Pelisilmä on aika ärsyttävä sana, pidän paljon enemmän termistä pelikäsitys. Peliäly menee samaan arsyttävyyskategoriaan.
Jotenkin sanaan pelisilmä liittyy sellainen olettamus, että joillain sitä vaan on, toisilla ei. Itse kuitenkin uskon, että myös pelikäsitystä voi kehittää - jopa määrätietoisesti. Toki mukana on paljon synnynnäistä lahjakkuutta, eli rajat tulevat monilla vastaan.
Mitä se pelikäsitys sitten oikein on? Miksi Jaskalla on kaudessa 40 syöttöpistettä, ja Jesselle alle 10? Jos jätetään yksilötaito yhtälöstä pois, niin hommasta tulee helpompaa. Taitava pelaaja hallitsee kiekkoa niin hyvin, että pystyy pitämään katsettaan ylhäällä enemmän ja sitä kautta näkee kentän paremmin. Taitava pelaaja on myös parempi syöttämään ruuhkan läpi. Nämä ominaisuudet eivät kuitenkaan ole pelikäsitystä vaan yksilötaitoa.
Pelikäsitys on ennen kaikkea kykyä erottaa toistuvia malleja kentällä. Mitä eri ratkaisuvaihtoehtoja minulla on, ja mikä niistä on paras? Milloin kannattaa pelata nopeasti vai kannattaako nyt hidastaa peliä? Miten liikun kiekottomana sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa? Pääsenkö näin liikkumalla vapaaksi jossain vaiheessa, vai avaanko kenties lisää tilaa joukuekavereilleni? Kannattaako ottaa tämä riski, vai pelata varmasti? Jos painan nyt kiekon maalille sokkona, niin onko siellä omia? Tässä on varmasti suuria eroja, miten pelaajat peliä luontaisesti hahmottavat, mutta paljon voi myös itse opiskella, jos pelin detaljit kiinnostavat. Samaten kokeneemmat pelaajat usein neuvovat nuorempia siinä, miten eri tilanteita voi pelata.
Taitava pelaaja pärjää aina, joten monet pelaajat eivät välttämättä peliä niin paljon opiskele. Toisaalta hyviä uria on tehty panostamalla pelin opiskeluun ja henkiseen puoleen. Pelikäsitys sinänsä on ollut kovassa noususssa harjoittelussa myös junioreissa. Entistä enemmän painotetaan harjoitteita, joissa pitää havainnoida ja tehdä nopeasti oikea päätös. Peli on nopeutunut niin paljon, että jopa kokeneet ammattilaiset tekevän näitä harjoitteita tänä päivänä, josta hyvänä esimerkkinä on vaikkapa Hakanpään kesäharjoittelu, jota on hienosti avattu TNF:n yhdessä jaksossa.