Jos sallitaan hieman spekulointia numeroilla ja tilastoilla, niin voidaan katsoa tilanne joulutaukoon mennessä. Siihen asti Jokerit pelaa 7 kotiottelua ja 5 vierasottelua ja kuvitellaan, että Mr Bremberg sanoo jouluna hyvästit.
5 viime vuoden lukemien perusteella liigan voittoon tarvitaan minimissään 120 pistettä, toiseen sijaan 111 p, neljänteen sijaan 101 p ja kuudenteen sijaan 94 p.
Jokerit on pelannut tähän mennessä ka:lla 0,9 p/peli. Viisi viimeistä peliä (Brembergin aikakaudella) 1,8 p/peli ja vielä nousujohteisesti. Kun oletamme, että tuo nousujohde jatkuu koko svenskikauden jouluun asti, niin tilanne on ihan "mukiinmenevä" hänen poistuessaan vuodenvaihteessa (oletus, ei tieto).
Lähdetään siitä, että kaikki kotiottelut voitetaan 3 p:n arvoisesti ja vierasmatsit viedään ka:lla 2,0. On tilanne seuraava:
Loput pelit ensi vuonna ka:lla 1,6 riittää 6:een sijaan. Ka:lla 1,9 sijoitus on 4. ja jopa 2. sija on otettavissa ka:lla 2,2 (kun positiivisuus on todella luja).
Vertailun vuoksi vois katsoa, jos pelit jouluun mennessä tuottavat "vain" ka:n 2,0, niin silloin:
6. sija vaatii ka:n 1,9 ja 4. sija ka:n 2,1.
Siis, jos ja kun Masa löytää edes 70%:sti Brembergin kaltaisen kaverin hänen tilalleen kevääksi, niin tilanne on ihan hyvin hanskassa. Pessimistit ja itkijäeukot voivat jatkaa itkujaan minun puolestani foorulla, mutta minulla on täysi usko siihen, että Jokerit on keväällä minimissään 6. ja mahdollisesti jopa 4.
Otetaan lainaus toisesta ketjusta, koska tänne se sopii paremmin kuin Linkania käsittelevään ketjuun. Laskutoimitukset ovat mielenkiintoisia ja yllättävän hyvin eri sijoihin vaadittavat pisteet toteutuvat kaudesta toiseen. En tiedä lukeudunko itse pessimistiksi vai itkijäeukoksi, mutta olen hiukan eri mieltä yllä olevasta skenaariosta.
Jokereilla on siis kotiotteluita ennen joulutaukoa 7 ja vierasotteluita 5. Kaikkien kotiotteluiden voittaminen kolmen pisteen arvoisesti on täyttä utopiaa, vaikka joukkueessa pelaisi viisi Linkanin tasoista pelimiestä. Tänä vuonna täysin ylivoimainen Lukko on pelannut kotona 2,70 pisteen keskiarvolla, HPK 2,33 ja HIFK 2,11 keskiarvoilla. Kukaan muu ei ole pelannut yli kahden pisteen keskiarvolla. Vaikka Jokerit pelaisi maagisesti, yli kahden taso on yleisesti todella kova. Vierasotteluissa Lukko on pelannut 2,63 keskiarvolla, seuraavaksi paras Kärpät 1,75, Kalpa 1,70 ja Ilves 1,50.
Jos oletaan, että Jokerit pystyy jatkamaan hyvässä vireessä joulutaukoon asti, se voi ottaa pisteitä noin 20-22. Silloin ollaan maksimissaan 40 pisteen tasossa, kun 30 ottelua on pelattu. Jäljellä on 26 peliä, joten loppukausi pitäisi pelata yli kahden pisteen keskiarvolla, jotta päästäisiin kuudenteen sijaan. Siihen on tällä kaudella pystynyt yksi joukkue. 10. sijaan tarvitsee pelata yli 1,5 keskiarvolla.
Jos unohdetaan spekulaatiot joulutaukoon mennessä pelattavista peleistä ja ajatellaan pelkästään loppukautta, pitää 10. sijaan pelata keskiarvolla 1,63 ja kuudenteen sijaan 2,00. Tällä hetkellä 1,63 keskiarvoon on pystynyt viisi joukkuetta, 2,00 keskiarvoon 1.
Voin lyödä oluen vetoa siitä, ettei Jokerit ole tänä vuonna runkosarjassa 10 parhaan joukossa. Jos Jokerit on sijalla 6 tai paremmin, voin tarjota viidelle ensimmäiselle innokkaalle oluen ensimmäisen pudotuspeliottelun 1. erätauolla. Mielelläni olen väärässä, mutta aika paljon pitää pelissä tapahtua, että yhtäkkiä ollaan liigan TOP3-joukkue.