Lukion pitkän matikan osaaminen ei ole yleissivistävää vaan hikipinkoilua.
Niin kyllähän tuo menee myös muilla korkeakouluopinnoilla ihan heittämällä ja lukion lyhyelläkin matikalla pitäisi saada oikea vastaus, mutta onko esim. ammattikoulu vähemmän arvoinen? Onko siis vain lukion käynyt ihminen tai voi olla yleissivistynyt ja ammattikoulunkäynyt automekaanikko ei voi olla?
Tämä nyt jää vähän epäselväksi, koska kaikkia ei pakoteta käymään lukiota ja peruskoulun matematiikalla tuota tuskin ratkotaan. No ehkä minä miellän asiat sitten eri tavalla. Seuraavaksi varmaan lujuuslaskelmia maolin kera, kun onhan se nyt yleistietoa, että paljonko esim. lumikuormaa katto kestää jos se on rakennettu tavalla X tai Y. Lisäksi voinemme keskustella että mitä aineita suositellaan vaikka poskiontelon tulehdukseen tai mitkä on sydämen osat ja niiden latinankieliset nimet, tahi vaikka keskustella että millaisen tuomion saa törkeästä rattijuoppoudesta jos vieläpä ajaa jonkun yli. Nämähän ovat tälläisiä "kaikki" tai no ainakin alaa opiskelleet varmaan tietää tyylisiä kyssäreitä.
En minäkään osaa vaihtaa kannentiivistettä tai tehdä LVI remppaa, nuohota jne. mihin ei muuten tarvitse tuollaisia laskelmia, mutta ammattitaitoa vaatii kuitenkin. Varmaan olisi yleissivistävää kyllä noikin hommat osata. Tosin osaan kyllä muuten autoa remppailla kohtuullisesti, availla tukkeutuneita putkia, laatoittaa, hioa parkettia, maalata taloa jne. helpompia juttuja, mutta ne voinkin mieltää, tyyliin öljynvaihto autoon, yleissivistäväksi.
edit. Tosin en minä tiennyt edellisen visan NHL pelaajiakaan, mutta koska olemme jääkiekkoaiheisella foorumilla, niin voin antaa asian olla. En NHL:ää seuraa en seuraa minkään muunkaan maan sarjoja, miksi siis Jenkkienkään. Ei vaan kiinnosta, hyi minua, joten en sitäkään kovin yleissivistävänä pidä, mutta menkööt.