No, kaukana ja kaukana. JYPillä tuo osasto on kieltämättä todella kova, mutta miten tämä "Liigan eliitti" nyt sitten määritellään? Monta joukkuetta sinä lasket sinne kuuluvaksi? Kyllä mä IFK:n joukkuetta pidän sekä hyökkäyksen että puolustuksen osalta ihan eliittinippuna. Tietysti jos se tarkoittaa, että sinne lasketaan vain 1-2 joukkuetta, niin mielipiteeni voisi muuttua.
Maalivahtipeli on sen sijaan ollut vielä toistaiseksi kaukana eliitistä. Atte Engren on kuitenkin lähtökohtaisesti eliittiä, mutta viime aikoina eivät ole otteet olleet lähelläkään sitä.
Boldaus oma. En kai mä nyt kuitenkaan niin väittänyt? Mun pointti oli lähinnä siinä, ettei täällä tarvitse olla mitään parasikinmissään-jengiä pärjätäkseen, vaan joukkue on tietysti aina suhteessa vastustajiin. Uskon, että IFK pystyy lyömään ihan kenet vain tässä sarjassa ja koska tahansa. Jos finaalissa tulisi vastaan vaikkapa Kärpät, niin ei IFK olisi suosikki voittamaan, mutta pystyisi kyllä tuon finaalisarjan voittamaan.
Ihmetyttää vaan joskus tämä touhu täällä. IFK on voittanut harvinaisen paljon pelejä alkukaudesta ja yhtään suoraa tappiota ei ole, mutta silti kuulee juttuja et "on tää jengi nyt kuitenkin aika paska ja ei riitä". Voi olla tietysti, ettei riitäkään, mutta tuon johtopäätöksen aika on mun mielestä myöhemmin.
Ykkössentteri pitää ja kannattaa hankkia vielä, mutta ei asian kanssa mikään tulipalokiire ole.
En mäkään liene väittänyt, etteikö IFK voisi kauden mittaa jopa kehittyä sellaiseksi että voittaa finaalissa -sinne mahdollisesti päästessään- ihan kenet hyvänsä, mutta väitän edelleen, että 1. Joukkue on mahdollista kasata valmiiksi ennen kauden alkamista, sillä ykkösenttereitä ei nyt vaan rusettiluistele bragulla jouluun saakka odottelemassa, että tekisikö se IFK tarjouksen josta ei voi kieltäytyä.
2. IFK:n joukkue -ja ihan pisteistäkään huolimatta (joka siis toki on upea juttu)- ei ole kasattu tasapainoisesti, eikä edes sen periaatteen mukaisesti, jossa joukkuetta edustaa aina kulloisenkin kenttänsä pelipaikan paras pelaajaa.
Okei, se ei ehkä ole mahdollistakaan, sillä fyffet nyt vaan ei riitä siihen, mutta kyllähän se NYT JO on näkyvissä että yksikin poissolo tekee joukkueesta erittäin haavoittuvaisen, ja erityisesti kenttätasapainoltaan paremmin onnistuneiden joukkueiden kanssa, jossa peltavallisesti ei ole niin suurta loikkaa kentällisten välillä. Ja tätä asiaa ei ratkaise pelkästään se nimi selässä, vaikka suuntaa asialle antaakin.
Yllätyin toki itsekin IFK:n kohtuullisne hyvistä tilastoista tällä hetkellä, paitsi että jo nyt paljastuu maalivahtipelin olevan karulla tasolla tällä hetkellä, ja jos ajattelemme puolustuksen olevan se IFK:n kulmakivi tällä hetkellä, niin se tekee maalivahtipelistä vieläkin huonomman, koska sitten ei voida edes puolustusta syyttää.
Jos sitten ajattelemme -kuten olen kuullut jo täällä sanottavankin- IFK:n maalivahtipelin olleen hyvää tällä kaudella, niin seuraava vaihtoehto sitten on vaan se, että vastustajilla on saatanallisen hyviä pelaajia, sillä he ovat puolustuksen lisäki vieneet kaffelle maalivahdinkin kohtuullisella tasolla vähäisistä mahdollisuuksistaan tehdä maali.
Se puuttuva sentteri taas voisi -jo nyt- muuttaa kentällisten tasapainoa siten, että IFK:lla olisi enemmän vaarallisuutta ja parempi koko kentän puolustupeli. Nyt mennään todella selkeästi yhden kentän varassa, ja mielestäni se ei ole hyvä merkki. Tokihan btw, voimme lohduttautua sillä, että Tapparalla on alkanut vielä huonommin, mutta vähän on silloin erikoinen lälhestymiskulma sille, että pitäisi pyrkiä kuitenki sinne finaaleihin jokikin kausi.
En minäkään väitä että kaikki IFK:ssa on paskaa, mutta kyllä rehellisesti sanottuna vituttaa ettei IFK koskaan ole valmis kauden alkaessa, ja aina jokin osa-alue, ja usein jopa useampia, on poissa tasapainosta tai vähän laiskasti kasattu.
Mutta ehkä se sentteri sieltä löytyy, elleivät markkinat ole jälleen IFK:n edestä kuivuneet, kuten niin usein on nähty, että siellä on vedetty kuivat IFK:n markkinoilla. Siksi ei kai ihan aina pitäisi jättää joukkuetta sellaiseen "toivotaan toivotaan" tilaan, jossa aina jokin osa-alue vähän pettää.
Okei. Tunnustan että itsellä tässä "negailussa" on taustana pitkä historia erilaista IFK perseilyä katsellessa, niin kai sekin painaa jotakin vaakakupissa. Siltikin -jopa minä- jaksan aina kesällä haaveilla, että no nyt!
Eli ilolla syön kaikki nämä pahat ja negatiiviset sanani, ja tunnustan teidän ikipositiivisten olleen oikeassa, kun IFK kauden päätteeksi nostelee nakkikattilaa ilman ykkössentteriä ja nykyisillä maalivahdeilla varustettuna. Ihan varmasti karjun yhtä kovaa sille kuin akaikki muutkin, eikä edes haittaa että olin väärässä, ögeen. :-)