tällä kertaa krediittiä Hesarille.
Vahvisti omia tuntemuksiani siitä, että molemmat seurat ovat karistaneet historian painolastin kannattajakunnastaan eli Jokerit ei ole enää lähiököyhälistön jengi ja IFK kantakaupunkilaisten jengi. Toki kukin saa assosioida itsensä miten huvittaa, eikä minua häiritse Eteläpäädyn Itä-Helsinki hehkutus, mutta faktat ovat aina virkistävää vaihtelua mielikuvaleikkien keskelle. Ja mielikuvaleikkiähän urheiluseuran fanittaminen pitkälti on.
Imagot eivät kuitenkaan markkinoinnissa ole ihan yhdentekeviä ja mainonnassa tällä hetkellä molemmat seurat turvaavat historiaansa eli Jokerit brändää itseään enemmän geneeriselle nuorisolle (tai ainakin siten nuo jokerimainoksissa hilluvat hahmot tulkitsen), kun taas Hifkin mainoksissa slangi ja suomenruotsalaisuus ovat vahvasti esillä.
Jos Jatkoajan fanituksista voi jotain päätellä, niin tuo on molemmilta seuroilta oikea päätös. IFK on varmaan Jatkoajan suosituin kakkosseura ja jonkinlainen "puolen Suomen joukkue". Jokerit on taas enemmän joko suosikki tai inhokki, ei mitään siltä väliltä. Näin ollen Jokereilla on kasvuvaraa Helsingin ulkopuolella ja IFK voi huoletta painottaa stadilaisuutaan mainoksissa menettämättä potentiaalisia maalaisfanejaan.
Faga kirjoitti:
Jokerit oli itse asiassa kantakaupungissa 20 kausikortin verran niskan päällä eli Jokerit on siis tällä hetkellä kliinisesti se stadilaisempi joukkue
Minusta siinä luki juuri päinvastoin eli IFK on vain 20 kausikorttia edellä Jokereita kantakaupungissa.