Johan Bäckman – virallisen Venäjän totuudentorvi?

  • 257 782
  • 1 084

Gustaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Bäckman ei ole "kylähullu" vaan poliittinen agitaattori. Venäjän hallintoa ei juurikaan kiinnosta ottavatko suomalaiset kohudosentin vakavasti, vaan olennaisinta on, että hän saa Venäjän mediassa näyttää, että myös Suomi on venäjävihamielinen maa ("Suomessa lapset kaapataan venäläisäideiltä" jne) ja siten kaikki mahdollinen tulevaisuuden interventio Suomea vastaan on venäläisten edun nimissä oikeutettua. Toisin sanoen Venäjän hallinto haluaa varmistaa kansansuosion voimakeinojen käytössä tarvittaessa myös rauhallista Suomea vastaan. Bäckman saa valtavasti huomiota venäläismediassa ja on siellä jonkinlainen virallinen Suomen tilanteen raportoija.

On siis jokseenkin typerää pitää Bäckmania yksittäisenä toimijana tai hulluna. Hän on vastenmielinen, mutta täysjärkinen poliittinen provokaattori. Suomalaisten mielipiteellä ei ole Bäckmanille ja Venäjälle suurta merkitystä, koska kohdeyleisö ovat ryssät, mitkä seuraavat rinnakkaistodellisuutta suoltavaa venäläismediaa. Bäckmanin suomenkieliset sekopäisiltä näyttävät "tiedotteet" taas ovat nähdäkseni yritystä provosoida suomalaisia voimakeinoihin häntä vastaan, jolloin Bäckman voi taas "tiedottaa" venäläismedialle(=venäläiselle yksinkertaisemmalle kansanosalle) kuinka fasistista sakkia suomalaiset ovat.

Tässä on kiteytettynä se, missä valossa Bäckmanin kirjoituksia ja lausuntoja pitää tarkastella kautta linjan.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä on hänen motiivinsa: pimppi, punssi, autot, raha vai vaan että joku kuuntelee hänen jorinoitaan.

Onko Bäckmanilla pohjalla joku isänmaallinen ajatus, eihän Otto Ville Kuusinenkaan ollut vallankumousmies sitten enää myöhempinä vuosinaan, vaan Suomelle hyödyllinen hahmo politbyroossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

No nyt sinne on jo jokeripelaajat rahdattu rintamalle! Eivät tainneet sopimusta tehdessään arvata, mihin kaikkeen sitoutuvat. Jollain valenimellä tuossa on yritetty hämätä, mutta kyllä tuo Luganskin kansantasavallan armeijan komentaja on aivan selvästi Jere Karalahti. Et sä Johan mua hämää. Ossi Väänänen huilaa KHL- avauksen ja loukkaantumisen syy alkaa selvitä tässä samalla, 1+1=2.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämä desantin viimeisin postaus on erittäin viihdyttävää luettavaa.Juuhani on varmasti nauranut partaansa kun on tuota tekelettä kyhännyt.Propagandan ilotulitusta suorastaan.Loistavaa Juuhani.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jymäkkä väänsi vitsin, sitä vain oli vaikea ensin hahmottaa huumoriksi. Sitä se ruotsalaisuuden vaikutus teettää.
----
En usko bätmänin naureskelevan partaansa, niin hyvin noissa paatos säilyy. Eikä putinistit ottaisi palkklistoille ketään, joka ei ole oikeasti uskollinen.

Pitääkö huhu bätmänin (osittaisesta) venäläisestä geeniperimästä paikkansa? Minä en tiedä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Jymäkkä väänsi vitsin, sitä vain oli vaikea ensin hahmottaa huumoriksi. Sitä se ruotsalaisuuden vaikutus teettää.

Onneksi sinä jatkoit Jymäkän viitoittamalla tiellä.

Itselläni suurin ongelma Bäckmanin kohdalla on hänen harrastamansa kahdella pakalla pelaaminen. Herraa itseään ei saa arvostella ilman, että arvoisa dosentti tekee asiasta rikosilmoituksen poliisille. Kuitenkin samaan aikaan hän itse saa päästää suustaan aivan mitä lystää, aivan mistä lystää ja aivan missä lystää. Ymmärrän toki henkilön ja valtion arvostelun välillä, mutta siltikään ei ole miehen toiminta minun makuuni. Lisäksi itse haluan kyseenalaistaa herran akateemiset saavutukset, siitäkin huolimatta, että omani eivät yllä lähellekään tämän tripladosentin vastaavia.

Itselläni sama suhtautuminen Johanin juttuihin kuin Mustillakorteilla. Kirjoittakoot mitä kirjoittaa, se kuitenkin harmittaa, että tämä mies pääsee valtakunnalliseen mediaan huutamaan Apartheid-hallinnosta. Ja vielä enemmän harmittaa se, että mies puhuu suoranaisia valheita Suomesta, suomalaisista ja täkäläisistä toimintamalleista venäläisessä mediassa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eihän noita desantin höpinöitä kukaan terveellä järjellä varustettu, venäläinenkään, usko.Se mikä on mielenkiintoista ja mihin Merkelkin puuttui on tuo 30-luvun retoriikan ja fraasiston ottaminen käyttöön.Koskee siis, ei vain desanttia vaan kaikkien venäläisten ulostuloja asian tiimoilta.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
No jos tulisi sotatila Suomen ja Venäjän välille, niin kyllähän Bäckman on ihan ensimmäisiä joita tulisi raahata teloituskomppanian eteen syytettynä maanpetturuudesta.
 

Baldrick

Jäsen
Olisiko mahdollista, että tulevaisuudessa se ken ensimmäisenä ennättää huomaamaan Bätmänin uusimman tekstin, voisi kopioida sen tänne, sillä liiemmin en haluaisi hänen kävijämääräänsä nostattaa pelkän huumoriarvon vuoksi. Vaihtoehtoisesti myös kuvakaappaukset linkkien kera tietysti, jos haluaa tilaa säästää. Olisi kuitenkin erimuhavata naureskella Dosentit Ilman Rajoja Ry:n puheenjohtaja Juoni Bätmänin ilmiömäiselle typeryydelle.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Miksi kukaan lukee ukon juttuja tai kuuntelee hänen höpinöitään puhumattakaan siitä, että hänet ihan kutsutaan eri medioihin kertomaan kantojaan? Lyhyillä keittiöpsykologian opinnoilla arvioituna ukko ei ole saanut hyväksyntää elämässään missään piireissä, kunnes alkoi huorata Venäjää. Sen avulla tämä luultavasti jonkin sortin narsisissi alkoi saada ihanaa huomiota ja naamaansa näkyviin. Sillä tiellä ollaan.

Jos olisi minun asiani, en kutsuisi häntä mihinkään puhumaan, en julkaisisi mitään hänen tuotoksiaan tai kommentoisi niitä mitenkään, enkä ylipäänsä lotkauttaisi korvaani miehen olemassaololle. Valitettavasti mediamme ei toimi siten.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Jos olisi minun asiani, en kutsuisi häntä mihinkään puhumaan, en julkaisisi mitään hänen tuotoksiaan tai kommentoisi niitä mitenkään, enkä ylipäänsä lotkauttaisi korvaani miehen olemassaololle. Valitettavasti mediamme ei toimi siten.

Bäckmanin rooli jokaisessa Venäjää koskevassa ohjelmassa on todella helppo perustella katsojaluvuilla. Ja pakkohan se on todeta, että kyllä mies keskusteluissa paikkansa ansaitsee. Omilla kärkevillä, valheellisilla tai vähintään vääristellyillä ja enemmistön mielestä yksinkertaisesti väärillä mielipiteillään hän saa aikaiseksi jos ei muuta niin keskustelua. Itse uskon suomalaisen yhteiskunnan olevan siinä määrin vankalla pohjalla, että se kestää yhden russofiilin kylähullun mielipiteet. Eivät nämä asiat poistu sillä, että ne vaietaan hiljaisiksi. Lisäksi vähän kyseenalaistan näkemyksesi yhteensopimista mielipiteen- ja sananvapauden kanssa. Ei kai vapaassa länsimaisessa demokratiassa ketään pidä vaieta hiljaiseksi vain, koska mielipide on "väärä"?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Asiaa varmasti arvioidaan, kuten kirjoitit. Minusta on kuitenkin ihan perusteltua, että jos esittää olemassaolevista faktoista tulkintoja, joihin ei usko kuin tulkitsija itse, media-ajan ei tarvitsisi nousta kovin suureksi. Kyllä hänellä silti sananvapaus on. Ei muidenkaan huru-ukkojen juttuja esitetä mediassa, miksi tämän?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä hänellä silti sananvapaus on. Ei muidenkaan huru-ukkojen juttuja esitetä mediassa, miksi tämän?

Mutta noilla muilla huru-ukoilla ei yleensä ole asemaa oman maan "tulkitsijana" jollekin merkittävälle naapurimaalle, jonka edustaja hän muuten tämän viime nimityksen myötä kai itse asiassa virallisestikin on. Sitä sitten voikin kysyä miksi tälläinen täysin fasistis-stalinistis -tasoista propagandaa syöttävä Suomen tasavallan intohimoinen vihaaja on Venäjän median käyttämä "Suomi-asiantuntija". Miksiköhän muuten on? Tämä on yksi niitä tekijöitä, jotka ovat saaneet itseni ajattelemaan, että paree sitten olla Naton jäsen jos meitä siellä kohdellaan kuin Naton jäsentä, vihamielisesti ja propagandistisesti.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen tietoinen, että Venäjä käyttää Bäckmania hyväkseen. Pitääkö sen aiheuttaa se, että Suomen media antaa hänen jutuilleen mitään painoarvoa? Mielestäni ainoa uutisoimisen arvoinen Bäckman-juttu olisi analyysi siitä, miksi Venäjä häntä käyttää ja mihin se voi johtaa.

Minä ainakin näen ukossa Suomen seuraavan nukkehallituksen johtajan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen tietoinen, että Venäjä käyttää Bäckmania hyväkseen. Pitääkö sen aiheuttaa se, että Suomen media antaa hänen jutuilleen mitään painoarvoa. Mielestäni ainoa uutisoimisen arvoinen Bäckman-juttu olisi analyysi siitä, miksi Venäjä häntä käyttää ja mihin se voi johtaa.

Minä ainakin näen ukossa Suomen seuraavan nukkehallituksen johtajan.

No, tahdoimme tai emme niin tällä silmittömän vihapuheen suoltajalla on poliittista merkitystä, siksi media uutisoi. (Toki tässä on myös sontalehdistön ja kunniallisenkin median nykyaikaista klikkihuor..., korjaan huomiotaloutta mukana.) Ainakin itse olen tyytyväinen siihen, että näen mitä mies on horissut ilman että täytyisi klikata vihasivustoilleen.

Hän ei kiihota kansanryhmää vaan kokonaista valtiota vastaan, mikä ei ole itse asiassa kovin huvittavaa - tai ehkä olisi, jos hänellä ei olisi merkitystä meille yhä vihamielisemmäksi käyvässä sotilaallisessa suurvallassa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onneksi sinä jatkoit Jymäkän viitoittamalla tiellä.
Tunnustan, olen huono ihminen.

KiVi:
Olen tietoinen, että Venäjä käyttää Bäckmania hyväkseen.
Bätmäni on tietoinen tekemisistään ja toimii omasta halustaan. Siitä kertoo jo se, että poliisille lähtee tutkintapyyntö jokaisesta mahdollisesta hän henkilöönsä kohdistuvasta puheesta. Kun katsoo bätmänin saavutuksia Suomessa, niin voi väittää hänen hyväksikäyttävän Venäjää. Toki tiedän hänen arvonsa suomalaisena asiantuntijana venäläisessä mediassa.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Asiaa varmasti arvioidaan, kuten kirjoitit. Minusta on kuitenkin ihan perusteltua, että jos esittää olemassaolevista faktoista tulkintoja, joihin ei usko kuin tulkitsija itse, media-ajan ei tarvitsisi nousta kovin suureksi. Kyllä hänellä silti sananvapaus on. Ei muidenkaan huru-ukkojen juttuja esitetä mediassa, miksi tämän?

Johan Bäckman on kuitenkin koulutukseltaan VTT. Väitöskirjanssaankin hän perehtynyt Suomen ja Venäjän suhteisiin ja suomalaisten venäläisiä kohtaan suuntaamaan rasismiin ja vainoon. Väitöskirjaan liittyvistä epäselvyyksistä huolimatta on vaikea vain iskeä Bäckmanille huru-ukon leima ja täten vain todeta ei oo käyttöö lähe menee. Siinä missä sinä, minä ja monet muut näemme naurettavaa retoriikkaa viljelevän huonokäytöksisen russofiilin ja huru-ukon, emme voi kiistää herran akateemisia saavutuksia. Kuitenkin yhden tohtoriuden ja kolmen dosenttiuden vuoksi on Bäckmania vaikea suoraan leimata huru-ukoksi. Tai ainakin siinä kohtaa mielipide olisi pystyttävä perustelemaan myös Bäckmanille, siis jos edelleen puhumme siitä, että herralla ei ole asiaa mediaan.

Toki tiedän hänen arvonsa suomalaisena asiantuntijana venäläisessä mediassa.

Onneksi ilmeisesti Venäjälläkin on alettu kyseenalaistaa Bäckmanin asiantuntijuutta. Ainakin herran saama mediahuomio on selkeässä laskussa idässä.

Itseäni edelleen ihmetyttävät Bäckmanin motiivit. Mikä ajaa ihmisen ajamaan tuollaista vastakkainasettelua kahden valtion välille?

Tunnustan, olen huono ihminen.

Ole ihan rauhassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Itseäni edelleen ihmetyttävät Bäckmanin motiivit. Mikä ajaa ihmisen ajamaan tuollaista vastakkainasettelua kahden valtion välille?..

Niin, tulee muistaa, että 2000-luvun alkupuolella Bäckman oli ihan tavallinen tutkija muiden joukossa. Toki häntä syytettiin väikkärinsä tiimoilta hivenen puolueelliseksi, mutta mitään erikoista tuossa ei ollut, varsin normaalia akateemista kritiikkiä.

Sitten tapahtui jotain ja Johan radikalisoitui. Bäckman on itse tämän myöntänyt, muttei halunnut lähteä tarkemmin asiaa yksilöimään.

Minä olen kysynyt Bäckmanilta ison porukan edessä, että vaikuttiko radikalisoitumiseen parempi tutustuminen Boris Spiegelin kanssa ja tuolta saatu rahoitus. Johan ei vastannut minulle, vaan lähti tapansa mukaan kaartamaan puheissaan aivan toiseen suuntaan.

Aivan viime vuosina Johanille on mielestäni käynyt se hyvin tuttu psykologinen efekti, että hän on ikään kuin uponnut siihen omaan rinnakkaistodellisuuteensa ja varmasti itse uskoo ainakin osan kirjoituksistaan.

Mikäs tässä, Bäckmanin jutut ovat mainioita pätkiä, kunhan ei pääse kv.median eteen esiintymään suomalaisena asiantuntijana, tätäkin on tapahtunut.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei kai vapaassa länsimaisessa demokratiassa ketään pidä vaieta hiljaiseksi vain, koska mielipide on "väärä"?

Ei missän nimessä, siksipä en kannata minkään sortin ennakkosensuuria sen suhteen annetaanko Johan Bäckmanille aikaa mediassa vai ei. Jokainen mediatalo toki tekee omaehtoisen päätöksensä mutta minusta "väärien" mielipiteiden vuoksi ei kategorisesti pitäisi sensuroida ketään.

Lukijana sen sijaan olen tehnyt päätöksen antamatta juurikaan omassa elämässäni palstatilaa Bäckmanille tai Hellevigille - muista hourupäistä nyt puhumattakaan.

vlad.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kohudosentti päätti sitten käyttää Rautalammin tragediaakin omassa propagandakäytössään.

Hyi helvetti miten oksettavaa toimintaa käyttää tuollaista murhenäytelmää oman agendansa tukena. Ei silti, että Bäckmanilta tuon tyylikkäämpää toimintaa voisi odottakaan. Tai no jossain luulisi hänelläkin kulkevan rajan.

Kuvottavaa touhua.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei välttämättä kliinisesti sairas, mutta täydellisen piittaamaton muusta kuin agendastaan.

Tuossa joitakin päiviä sitten olin jopa hieman huolissani, että tämä yksi mies saattaa saada jonkun selkkauksen aikaan Suomen ja Venäjän välillä. Tarkoitan siis niitä viestejä ja blogeja, joita hän kirjoitteli tämän kokoomusnuoren suorittaman tapon jälkeen, jossa kohteena oli venäläinen nainen, ja joissa J.B. väitti että kyseessä oli Suomen vallanpitäjien hyväksymä (jos ei peräti suorittama) juttu. Mutta sitten taas näiden viimeisten postauksien jälkeen, niin vaikea uskoa että tuota otetaan tosissaan edes Venäjän puolella. Propagandallakin kun on rajansa, ja räikeätkin valheet menettävät merkityksensä kun ne ovat liian räikeitä. Uskon ja toivon että J.B:n kohdalla tuo raja on jo ylitetty.
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Tuossa joitakin päiviä sitten olin jopa hieman huolissani, että tämä yksi mies saattaa saada jonkun selkkauksen aikaan Suomen ja Venäjän välillä. Tarkoitan siis niitä viestejä ja blogeja, joita hän kirjoitteli tämän kokoomusnuoren suorittaman tapon jälkeen, jossa kohteena oli venäläinen nainen, ja joissa J.B. väitti että kyseessä oli Suomen vallanpitäjien hyväksymä (jos ei peräti suorittama) juttu. Mutta sitten taas näiden viimeisten postauksien jälkeen, niin vaikea uskoa että tuota otetaan tosissaan edes Venäjän puolella. Propagandallakin kun on rajansa, ja räikeätkin valheet menettävät merkityksensä kun ne ovat liian räikeitä. Uskon ja toivon että J.B:n kohdalla tuo raja on jo ylitetty.

No sehän Bäckmanin tavoite varmaankin on. Suomessa JB haluaisi muokata mielipideilmastoa Venäjää kohtaan myönteisemmäksi ja Venäjällä hän taas näköjään haluaa herättää raivoa ja vihaa Suomea kohtaan. Suomesta hän haluaa luoda kuvan jollaisenakin aivan barbaarisena ja verenhimoisena valtiona (pari päivää sitten heppu oikeasti kirjoitti, että Suomi suunnittelee tuhoamistavoitteista hyökkäyssotaa Venäjää vastaan). Helppoahan on nimittäin myös sotia sellaista maata vastaan, jonka uskoo olevan täynnä jotain murhanhimoisia russofobeja. Minä pahoin pelkään, että pahimmillaan Bäckman voi toiminnallaan saada osan suomenvenäläisestä väestöstä hyvinkin tyytymättömäksi omaan asemaansa (syystä tai syyttä) ja sen seurauksia olisikin jo aika vaikea arvioida.

Tuollaista rajaa ei varmasti ole vielä ylitetty. Bäckmania haastatellaan venäläisissä tiedotusvälineissä harva se päivä ja varmaankin hänen sanomansa myös... no, jos se ei tule täysin lytätyksi niin ainakin sitä kuunnellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös