Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 250 432
  • 13 719

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
En ole, enkä aiokaan laittaa. Jos ovat itse tehneet ketjun kysymyksiä varten, saavat myös vastata siellä esitettyihin kysymyksiin.

Elä vaarallisesti ja avaa ketju. Moderaattorin hikinen sormi on ollut pelikieltonapin (napissa lukee tutzba) yläpuolella jo ensimmäistä kysymyksestäsi lähtien, onnettomalta väsyy käsi.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Avaa ketju vain, kyllä se menee sitten kiinni jos sitä ei ole sallittu. En kyllä ymmärrä miksei sitä olisi sallittu, ihan hyvä idea mielestäni.

EDIT: Modet voisivat kyllä vastata näinkin suoriin ja yksinkertaisiin kysymyksiin nopeammin, ei kai tässä sen kummempaa fundeerausta tarvita?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kesäterveisin,

Moderaattorit.

En varsinaisesti kysy moderaattoreilta, vaan yleisesti, mitä sellaisia laittomuuksiin tai palstan ylläpidon vastuisiin liittyviä riskejä tällaisessa ketjussa olisi, jotka eivät jo ole säännöissä kielletty?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En varsinaisesti kysy moderaattoreilta, vaan yleisesti, mitä sellaisia laittomuuksiin tai palstan ylläpidon vastuisiin liittyviä riskejä tällaisessa ketjussa olisi, jotka eivät jo ole säännöissä kielletty?
En tiedä laittomuuksista, mutta kysymys lienee sen pohtimisesta, että sallitaanko kaikki mahdollinen työn tekemiseen liittyvä viestittely, vai halutaanko jotkut raamit? Olisiko siis se mahdollista tai tarkoituksen mukaista, että kopioidaan oma CV (ilman nimeä) viestikenttään, ja pyydetään kiinnostuneita työnantajia ottamaan yhteyttä? Ketjussa saattaisi olla äkkiä 1000 erilaista työnhakuilmoitusta jonossa - palveleeko se ketään? Joku hakee "ihan mitä vaan" kesätöitä Keikyän seudulta, ja toinen vakiduunia Maarianhaminasta...

Vai pitäisikö se rajoittaa pelkästään työn tarjoamiseen? Entäpä palkaton talkootyö? Tai työharjoittelupaikan tarjoaminen? Saisiko ketjun kautta hakea työntekijää "ilman verokirjaa" - mikä on Jatkoajan vastuu? Toisaalta jos sallitaan vain "työsopimuslain mukainen työ", niin riittääkö moderaattoreilla aika ja asiantuntemus sen arvioimiseen?

Entäpä jos joku hakee työntekijää niin, että ei suoraan sano kyseessä olevan "pimeä duuni", antaa vain näkyä rivien välistä, että asiasta voidaan sopia? Täällä ollaan aika hyviä kirjoittamaan sääntöjä hipoen... Jos Jatkoajalla on vastuu, niin silloin se pitäisi jotenkin huomioida säännöissä. Jos Jatkoajalla ei ole mitään vastuuta, niin voiko perustaa "Pimeän työn tarjoamisketjun"?

Korostan, että en ole puolesta enkä vastaan - pikemminkin päin vastoin! Heittelin vain muutamia mieleen nousevia kysymyksiä, koska todennäköisesti moderaattoritiimi pohtii juuri samoja...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En varsinaisesti kysy moderaattoreilta, vaan yleisesti, mitä sellaisia laittomuuksiin tai palstan ylläpidon vastuisiin liittyviä riskejä tällaisessa ketjussa olisi, jotka eivät jo ole säännöissä kielletty?
Itse sain ainakin varoituksen joskus mainostamisesta, kun tarjosin töitä alaan liittyvässä ketjussa. Koko viestissä ei kuitenkaan mainittu sanallakaan firman nimeä tai edes yhteydenotto-osoitteita, vaan pyysin tiedustelemaan yksityisviestillä minulta lisäohjeita.
 

tutzba

Jäsen
Heittelin vain muutamia mieleen nousevia kysymyksiä, koska todennäköisesti moderaattoritiimi pohtii juuri samoja...

Minulla oli alunperin ajatuksena perustaa ketju, johon nimimerkki X voisi tulla vaikkapa seuraavanlaisten viestien kanssa.

X kirjoitti:
Pitäisi saada tuohon pihalle rakennettua pergola grillausta ja istuskelua varten, mutta kun ei ole omia käsiä siunattu millään rakennustaidoilla, ajattelin pyytää täältä apua. Asun siis Utsjoella ja jos tästä lähettyviltä löytyisi käsistään taitavaa rakennusmiestä, voisit ottaa yhteyttä yv:llä niin sovitaan asioista.

X kirjoitti:
Lopetin juuri työt tilitoimistossa ja aikomuksena olisi perustaa oma firma. Jos löytyy vaikkapa juuri koulusta valmistuneita tai muutaman vuoden alalla olleita, tarjoaisin hyvän työpaikan kehittymistä varten. Ota yhteyttä yv:llä niin soitellaan ja käydään asioita läpi tarkemmin. Suunnitelmissa olisi sijoittua johonkin Tampereen läheisyyteen.

Varmasti ymmärrätte pointin. Mitään pelkkää cv:tä en mielelläni näkisi tuossa ketjussa, vaan ne hoidettaisiin sitten myöhemmin. Pitäisi siis olla selkeä työ jota tarjotaan tai jota haetaan jne. Tai sitten ihan yksinkertaisesti joku autokorjaajan tai sähkömiehen etsiminen. Työtähän sekin on.

Ja miksikö tuollaisen ketjun perustaisin? En tiedä. Tuli vain mieleen, että Jatkoaika on sen verran massiivinen paikka, että varmasti täältä löytyy jokaiselle jotakin. Voisihan tuon kaltaisia viestejä Sekalaisten kysymysten ketjuunkin upottaa, mutta sinne ne tuppaavat aina vähän hukkumaan.
 
Saako Jatkoaikaan avata ketjun, jossa tarjotaan töitä tai työntekijää tms?

Tietysti saa. SM-liigaosiossa on nytkin auki ketju, jossa ilman sopimusta olevat pelaajat etsivät uutta työnantajaa. Sinne vain sopimuksettomat kiekkoilijat ilmoittautumaan. Miksei siis sama toimisi tai olisi sallittua muillakin aloilla?
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tietysti saa. SM-liigaosiossa on nytkin auki ketju, jossa ilman sopimusta olevat pelaajat etsivät uutta työnantajaa. Sinne vain sopimuksettomat kiekkoilijat ilmoittautumaan. Miksei siis sama toimisi tai olisi sallittua muillakin aloilla?

Niin, ainakin siivoojat liittyvät läheisesti jääkiekkoon. Ja onhan palstalla jo ennestään ties kuinka monta julkityötöntä hitsaria. Hattuaksenttihattuaksentti.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aika moni näistä jotka toivoo penaltti-ilmoituksiin mukaan sitä viestiä josta penaltti napsahtaa, tekee tämän pelkästään sen vuoksi että pääsee täällä avautumaan siitä kuinka perseestä moderointi on jne.

Kiva kun kerroit. Enpä tiennytkään.

Itse toivoisin ilmoituksia siksi että tietäisin paremmin mikä on sallittua ja mikä ei ts. miten niitä sääntöjä aivan oikeasti tulkitaan. Tämän uskoisin/toivoisin kehittävän itsekritiikkiäni siinä minkä kirjoittaminen on sopivaa ja minkä taas ei; saman uskoisin pätevän muihinkin kirjoittajiin. Mikään valittaminen ei ole minulle arvo sinänsä vaan seurausta jostakin, tässä tapauksessa epämääräisyydestä sääntöjen tulkintaan ja rangaistuskäytäntöön liittyen.

Moderointi ei ole millään muotoa perseestä, mutta kehittämisen varaa siinä on, kuten kaikessa.
 
Viimeksi muokattu:

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Pelikieltoihin ja niiden tarpeellisuuksiin en ota kantaa, mutta pari viimeisintä pelikieltoilmoitusta voinee pitää onnistuuneena, ainakin ilmoituksen osalta siis.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulenpa tänne ilmaisemaan hämmästykseni Derrickin saamaa kuukauden pelikieltoa kohtaan. Itseäni tuo Jarkko Ruutu-Riku Kallioniemi puhelinkeskustelu kyllä huvitti, eikä se minusta edes ollut mitenkään järkyttävää off-topicia, ketjussa kuitenkin palloteltiin Jarkko Ruudun tulevaisuuden osoitteella.

Saanko tiedustella, onko nimimerkin Derrick taakse kätkeytyvä henkilö kenties käynyt nusauttamassa jonkun arvon moderaattorin naista/miestä/koiraa/perunasäkkiä? Jos on, ja siitä harmistuneena joku teistä antoi Derrickille noin kipakkaa bannia moisen turhuuden takia, ymmärrän toki. Ihmisiähän teidänkin pitäisi olla.

Jos ei, no, sitten en vaan ymmärrä.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulenpa tänne ilmaisemaan hämmästykseni Derrickin saamaa kuukauden pelikieltoa kohtaan.

Moi Derrick.

Jos henkilöä oli jo aiemmin varoitettu suoltamasta tuollaista paskaa tänne niin eiköhän tuo ollut suht hyvin perusteltu pelikielto?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Moi Derrick.

Moi Moderaattori.

Jos henkilöä oli jo aiemmin varoitettu suoltamasta tuollaista paskaa tänne niin eiköhän tuo ollut suht hyvin perusteltu pelikielto?

Paskaa? Just. Onpas harvinaisen perseestä jos ruvetaan makuasioiden takia jakelemaan bannia. Tuntuu minusta edelleen jossain kuukautiskivuissa hetken mielijohteesta ja vanhasta kaunasta siinneeltä aivokuolleelta äpärälapselta tuo pelikielto.

No, näillä mennään sano Virmanen.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Derrickin "puhelut" oli ihan hauska juttu kerran tai pari, mutta hauskuus on ideasta käytetty loppuun jo ajat sitten, kun sinne tänne sitä samaa suolletaan. Minusta ansaittu pelikielto, kun asiasta oli varoitettu useammankin kerran.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Derrickin "puhelut" oli ihan hauska juttu kerran tai pari, mutta hauskuus on ideasta käytetty loppuun jo ajat sitten, kun sinne tänne sitä samaa suolletaan. Minusta ansaittu pelikielto, kun asiasta oli varoitettu useammankin kerran.

Eikös noita vain pari ollut.

No, ehkä Derrick ymmärtää vastedes laittaa vain kuolemanvakavia viestejä.

edit. parempi ettei vertaile, kun kuitenkin näistä kierrätyskeskuksen jutuista kyse näissä toisen osapuolen onelinereissä.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eikös noita vain pari ollut.

No, ehkä Derrick ymmärtää vastedes laittaa vain kuolemanvakavia viestejä.

edit. parempi ettei vertaile, kun kuitenkin näistä kierrätyskeskuksen jutuista kyse näissä toisen osapuolen onelinereissä.

Derrickin 26 viimeisestä viestistä 7:ssä on "puhelu". Huhtikuussa ensimmäisen kerran ja jo silloin 4 "puhelua" sinne tänne. Se oli jo hieman yliampuvaa. Sitten toukokuussa ja nyt. Olen kyllä tässä tapauksessa samalla linjalla moderaattoreiden kanssa, vaikkakaan oikeudenjakaminen ei minulle kuulu.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jatkoajan moderaattoreista on vaikea tehdä parodiaa.
Hienosti on onnistuttu poistamaan ne kirjoittelijat, jotka syyllistyvät provoiluun, henkilökohtaisuuksiin ja "keskusteluilmapiirin pilaamiseen"
Ne tekevät sen itse.
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Moi Moderaattori.

Jatkoajan säännöt kirjoitti:
10 §
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia. Tämä koskee myös Jatkoajan toimittajien ja moderaattorien nimimerkkejä ja henkilöllisyyksiä. Pykälää ei sovelleta, mikäli nimimerkki on itse paljastanut henkilöllisyytensä tai se on muuten yleisesti tiedossa. Käytä palstakirjoituksissa silti vain nimimerkkiä.

Ei jumalauta, ei tuosta näköjään tule pelikieltoa sitten millään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei jumalauta, ei tuosta näköjään tule pelikieltoa sitten millään.
Varoittaisin sinua muuten itsemoderoinnista, mutta saisin siitä luultavasti itse pelikiellon. Tyydyn siis vain toteamaan, että "varo, ettei talos pala".

Olin muuten varma, että itsemoderointi olisi mainittu säännöissä. Eipä ole. Siinä on taas yksi vakiosyy penaltteihin, joita lätkitään nykyisen §18 perusteella. Aika kornia, että yleisimmät pelikieltojen syyt osuvat juuri tähän pykälään. Minusta se viittaa siihen, että palstalaiset noudattavat sääntöjä, mutta modet haluavat silti paiskoa penaltteja.
 

RDivis

Jäsen
Varoittaisin sinua muuten itsemoderoinnista, mutta saisin siitä luultavasti itse pelikiellon.
Itsemoderointi on jotenkin negatiivinen käsite. Olen itse oikeastaan kohtuu salonkikelpoinen palstalainen, koska minua 2000-luvun alkupuolella toisella foorumilla opastettiin muiden käyttäjien toimesta. Kai täällä porukka on sitten sen verran "osaavaa", että tulee paha mieli jos toinen samanarvoinen lähtee oikomaan omaa foorumikäyttäytymistä...
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alkukesästä vielä kerroitte arvon Moderaattorit tuossa viesteissänne, että missä ketjussa henkilön rike tapahtui. Nyt on taas jäänyt pois. Miksi näin? Ei huvita, ei kiinosta vai mistä kiikastaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös