Nykyisen pistelaskusysteemin aikana alhaisin kuudenteen sijaan oikeuttanut ottelukohtainen pistekeskiarvo on ollut 1,61. Tuolla pistekeskiarvolla saisi nykyisessä sarjassa 93 pistettä.
Tuohon pistesaldoon pääseminen edellyttäisi, että Jokerit keräisi kauden lopuista otteluista pisteitä 1,86 pisteen keskiarvolla, eli käytännössä pelaisi yhtä hyvin kuin IFK tähän asti. Uskokoon ken tahtoo. Minä en.
Kymmenen joukkoon Jokereilla on ihan hyvät saumat, säälipleijarikierroksella jopa kotietuun. Kuuden joukkoon nouseminen olisi ihme, neljän sakista on turha edes puhua. Puolivälieriä pidemmälle tämä kausi ei Jokereilla jatku.
Analyysisi johtopäätös voi perustua Jokereiden pelissä oleviin ongelmiin. Perustelet kuitenkin tilastoilla ja matematiikalla, joten jatketaan siitä. Itse en ole sanallakaan puuttunutkaan Jokerien pelin ongelmiin, koska minulla ei ole pelejä näkemättä moiseen pätevyyttä.
Mutta älä, eh hyvä, pelaa edellisiä kausia, vaan katso sarjatilannetta nyt. Kolmanteen sijaan on matkaa 13 pistettä ja meillä on yksi rästipeli sarjajumboa vastaan kotona. Voidaan toki hävitä, mutta jos voitetaan, ero sarjakolmoseen on 10 pistettä. Siis kolmen voiton ja yhden jatkoaikahäviön verran.
Kuuden joukosta puhut ihmeenä. Kuudentena on HPK, johon matkaa kymmenen pistettä ja meillä kerhoon nähden kaksi rästiottelua. Nyt kerämäällään tahdilla HPK kerää kauden loppuun mennessä alle 86 pistettä. Meiltä 86 pisteeseen pääseminen edellyttää loppukaudesta 1,68 pisteen keskiarvoa.
Ei tässä mistään ihmeistä vielä puhuta näin sarjataulukkotasolla. Se kentän tason todellisuus voi vaatia ihmeitä.
Majutauon jälkeen on voitettu neljästä pelistä kolme, pistekeskiarvo on tauon jälkeen 2,25. Jos tämän todella lyhyen otannan tahdin oletettaisiin jatkuvan (mitä tuskin tapahtuu), kauden lopussa meillä olisi 107 pistettä, kun esim. Jyp kerää nykytahdillaan 97 pistettä kauden loppuun menessä.
Summa summarum: Jos peli alkaa kulkea, hyvät sijoitukset runkosarjassa ovat yhä aivan mahdollisia. Jos peli ei kulje, se ei tietenkään johda kuin yhteen lopputulokseen.