No ei tuokaan kovin järkevää ole yleistää jonkun sekopään sanomisia. Vähän sama kuin toteaisi Hellevigin edustavan suomalaisena kaikkien suomalaisten mielipidettä, mukaan lukien sinun.
Ei tietenkään pidä yleistää, yksittäisten ihmisten tähden ei pidä leimata koko kansakuntaa - eli todellakaan kaikki venäläiset eivät ole menneet mukaan "putinismiin" ja ime kritiikittä propagandaa jota paikallinen media nykyään tuo julki lähes vuorokauden jokaisena hetkenä, edellinen nyt on pientä kärjistystä mutta antaa kuvan siitä, että missä laajuudessa muunneltua totuutta venäläinen hallinnon suitsema media välittää. Kaikki venäläiset eivät ole propagandan uhreja, mutta miljoonat ovat ja ovat nielleet sen propagandan koukkuineen päivineen - mikä on hyvin huolestuttavaa.
Ja kun tarkastellaan Bäckmania tai Hellevigiä, on huomioitava heidän roolinsa osana tätä koneistoa - eivät he ole mitään "hyväuskoisia" hölmöjä jotka on tempaistu mukaan osaksi koneistoa, vaan heitä tulee kohdella huomattavasti ankarammin mitä tavallista russofiiliä, joka imee kritiikittä putinismin ilot. Hellevigillä ja Bäckmanilla on varmasti omia syitä toimia näin, jopa raadollisesti ajateltuna idologisten syiden vuoksi muitakin syitä - taloudellisia ja omanedun tavoitteluun tähtääviä syitä. Heitä ei voida pitää mitään harmittomina ihmisinä, he ovat syystä tai toisesta fanaatikkoja ja siksi hyvin ongelmallisia.
Minusta olisi aivan järkevää, että julkisuudessa todella pohdittaisi näiden herrojen roolia ja tarkoitusperiä - ei enää hymisteltäisi vaan raadollisesti pengottaisi taustat perinpohjin. He rakentavat tiettyä kuvaa maailmalle Moskovan ohjailemina ja Moskovan haluamalla tapaa. Ja nyt voidaan jopa Hellevigin kohdalla miettiä, että onko hän yksilöön kohdistuneessa uhkailussa mennyt liian pitkälle - hyvän maun rajat on jo ylitetty, mutta onko ylitetty sananvapauden rajat? Kyse ei ole enää mistään "fasistiksi" nimittelystä ja vertauskuvista joiden taakse voi piiloutua, nyt on kyse suoranaisesta väkivallalla uhkaamisesta - raiskaus ja teilaaminen.
Olen aina ollut hyvin laajan sananvapauden kannattaja, olin sitä mieltä, että tämä muslimisaarnaaja voi tulla Suomeen - minusta minun piti toimia loogisesti kyseisessä tapauksessa, koska olisin sallinut vastaavat kommentit kentän toiseltakin laidalta. Mutta aina olen tähdentänyt sitä, että vastuu on kannettava ja toisaalta sananvapauden nimissä ei kuitenkaan saa yllyttää suoranaiseen henkilöön kohdistuvaan väkivaltaan. Tai jos yllyttää, on otettava huomioon se, että tapaus voi mennä oikeuteen. Hellevig ei enää tyytynyt sanomaan, että "fasistit on raiskattava ja tapettava" vaan hän kohdisti sanansa yksilöitynä Karita Mattilaan - jolloin uhkaus on otettavat tietyssä mielessä vakavammin, vaikka taustalla voi olla sekopäinen idologinen purkaus - jollaiset nekin voivat päättyä raakaan veritekoon pahimmassa mahdollisessa tapauksessa.
vlad.