Itseasiassa tunnen kyllä ja olen ollut tekemisissä monien autismin kirjon ihmisten kanssa. Minä taas en ymmärrä sinun agendaasi. Mikäköhän mahtaa olla syynä jos ei kielitaidottomana kommunikointi oikein luista? Omalla äidinkielellään Puljujärvi on pikemminkin ylisosiaalinen ja menee sujuvasti porukkaan kuin porukkaan, lisäksi kiinnostuksen kohteet vaikuttavat ihan normaaleilta nuoren miehen jutuilta. Mieluummin tässä ketjussa lukisi käänteitä sopimustilanteesta (onneksi sitäkin löytyy) kuin mutu-tiedolla heitettyjä diagnooseja: "se on vähän tommonen, niin oiskohan sillä vaikka oireyhtymä x?". Ihan kaikella ystävyydellä, osaat varmaan lätkästäkin keskustella.Muuten, se ettei sitä oo todettu ei tarkoita ettei sitä ole. Tiedä miksi tuot mielipidettäsi esille jos et kyseistä oireyhtymää tunne.
Ei se kyllä noin ole. Joukkueurheilijatkin saavat edun kilpakumppaneihinsa nähden olemalla mahdollisimman hyvässä fyysisessä kunnossa. Jos taas biletät ja läträät jatkuvasti, annat itse asiassa fyysistä etumatkaa niille, jotka elävät fiksummin ja kurinalaisemmin. Toki välillä tulee esiin sellaisia käsittämättömiä luonnonlahjakkuuksia, jotka pystyvät suhteellisen hyvin pelaamaan huipputasolla kovan biletyksenkin keskellä. Vaan kuinka paljon parempia olisivatkaan olleet, kun olisivat jättäneet jatkuvan bilettämiseen ja keskittyneet pitämään itsensä fyysisesti mahdollisimman hyvässä kunnossa?Joukkueurheilijat ovat oma lajinsa. Tätä erityislaatuisuutta on avannut mm. 13-vuotisen NBA-uran tehnyt nykyinen mediapersoona Jalen Rose:
https://www.dailymotion.com/video/x2qv0e8
"agendaani"? Ei se liity vain ja ainoastaan kielitaidottomana kommunikointiin. Esim. tuo pizzansyömis photobomb-tapahtuma tai se että julkisesti kaivelee nenäänsä kielellään. Se että se johtais vain hissukkuuteen on muuten harhaluuloa, olennaista on ettei osaa lukea tilannetta. Niin, ja minähän varta vasten -en- diagnosoinut sitä, toisin kuin "hänellä ei ole sitä", joka puolestaan -olisi- toteamasi diagnoosi.Itseasiassa tunnen kyllä ja olen ollut tekemisissä monien autismin kirjon ihmisten kanssa. Minä taas en ymmärrä sinun agendaasi. Mikäköhän mahtaa olla syynä jos ei kielitaidottomana kommunikointi oikein luista? Omalla äidinkielellään Puljujärvi on pikemminkin ylisosiaalinen ja menee sujuvasti porukkaan kuin porukkaan, lisäksi kiinnostuksen kohteet vaikuttavat ihan normaaleilta nuoren miehen jutuilta. Mieluummin tässä ketjussa lukisi käänteitä sopimustilanteesta (onneksi sitäkin löytyy) kuin mutu-tiedolla heitettyjä diagnooseja: "se on vähän tommonen, niin oiskohan sillä vaikka oireyhtymä x?". Ihan kaikella ystävyydellä, osaat varmaan lätkästäkin keskustella.
Joopa joo. On se ikävää jos ei muuten osaa hauskaa pitää.Alkoholin vaikutuksia ei pitäisi arvioida vain fysiologisesta näkökulmasta. Toki siinä helposti menee yöunet, tai lepo ei ole optimaalista, mutta jos nyt esim. puhutaan Puljujärvestä ja hänen asemastaan Oilersissa, kaikista sosiaalisista hankaluuksista jne. niin sanoisin kyllä, että kostea rälläys yöelämässä joukkuekavereiden kanssa saattaisi positiivisilta vaikutuksiltaan olla moninverroin enemmän kuin se, että treenaamisen hyödyt valuvat hukkaan, kun elimistö ei saa levätyksi.
No nyt kyllä vielä enemmän epäilen kompetenssiasi tässä asiassa jos saat nenän kaivamisen ja sen pizza-episodinkin tähän mukaan, aika kaukaa haet oljenkorret. Aspergerissa on ihan eri asteen oireet ja ilmenemismuodot. Julkkisten diagnosointi ja analysointi on varmaan mukavaa puuhaa, joskus kannattaa kuitenkin jättää omiksi pohdinnoiksi."agendaani"? Ei se liity vain ja ainoastaan kielitaidottomana kommunikointiin. Esim. tuo pizzansyömis photobomb-tapahtuma tai se että julkisesti kaivelee nenäänsä kielellään. Se että se johtais vain hissukkuuteen on muuten harhaluuloa, olennaista on ettei osaa lukea tilannetta. Niin, ja minähän varta vasten -en- diagnosoinut sitä, toisin kuin "hänellä ei ole sitä", joka puolestaan -olisi- toteamasi diagnoosi.
Jessen lätkänpeluuseen? No, mikään ei oo muuttunut vuoden 2016, sinänsä. Heikko peliäly, kädet jne. enkä näe edelleenkään paljoa toivoa änärikiekkoilijana. Mutta lätkän sijaan noi muut asiat, joilla saa aikaan aika paljon pahaa verta rapakon tuollapuolen, on enemmän ottanut silmään, kuten esim. vinkuminen AHL:ään joutumisesta, peliajan vaatiminen, ultimatumien iskeminen jne. joka vähän ihmetyttää ottaen huomioon miten vähän on oikeasti todistanut tai saanut aikaan. Esim. tää että nyt vaatii top 6-roolia ja vähintään 15min peliaikaa vaikkei mitään ole ansainnut.
Joopa joo. On se ikävää jos ei muuten osaa hauskaa pitää.
Ihme käsityksiä alkoholista ja urheilusta.
Miksi muka alkoholi ei sovi kuntoilijalle? - Firstbeat
Sanomattakin lienee selvää, että huippu-urheilijalle alkoholi sopii vielä huonommin.
Yhteenvetona haluan muistuttaa, että elämästä on suotavaa välillä nauttiakin, kunhan tiedostaa valintojensa seuraukset. Vaikka pari viinilasillista tai reilummat kännit silloin tällöin tekisivätkin treenit hetkellisesti tehottomiksi, eivät ne estä kuntoilijaa kehittymästä, jos muuten harjoittelee järkevästi ja huolehtii terveellisistä elämäntavoista.
Mun vihjaukseni olikin, jos Puljulla olisi Assburgers syndrome.Eipä tuolla South Parkilla paljoa viisastu, Puljulla kun ei ole Aspergeria. Kotipsykologit veivaa täällä diagnooseja, tässäkin kohde on ihan toista ääripäätä. Ihmeen paljon tällä palstalla seurataan Seiskaa ja muita laatuaviiseja.
Mun vihjaukseni olikin, jos Puljulla olisi Assburgers syndrome.
Tuosta alkoholikeskustelusta tuli mieleen tämä juttu:
Tuhosiko yksi oluttuoppi Jani Sievisen olympiaunelman 26 vuotta sitten? ”Kaivelee minua vieläkin”
Mä oon taas tässä viikonlopun aikana tullut siihen käsitykseen jatkista lukiessani, että ois kannattanut vetää kokaiinia.Tuon jutun perusteella voisi siis vetää analyysin, että yhtä ei kannata ottaa vaan vetää mielummin kunnon jurrit. Pulju tekee molemmat väärin.
no mut tietty ois, eikös se joku suomalainen urheilijaki vetäny kamaa että ei tulis darraa ja vois treenaa/pelata ?Mä oon taas tässä viikonlopun aikana tullut siihen käsitykseen jatkista lukiessani, että ois kannattanut vetää kokaiinia.
Tuon jutun perusteella voisi siis vetää analyysin, että yhtä ei kannata ottaa vaan vetää mielummin kunnon jurrit. Pulju tekee molemmat väärin.
On muuten harrastelijoillekkin, omassakin joukkueessa on monia jotka on vähän ohimennen valitelleet että kun on harkat niin "myöhään" niin ei oo mitään mahista päästä nukkumaan ennen puoltayötä. Harkat kuitenkin loppuu jo kahdeksalta mutta ilmeisesti käy vielä "kierroksilla" ainakin tohon yhteentoista asti.Toki ammattiurheilijoilla voi olla suuriakin ongelmia päästä uneen kovan rasituksen jälkeen mutta siihenkin voi palkata apua, kuten esim. Columbus viime kaudella teki (linkki)
Jos siihen aikasemmin linkattuun podcastiin on luottamista niin ilmeisesti Puljujärvellä on taitoa kyllä riittävästi ihan NHL-tasollakin mutta ilmeisesti ei oikein tiedä mitä tehdä kun kiekko ei ole omilla. Oli meinaan aika rajua tylystä, mainittiin muistaakseni useampaan otteeseen että "kun kiekko ei ole omilla niin Jesse ei tiedä ollenkaan mitä tehdä, siis ei OLLENKAAN"Pienet on oikeat murheet kun näitä lukee,,, ei jaksa edes vituttaa.
Jesse kuitenkin moninkertainen maailmanmestari ja kiistatta hyvä pelaaja. Moni voi olla moninkertainen maailmanmestari junnuissa vaikkei kummoinen pelaaja olekkaan. Jesse ollut aina mestaruusjoukkueissa SE pelaaja ja se ettei Oilerseissa natsannut merkkaa mitään. 20v MM joukkueessa Aho järjesteli ja Laine maalaili, mutta osansa oli Jesselläkin. Sieltä omaikäisteen MM turnaukseen ja suorastaan nöyryytti toisia.
Toi lahjakkuus vaan pitäisi kaivaa jostain takaisin ja itse toivoisin, että valitsisi Kärpät ja maajoukkueen. Hyvä valmennus ja luotto toisivat ilon tekemiseen ja seuraava yritys NHL onnistuisi paremmin. Ehtihän eräs Selännekkin maittavan uran siellä tehdä vaikka oli aloittaessan jo 23v.
Tätä samaa ongelmaa oli myös 2017 miesten MM-kisoissa. Harvinaisen hukassa pelin ulkopuolella suurimman osan ajasta, vaikka valmentajana hääri Puljujärvelle ennestään tuttu Marjamäki ja kisat käytiin isossa laatikossa. Loppu tuloksena oli ensimmäiset miesten arvokisat ilman tehopisteitä ja otteet jättivät todella sekavan ja ailahtelevan kuvan pelaamisesta.Jos siihen aikasemmin linkattuun podcastiin on luottamista niin ilmeisesti Puljujärvellä on taitoa kyllä riittävästi ihan NHL-tasollakin mutta ilmeisesti ei oikein tiedä mitä tehdä kun kiekko ei ole omilla. Oli meinaan aika rajua tylystä, mainittiin muistaakseni useampaan otteeseen että "kun kiekko ei ole omilla niin Jesse ei tiedä ollenkaan mitä tehdä, siis ei OLLENKAAN"
Tätä samaa ongelmaa oli myös 2017 miesten MM-kisoissa. Harvinaisen hukassa pelin ulkopuolella suurimman osan ajasta, vaikka valmentajana hääri Puljujärvelle ennestään tuttu Marjamäki ja kisat käytiin isossa laatikossa. Loppu tuloksena oli ensimmäiset miesten arvokisat ilman tehopisteitä ja otteet jättivät todella sekavan ja ailahtelevan kuvan pelaamisesta.
Tässähän ollaan asian ytimessä, kun syitä tai tekosyitä etsitään kaikkialta muualta paitsi pelaajasta itsestään.On tämä valmentajien globaali salaliitto Jesseä vastaan kyllä mysteeri.
Mutta mitä tulee tuohon ettei Puljulla mukamas olisi mitään erityisominaisuuksia, niin olen täysin eri mieltä asiasta. Esim. toisella kaudella NHL:ssä heti kun peliaikaa alkoi olla riittävästi, nousi Pulju suurinpiirtein koko NHL:n parhaaksi maalinedustapelaajaksi ja kiekonriistäjäksi.
Lisäksi Jesse on ihan maailmanluokan taitava ja ovela syöttelijä joka näkee kaverin ahtaissa väleissä ja osaa sinne myös laittaa mihin monikaan ei kykene, eli tarvitsisi vaan vierelleen sellaisen kaverin joka osaisi niistä paikoista pistää sisään.