Jatkosopimuksia kaudelle 2009-2010?

  • 60 059
  • 279

Graves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse ainakin olen senilixin kanssa täysin samoilla linjoilla.
Rohkeasti Myllykoski-Raanta parilla liigaan. Jos ei homma toimi, niin Myllykoski toimii hyvänä syntipukkina. Raannassa näen meidän tulevaisuuden Vehasen (vaikken ole montaa peliä häneltä nähnyt). Jos homma toimii, niin mahtavaa.

Otetaanpa esimerkki Kalpasta. Mika Järvistä voidaan mielestäni hyvin verrata Raantaan. 20v kaveri, joka syrjäyttää Oksan ja Nissisen. Kaveri on nyt jo niin kurko, että vastaa jo joukkueen maalinteostakin, vitsihuumoria.

Miksei Myllykoskea ja Raantaa voisi kokeilla, jos oletetaan, että ensi kausi on projektin eka kausi. Mulla on vain sellainen olo, että sitä projektia ei voida ikinä aloittaa, koska kaikkien tahojen paljon puhuttu pitkäjänteisyys taitaa olla kovin lyhyttä sorttia.

Btw. Nykyinen jumalamme Petri Vehanen ei olisi nykyinen jumalamme, jos viime omat pojat-projektin alussa olisi ajateltu, ettei hän ole tarpeeksi hyvä maalivahti Lukolle. Mun mielestä Pete ei ollut mitenkään ihmeellinen silloin aluksi.

Toisaalta, jos Raumalle saadaan koodinimi Norrena maaliin ja Niskala vielä pakistoon. Kalle ja Kimmo kotiin. Haataja ei lähdekään. Siihen vielä ahl:n pistepörssin voittaja ja joku Ruotsin maajoukkueesta, niin kaipa tämä junnuprojekti voidaan munkin puolesta suosiolla unohtaa...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Miksei Myllykoskea ja Raantaa voisi kokeilla, jos oletetaan, että ensi kausi on projektin eka kausi.

Miksi olettaa tuollaista kun projekti on jo kaynnissa? Eihan lukko ole missaan vaiheessa edes vihjaillut etta vedetaan uusi omat pojat projekti. Tarkoitus on olla jatkuvasti kamppailemassa menestyksesta karkipaassa, ja haalia nuoria pelaajia akatemiaan ja kasvattaa heista pelimiehia lukon liigajengiin. Viela siella ei ole ketaan joka olisi valmis vahvistus liigaan, ensi kaudella toivottavasti korjataan eka sato.

Marssijarjestys on:

1. Menestys
2. Junnujen tuottaminen menestysta tukemaan, ei sen kustannuksella.

Luulin etta tama oli varsin selvasti seuran taholta ilmoitettu ja hyvin sisaistetty fanien piirissa.
 

Graves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Marssijarjestys on:

1. Menestys
2. Junnujen tuottaminen menestysta tukemaan, ei sen kustannuksella.

Luulin etta tama oli varsin selvasti seuran taholta ilmoitettu ja hyvin sisaistetty fanien piirissa.

Hyvä pointti.
Toivottavasti näin on, että on selkeät suunnitelmat jokaisen yksilön kohdalla.
Nyt vaan ihmetyttää, miksi esim Jasu ja Aaltonen eivät pelaa Mestistä, kun ilmeisesti he eivät A:ssa pelaa.

Raannan suhteen olen huolissani, jos käykin tulevaisuudessa samoin kuin Tarkkien kanssa, ettei anneta kunnollista mahdollisuutta. Varmaan pitäisi lopettaa murehtiminen, kun tämäkin kausi on vielä kesken.

Hyvää joulua kaikille!
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Rajala totesi Nelosen SM-liigan aamuennakossa, että Lukolta puuttuu 6-8 sopimusta ensi kaudesta. Tällä kaudella sopimuspelaajia on 30 kpl ja ensi kaudeksi sopimuksia jatkuu 10kpl. Voisi siis päätellä, että jatkosopimuksia ja uusia soppareita on n. 10-14 kpl tällä hetkellä.

Toivottavasti esimerkiksi Cookilla on jatkopahvi kädessä. Kovanen-Cook-Pettinen kolmikolla olisi hyvä lähteä hakemaan puolustukseen 1-2 vahvistusta.
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Rajala totesi Nelosen SM-liigan aamuennakossa, että Lukolta puuttuu 6-8 sopimusta ensi kaudesta. Tällä kaudella sopimuspelaajia on 30 kpl ja ensi kaudeksi sopimuksia jatkuu 10kpl. Voisi siis päätellä, että jatkosopimuksia ja uusia soppareita on n. 10-14 kpl tällä hetkellä.

Toivottavasti esimerkiksi Cookilla on jatkopahvi kädessä. Kovanen-Cook-Pettinen kolmikolla olisi hyvä lähteä hakemaan puolustukseen 1-2 vahvistusta.
Ei tässä ensi kauden puolustus niinkään jännitä. Hyökkäyksestä taitaa puuttua ainakin se 6 sopimusta eli 1. ja 2. ketjun hyökkääjät kokonaan. Ellei sitten Clarke osoittaudu nappihankinnaksi joka olisi kyllä erittäin positiivista.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Urama sanoi tämän päivän Länsi-Suomessa, että Anssi Rantasen jatkaminen Lukossa vuodenvaihteen jälkeen ei ole poissuljettu vaihtoehto. Kyse on kai siitä että haluaako Rantanen itse jatkaa Lukossa, ja kuinka pian nuo sairaslomalaiset tervehtyvät pelikuntoon.

Mulle kävisi kyllä hyvin että Rantanen jatkaisi. Ei ole huonosti pelannut, ei.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tällä kaudella sopimuspelaajia on 30 kpl ja ensi kaudeksi sopimuksia jatkuu 10kpl.
Myllykoski, Lehikoinen, Kovanen, Pettinen, Nevalainen, Palola, Aaltonen, Mustonen, Saarela ja Kangasmäki lienevät nuo 10. Lisäksi Nabbilla sopimus vuoteen 2012. Mikähän Vidgrenin tilanne on, kun kuitenkin noita akatemiapelaajia on? Pahuksen sekavaa tuo tiedottaminen näiden suhteen joka tapauksessa on, kun vielä Clarkella on seuran optio ja jatkiksen mukaan Cookillakin joku option tynkä.

Hyvässä mallissa kuitenkin, jos vain 6-8 pelaajaa puuttuu tulevasta rosterista.
 

Korinekki

Jäsen
Mikähän Vidgrenin tilanne on, kun kuitenkin noita akatemiapelaajia on? Pahuksen sekavaa tuo tiedottaminen näiden suhteen joka tapauksessa on, kun vielä Clarkella on seuran optio ja jatkiksen mukaan Cookillakin joku option tynkä.
Charlie Cookilla on optio ensi kaudesta Tapparan kanssa.
Tony Vidgren teki Lukon kanssa kolmen vuoden sopimuksen, josta tämän kauden jälkeen on kaksi vielä jäljellä.
Pakkipäähän pitää ensi kaudeksi saada lisää sopimuksen alaisia pelaajia, kun sekä edustusjoukkue että A-juniorit pelailevat 5-6 pakilla.
 

friikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulle kävisi kyllä hyvin että Rantanen jatkaisi. Ei ole huonosti pelannut, ei.

Olisi jopa suotavaa. Hyvä peruspuolustaja ja tuo joukkueeseen kaivattua fyysisyyttä, joten jatkoa vaan jos on lainkaan mahdollista.

Tuossa nyt oli monennäköistä listausta sopimuspelaajista edellisissä viesteissä, mutta laitan tähän täydellisen listan pelaajista, joiden sopimus jatkuu tai on tiedoitettu seuran optiosta. Tiedot kerätty viime kesänä eri uutisista. Ns. akatemiapelaajat kursivoitu.


mv Joni Myllykoski 2010
mv Antti Raanta 2011

p Matias Kiviharju 2010
p Tommi Kovanen 2010
p Esa Lehikoinen 2010
p Karolis Nekrasevicius 2012
p Patrik Nevalainen 2010
p Tomi Pettinen 2012
p Tony Vidgren 2011


kh Aki Kangasmäki 2012
kh Jere Laaksonen 20??
kh Juuso Rajala 2012
(seuran optio)

lh Nico Aaltonen 2011
lh Noah Clarke 2010 (seuran optio)
lh Eero Elo 2012
lh Tomi Mustonen 2011
lh Kim Nabb 2012
lh Olli Palola 2010
lh Pasi Saarela 2011
lh Samuli Valvisto 20??
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Myllykoskea ei voida todellakaan ajatella ykkösveskaksi ellei sitä vastuuta ala tulemaan loppukaudesta tasaiseen tahtiin ja tähän en jaksa uskoa. Urama poppoineen peluuttaa loppuun asti Vehasta ja ampuu samalla itseään jalkaan ajatellen tulevia kausia. Uusi halpa ykkönen voisi hyvinkin olla jo joukkueessa, mutta kun vastuuta ei anneta, ei kehitystäkään tapahdu. Myllykoski voisi hyvinkin tehdät "iirotarkit", mutta ero SaiPan ja Lukon organisaatioiden välillä on se, että Lappeenrannassa omataan munaa (kiitos vähäisten resurssien) kun taas Raumalle ei (kiitos suurempien resurssien).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mä en kyllä ymmärrä, että jos on yksi liigan parhaista maalivahdeista, niin miksi silloin pitäisi ruveta ajamaan ensi kauden ykkösveskaa sisään? Vai mitä tarkoitat vastuun tulemisella tasaiseen tahtiin. Jos taas joukkue on sarjan viimeisenä, niin se on ihan sama ketä siellä maalilla seisoo. Ei se sijoitus voi huonommaksi mennä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Luultavasti että vaikka yksi peli viidestä olisi muidenki vuoro. Näin saataisiin kehitettyä muitakin kuin Vehasta. Taitaa Lukolla olla vähiten pelejä muilla kuin #1 vahdilla. Yksi taitaa olla?
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Mä en kyllä ymmärrä, että jos on yksi liigan parhaista maalivahdeista, niin miksi silloin pitäisi ruveta ajamaan ensi kauden ykkösveskaa sisään? Vai mitä tarkoitat vastuun tulemisella tasaiseen tahtiin. Jos taas joukkue on sarjan viimeisenä, niin se on ihan sama ketä siellä maalilla seisoo. Ei se sijoitus voi huonommaksi mennä.
Jos saipa ei kelvannut esimerkiksi niin myös jokereiden, bluesin, jypin, ja hpk:n maaleilla on myös kakkosveskat saaneet välillä käydä yrittämässä vaikka vähintään yhtä hyvät ja selkeät ykkösveskat löytyvät myös näiltä joukkueilta. Ja ei, näille joukkueille ei ole ihan sama tuleeko turpiin vai ei.

Jos kuitenkin haluat takertua tuohon saipan sijoitukseen, niin ei tässä lukollakaan menestys ole niin päätä huimaavaa ollut tällä kaudella etteikö tässä olisi kehdannut vähän Myllykoskeakin kokeilla.

edit:
Lassila on pelannut myös yhtä vaille kaikki matsit.
No, siinä ammuttiin yksi sentään alas
 
Viimeksi muokattu:

Becksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luultavasti että vaikka yksi peli viidestä olisi muidenki vuoro. Näin saataisiin kehitettyä muitakin kuin Vehasta. Taitaa Lukolla olla vähiten pelejä muilla kuin #1 vahdilla. Yksi taitaa olla?

Lassila on pelannut myös yhtä vaille kaikki matsit.
 

Fordél

Jäsen
Mä en kyllä ymmärrä, että jos on yksi liigan parhaista maalivahdeista, niin miksi silloin pitäisi ruveta ajamaan ensi kauden ykkösveskaa sisään? Vai mitä tarkoitat vastuun tulemisella tasaiseen tahtiin. Jos taas joukkue on sarjan viimeisenä, niin se on ihan sama ketä siellä maalilla seisoo. Ei se sijoitus voi huonommaksi mennä.

Jos et ymmärrä niin auttaisiko, jos kuvailisi tällaista toimintaa suunnitelmalliseksi ja tulevaisuudenkin huomioivaksi toiminnaksi? Liigan paraskaan veska ei voi olla illasta toiseen täydessä tikissa vaan silloin tällöin on hyvä ihan fysiikan kuin myös henkisen puolen takia huilata ja katsoa pelejä vaihtoaitiosta käsin. Niin ei synny kato mitään leipääntymistä.

Mie en taas ymmärrä, että miksi kiinnitetään lupaava veska organisaatioon moneksi vuodeksi, mutta tätä ei kuitenkaan peluuteta. Tällainen toiminta ei ole kovin suunnitelmallista. Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että kun Myllykosken kanssa tehtiin monivuotinen soppari, että tätä kaveria aiotan ajaa nyt kunnolla sisään liigaympyröihin. Kaikki Mestistä seuranneet tietävät, että potentiaalia on hyväksi liigaveskaksi. Nyt Lukko pitää potentiaalista veskaa kakkosena ilman minkäälaista ajatustakaan peluuttaa tätä kaveria. Ymmärtäisin tilanteen jos kakkosena olisi joku vanha kehäraakki, jonka ura on jo selvästi ehtoon puolella, mutta Myllykosken kohdalla en tätä todellakaan käsitä.

Vastuun tulemisella tasaiseen tahtiin tarkoitan vaikka suhdetta, jossa Vehanen pelaa neljä matsia ja Myllykoski yhden. Tuollaisella tahdilla on selvä ykkösveska, mutta samalla kakkosta voidaan ajaa edes jotenkin sisään. Ja käsittääkseni Lukko ei ole sarjan viimeisenä eikä sitä olisi vaikka Myllykoski pelaisi tuon 10 matsia kaudessa. Se, että SaiPa on sarjan viimeisenä, ei liity millään tavalla heidän maalivahteihin ja niiden peluutukseen. SaiPassa on tehty hyvää työtä maalivahtien osalta viime vuosina.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mie en taas ymmärrä, että miksi kiinnitetään lupaava veska organisaatioon moneksi vuodeksi, mutta tätä ei kuitenkaan peluuteta. Tällainen toiminta ei ole kovin suunnitelmallista. Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että kun Myllykosken kanssa tehtiin monivuotinen soppari, että tätä kaveria aiotan ajaa nyt kunnolla sisään liigaympyröihin. Kaikki Mestistä seuranneet tietävät, että potentiaalia on hyväksi liigaveskaksi. Nyt Lukko pitää potentiaalista veskaa kakkosena ilman minkäälaista ajatustakaan peluuttaa tätä kaveria. Ymmärtäisin tilanteen jos kakkosena olisi joku vanha kehäraakki, jonka ura on jo selvästi ehtoon puolella, mutta Myllykosken kohdalla en tätä todellakaan käsitä.

Vaikka ei minulla tietysti mitään sitä vastaan ole että Pete pelaa jokaisen pelin, kun kerran peli kulkee taas pienen taantuman jälkeen niin kuin ennen vanhaankin, niin silti olen samaa mieltä Fordélin kanssa tästä maalivahtien peluutuksesta. Merkillistä touhua.

Mutta sen kummemmin en jaksa enää jauhaa asiasta, kun kerran homma on tullut kaikille selväksi. Ihmettelen vaan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko,Colorado, Bayern München ja MYPA
Haataja

Veikkaaja otti esille Haatajan mahdollisen sopimuksen HIFK kanssa ensikaudelle, mitä en ainakaan itse voi ymmärtää! Haataja olisi niitä pelaajia joita mielelläni näkisin lukko paidassa myös tulevilla kausilla! Ymmärrän sen jos hade haluaa hieman maiseman vaihdosta, mútta paraneeko tuo paljonkaan Helsinkiin muutolla!? Olen sitä mieltä, että jos Haataja pelaa tulevalla kaudella sm-liigaa on seuran tuolloin oltava Lukko eli sopimusta kehiin vain! Mielelläni ainakin itse katselisin Haataja-Saarenheimo-Toporowski ensikaudella.( Mielelläni jo Helmikkun alusta)!
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Veikkaaja otti esille Haatajan mahdollisen sopimuksen HIFK kanssa ensikaudelle, mitä en ainakaan itse voi ymmärtää! Haataja olisi niitä pelaajia joita mielelläni näkisin lukko paidassa myös tulevilla kausilla! Ymmärrän sen jos hade haluaa hieman maiseman vaihdosta, mútta paraneeko tuo paljonkaan Helsinkiin muutolla!? Olen sitä mieltä, että jos Haataja pelaa tulevalla kaudella sm-liigaa on seuran tuolloin oltava Lukko eli sopimusta kehiin vain! Mielelläni ainakin itse katselisin Haataja-Saarenheimo-Toporowski ensikaudella.( Mielelläni jo Helmikkun alusta)!
Niin, Topolla on sopimus saipaan myös ensi kaudesta joten en nyt ihan ymmärrä mitä haet. Taitaa mennä Niskalan ja Rintasen kaltaisten märkien unien kanssa samaan kastiin. Herätys nyt ihan oikeasti.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko,Colorado, Bayern München ja MYPA
Älähän ny Mogilni heti raivostu, tämähän nyt oli leikkiä kaikki muu paitsi vain tämä Haataja osuus! Mogilni tää on vain jääkiekkoo!!
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Älähän ny Mogilni heti raivostu, tämähän nyt oli leikkiä kaikki muu paitsi vain tämä Haataja osuus! Mogilni tää on vain jääkiekkoo!!
Ah, anteeksi ajoin miinaan. On vaan niin paljon totisestikin Niskaloita odottavia jamppoja liikenteessä ettei enää tiedä kuka heittää huulta ja kuka ei, ellei selvästi merkitä hymiöllä.

Vähän vuoristorataa tämä on että kenelle toivoo jatkoa ja kenelle ei. Joka toisen pelin jälkeen tuntuu että kaikki voi heittää hiuksista sinne minne aurinko ei paista. Tasaantuisi nyt otteet niin voisi jotain päätelmiä tehdäkin. Tällä hetkellä ei tiedä onko vikaa pelaajistossa vai valmennuksessa. Jotenkin molemmat vaihtoehdot kuulostavat järjettömiltä.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Veikkaaja otti esille Haatajan mahdollisen sopimuksen HIFK kanssa ensikaudelle, mitä en ainakaan itse voi ymmärtää! Haataja olisi niitä pelaajia joita mielelläni näkisin lukko paidassa myös tulevilla kausilla!

Minä ainakin odotan mahdollista Haatajan siirtoa suuvaahdossa. Tervetuloa vaan! Kapasen jälkeen heti seuraava SM-Liigan hyökkääjä, kenet haluaisin IFK:hon. Mutta en usko ennen kuin näen.
 
Viimeksi muokattu:

mig24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä ei olis ollenkaan huono veto kiinnittää sekä Cook että Jillson ensi vuodeksi myös. Muodostavat hyvän parin ja varsinkin Cookin peliä tykkäsin tänään katsoa, hyvä ylhäällä ja alhaalla myös. Muutaman kerran otti tyylikkäästi kiekon pois jokerihyökkääjältä ja jatkoi omille. Tällaista juuri on haettu.

Clarkea sen sijaan täytyy vielä ihmetellä pidempään. Tuntui ettei oikein vielä päässyt vauhtiin mukaan. Nopesti mies lähtee liikkeelle ja kerran syötti Cookin avopaikkaan, mutta ei mitään maagista vielä. Antaa rauhassa asettua ja katsellaan keväämmällä uudestaan.

Lisäksi jatkoa Laaksoselle, Koposelle, Lindgrenille ja Tukoselle. Kiitos. Lindgren ja Tukonen sen takia että olisi toinen maalintekokenttä jo ensikaudeksi valmiina. Laaksoselle siksi että nostaa kentässä kuin kentässä muiden tasoa ja on esimerkillinen taistelija sekä kova pelimies. Kopsulle siksi että on paras kaikessa. Tuomaisen voisi pitää myös mutta uskoisin miehelle itselleen olevan parempi vaihtoehto hakea suurta roolia jostain Saipasta tms.
 

Pekkis

Jäsen
Mun mielestä ei olis ollenkaan huono veto kiinnittää sekä Cook että Jillson ensi vuodeksi myös.
Clarkea sen sijaan täytyy vielä ihmetellä pidempään.
Lisäksi jatkoa Laaksoselle, Koposelle, Lindgrenille ja Tukoselle. Tuomaisen voisi pitää myös mutta uskoisin miehelle itselleen olevan parempi vaihtoehto hakea suurta roolia jostain Saipasta tms.

Juuri näin. Cook ehdottomasti pidettävä, koska on vihdoin löytänyt seuran jossa peli kulkee. Varovasti uskoin kaverin meillä onnistuvan, ja nyt siltä tosiaan näyttää.

Jillson muuten hyvä, mutta liike on puutteellista. Jossain vaiheessa uraa vedetty "punttia" sen verran rajusti, että liike kärsinyt. Änärissä ei näy, mutta täällä ikävä kyllä näkyy. Onko mitään tehtävissä? Mielestäni kannattaa ainakin kokeilla ---> Rosendal!

Clarke oli tosiaan vaisu. Vaikutti kovasti Collinsin kloonilta. Parantaa täytyy ja paljon, jos meinaa ensi kaudella täällä pelata. Kevät kertoo sen.

Tukonen pelasi tänään pirun hyvin, Lindgren vähän vaisummin. Molempia tarvitaan myös ensi kaudella. Ja Laaksoselle voi sitten minun puolesta maksaa ihan mitä kaveri vaan kehtaa pyytää, sillä äijä on Kuningas!

Koponen jatkoi hyviä pelejä, mutta Tuomaisella ei ollut paras päivä tänään. Molemmille uutta sopimusta ehdottomasti!
 

friikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tjaah

Tulipahan mieleen, että voisiko tuolla hyvin todennäköisellä Huhtalan Tommin siirtymisellä Lukkoon olla vaikutusta myös Lindgrenin jatkoaikeisiin? Jäpikäthän ovat molemmat Ilveksen kuuluisaa 87-vuosikertaa.

Omaan hyvin samanlaisia ajatuksia jatkosopimuksista kuin mig24, mutta yhden lisäyksen tuohon listaukseen voisin laittaa. Myös Ben-Amorille voisi tarjota jatkopaperia. Kyllä joka joukkueessa yksi uskottava nyrkinheiluttaja pitää olla ja mielellään suomalainen.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jos arpominen halutaan lopettaa, niin edellä jo mainitut kiinni, pitkillä soppareilla. Cook ja Jillson ehdottomasti. Perttu, Tukonen ja siihen ässisstä Huhtala. Laaksoselle, kuten mainittua, mitä pyytää, maksetaan. Halvemmaksi tulee kuitenkin, kun etsiä korvaajaa. "Ottopoika" ehdottomasti. On näyttänyt kyntensä, kun pakon edessä on joutunut vetämään hurjia minuutteja.

Hadelle ja Pekille kunnollinen tarjous. Halvemmaksi tulee tämäkin, kun alkaa arpomaan korvaajia. Tuomainen, Koponen ja Semir pidettävä. Vaikka Conanille sitten isompi ruutu löytyisikin ylemmistä kentistä, mutta kaikille jatkoa.


Petelle se, mitä pyytää.

edit. friikki jo ehtikin ottamaan Huhtalan esille. Sattumaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös