Kun sulla näyttää olevan kyky kutsua täällä muita "vajakeiksi" niin perustele millä tavalla Jokerit on yhtiönä mielestäsi arvokas?
Voisin kuvitella, että omistus KHL-jengistä olisi "meriitti" Venäjällä toimivalle tai sinne pyrkivälle taholle. Periaatteessa tuo voi olla omistajalle aivan saatanan merkittävä juttu, olettaen että joko Jokereihin liittyvät taloudelliset rasitukset eivät kasva liian koviksi tai tulorahavirta on luokkaa "Krimin siltaprojekti". Jos mulla olisi bisnesviritelmiä Venäjälle ja bisnesten mittakaava tarpeeksi suuri, niin Jokerit voisi olla jopa kiinnostava kohde. Ja tietty moraalin pitäisi taipua aika paljon, mutta se nyt ei olisi ongelma, jos moraali riittäisi isossa kuvassa merkittävään kauppaan Venäjällä.
Mä näkisin, että Jokerien arvo määrittyy tyystin sen osalta, miten paljon ovia Venäjällä pääomistajuus voisi avata. Jokerien oma toiminta itsessään ei ole edes nollan arvoinen mitä omaan arviooni tulee. Kun mulla ei palkollisena ole mitään bisneksiä ja moraali, selkäranka ja uskallus ei todellakaan riitä Venäjän markkinoille, niin Jokerien omistajaksi lähtisin vain ja ainoastaan isosta rahasta. Mun suuntaan. Ja sen pitäisi olla niin suuri, että voisin tukea organisaatiota, jonka taustalla pyörii näitä nykyisiä venäläisiä omistajia venäläisvetoisessa sarjassa.
Itse veikkaan uudeksi omistajaksi bulvaania.
Itse mietin vielä eri vaihtoehtojen väliltä. Mulla on arvailuissa kolme eri skenaariota, kertoimia en anna.
1) Puhdas bulvaani. Käytännössä joko melkoinen nobody tai ehkä mediasta tuttu tyyppi, jolla ei ole mitään (de facto) sanavaltaa Jokereissa ja joka vain leimaa papereita venäläisomistajien mieliksi. Jolle voisi toimia esimerkkinä, sanoin (toivottavasti) vitsillä ketjussa mainittu Jethro.
2) Marionetti. Voi olla periaatteessa varakaskin kaveri ja omata nimeä, mutta käytännössä vain toimii "kilpimiehenä" ja "kasvokuvana" fanien, median ja tarvittaessa viranomaistenkin suuntaan.
Jos esimerkiksi Selänne päätyisi omistajaksi, pistäisin hänet alustavasti tähän kategoriaan.
3) Muiden bisnesten takia Jokereihin tuleva äijä. Hatusta heitettynä esimerkiksi ketjussa mainittu Anttonen voisi mennä tähän kategoriaan. Vaikka kertoimia lupasin olla antamatta, pidän tätä vaihtoehtoa epätodennäköisimpänä.
Eniten mua pelottaa aiemminkin lainaamani
Iltasanomien juttu ja siitä lainaus "
Gennadi Timtshenkon kanssa sovin, että luovun omistuksestani sen jälkeen kun Jokerit on täyttänyt 50 vuotta. Mun 51 prosentin omistukselleni löytyy suomalainen ostaja, se on selvä. Nyt etsitään siihen sopivaa tapaa". Lihavointi omani. Mun pelkona on, että tuossa on tulossa kilpimies tai bulvaani, ja haasteet myynnissä liittyisivät siihen, miten homma saataisiin edes jollain tavalla päivänvaloa kestävällä tavalla siirrettyä seuraavalle jampalle. Se nyt on selvä, että jollekin Kontulan Arskalle tai Tapulin pormestarille (reffi:
Karalahti ja Yle) omistajuuden siirtäminen olisi... Noh, kyllä te tiedätte.