Kuten olen aikasemminkin sanonut niin jos Riksman telotaan vastustajan toimesta pleijareissa niin sen jälkeen tuo sarja on pelkkää sotaa ja siitä sarjasta jatkoon menee joukkue joka jatkaa pelejään ilman suurta osaa vakiomiehiään. Aivan taatusta Jokerit maksattaa siitä kovan hinnan, eli veikkaan ettei sen toisenkaan joukkueen ykkösveskari pelejään sarjasta tule jatkamaan. Tai jos siellä on joku muu yhtä tärkeä pelaaja niin kyllähän nielikäinen sellaisen pelaajan helposti teloo ulos sarjasta, eikä Jokerit edes menetä mitään. Tahallisen vahingoittamisen kun osaa ihan kuka vain.
Komppaan kekkistä tässä asiassa. Pleijareihin lähdettäessä monella joukkueella on oma mvp-jantterinsa, jonka mukana joukkue elää tai kaatuu. Mutta vaikka iltapäivälehdistö kuinka heruttelisi etukäteen torpeedoilla ja käskyttämisillä, niin itse pelissä aika vähän - jos ollenkaan - näitä tahallisia vahingoittamisia nähdään. Eikä näiden estämiseen joukkueessa tarvitse olla edes goonia tai pollaria; Kyrpät olkoon tästä vaikka esimerkkinä. Ehkä se alkukantainen rehellisyys, jota joskus rehdiksi peliksikin kutsuttiin, vie kuitenkin sairaalloisesta voitonhimosta niskalenkin.
Toki tähtipelaajia otetaan kovemmin ja tarkemmin, senhän jo pelkkä pleijarihenkinen tuomarilinjakin mahdollistaa. Mutta suoranaiseen rottailuun eli tahalliseen telomiseen en jaksa enkä halua uskoa.
Mutta entä jos sitten kuitenkin...? Silloin mielestäni instana goatsea koko kulttuuriministeriölle ja hulina päälle. Ei suinkaan lehdistötilaisuudessa tai seuraavassa pelissä, vaan kuitti tiskille samalla minuutilla kun rotta puraisee. Tulkoon sakkoja, pelikieltoja tai vaikka perkele poikkeustila, mutta äärimmäiset sikailut pleikoissa maksetaan hetimitten takaisin. Ainakin mun pelikirjassa.