Nappaan palan nimimerkin flintstone kirjoittamaa tänne oikeampaan ketjuun:
"IFK on hankkinut riveihinsä nyt 3 kappaletta NHL-apuja ja heidän 8000 hengen hallinsa ei ole ollut missään pelissä edes loppuun myyty, meidän tänkin hetken (surkea) virallinen katsoja keskiarvokin on enemmän kuin heidän halliinsa edes mahtuu väkeä, eli yhyy yhyy kyllä mä olen niin kauhean kateellinen naapurille niillä kun on kaikki paremmin kuin meillä - vai onko sittenkään?"
Tässä tunnepitoisessa asiassa menee helposti puurot ja vellit sekaisin. Jos käy keskustelua Jokerien yleisömäärästä, on se sama, kuin haukkuisi vaimoa huoraksi. Eihän se niin mene. Minä ainakin olen aidosti kiinnostunut yleisömäärien kautta sen aiheuttamista ongelmista seurojen talouteen, joten jos meinaat seuraavasta vetäistä herneet nenääsi, älä ainakaan vastaa.
Jokerit ovat budjetoineet oman yleisömääränsä ja siten kulunsa lähelle kymmenen tuhannen yleisökeskiarvolle. Nyt seuran ongelmia kertyy kahtaalta:
- maksaneita katsojia aka lipputuloja ei kerry tarpeeksi. Tämä on kovaa faktaa, jonka löytää edestään tilinpäätöstä tehdessään.
- paikan päälle maksaneista (lähinnä lippuja saaneista) ei vaivaudu näköjään iso osa, millä tarkoitan sitä vajetta, joka on erotuksena ilmoitettuun ja paikallaolleeseen yleisömäärään. Tämä on "välillinen fakta". Jos tuote ei kiinnosta edes lippuja ilmaiseksi saaneita, on tuotteessa vikaa. Sellaisen vian korjaaminen on lyhyellä aikavälillä rahalla vaikeaa. Ihmisten eli yleisön liikkeet tässä suhteessa ovat hitaita. "Ei sinne kannata mennä, tylsää peliä, kirkkotunnelma". Mielikuvia, jotka leviävät nopeasti, mutta joiden korjaaminen voi olla kallista, joskus liian kalliita.
Siksi olisi tärkeää, että halliin saadaan porukkaa keinolla millä hyvänsä. Sitä saadaan myymällä lippuja siten, että saadaan myös "rajakatsoajia" halliin lisää. Sitä saadaan lisää pelaamalla sellaista kiekkoa, joka näitä satunnaiskatojia kiinnostaa. Sitä saadaan jollain muulla, kuin umpitylsällä pelillä. Sitä on saatava jollakin keinolla tai sitten on vaan tiedostettava ja hyväksyttävä tilikaudelle tuleva taloudellinen tappio.
Elämme vasta alkukautta, mutta on hyvä muistaa, että Jokerit ovat budjetoimaansa yleisömäärää perässä tuhannen-kaksi ja paikalletulleissa verrattuna huolestuttavat 3-40 % (luvut tarkastamatta, hatusta). Nyt reagoimalla koko kauden mittainen vaje on vielä korjattavissa. Keskitalvella se on jo housussa. Tämän kauden osalta pysyvästi. Tiedän Jokereissa mietittävän asiaa kuumeisesti. Asian korjaamisen vaikeus on käsinkosketeltavaa. Mielikuvat ovat sitkeässä. Nytkin vallitsevana mielipiteenä on "perheelle maksaa vanhan tonnin käydä matsissa", vaikka totuus kuulemma on paljon pienempi.