Jatkoajan viininystävät

  • 104 907
  • 656
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kokeilepa huviksesi romanialaista "Murfatlar late harvest Chardonnay" -valkoviiniä. Makea viini, sopii jälkiruokiin sekä sellaisenaan juotavaksi Jatkoajan kanssa seurusteltaessa. Hinta alle 7 € ja taatusti hintansa väärti.

"Romanialainen" saattaa herättää epäluuloja mutta niiden hälventämiseksi kerron vielä, että minulle tätä viiniä suositteli aikanaan ranskalainen kollegani.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kokeilepa huviksesi romanialaista "Murfatlar late harvest Chardonnay" -valkoviiniä. Makea viini, sopii jälkiruokiin sekä sellaisenaan juotavaksi Jatkoajan kanssa seurusteltaessa. Hinta alle 7 € ja taatusti hintansa väärti.

"Romanialainen" saattaa herättää epäluuloja mutta niiden hälventämiseksi kerron vielä, että minulle tätä viiniä suositteli aikanaan ranskalainen kollegani.

Suosittelit tuota joskus minulle, kun kyselin taannoin kalsarikännipuolella suosituksia emännälle valkkariksi. Eipä tuo kauniimpi puolisko enää muuta oikein juokaan kuin tuota. Ilmeisen hyvää siis, vaikka itse en valkoviineistä välitä niin en osaa kommentoida.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Suosittelit tuota joskus minulle, kun kyselin taannoin kalsarikännipuolella suosituksia emännälle valkkariksi. Eipä tuo kauniimpi puolisko enää muuta oikein juokaan kuin tuota. Ilmeisen hyvää siis, vaikka itse en valkoviineistä välitä niin en osaa kommentoida.

Lohdullista suorastaan, että edes hetken saa jollakin elämänalueella kokea onnistuneensa. I needed that.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse en ole makeiden tai edes puolimakeiden valkkarien ystävä, vaan viinin pitää olla kuivaa, jotta sen aromi tulee parhaiten esiin. Makeista tulee vain tahmea olo suuhun. Oma suosikkini italialaisista on Villa Canlungo Pinot Grigio. Tässä on viini, jossa on tarpeeksi särmää, mutta kelpaa juotavaksi myös ihan sellaisenaan.

Erikseen ovat sitten ne makeat valkoiset jälkiruokaviinit, joita juodaan samanlaisesta lasista kuin sherryä. Tällaisesta italialaisesta kelpaa esimerkiksi Vin Santo, jota nautitaan perinteisesti mantelibiscottojen kanssa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tässä on viini, jossa on tarpeeksi särmää, mutta kelpaa juotavaksi myös ihan sellaisenaan.

Onko espanjalainen Aura Verdejo tuttu? Noin kympin pullo, ja sopii kuvaukseesi. Itse ainakin tykkään, koska on tarpeeksi kuiva, ei mikään ällön makea tai pliisu.
 
Viimeksi muokattu:

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Valkoviineistä tuli joku kuukausi sitten juotua sellaista kuin Black Tower. Mielestäni oli ok-juomaa tuollaiseksi puoli-makeaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Valkoviineistä tuli joku kuukausi sitten juotua sellaista kuin Black Tower. Mielestäni oli ok-juomaa tuollaiseksi puoli-makeaksi.

Viini on tuttu minullekin, vaikka onkin puolimakea niin kelvollista nautittavaa vaikkapa tietokoneen äärellä surffatessa. Hintaansa nähden ihan ok! viiniä. Rivanerin (juuri puolimakea) pullokin on hivenen erikoinen ja mieleen painuva värityksen johdosta. On likimain kuin musta "torni".

Black Towerilta tulee myös puolikuiva viini Classic Riesling (erottaa selkeästi kirkkaasta pullosta). Sekään ei hinnalla pilattu mutta saksalaiseksi viiniksi kelvollista, ja kun ottaa hinnan - vaille 9€ - huomioon niin laatusuhde on aika kohdillaan. Viini on tosin maultaan hivenen "ohut". Sitäkin nautiskelisin mielummin seurustelujuomana (tai itsekseni) kuin ruoan kanssa, tai sitten korkeintaan salaatin kera.

Classic Riesling: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/587777

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään tuli käytyä Alkossa ostamassa pullollinen viiniä illaksi. Koetin tuosta lähi-alkosta löytää suositeltuja italialaisia viinejä mutta sellaisia ei sattunut silmääni, joten ostin sitten pullollisen espanjalaista kuivaa valkoviiniä.

Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tähän espanjalaiseen viiniin (Raimat Viña 27 Chardonnay). Miellyttävä maku mutta ei liian ohut ja hentoinen vaikka sanotaankin olevan pehmeähappoinen. Varmasti tulen jatkossakin ostamaan samaa viiniä, oli todellakin positiivinen yllätys. Toisaalta espanjasta tulee paljon laadukkaitakin viinejä, joten ei ole mikään ihme, että kohdalle osuu hyvä sellainen.

Pitää kuitenkin jatkossa koettaa etsiä käsiini suositeltuja italialaisia viinejä, josko niistä jokin kohoaisi suosikkieni joukkoon keskihintaisissa viineissä.

vlad.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Viininoviisina kirjoittelen...
Tuli tuossa emännän kanssa tyhjättyä pullollinen Drems merkkistä valkkaria. Oli ihan hyvää näin paatuneen kaljanjuojan mielestä...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viininoviisina kirjoittelen...
Tuli tuossa emännän kanssa tyhjättyä pullollinen Drems merkkistä valkkaria. Oli ihan hyvää näin paatuneen kaljanjuojan mielestä...

Kyseessä lienee seuraava Riesling-Müller-Thurgau-sekoite

VALKOVIINIT
SAKSA, Mosel
9,10 €
Dreams

0,75 l
007902 • 12,00 €/l

Seurustelujuoma Salaatit, kasvisruoka

Marienkeller, QbA Mosel-Saar-Ruwer

RIESLING (70 %), MÜLLER-THURGAU (30 %). 2007

Makea, pehmeähappoinen, kypsän hedelmäinen, persikkainen

Alkoholi: 8,5 t-%
Uutos: 65 g/l
Sokeri: 50 g/l
Hapot: 5,7 g/l
Energiasisältö: 80 kcal/100 ml (310 kJ/100 ml)
Pakkaustyyppi: kertapullo
Pakkauskoko: 12 kpl
Suljentatyyppi: luonnonkorkki

Henkilökohtaisesti en kyllä koskisi, samalta alueelta tulee puolet halvemmalla loistavia kuivia Rieslingejä. Mutta nämä ovat makuasioita joissa jokaisella mielipiteellä on sijansa.
 
Viimeksi muokattu:

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Kyseessä lienee seuraava Riesling-Müller-Thurgau-sekoite
Alkoholi: 8,5 t-%
Uutos: 65 g/l
Sokeri: 50 g/l
Hapot: 5,7 g/l
Energiasisältö: 80 kcal/100 ml (310 kJ/100 ml)
Pakkaustyyppi: kertapullo
Pakkauskoko: 12 kpl
Suljentatyyppi: luonnonkorkki
Huhhuh. Vai voi viineistäkin hifistellä näin paljon. Nyt kun tuntuu olevan asiantuntija linjoilla, niin kertoisitko jonkun hyvän makean valkkarin vaikkapa Dreamsin tilalle?
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tää on?

Sain lahjaksi/tuliaiseksi valkoviinipullon, etiketissä lukee Diamond Hill, chardonnay, South Eastern Australia.

Takana on hirveästi tekstiä, tanskaksi? Ja teksti Taster Wine a/s, copenhagen dk.
Mistä mä nyt tiedän onko tämä kuivaa vai makeaa? Makea ei putoa, ei millään :(

Tanskankielen taitoisia, anyone?
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huhhuh. Vai voi viineistäkin hifistellä näin paljon. Nyt kun tuntuu olevan asiantuntija linjoilla, niin kertoisitko jonkun hyvän makean valkkarin vaikkapa Dreamsin tilalle?

En oikein perusta makeista viineistä. Mutta asiaan pääset varmasti perehtymään, kun vierailet seuraavilla nettisivustoilla:

http://www.alko.fi
http://www.viiniweb.net

Jälkimmäiseltä löytyy keskustelupalsta sekä muiden käyttäjien arvioita viineistä.

Muista kuitenkin, että oma maku ratkaisee, ja ettei yhtä oikeaa määrittelyä tietystä viinistä ole olemassakaan, se on Sinun itsesi ratkaistava!
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sain lahjaksi/tuliaiseksi valkoviinipullon, etiketissä lukee Diamond Hill, chardonnay, South Eastern Australia.

Takana on hirveästi tekstiä, tanskaksi? Ja teksti Taster Wine a/s, copenhagen dk.
Mistä mä nyt tiedän onko tämä kuivaa vai makeaa? Makea ei putoa, ei millään :(

Tanskankielen taitoisia, anyone?

No eipä ollut apua.
 

J.Petke

Jäsen
Olin eilen illastamassa Hlinnassa Tawastia Bank-ravintolassa ja ruoan kanssa tarjottiin normaalisti punaviiniä. Maistoin ja totesin sen oikein hyväksi niin päätin kysyä että mitä tuo viini oikeasti on että voisi vaikka itse ostaa Alkosta. Noh,

"Anteeksi, mitä viiniä tämä punaviini on?

Itsevarmasti: "Se on cabernet sauvignonia"

"Niin siis juu, mutta mitä viiniä niinkuin minkä merkkistä?"

"ÖÖ.. tuonko pullon teille?"

"Joo, tehdään näin"

Tuli hieman epäusko tuohon tarjoilijaan kun kyseessä on kuitenkin "hienompi ravintola". Kai nuo tarjoilijat nyt voisi edes hieman opetella mitä oikeasti tarjoilevat. Oikein hienoissa ravintoloissa on sommelierit mutta kyllä perus tarjoilijankin ammattitaitoon pitäisi kuulua edes pieni viinitietämys.

Kyseinen viini on siis Beringer Culinary Collection Cabernet Sauvignon jota ei tietenkään saa alkosta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Maistelin tuossa ihan illan iloksi pullon viintä, Caves Saint-Pierren Chateauneuf du Pape 2006:sta menee viime siivut parhaillaan. Tein oheen paahtopaisti- ja vuohenjuustovoikkareita. Ihan mukava perjantaikattaus yhdelle kun perhekin ehti jo unille.

Loistoviini myös lampaan kanssa. Ostin tuota viime talvena monta pulloa kun oli hyvä tilaisuus. Myös Viking möi tuota ainakin yhteen aikaan.

Helmi: mitä siellä pullon takana suunnilleen lukee? Todennäköisesti ei ole makea, mutta tuosta kuvauksestasi ei ole apua. Voit tietysti maistaa silloin, kun juoma tulisi todennäköisesti käytettyä suht pian, edellyttäen että se putoaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muista kuitenkin, että oma maku ratkaisee, ja ettei yhtä oikeaa määrittelyä tietystä viinistä ole olemassakaan, se on Sinun itsesi ratkaistava!

Näin juuri.

Makuja on niin monenelaisia, ettei kukaan voi sanoa sitä, että juuri tämä on se oikea ja paras viini. Suosituksia voi antaa mutta jokaisen on hyvä muistaa se, että ne todellakin ovat vain suosituksia.

Omallakin kohdalla skaala on varsin laaja, alkaen saksalaisesta vaille 8 € Black Towerista Rivanerista (seurustelujuoma Jatkoajan kanssa) ja päätyen reilun 20 € viineihin.

vlad.

P.S. Sen verran voin kyllä sanoa, että alkaa sortuko halvoissa viineissä espanjalaiseen El Tiempo Blancoon. Kerran jouduin juomaan eikä toistamiseen tule koskettua kyseiseen juomaan.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maistelin tuossa ihan illan iloksi pullon viintä, Caves Saint-Pierren Chateauneuf du Pape 2006:sta menee viime siivut parhaillaan. Tein oheen paahtopaisti- ja vuohenjuustovoikkareita. Ihan mukava perjantaikattaus yhdelle kun perhekin ehti jo unille.

Olin taannoin asiakastilaisuudessa, jossa tarjottiin sorsapaistin kanssa Chateauneuf du Papea. (en muista kenen/miltä vuodelta) En jostakin syystä osannut arvostaa viiniä lainkaan, vaikka sorsalle se kieltämättä sopi loistavasti.

Ehkä ongelmana on, että näiltä aina odottaa liikoja. Kuitenkin ne ovat vain kevyitä punaviinejä nothing else. Ehkä tarvitsen lisäopastusta näihin aluetyypillisiin ranskalaisiin enenkuin minulle kannattaa moisia juottaa.
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helmi: mitä siellä pullon takana suunnilleen lukee? Todennäköisesti ei ole makea, mutta tuosta kuvauksestasi ei ole apua. Voit tietysti maistaa silloin, kun juoma tulisi todennäköisesti käytettyä suht pian, edellyttäen että se putoaa.

Nyt kun tekstiä tutkin (tiimarit päässä, on tosi pientä pränttiä) niin ainakin sana 'druen' voisi ehkä viitata kuivaan? Tää teksti on jotenkin omituista, kuitenkin ruotsia ymmärrän mutta tää on täynnä näitä "puoliviivoja ja yhteiskirjaimia" en niitä edes osaa kirjoittaa tänne. Shame me.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Higgg

Rosiere Syrah, heittomerkillä lukee pullossa.
Viininystävä en ole ennen ollut, vaan pitäytynyt ihan karvalakkipuolen olusissa, silloin kun olen pitäytynyt. Nyt olen sattumalta (kukkahullunna kiinnitin huomion etiketin kauniiseen ruusunkuvaan) löytänyt tuon ranskalaisen punaviinin ja on se hyvää.

Terveisin koo
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt kun tekstiä tutkin (tiimarit päässä, on tosi pientä pränttiä) niin ainakin sana 'druen' voisi ehkä viitata kuivaan? Tää teksti on jotenkin omituista, kuitenkin ruotsia ymmärrän mutta tää on täynnä näitä "puoliviivoja ja yhteiskirjaimia" en niitä edes osaa kirjoittaa tänne. Shame me.
Luulenpa että druen viittaa vaan rypäleeseen. Löytyykö sieltä vaikkapa tør?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Huhhuh. Vai voi viineistäkin hifistellä näin paljon. Nyt kun tuntuu olevan asiantuntija linjoilla, niin kertoisitko jonkun hyvän makean valkkarin vaikkapa Dreamsin tilalle?

Makeita keskihintaisia valkkareita ei kyllä tule mieleeni mutta puolimakeita kylläkin, ovat jopa oivallisia seurustelujuomia - eli passaa nauttia emännänkin kanssa:

Torres San Valentin (espanjasta).
La Loire (ranskasta).
Gisselbrecht Gewurztraminer (ranskasta).

Makeista hinnakkaammista tulee kyllä mieleeni ranskalainen (tarkistin nimen)
Gewürztraminer Vendanges Tardives Clos St. Landelin, mutta se lienee hivenen liian hinnakas - hintaa noin 35 €. Minulla ei kyllä ollut varaa siihen mutta pääsinpä maistille.

vlad.

edit: hoono-soome.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös