Jatkoajan visailuiden jälkipuinti, suunnittelu yms.

  • 47 497
  • 489

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hankalia ovat kyllä kysymykset. Ei sikäli, etteikö kiperiin kysymyksiin olisi hyvä vastata, mutta yleistietokilpailu-sanasta voisi jättää tuon yleisen pois ja pistää otsikoksi pelkän tietokilpailun. Ei se oikein yleistietoa ole tietää jonkun partasuun esittämää lastenlaulua tai keskitason kirjailijan turpavärkkiä. Knoppitietoa se on, eikä siinä mitään, mutta ei oikein yleistietoa.

Se virus/bakteerikysymys sen sijaan oli hyvä yleistietokysymys.

Vielä palatakseni kirjailijoiden kasvoihin: vastustan periaatesyistä tätä nykypäivän henkilökulttia, jossa kirjallisuutta ja kirjojen tasoa/menestystä ei enää mitata kirjan itsensä perusteella vaan sen perusteella, kuinka teeveestä tuttu (ja muista medioista tuttu) kirjailija on. Se vain on niin, että julkisuudessa keekoileva kirjailija myy pärstävärkillään ja räväköillä lausunnoillaan enemmän kuin sellainen kirjailija, joka antaa teoksensa puhua puolestaan. Mediahuorauksella ja lausuntoautomaattina toimimisella saa myytyä tavaraansa sen laadusta riippumatta. Näin ei saisi olla, mutta näin se vain on.

Kirjamessutkin saisivat olla kirjamessuja, ei kirjailijamessuja. Ei se vaikuta pätkääkään teoksen tasoon, kuinka lupsakasti kirjailija antaa haastatteluja tai kuinka paljon kirjailijan naama kaipaisi puhdistusta. Kirjailijat vain messuilta ulos ja pelkät tekstinäytteet kehiin. Tai sähköisku kirjailijalle jos hän puhuu yhdelläkään lauseella muusta kuin itse kirjasta ja sen synnystä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jaa toi partasuu on laulaja... mites nyt siis vadelmavene liittyy laulajan ja kirjailijan ammatteihin? Vai onko minun suomenkieliopissa jotain vikaa?
"3. Mikä ruoka yhdistää kuvien (liitteet) henkilöiden töitä?"
Jos mun työ on paskakuski ja naapurin duuni on vaikka pankinjohtaja, niin silloin tuo kysymys kysyy että mikä ruoka yhdistää paskakuskin ja pankinjohtajan töitä. Ei että mikä ruoka yhdistää minua ja naapuriani. Mun mielestä tuossa on nyt aika saamarillinen ero kysymyksen ja sen muka vastauksen välillä.

Eli toinen on muusikko ja toinen on kirjailija? Ei minulla ole mitään hajua mikä ruoka yhdistää noita molempia ammatteja.

Lisäksi vadelmavene on karkki ja karkki, eli makeinen, ei ole ruoka sen itseasiallisessa tarkoituksessa, vaikka onkin syötävää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Työllä voi myös viitata yksittäiseen teokseen.
Voi jos viitataan heidän kaikkii teoksiinsa koska kyseessä on monikko ja vaikka kyseessä olevassa lauseessa puhutaankin monikossa ihmisistä, niin myös sana töitä on monikko. Tällöin viitataan kaikkii heidän töihinsä, ei vain yksittäiseen teokseen. Muuten tulee eritellä että tarkoitetaanko monikkoa ihmisistä vai heidän teoksistaan, tuskin kuitenkaan molempien kaikkiin tuotoksiin liittyy sana vadelmavene?

Mielestäni erittäin huonosti muotoiltu kysymys, kyseessä lienee kuitenkin edelleen yleistieto kilpailu ei "arvaa mitä kysyjä tällä tarkoittaa" tietovisa?
 

krobbe

Jäsen
Dekon linjoilla, aivan selkeä kysymys. Nousiainen työ + partasuun työ = kaksi työtä, eli aivan oikein kysyä muodossa töitä.

Tsemppiä Deko!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Dekon linjoilla, aivan selkeä kysymys. Nousiainen työ + partasuun työ = kaksi työtä, eli aivan oikein kysyä muodossa töitä.

Tsemppiä Deko!

Olisi selkeä kysymys jos olisi kyse sinun ansiokkaista kiperistä kysymyksistäsi, joissa pitää arvuutella sanaleikkejä ja sanoihin kätkettyjä arvoituksia.

Teos on selkeämpi ilmaisu jos on kyse vaikkapa laulajan yksittäisestä kappaleesta tai kirjailijan yksittäisestä kirjasta. Kirjoittaminen on kirjailijan työ, kirja on kirjailijan eli tekijän teos. Laulajan työ on laulaminen, kappale sen sijaan on laulajan eli tekijän teos. Ilmaisu "Titanic on Frederikin työ" on vähintäänkin perin kömpelö ja kaukana normaalista ilmaisusta, vaikkakaan ei väärä olisikaan.

Toki näistä voi olla monenlaisia tulkintoja, mutta se ei liene onnistuneen tietokilpailukysymyksen eikä myöskään yleistietokysymyksen määrite jos kysymyksenasettelu on kovin monitulkintainen. Siinä mennään liian lähelle sanaristikoiden kikkailuilmaisuja, joista selviää eteenpäin vain tietämällä kysymyksen määrittelytavan rakentumisperiaatteen sen sijaan, että kyse olisi niinkään itse vastauksen tietämisestä.

Ystävällismielisen kritiikin tarkoituksena ei toki ole vähätellä tai aliarvostaa tätä mainiota kesävisaa, ainoa tarkoitus on muistuttaa kysymyksenasetteluiden sanamuotojen selkeydestä siinä toivossa, että tulevien visojen kysymyksissä olisi mahdollisimman vähän epäselvää kenellekään.
 
Ensinnäkin, mikä helvetin Kasmir? Tulipas vanha olo. Mä olin oikeen vielä ylpeä itsestäni kun tajusin, että kuvassa on Njassa. Epäsiistejä partasuita kumpikin. Ymmärsin toki kysymyksen oikein, mutta perkele kun en tunnistanut toista ukkoa. No vituiksi meni, ei voi mitään.

Deko ilmeisesti haluaa paljastaa kysymyksillään mahdollisimman vähän, minkä vuoksi nämä mikä yhdistää kysymyksen tuntuvat järjestään menevän muotoilultaan monitulkintaisiksi tai useita vaihtoehtoja sisältäviksi. Minusta muotoilu töitä on tässä kohtaa oikea, joskin sellainen mikä väistämättä avaa lukijalle kaksi tapaa sisäistää kysymyksen. Olisiko tuo kysymys lopulta ollut kovinkaan paljon helpompi, jos "töitä" termin sijasta olisikin käytetty termiä "teos"?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Työ on teos sanan synonyymi kun siihen viitataan esim. koulutyö, itse sanalla työ viitataan kuitenkin tekmiseen jota tehdään jonkin asian eteen, taasen sana teos viittaa suoraan jonkun ihmisen tuotokseen.

Sinällään asia on ihan yksi hailee minulle, koska en olisi asiaa tiennyt, en vaikka olisin tiennyt edes keitä on kuvassa, saati että olisin ymmärtänyt että karkki, jonka nimi on joku asia X tai Y on ruokaa. Mielestäni kun esim. Domino ei ole ruokaa, vaikka onkin syötävää. Muutenkin sana ruoka ei mielestäni viittaa johonkin tuotemerkkiin vaan johonkin ruokaan tyyliin salaatti, tai caesar salaatti, tai vaikka cordon bleu tms. ei juurikin big mac:iin. Big Mac on tuotemerkki, Big Mac -hampurilainen on ruokaa.

Jotenkin nyt vaan koko kysymys on sellainen, että vaikka ei halua paljastaakkaan liikaa niin samalla kyllä menee niin kauas itse vastauksesta että en edes enää näe että vaikka asian olisi ymmärtänytkin ja jopa tiennyt keistä on kyse, tiennyt jopa tuon karkin nimen, niin olisinkohan silti saanut oikein.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Pakko tunnustaa, että kumpaakaan noista jannuista en tunnistanut. Hieman näytti Jamie Oliverilta ja tästä sitten helvetin pitkää aasinsiltaa pitkin johdettua vastaukseksi kouluruoka. Oliver nyt kuitenkin työskenteli paremman kouluruoan puolesta tuossa jokunen vuosi takaperin ellei nyt muisti aivan heitä häränpyllyä. Nyt kun vastaus on tässä ketjussa selvinnyt, niin oikeastaan kaikki meni vituiksi: toista hipin näköistä retkua en tunnistanut ollenkaan, ihmisen näköisen otuksen yhdistin väärään henkilöön ja en edes vastanut ruokalajikkeen nimellä. Ja tosiaan, jostain syystä luulin noiden olevan julkkiskokkeja molempien. Noh, ei aina voi onnistua! Hyvin taas tuli huomattua kuinka vaikea päähänpinttymää on korjata. Jos kerran on "päättänyt" noiden olevan jotain tv-kokkeja, niin vaikea enää on ajatusmallia muuttaa.

Tuosta ensimmäisestä kyssästä tuli muuten mieleen se, kuinka tietyt asiat jäävät takaraivoon. Sporclen maantietoon liittyviä trivioita on tullut tahkottua aikamoinen määrä ja tämän seurauksena vähemmän käytetyt ja erikoisemmat maannimet tuppaavat tulemaan automaattisesti englanniksi. Tuossa tuli oikein typerä fiilis kun täyttä varmuutta oikeasta suomalaisesta ulkoasusta ei ollut ja ensin tuli kirjoitettuakin nimi englanniksi.

edit: Sellainen pieni ehdotus vielä olisi, että olisiko jatkossa mahdollista saada kuvat upattua vaikkapa imgur.comiin liitetiedostojen sijaan? Tuolloin vastaustilassa olisi kuvat helppo avata ilman välilehtien availua tai muuta kikkailua.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy ihan oikeasti ilman mitään taka-ajatuksia onnitella niitä jotka tunnistivat leffavisan viimeisen Draculan. Olen kuvitellut olevani kohtalaisen hyvä kasvojen tunnistaja, mutta jotenkin ei tullut tuossa oikea henkilö mieleenkään.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mainostan nyt täälläkin avanneeni uuden (-tyyppisen) tietovisan. Löydät sen tätä linkkiä seuraamalla: Heinäkuun työläisille: yhdistä neljä, osa 1/4 - Jatkoajan keskustelupalsta

Jos se nyt ketään kiinnostaa...

En tule kyllä joka osassa olemaan mukana(ellen ole kuuluvuusalueella sopivasti), mutta ihan kiva oli täytellä. Hyvä kun joku viitsii nähdä vaivaa. Olivat kyllä osa pirun haankalia, ainakin meikäläisen päättelykyvylle ja muistille.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jos se nyt ketään kiinnostaa...

Pakko todeta, mutta ainakin ensimmäinen osa tuntui varsin onnistuneelta vedolta. Tuo oli oikeasti haastava ja enemmän tuohon käytin aikaa kuin näihin aiempiin trivioihin. Jotenkin itse pidän siitä ajatuksesta, että oikean vastauksen voi "keksiä" jos vaihtoehtoja pyörittelee tarpeeksi kauan ja katselee useammasta suunnasta. Vähän samaa näen tässä ja Krobben kiperissä, mistä siitäkin pidän erittäin paljon. Siitäkin huolimatta, että muiden kiireiden asia muutama vastauskierros jäi "puhtaasta" alusta huolimatta väliin.

Haastava kuin perkele tuo oli, mutta ei se mitään. Muutama kyssä oli kuin tilauksesta tehty, mutta parin kohdalla tuli lähes tyhmä olo. Nuo puulajit nyt esimerkiksi ovat sen verran kaukana "omalta mukavuusalueelta", että ei oikein uskaltanut edes sitä kohtaa miettiä.

Jatka ihmeessä näitä, tämän osan perusteella olet tehnyt hyvää duunia!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laitetaanpas palautetta, kun kommentit saivat osallistumaan, että sellaista sarjaa kuin Cruel Amusement ei ole kyllä koskaan tässä maassa tehty. Kai tämä olisi spoilereihin voinut laittaa, mutta menkööt. Mietin kyllä sitä vastausta mitä moni on sanonut, mutta koska yksi ei osunut, niin ajattelin että olisikos kyseessä kompa... ilmeisesti siis ei, vaan pelkkä virhe tekijän toimesta. Nyt on mennyt tekijällä ristiin ryhmä ja sarja, mainittuna siis ryhmän nimi, jolla on monia eri nimisiä sarjoja ja laitettu se samaan kastiin sarjojen kanssa, mutta sarjan eteen pitäisi tulla sana studio.
 
Viimeksi muokattu:

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaanpas palautetta, kun kommentit saivat osallistumaan...

Laitan vastauksen spoilerin alle.

Kyllä vaan, toveri Musta Susi on tässä aivan oikeassa, ja itselleni tullut harmittava huolimattomuusvirhe. Pahoittelut kaikille.

Jos nyt vaikka kysyn että käsi sydämellä: oliko tämä virhe mikä johti harhaan? Jos oli, niin saat pisteen kysymyksestä.

Niin, ja jos viitsit, niin laita kommenttisi spoilerin alle kuitenkin. Jos vaikka joku, joka ei vielä ole osallistunut, ketjua lukee...
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kai tuohon pitäisi somasti sanoa, että hevon paskat, sillä kysymyskokonaisuus ratkaisee. Kysymykset ovat joka ainoalle samoja, joten mahdollisuutta epäreiluun kohteluun ei ole olemassakaan.

Crescent Brother tuli vasta jälkeenpäin ja aiheutti nolostumista.

Kiitokset KwutsNIlle erittäin hienoista kysymyksistä.
...Mikä pakottaa vanhemmat antamaan lapsoselleen nimen KwutsNI?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei aiheuttanut minulle pistemenetystä, kaksi noista oli täysin, lähes, tai muuta vastaavaa, toki sitten kun asian luin niin ahaa elämys tuli, outoja, ihan yhden varassa olin muutenkin. Toisen olisin siis tiennyt, mutta edelleen se on vasta puoli pistettä ja täten en mielestäni pistettä ansaitse, vaikka olisinkin voinut arvata oikein, eikä minun maailmani todellakaan tuohon kaatunut, enkä koe tunnon tuskaa asiasta, enemmänkin sätin itseäni etten noita kahta tuolta nuoruusvuosiltani muistanut.

Ja pahoittelut, käytän spolereita jatkossa tuoreissa tapauksissa.
 

krobbe

Jäsen
Deko, tarkistatko tuon pistetilanteen, siellä on jokunen kahteen kertaan ja olisi tietysti kiva jos siellä olisi hieman muutoinkin selkeyttä, code??
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei vittu nyt kuitenkin, muistin Kon-Tiki -kyssärin väärin päin. Kirjan olen lukenut joskus, mutta ei voi mitään. Ja sitten Rio, joki tietenkin. Janeiro, ilmiselvä. No, tapellaan nyt loppuun saakka.

Täytyy kyllä kunnioittaa tuota nippelitiedon määrää, mitä muutamilla nimimerkillä on hanskassa. Omat bravuurit keskittyvät selkeästi liian suppealle alalle.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy kyllä kunnioittaa tuota nippelitiedon määrää, mitä muutamilla nimimerkillä on hanskassa. Omat bravuurit keskittyvät selkeästi liian suppealle alalle.

Ei nippelit riitä. Omasta mielestä tunnen "nippelit", mutta kysyttäessä: tangokuninkaalisia, putousfiguureja, nykysuomitv-skeidasarjoja hahmoineen, BB-tietämystä...

Mistä on hyötyä, minkä kanssa pärjää tai mitä ei siedä?
Tuleepahan variaatioita visailuihin; kysymyksiin, vastauksiin.
Jos olisimme kaikki samanlaisia, niin... JA -palstakin olisi yhtä tylsä, kuin muutkin keskustelupalstat?!
Taidanpa avata uuden oluen!
 
Helvetti kun rupesi itseäni ärsyttämään Dekon visan Wimbledon-kysymys. Päässä pyöri Agassit, Samprasit ja Courierit, mutta Murrayn lisäksi en yhtään brittiä keksinyt. Kun asia vaivasi vielä yön yli nukuttuakin, oli pakko käydä ruokatunnilla tarkistamassa asia. Nyt on pakko kehaista Dekoa, nerokas kysymys kaiken kaikkiaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En puhelimella yritä vääntää vastauksia, mutta kyllä nyt on Dekolla hyvät kyssärit. Hissaa ja fysiikkaa, tykkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Käsittämätön aivopieru Magna Cartan osalta mulla, hoh. No joo, meni siellä Marco Polokin, mutta se meni puhtaalla veikkauksella, kun en muistanut oliko se ennen vai jälkeen Pähkinäsaarta. Magna Carta meni ns. puolesta metristä yli tyhjän maalin. No, se siitä. Levantti on toki tuttu nimitys, mutta olen tottunut käyttämään Palestiinaa tuosta alueesta myös historiallisena terminä. Tuomari tuomitkoon.

Vaihtoehtokyssäreissä voisi olla hyvä laittaa kirjaimet vaihtoehtojen eteen, helpottaisi vastausta sekö tarkistamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös