Jokerien fanitoiminta

  • 37 396
  • 192

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Kyllä nuo kaksi megafonia on meidän toiminnassa täysin tarpeellisia ja välttämättömiä.
Itse toimin nyt seitsemättä vuotta fanikatsomon johtajana, ja viimeiset pari kautta ovat olleet sellaisia harppauksia eteenpäin, että megafonista on tullut erittäin tarpeellinen apuväline vajaan tuhannen ihmisen ohjeistamisessa ja huudattamisessa.
Sm-liigasta ei löydy toista näin isoa fanikatsomoa, ja pienemmässä porukassa huutojen tarttuvuus toiselta toiselle on paljon helpompaa mitä meillä. Olemmehan me kolmessa eri katsomonosassa, joten vain megafonin avulla saadaan kaikki kolme katsomoa laulamaan ja huutamaan samanaikaisesti. Tämä vain on fakta jonka tietää kun on mukana fanikatsomossa. Tervetuloa fanikatsomoon huomaamaan sama asia.

Fanikatsomo on ollut viimeiset pari kautta todella loistavassa iskussa, ja eteenpäin on menty paljon. Ollaan noustu omasta mielestäni ylivoimaiseksi ykköseksi katsomokulttuurin kehittäjinä, sekä räjähdysmäisesti kasvaneen fanipäädyn osalta olemme onnistuneet luomaan areenalle hyvän tunnelman illasta toiseen. Kiitos tästä kuuluu eritoten heille, jotka ovat kausikorttinsa ostaneet fanikatsomoon, sekä tietysti Masalle ja Hjallikselle jotka halusiviat laajentaa fanikatsomoa molemmille sivuille ja tarjota aktiivisille Jokerifaneille paikan jossa tunnelmaa luodaan tosissaan.

650 fania eteläpäädyssä pitää huolen siitä, että ääntä lähtee ja areena ei ole enää mikään unettava kirkko. Se äänivalli joka eteläpäädystä lähtee, kantaa nykyään koko areenan halki ja saa sitä myöten jengin yläkatsomossa ja pitkillä sivuilla hereille ja taputtamaan mukana.

Loppuun kysymys siihen viiden metrin päähän. mitä järkeä on alkaa laulamaan jotain hidastempoista biisiä kun Jokerit pelaavat ylivoimaa, ja vieläpä meidän päädyssä? Tähän asti ollaan ylivoimalla taputettu tai huudettu "JOO KEE RIIT" huutoa ja homma on toiminut loistavasti. Itse en ainakaan enää kertaakaan lähde samaan mukaan.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
repe_joke kirjoitti:
Siis lauletaanko siellä niin epäselvästi, että porukka ei siitä voi hiffata mikä kipale on menossa?
Meinaan siis tällä sitä, että fanikatsomon johtajata (Zero?) aloittaa laulun, ensiksi siihen yhtyy lähellä olevat, ja sitten se leviää sillä tavalla eteenpäin, kunnes lopulta kaikki fanikatsomosta jodlaa.
Sama juttu huutojen kanssa. Piipitetäänkö siellä, vai minkä takia homma ei voi edetä omalla painollaan, edellä mainitulla tavalla? Kuten tapahtuu muissa halleissa. Väkimäärään on turha vedota.
Enemmänkin tuo megafonin tuntuu teennäiseltä kannustamiseen pakottamiselta, kun itse kannustamiselta.
Tervetuloa toteamaan asia itse fanikatsomoon.

Toiselta laidalta ei kuule millään mitä toisella laidalla huudetaan. Nyt kun tilanne on vielä se että UJ-osasto on 104-105 alaosassa niin on tullut paljon kommenttia että fanikatsomon yläosaan ei kuulu mitä laulua siellä alotellaan. Megafoni auttaa tähän kun sillä heitetään pari ensimmäistä sanaa laulusta/huudosta jolloin muut osaavat lähteä mukaan. Niinkuin tuossa Mabo jo aiemmin kirjoitti niin tällä kaudella on ollut viisikin eri laulua menossa samaan aikaan kun megafonia ei ollut käytössä. Onneksi saatiin uusi eiliseen peliin.

Ei siitä megafonista haittaa ole, ainoastaan hyötyä.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Turinaa, jorinaa, mietteitä...

Hatunnosto jokerifaneille vaikka kuraakin näyttää tulevan niskaan. JOS asuisin vielä Härmälandiassa niin perustaisin varmaan Young Boysien tyyliin kannatusjärjestön Old Boys =)

Muutamia mietteitä ja kysymyksiä fanitoiminnasta.

a) kun kerran on toi Jokereitten oheiskaman tms. fanikrääsän myynti suht ohdakkeista ja byrokraattista niin kannattaisiko miettiä homman ulkoistamista esim. faniporukasta varmasti löytyisi myyntialalle haluavia.

b) missä on Pave nykyään? Vaikuttaako enää millään tavoin?

c) mitä keinoja on kasvaa/kehittyä? Minkälainen olisi sanotaanko nyt ihanteellinen visio tulevaisuudesta ts. esimerkki vaikkapa nahkahousu- tai käkikellomaasta. Kenellä on parhaiten organisoitu fanitoiminta ja millä eri tavoin se ilmenee?
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
laredo kirjoitti:
a) kun kerran on toi Jokereitten oheiskaman tms. fanikrääsän myynti suht ohdakkeista ja byrokraattista niin kannattaisiko miettiä homman ulkoistamista esim. faniporukasta varmasti löytyisi myyntialalle haluavia.
Parina viime kautena ollaan teetetty faniyhdistyksen toimesta esimerkiksi omia kaulaliinoja. Tälle kaudella Jokerit vain eivät antaneet niihin enää lupaa kun niissä on Jokerilogo. Haluavat kai itse saada fanituotemyyntistä toimimaan kun viime kautenakin siitä tuli kymmenien tuhansien eurojen tappiot.

laredo kirjoitti:
b) missä on Pave nykyään? Vaikuttaako enää millään tavoin?
Katsomossa hoitaa muut nykyään homman mutta on edelleen JF-Clubin puheenjohtajana. Ja on kyllä joka pelissä myös katsomossa.

laredo kirjoitti:
c) mitä keinoja on kasvaa/kehittyä? Minkälainen olisi sanotaanko nyt ihanteellinen visio tulevaisuudesta ts. esimerkki vaikkapa nahkahousu- tai käkikellomaasta. Kenellä on parhaiten organisoitu fanitoiminta ja millä eri tavoin se ilmenee?
Onhan tässä kaikenlaisia suunnitelmia mutta toivottavasti parin vuoden kuluessa saadaan nuo kolme päätykatsomoa täyteen fanikausareita. Nyt on jotain 650 myyty. Ja jatkuvasti kaikenlaista uutta kehitellään (marssit, tifot jne), alkaa näkymään vähitellen myös fanimäärässä että homma on kehittynyt koska porukkaa tulee jatkuvasti lisää. Ensi lauantaiksikin on myyty 400 lippua Hämeenlinnan vierasreissulle.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran täytyy kommentoida, että hyvin pitävät melua ja kannustavat antaumuksella, mutta liian usein särähtää korvaan mauttomuudet kuten esim. Birkun edellä mainitsemat homo-huudot yms.

Kyse ei ole siitä, että näitä tiettyjä huutoja karsastava jengi olisi huumorintajutonta/ottaisi niiden sisällön liian vakavasti, vaan siitä, että "tuomari kuolee matsin jälkeen" -tyyliset kuoroleikit on aivan jäätävän lapsellisia.

Mauttomat perseilyt pois, niin näyttää entistä paremmalta. Ennen sitä ei voida puhua kovin edistyksellisestä fanikulttuurista.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Birkku kirjoitti:
Jokerifanit kuvittelevat olevansa kovinkin edistyksellisiä silti huudetaan homoa kuorossa.
Kun nyt tällaisia kirjoittelet, niin kerro minulle, ei fanijoukkoon kuuluvalle, koska ja milloin näin on toimittu ? Pyrin katsomaan kaikki mahdolliset Jokerien pelit ja minä en ole mauttomuuksiin törmännyt. Omassa rankingissa ehkä "hata hata Hifk" on jotakin jota en voi ymmärtää, muutoin mikään järjestetyn faniosaston huuto ei minusta ole asiatonta.

Kaikki kritiikki ei varmasti johdu katkeruudesta tai kateellisuudesta. Kyllä Jokerien fanitoimintaa tulee saada ja saakin arvostella. Silti en ymmärrä miten esim. tämä sinun sinänsä asiallinen viestisi vie tätä asiaa eteenpäin. Kuten todettua, en kuulu fanijoukkoon ja silti en tuosta viestistäsi saa irti muuta kuin, että Jokerifanit ovat tyylittömiä, ylimielisiä, lapsellisia, epäurheilijamaisia jne. Sitten vielä toteat heidän huutavan kuorossa "homoa". Miten itse ajattelet tällaiseen vastattavan ? Birkku on kurko ja oikeassa ?

Huomaamatta sinulta jää se, että tuo samainen fanijoukko on tälläkin kaudella kannustanut joukkuetta loistavasti, luonut tunnelmaa areenalle, tuonut laulut katsomoihin jne. Itse asiassa minun ja monen muun areenalla kävijän sanoin, tehnyt kiekkoillasta paremman.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Birkku kirjoitti:
Jokerifanit kuvittelevat olevansa kovinkin edistyksellisiä silti huudetaan homoa kuorossa. Tuohan on suoraan 70-luvun junttisuomesta, jolloin pääsylipun lunastaminen "oikeutti" huutamaan mitä sylki suuhun tuo.

Edelleen HIFK:n faniporukassa on monin verroin enemmän tyyliä ja he tuovat katsomoon parempaa tunnelmaa kuin tämä ylimainostettu Ultras.

Edelleenkin sinä perustat mielipiteesi siihen että katsomossa huudetaan "homo".
Tätäkään kyseistä vähemmistöön viittaavaa sanaa ei tällä kaudella ole juurikaan kuulunut, ainakaan niissä huudoissa/lauluissa, mitä isolla porukalla vedetään. Mihin perustuu väitteesi siihen että esim. IFK:n faniporukka saa aikaan paremman tunnelman? Hirveästi et ole kuitenkaan Jokereitten faniporukkaan tutustunut, jos mielestäsi kyseisen porukan kannustus perustuu homotteluun yms. Kyllä sitäkin esiintyy varmasti jossain määrin, muttei varmasti ainakaan isommassa mittakaavassa kuin "Hjalliksen huorat" tyylisiä juttuja pääsee ilmoille jo mainitulta naapurin remmiltä.

edit. vielä sen verran, että ultras ja jokerifanit nyt eivät ole täysin sama asia.
varmasti muutamasata ifk-fania tuo hyvän tunnelman halliin verrattuna kymmenen kertaa pienempään ultras-porukkaan. Mutta ultras+muut jokerifanit on taas asia erikseen...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Magoon kirjoitti:
Mihin perustuu väitteesi siihen että esim. IFK:n faniporukka saa aikaan paremman tunnelman? Hirveästi et ole kuitenkaan Jokereitten faniporukkaan tutustunut, jos mielestäsi kyseisen porukan kannustus perustuu homotteluun yms. Kyllä sitäkin esiintyy varmasti jossain määrin, muttei varmasti ainakaan isommassa mittakaavassa kuin "Hjalliksen huorat" tyylisiä juttuja pääsee ilmoille jo mainitulta naapurin remmiltä.
Pienen pieni toivomus, käsitellään nämä Hifk ja Jokeri vertailut jossakin muualla ja keskitytään tässä Jokerien fanitoimintaan.

Tämä ihan vaan siksi, että voiko helpompaa provo-tapaa "muulle Suomelle" opettaa, kuin mennä Hifk:n ketjuihin kehumaan Jokereita ja päinvastoin. Keskustellaan tässä Jokeri-faneista.
 
Kaiken maailman helppoheikit täällä puhuvatkin ja vielä ihan täyttä soopaa.

Jokerifanit yleisesti ovat tällä hetkellä Suomen lippulaiva fanikulttuurissa, siihen ei kukaan voi väittää mitään, olen nähnyt IFK-sakin, mutta se on kaukana tästä touhusta ja sielläkin periaatteessa sitä varsinaista kansainvälistä fanikulttuuria luovat vain Stadin Kingit-osasto, joka sekin on kai supistunut ajan myötä. Missään muualla Suomessa ei löydy tällaista porukkaa kuin Jokerifanit.

Miksi ei sitten se suomalainen kannatuskulttuuri kelpaa, vaan miksi pitää esittää jotain kansainvälistä settiä? Vastaus tuollaisiinkin on simppeli, koska suomalainen kannatuskulttuuri tällä hetkellä on niin alkukannoillaan, että näinkin isolla poruukalla olisi lähinnä naurettavaa toteuttaa sitä. Vai mitä mieltä olette, katsoisitteko mielummin kun n. 700 kannattajaa istuisivat ja hakkaisivat 15 eriväristä rumpua peruukit päässä ja kaiken maailman puuklaputtimet kädessään?

Sitten tämä ylimielisyys ja "omassa kastissaan oleminen".. Jos jengi on ihan omassa kastissaan tässä maassa niin miksi ei leijua. Myöskin fanien tarkoitus on kannattaa omaa joukkuettaan, eikä syleillä vastustajan kannattajia ja pelaajia. Ylilyöntejä sattuu aina, oli tilanne mikä tahansa ja varmasti näitä tapahtuu joka puolella. Hieno yleistys nimimerkki Birkulta. Muutenkin "Birkulle" sellaisia terveisiä, että ehkäpä on turha alkaa väittämään jostain kun ei asiasta tiedä mitään? Kuitenkin kyseessä on fanitoiminta, eikä kerhotoiminta.

Tämä oli kouvolalainen mielipide.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
bozik kirjoitti:
Omassa rankingissa ehkä "hata hata Hifk" on jotakin jota en voi ymmärtää, muutoin mikään järjestetyn faniosaston huuto ei minusta ole asiatonta.
Nämä mauttomat vastustajan mollaamishuudot oikeastaan kuuluvat teini-ikäisten fanikulttuuriin ja se on siinä mielessä ymmärrettävää, ei toki täysin hyväksyttävää siltikään. Mutta sitten jos faniporukan vanhemmat jäsenetkin yhtyvät näihin huutoihin, niin ollaan aika syvällä.

Eikä tämä ole minkäänlaista kukkahattuilua, ettei vastustajaa voisi mollata. Mutta tämän homman ei tarvitsisi olla näin mautonta. Hyvät ja kekseliäät provot/kuittailut ovat joskus ihan paikallaan. Mutta tällaisten huutojen ongelma on se, että ne käyvät melko nopeasti vanhoiksi ja tyylittömiksi. Muistetaan siis, että provoilu on taitolaji.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lawless kirjoitti:
Eikä tämä ole minkäänlaista kukkahattuilua, ettei vastustajaa voisi mollata.
Niin kait se on, että vastustajaa "kuuluu" mollata. Itse asiassa sen takia en oikein varmasti edes osaa sanoa, onko tuo "hata hata Hifk" huono juttu. Jos sitä tulkitaan puritaanisesti ja kouluruotsilla (pyhäksi) vihaksi Hifk:ta kohtaan, niin se on yksiselitteisesti perseestä.

Toisaalta taas kannustusmuodossa ilmaisemassa "ykkösvihollista" tuo on OK ja on toisaalta omiaan luomaan jännitettä Stadin kisoihin. Silloin siis ihan hyvä juttu, kait tuon voi jokainen ottaa haluamallaan tavalla, jos fanit osoittavat tällä ykkösvihulaista niin minusta OK, jos taas jotakin "vihaa" Hifk:ta kohtaan niin svyältä.

Aika selkeetä ;)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
KKtig antoi sellaisia kommentteja että on pakko antaa vähän palautetta. Jokerit ovat tällä hetkellä selkeitä ykkösiä tifojen käytössä ja ovat onnistuneet ajamaan sm-liigan fanien keskuuteen tuota uudenlaista kulttuuria. Moni sm-liiga jengin faniryhmä on keskuudessaan ruvennut suunnittelemaan ja toteuttamaan tätä uudenlaista fanikulttuuria johon kuuluvat näkyvät tifot ja erilaiset liput ja banderollit. Itse en kuitenkaan pitäisi kovinkaan fiksuna jos HIFK:n faniryhmä rupeaisi sokeasti matkimaan tätä kulttuuria sillä HIFK:lla on ollut ja on vieläkin oma tyylinsä jota he ovat käyttäneet kannustamiseen ja se meille suotakoon? Jostain syystä eräät (eivät kaikki) jokeri-fanit ovat sitä mieltä että heidän tyylinsä on se ainut ja oikea ja kaikki muut tyylit ovat "vääriä". Mitenkä tämänkaltaiset kommentit ja yleistykset vievät mitenkään fanikulttuuria eteenpäin suomessa? Itse muistan vielä "ugh, ugh"-huudot ja "Suomi! Suomi!"-kannustukset Jokerien pelissä joille sai aina nauraa.

- tinke.80
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Birkku kirjoitti:
Omalta kohdalta voin sanoa etten arvosta pätkääkään tuota sakkia, eikä mielipiteellä ole mitään tekemistä kateellisuuden tai katkeruuden kanssa. Syy tuohon asenteeseeni on varsin selkeä sekä myös perusteltu. En kykene arvostamaan toimintaa johon kuuluu noin paljon tyylittömyyttä, ylimielisyyttä, lapsellisuutta sekä huonoa ja jopa epäurheilijamaista käytöstä.
Omalta osaltani voin vain sanoa sen että olen mielestäni ihan tavallinen suomalainen kaveri, käyn päivät töissä ja elän muutenkin varsin normaalia elämää. Käyn jääkiekkootteluissa noin kerran viikossa ja istun Jokereiden faniporukassa koska siellä on hyvä tunnelma ja halvat liput. Nautin pelistä, tunnelmasta ja tapaan kavereita. En ole käsittääkseni tavannut Birkkua eikä meillä pitäisi olla mitään kränää, mutta jostain syystä saan sitten täältä taas kerran lukea että olen tyylitön, ylimielinen, lapsellinen, käyttäydyn huonosti ja olen epäurheilijamainen. Suuret kiitokset!

Birkku kirjoitti:
Olen tässä vuosien varrella sen verran monta kertaa ottanut aiheeseen kantaa että olen saanut lukea kaikki mahdolliset kommentit kukkahattutätin sekä "janarin" väliltä.
Onko se jotenkin ihmeellistä että porukka suuttuu jos heille vittuillaan suoraan päin naamaa täysin hatusta vedetyillä paskajutuilla? En yhtään ihmettele että palaute on sitten sen mukaista.

Birkku kirjoitti:
Jokerifanit kuvittelevat olevansa kovinkin edistyksellisiä silti huudetaan homoa kuorossa. Tuohan on suoraan 70-luvun junttisuomesta, jolloin pääsylipun lunastaminen "oikeutti" huutamaan mitä sylki suuhun tuo.
Eräältä Saipafaniltahan sitä tyyliä vasta löytyi viimeksi eilen: Iso mies meni kännipäissään vittuilemaan seitsemänvuotiaalle joka rupesi sitten itkemään (voit vaikka lukea otteluketjun). Mutta en minä rupea tämmöisen takia tekemään mitään naurettavia yleistyksiä Saipafaneista, vaan he ovat mielestäni ihan yhtä hyvää porukka kuin mitkä tahansa muutkin fanit.

Noin yleisellä tasolla haluaisin tällaisena vähän vanhempana ja rauhallisempana fanina omalta osaltani lämpimästi kiittää Jokereiden faniporukan puuhamiehiä ja -naisia! Tunnelma hallissa on todella kehittynyt loistavasti parin viime vuoden aikana ja se on tehnyt hallissa vierailun mielekkääksi. En minä henkilökohtaisesti perusta tifoihin ja paperisilppuun, mutta eivät ne minua millään tavalla häiritse. Samoin megafonin kanssa: en minä sitä tarvitse, mutta eihän sitä edes kuule faniporukan ulkopuolelle, joten en käsitä miten se voisi häiritä ketään.

Valitettavasti tämä tällainen itkupillitys kuten tässäkin ketjussa on nähty oli ihan odotettavissa kun Jokereiden faniporukka rupesi kasvamaan ja on onnistuttu luomaan todella hyvä tunnelma katsomoon. Ensin vittuillaan kun hallissa on hiljaista, sitten maristaan kun hallissa on tunnelmaa. Teki sitten mitä tahansa niin kyllä selkäänpuukottajia ja kateellisia mussuttajia aina löytyy.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No hieno homma että Jokerien fanit herättävät huomiota silloin on jotain tehty oikeinkin ja se tarvii muistaa, että aina ei voi miellyttää kaikkia.

Olin eräässä pelissä missä ei juurikaan kannustettu. Istuin hetken aikaa jopa fanikatsomossa, huudot joita siellä käytettiin niin ne olivat vain:
-alivoimaa pelatessa, kestä piip kestä
-yveetä pelatessa maali, maali
-maalien jälkeen huusivat joukkueen nimeä hetken aikaa.

Meininki kun ois kirkossa ollu ja varmaan pappammekin käyttivät jo näitä huutoja.

Mun mielestä on hienoa, että Jokerifanit tuovat sm-liigan jotain uutta vaikkakin muualta blagioitua, mutta miksi keksiä pyörä uudelleen jos se on jo olemassa?
 
Tinke-80 en halunnut mitenkään viestilläni viitata siihen, että jokerifanien käyttämä tie on ainut, jota pitkin voidaan päästä siihen päämäärään, oli se mikä oli, mutta se tapa on mielestäni tällä hetkellä oikea.

Kyllä minä voin myös sen todeta, että olen myös jollain tavalla koko Suomen mittakaavassa ylpeä HIFK-fanien toiminnasta, joka sekin on myös hyvää, mutta tällä hetkellä ei yllä jokerfanien tasolle. Nyt siis tarkoitan ainoastaan ja pelkästään faneja. Ehkäpä vähän liian kärjistävä viesti allekirjoittaneelta, mutta se sallittaakoon.

Birkku, viestissäni viittasin siihen, että yleiskäsitteesi ei kuitenkaan ole niin korkealla fanikulttuurista, että olisit valmis pläjäyttämään tuollaisia mielipiteitä ilmaan, toki mielipiteet ovat sallittuja, mutta myös taustojen tutkiminen, ennen niiden ilmaisemista on ihan hyvä juttu.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Birkku kirjoitti:
Tällä kaudella olen livenä nähnyt tuon purukan kerran Mikkelissä ollessani viereisessä katsomossa ja silloin tuo mainittu "homo" kuului useita kertoja ja nimenomaan kuorossa. Sitäpaitsi viime kaudella tuo löytyi myös heidän omilta nettisivuiltaa, johon oli linkki jossain JA:n keskustelussa.
Minä olen nähnyt Jokerit tällä kaudella noin 10 kertaa. Mikkelissä/Marskissa näin vain perjantain pelin ja silloin ei ongelmia ollut. Istuin noin 10 metrin päässä ja juttelinkin minulle tuttujen fanien kanssa. Iso miinus silti, jos lauantaina käytös on ollut huonoa ja homoa huudeltu.


Birkku kirjoitti:
.."kannustushuudossa" todetaan että"kaikki vihaa meitä, mutta me ei välitetä" ei tuolla kritiikillä ole heidän kannaltaan merkitystä.
Lyhensin lainausta reilusti. Minä olen niissä noin 10 tämän kauden pelissä kuullut ainoastaan "me voitetaan, me hävitään, ei väliä.. on vain Jokerit tjsp." En siis ole kuullut tätä melkein jokaisen pelin nähneenä. Ja vaikka olisinkin, onko tuo nyt kovinkaan paha ?

Birkku kirjoitti:
Hyvä pointti. Tämä kuitenkin on juuri niin raadollista että noilla edellä mainitsemieni kaltaisilla huudoilla viedään pohja pois siltä hyvältä toiminnalta.
Sen takia minä tähän keskusteluun lähdin, että toimintaa saa kritisoida, mutta myös puolustaa. Minä astun mielelläni puolustamaan Jokeri-faneja, jos jatkavat samaan malliin kuin mitä minä olen heidän nähnyt tekevän. Näihin samoihin kehuihin yhtyy varmasti moni muukin jo hieman vanhempi Jokeri-fani, aivan kuten esim. Aaken viestistä voi päätellä.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
No johan oli ketjunavaus. Minun pitäisi varmaankin potea huonoa omaatuntoa siitä, että käytän autoa vaikken ole sitä itse keksinyt.

Ja mitä silmäni näkevätkään, ovatko jotkut jokerifanit käyttyäytyneet epäurheilijamaisesti ja jopa yrittäneet loukata vastustajan pelaajia? No jopas nyt, ei minun aikanani...

No ei liene sattuma, että joku föreningskamrat tulee tänne avautumaan, kun hifk:n pelit ovat alkaneet mennä huonosti ja samalla Jokerien fanikatsomo pitää ärsyttävän kovaa meteliä.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Birkku kirjoitti:
En kyseeenalaista kuvausta itsestäsi, mutta toisaalta en voi pyydellä erikseen anteeksi jokaiselta Ultrasporukan jäseneltä, jotka mahdollisesti pidättäytyvät typeryyksien huutamiselta kuorossa.
Faktat nyt kuntoon Birkku.

Niinkuin tuolla joku jo sanoikin Ultras-porukka ja Jokerifanit ovat kaksi eri asiaa. UJ:ssa on noin 30 jäsentä, Jokerifanikatsomossa sitten se 650 kausarin omistajaa + muut. UJ:n mestat on siinä keskisektorin viereisessä katsomossa ja keskimääräistä vähemmän sieltä näitä "homo" ym huutoja tulee. Muuten ääntä kyllä heistä lähtee.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ketjunavaajan suosikkijoukkueen kannattajat huutavat kuorossa "Jos sä vihaat v**un narrei, niin kätes yhteen lyö!", kun pari minuuttia on pelistä jäljellä ja joukkue maalin tappioasemassa. Näin siis sarja-avauksessa. Tämä lienee sitä oikeaoppista ja tyylikästä kannustamista, vai mitä Birkku?

Mielestäni nämä ns. "asiattomat" huudot ovat vähentyneet huomattavasti viime kausina päädyn fanimeren laajentuessa.

Ja KKtigille sen verran, että aika naulan kantaan osuit tuossa, miksi Keski-Euroopan katsomoista otetaan mallia parhaan kyvyn mukaan. Propsit siitä!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina löytyy jotain, josta voi valittaa. Ennen valitettiin siitä, kuinka kannustusta ei ole ja halli vaikuttaa kirkolta. Nyt kun toiminta on kasvanut täysin eri mittasuhteisiin, aletaan puuttua epäoleellisuuksiin. En millään tavalla pidä mitään homo-huutoja hyväksyttävinä saati aikuismaisina, mutta näitä nyt saa kuulla joka paikassa ja lähes kaikkien joukkueiden kannattajilta. Tuskin se on Jokeri-kannattajien yksinoikeus. Yksittäisten kannattajien idioottimaisuuksista ei kannata välittää liikaa. Niistähän kuitenkin kyse on?

Itse en kuulu fanitoimintaan, joten olen aika ulkopuolinen tässä asiassa. Sen takia voin mielestäni kommentoida objektiiivisesti. Yleensä istun peleissä yläkatsomossa, joskus tosin saatan mennä kavereiden kanssa fanikatsomoonkin. Nuorempana istuin fanikatsomossa ja jos vertaa touhua aikaisempaan, on tapahtunut paljon kehitystä. Erilaiset laulut ovat hyviä, koska ne tuovat ääntä halliin. Toki yksinkertaisten huutojen pitää olla pääasia, jotta muissa katsomoissa lauluja osaamattomat voivat lähteä mukaan. Valitettavasti vain muut katsomot eivät huuda yleensä mitään.

Vaikka Jokerien fanitoiminta on kehittynyt huimasti, on siinä vielä parannettavaa ja kritiikkiäkin voi antaa. Pitää silti erottaa se, että kohdistuuko kritiikki koko joukkoon vai yksittäisiin ihmisiin. Hata IFK, UGH-huudot yms. ovat typeriä ja niitä voisikin miettiä ihan porukalla. Itseäni ärsyttää myös vastustajalle buuaus, oli sitten mitä vaan henkistä sodankäyntiä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikijokeri kirjoitti:
Ketjunavaajan suosikkijoukkueen kannattajat huutavat kuorossa "Jos sä vihaat v**un narrei, niin kätes yhteen lyö!"
Nyt täytyy sen verran korjata, että mikäli olen oikein kuullut, niin se on "Jos sä vihaat v**un narrei, taputa! (klap, klap)". No, joka tapauksessa melko mauton vittumarkotyyppinen huuto. Pahoittelut offtopicista. UGH!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lawless kirjoitti:
UGH !

Laitonta mutta pakko. Tämä huuto kehitettiin Pekka Tuomistolle vuonna nolla. Siitä on aidosti helvetin kauan kun tuon Nordiksen A4 mylvinnän kuulin (oli meidän kotikenttä). Sairasta tai ei, minusta hieno huuto, nyttemmin Zetalle*, Pasille, Jerelle ja kohta, hope so Kimmolle saavat fanit huutaa.

Tällähän yllätys yllätys matkitaan apinaa. Se on nähty rasistisena monessa paikassa ja maassa. Tästä samasta on Jokeri-faneja syytetty. Sanon ja sanoin että turhaan, esim. Zetaa sillä yritettiin hermostuttaa, Jerestä, sen paremmin kuin Peksistäkään ei neekeriä saa kukaan. Tämä on onnistunut huuto, antaa palaa vaan - minä tulen vastaamaan käräjille, jos Jere tai vastaava syyttää rasismista.

*Zeta oli niin hyvä, että se vitutti kaikkia. Teidän Otto. Ja kun se saatiin tolaltaan UGH UGH huudoilla, niin minä toivoin noita lisää....
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Birkku kirjoitti:
En kyseeenalaista kuvausta itsestäsi, mutta toisaalta en voi pyydellä erikseen anteeksi jokaiselta Ultrasporukan jäseneltä, jotka mahdollisesti pidättäytyvät typeryyksien huutamiselta kuorossa. Kannattaa myös muistaa sellaiset asiat kuin ryhmäkuri ja vapaus valita seuransa itse. Jos halua kuulua joukkoon joka ei osaa käyttäytyä, kannataa varautua kritiikkiin.
1. Esim. minä en kuulu "Ultrasporukkaan". Ultras käyttäytyy sitäpaitsi mielestäni otteluissa hyvin ja kannustaa todella hienosti.
2. Kuten Tuomas tuossa totesi niin Jokerit Ultras on muutaman kymmenen hengen joukko joka istuu/seisoo Jokerimaalin takana. Jokerifanit ry on sitten se suurempi kannattajayhdistys, johon suuri osa maalin takana olevista faneista kuuluu. Sitten on myös olemassa Jokerikannattajia jotka eivät kuulu kumpaankaan.
3. Pitäisi siis valita joku muu seura kuin Jokerit ja pysyä pois hallilta, koska joku jäsen jossain ryhmässä johon ei kuulu on joskus tehnyt jotakin joka sinua ei miellytä? Voi pyhä kiesus.

Birkku kirjoitti:
Toisaalta onko se ihmeellistä että "maalaiset" antavat palautetta kun heitä haukutaan kuorossa homoiksi sekä janareiksi. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
En ole nähnyt muita kuin sinut täällä kirjoittamassa tästä asiasta. Useimmat minun tuttavani jotka ovat muiden seurojen kannattajia ovat lähinnä sanoneet että Jokerifanit pitävät hyvää mekkalaa ja että fiilis hallissa on parantunut roimasti tämän takia ja kiittelevät siitä. En ole koskaan kutsunut ketään täällä taikka hallilla homoksi tai janariksi, joten en ymmärrä miksi esim. minun pitäisi kantaa sellaisesta vastuuta. Joku Jokerifani saattaa varmasti joskus huutaa "homo" jossain ottelussa, mutta en usko että se sanonta olisi keksitty Jokerifanien toimesta tai että kaikki Jokerifanit koko elämänsä ajan huutavat villisti tätä sanontaa ympäriinsä. Uskallanpa jopa veikata että myös Lappeenrannassa on joskus aikojen saatossa joku huutanut "homo".

Mitä tulee huutamiseen metsässä niin tämä toimii myös niinpäin että jos joku levittää perättömiä juoruja ihmisistä joista ei tiedä pätkän vertaa ja mustamaalaa heidän tärkeäksi kokemaa identiteettiä niin he saattavat ilmaista kyseiselle henkilölle että tämä on n.s. ison luokan kusipää. Jos tämä toiminta jatkuu pidempään niin joku saattaa myös ruveta kantamaan ihan henkilökohtaista kaunaa.

Birkku kirjoitti:
Edelleenkään en näe tuossa toiminnassa mitään kadehtimisen arvoista. Sanat "itkeminen" ja "kateellisuus" ovat kärsineet tässä foorumissa sen kaltaisen inflaation ettei ne voi toimia argumenttina yhteenkään vastaväitteeseen.
Et voi nähdä tunnelmanluonnissa ja faniporukan kasvamisessa mitään hyvää? Selvä. Ja noita kahta sanaa ei voi käyttää koska sinä olet niin päättänyt. Justjust.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Birkku kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Kuule minun on pirun vaikea eritellä millä nimellä mikäkin järjestäytynyt.
Täältä Birkulle kouraa, ihan aito läppää. Ja tämä hyvällä.

Tuossa alla vielä kuitenkin oma kirjoituksesi lainattuna sellaisenaan. Minä henk. koht luen tuon kuittailuna kaikkia kohtaan. Jos se sitä ei ole, niin et sitä ainakaan selväksi tee.

"Omalta kohdalta voin sanoa etten arvosta pätkääkään tuota sakkia, eikä mielipiteellä ole mitään tekemistä kateellisuuden tai katkeruuden kanssa. Syy tuohon asenteeseeni on varsin selkeä sekä myös perusteltu. En kykene arvostamaan toimintaa johon kuuluu noin paljon tyylittömyyttä, ylimielisyyttä, lapsellisuutta sekä huonoa ja jopa epäurheilijamaista käytöstä".
 

nakkisormi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokerifani vienyt Birkulta pipon pakkasella?

Jokereiden fanitoiminta on mennyt harppauksin eteenpäin lähivuosina, ja tämä tuntuu ärsyttävän monia. Muinoin valitettiin kirkkomeiningistä ja nyt tunnelman kohottua etsitään muita epäkohtia Jokerifanien kannattamisessa, kun samaan aikaan oman joukkueen fanitoiminta polkee paikallaan. Ehkä näiden ihmisten tulisi keskittyä oman joukkueen fanitoiminnan parantamiseen, kun he kerran löytävät muiden toiminnasta näin paljon virheitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös