Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 256 354
  • 13 719

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä on kirjoittajien palsta, on aina ollut. Ei teidän. Sen pitäisi näkyä myös päätöksissä viesteistä, joissa keskusteluun osallistuvien mielestä ei ole mitään vikaa, mutta jotka norsunluutornista katsottuna rikkovat noita jo koomisia piirteitä saaneita sääntöjänne.

Tässähän asia kerrotaan varsin ytimekkäästi. Suosittelen oikeasti moderaattoreille sitä, että katsovat peiliin. Ei ketään kiinnosta missään tosielämässä, kuka on joku jatkoajan moderaattori. Ja jos kiinnostaa, niin silloin olette törmänneet johonkin mystiseen Kai Rautioon joka on niin höyryissään että sen mielestä kaikki on jees.

Tämän alustuksen pohjalta totean vaan, että on jotenkin naurettavaa että on olemassa palsta, jossa moderaattorien on piilouduttava ja kirjoittajien varottava tuhansia erilaisia sääntöjä. Se ei oikein kuulu tähän lajiin.
 

Wolves

Jäsen
Tämän alustuksen pohjalta totean vaan, että on jotenkin naurettavaa että on olemassa palsta, jossa moderaattorien on piilouduttava ja kirjoittajien varottava tuhansia erilaisia sääntöjä. Se ei oikein kuulu tähän lajiin.

Mut kun siellä norsuunluutornissa on niin makoisat oltavat. Kukaan ei kiusaa ja kaikki modet ovat yhden ja saman katon alla. Kirjoittamistakin helpottaa, kun kaikilla on sama nimimerkki.

Veikkaanpa, että jos Modesediltä kysyttäisiin yksi kerrallaan, palstan sääntöjä saisimme aika monta eri vastausta. Toisinsanoen, veikkaan ettei modet itsekkään enää tiedä sääntöjä, kun joku keksii jokapäivä jotain uutta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Esim. tuo YouTube-videoiden kuvailu on voinut tulla vain nokialaisen insinörtin päästä, kukaan muu ei tarvitse samanlaista kädestäpitelyä arjen perusaskareissa. "Voi kultapieni, tätä jos klikkaat niin sieltä avautuu tällainen video." Oma ajattelu ja vastuu teoista pois, kertokaa mulle mitä nyt tapahtuu jos painan tota enter-nappia! Entä jos painankin vahingossa ohi?
Hoh-hoh-hoijaa!

Jokainen ymmärtää, että jos linkissä lukee http: //www .youtube .com/ jotain_paskaa, niin se linkki vie YouTube-videoon. Se on aivan se ja sama, mihin videopalveluun tuo linkki vie. Tärkeintä on kuvailla sen linkin sisältöä; ei linkkiä itsessään!

Aikoinaan dancemusiikki-ketjuun tuli tällaisia idioottipostauksia:
Idiootti-postaaja kirjoitti:
http: // www .youtube .com/ hyva_biisi
http: // www .youtube .com/ loistava_biisi
http: // www .youtube .com/ mahtava_biisi
joista ei siis auennut kenellekään, että mitä nuo hyvä, loistava ja mahtava biisi olivat. Kaikkihan näkevät (jopa Moderaattoritkin), että nuo kolme linkkiä vievät YouTube-videoihin. Sitten Moderaattorit alkoivat pyytää linkeistä kuvausta. Ehkäpä se on sitten joillekin vajaaälyköille liian hankalaa tajuta, että ei sitä varsinaista linkkiä tule kuvata vaan sitä linkin sisältöä.

KERRO kanssalukijoillesi, MIKÄ on se loistava biisi, joka sieltä YouTube-linkistä paljastuu.
ÄLÄ KERRO modeille, MIHIN se linkki vie.
KUNNIOITA kanssalukijoitasi ja kirjoita viestisi SELKEÄSTI; käytä hyperlinkkejä.

Kirjoitin tästä esimerkin jo vuonna 2008: Mr.Fox 05.11.2008, 20:32

Vertaa tuota lainaamaani ruoskan viestiä sekä muokkaamaani ruoskan viestiä. Kumpi noista oikeasti on selkolukuisempi? Niiden hyperlinkkien perään ei tarvita enää mitään vajakkilisäyksiä tyyliin "Modeille tiedoksi linkit vievät YouTube-vidoihin!" Molemmat kirjoitukset (sekä ruoskan että muokkaamani ruoska) ovat oikein, sääntöjen mukaisia ja ilman mukahassuteltuja linkkikuvauksia. Toinen vain on selkeämpi lukea. Saat ihan itse päättää kumpi!
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Niiden hyperlinkkien perään ei tarvita enää mitään vajakkilisäyksiä tyyliin "Modeille tiedoksi linkit vievät YouTube-vidoihin!"

Pakkohan niihin youtube-linkkeihin on merkata jonkunlainen kuvaus sisällöstä tai muuten tulee penalttia. Kokemusta asiasta on ja ei huvita kesken kauden kuukautta mokoman takia huilia.

Se mikä itseä ihmetetyttää ja välillä hieman nyppiikin, on se että tietyillä nimimerkeillä on jatkuvasti helvetisti one-linereita ja silti ei pelikieltoa napsu?

Säännöt eivät todellakaan ole kaikille samat, mikä on pitkässä juoksussa ikävää.....Silti on todettava, että tiukka moderointi on pakollista ettei tämä palsta ajaudu ihan Suomi24.fi tasolle.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
täysin samanarvoisia emme täällä ole - jos joku muuta väittää niin hän on väärässä. Toisaalta eipä tämä(kään) minua enää jaksa kauheasti haitata, elämä on elämää ja tämä on vain jatkoaikaa.

Näinpä. Ja miksi kaikkien pitäisikään olla samanarvoisia? Jos pitkään palstalla ollut asiakirjoittaja joskus hieman hölmöilee, niin pitäisikö seurausten olla samanlaiset kuin muutaman viestin kirjoittaneen puolitrollin kohdalla? Omasta mielestäni ei ja muutoinkin vlad tuon hyvin tiivisti. Eli jos tämänkaltaiset jutut alkavat liikaa puristaa, niin ei kun sitä elämää hankkimaan. Sitä on myös palstan ulkopuolella.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Pakkohan niihin youtube-linkkeihin on merkata jonkunlainen kuvaus sisällöstä tai muuten tulee penalttia.
AAAAARRRGGHHH! Ei se millään mene joillekin perille että teksti 'linkki vie youtube-sivustolle' ei ole kuvaus sisällöstä. Luitko tuota Mr. Foxin viestiä josta lainasit yhden lauseen? Jos luit niin et ainakaan ymmärtänyt.

Unohtakaa ne saatanan moderaattorit ja miettikää linkkien kuvauksissa palstan muita lukijoita. Muitten luettavaksihan viestit kirjoitetaan eikä moderoitaviksi. Tosin eivät moderaattoritkaan taida olla tuota tajunneet koska pelikieltoja ei käsittääkseni ole tullut vaikka kuvaus sisällöstä puuttuu ja sen tilalla viestissä on tuo Mr. Foxin mainiosti nimeämä 'vajakkilisäys'.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kas, suosikkiaiheeni, kuvailemattomat linkit.

Koko hommassahan erikoisinta on se, miksi linkit pitää kuvailla. Ketä kiinnostaa mitä niiden takana on? Jos oikeasti kiinnostaa, sitä linkkiä klikkaa ja sittenhän se selviää. Jos ei kiinnosta, se on ihan yks hailee lukeeko linkkikuvauksessa naitvissiä vai arikoivusta - paskaahan se on yhtälailla eikä sitä varmasti tule avattua.

Eli ihan perusteisiin jos mennään, ketä linkkien kuvailu palvelee? En ole vieläkään hiffannut tätä, mutta ehkä olenkin yksinkertainen. Toki kaikenmaailman palstanatsit, jotka selailevat viestiketjuja tarkoituksenaan löytää RIKE, toivovat kaiken menevän yhdenmukaisesti ja SÄÄNTÖJEN mukaan. Me muut, jotka käytämme keskustelupalstoja vapaa-ajan viihdykkeenä, viisveisaamme siitä onko nimimerkki nönnönnöö kuvaillut linkkinsä vai ei. Jos ei kiinnosta, sitä ei klikkaa ja jos kiinnostaa, sittenhän selviää.

Aimuthui, siellähän voi olla viiiirus. Onneksi kuvailu poistaa sen!
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Luitko tuota Mr. Foxin viestiä josta lainasit yhden lauseen? Jos luit niin et ainakaan ymmärtänyt.

Luin ja ehkä ymmärsinkin.

Itse olen kuitenkin istunut kerran pelikiellossa kuvauksettoman linkin takia ja en halua toistaa virhettä. Niin kauan kuin jatkoaika.com säännöt ovat nykyisen kaltaiset, lisään "vajakkitekstin" jos tulee tarvetta lisätä linkkiä sivuston ulkopuolisille sivustoille tykkäsitte tai ette.
 

J.Petke

Jäsen
Koko hommassahan erikoisinta on se, miksi linkit pitää kuvailla. Ketä kiinnostaa mitä niiden takana on? Jos oikeasti kiinnostaa, sitä linkkiä klikkaa ja sittenhän se selviää. Jos ei kiinnosta, se on ihan yks hailee lukeeko linkkikuvauksessa naitvissiä vai arikoivusta - paskaahan se on yhtälailla eikä sitä varmasti tule avattua.

En tiedä olenko niuhottaja tai muuten vaan mulkku mutta kyllä minua ainakin vituttaa avata kuudetta kertaa sitä linkkiä mikä vie "Marcus Grönholmin up in the ass of timo"-videoon. Koko kirjoitustahan tietysti on kuvailtu "tää on hauska".

Jokainen joka osaa käyttää järkeään ja edes hieman viitsii ajatella, osaa kyllä muotoilla tuon kuvauksen niin ettei siitä selviä heti se mahdollinen hauskuun mikä videosta ilmenee.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen kuitenkin istunut kerran pelikiellossa kuvauksettoman linkin takia ja en halua toistaa virhettä. Niin kauan kuin jatkoaika.com säännöt ovat nykyisen kaltaiset, lisään "vajakkitekstin" jos tulee tarvetta lisätä linkkiä sivuston ulkopuolisille sivustoille tykkäsitte tai ette.

En ole koskaan (muistaakseni) lisännyt, että linkki vie sinne ja sinne sivuille. Aina on hyperlinkki riittänyt, sillä pelikieltoa en ole koskaan saanut. Eikä tällaisista pidäkään tulla:

Tilanne Japanin ydinvoimalassa saatu vakautettua | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi

Pitääkö mielestäsi tuohon lisätä, että linkki vie Iltalehden sivuille? Omasta mielestäni ei tarvitse.

Tätä sen sijaan pitää kuvailla; http://www.youtube.com/watch?v=KzaZK5c-Mso&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-1-HM <- Videopätkä ydinvoimalaräjähdyksestä
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä perusesimerkki vajakkilisäyksestä.
Iltasanomien uutisen mukaan jäähdytyksessä käytettiin vetyä ja se on ollut syy räjähdykseen.

Tepcon kertoo syyn räjähdykseen.

Linkki vie IS:n sivuille.
Haluaisin kysyä Tosifanilta, miksi tämä viimeinen lause on siihen lisätty. Oletko saanut sanktioita linkeistä? Onko se jonkintyyppistä protestointia? Näetkö siinä jotain lisäarvoa?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En ole koskaan (muistaakseni) lisännyt, että linkki vie sinne ja sinne sivuille. Aina on hyperlinkki riittänyt, sillä pelikieltoa en ole koskaan saanut.

Pitääkö mielestäsi tuohon lisätä, että linkki vie Iltalehden sivuille? Omasta mielestäni ei tarvitse.

Good for you jos et ole pelikieltoa saanut, minä olen.

Ja ei mielestäni tarvitse lisätä mihinkään linkkiin mitään tietoa, mutta minkäs teet kun säännöt ovat mitä ovat. Kuten jo aiemmin todettua, toiset saavat pelikieltoa helpommin kuin toiset. Ehkä eri moderaattorit valvovat eri joukkueiden ketjuja....
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä perusesimerkki vajakkilisäyksestä.

Haluaisin kysyä Tosifanilta, miksi tämä viimeinen lause on siihen lisätty. Oletko saanut sanktioita linkeistä? Onko se jonkintyyppistä protestointia? Näetkö siinä jotain lisäarvoa?

Koska moderaattorit ovat painottaneet linkkien kuvausta. En ole miettinyt koko asiaa, kuten en mieti yhdyssanojakaan. Nyt kun otit asian puheeksi, olen kanssasi samaa mieltä, aika hölmö lisäys. Viimeinen lause on automaatio, lisään jokaisen linkin jälkeen vastaavan tiedon, se ei ole protestointia, eikä se sisällä lisäarvoa.

Minua vituttaa sinun kaltaiset kirjoittajat, koska sinun kaltaisten nipottajien takia tämä palsta on mennyt tällaiseksi. Kuka tarkkailee kielivirheitä, kuka kirjoitusten sisältöä ja kuka linkkikuvauksia. Aikanaan tappelin erään kirjoittajan kanssa yhdyssanavirheistä, mihin sinäkin viittasit. Tällöin sanoin olevani kirjoittajana yksi tämän palstan kärkipäästä, millä tarkoitin ymmärrettävyyttä ja sisältöä, en yhdyssanoja yms. kielioppivirheitä. Mielestäni tärkeintä viesteissä olisi ymmärrettävyys ja toisen kunnioittaminen, ei olematon nyppiminen. Se, että joku ylikuvaa linkin, ei ole keneltäkään pois, päinvastoin, ei kaikkia tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, löysää kravattia edes viikonloppuna.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Minua vituttaa sinun kaltaiset kirjoittajat, koska sinun kaltaisten nipottajien takia tämä palsta on mennyt tällaiseksi. Kuka tarkkailee kielivirheitä, kuka kirjoitusten sisältöä ja kuka linkkikuvauksia.

Tässä kommentissa on mielestäni totuuden siemen, enkä tarkoita nyt nimimerkkiä FreezingHell, jolle nimimerkki Tosifanin kommentti on tarkoitettu. On ällistyttävää, että täältä löytyy tärkeilijöitä, jotka argumenttien loppuessa kiinnittävät huomiota esimerkiksi toisen kirjoittajan yhdyssanavirheisiin. Sen jälkeen he vievät asian itse asiassa niin henkilökohtaiselle tasolle, että ottavat toisen kirjoittajan työn suurennuslasin alle. Jätän kaikki nimimerkit mainitsematta, ettei minun tarvitse jatkaa keskustelua yksityisviestein...

Mielestäni tärkeintä on saada jollain tavalla selvää, mitä toinen kirjoittaa ja siinä on yhdyssana- ja kielioppivirheet aivan toissijaisia juttuja. Täällähän saisi alvariinsa korjailla mm. alkaa- ja ruveta-verbin käyttöä, jos sillä oikeasti olisi mitään merkitystä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
No voi vittu. Teityhdyssanavirheen!

Teillä on kyllä pointtia. Monetkaan oman elämänsä sankarit ja viihdyttäjät eivät ole kovinkaan hyviä äidinkieleltään, mutta he osaavat kompensoida sen muilla tavoin.

Tämän palstan legenda svveiniketrski on hyvä esimerkki; kieliopiltaan vajavaista paskaa, mutta miehellä on silti paljon enemmän sanottavaa kuin 95% muista kirjottajista. Nyt on oikeasti moderaattoreilla haban mittaamisen paikka. Jatketaanko näin, vai otetaanko esimerkiksi järki käteen?

ps, veinille oikeudet takasin! heti..
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mielestäni tärkeintä viesteissä olisi ymmärrettävyys ja toisen kunnioittaminen, ei olematon nyppiminen.
Mielestäni tärkeintä on saada jollain tavalla selvää, mitä toinen kirjoittaa ja siinä on yhdyssana- ja kielioppivirheet aivan toissijaisia juttuja.
Ja kuinka moni oikeasti jaksaa viilataa omaa tekstiään siihen pisteeseen, että siitä häviäsi pienikin mahdollisuus kieliopillisiin huomautuksiin?
Avainsanat löytyivät jo ensimmäisestä lainaamastani viestistä: toisen kunnioittaminen!

Jääkiekkoaiheisella palstalla kun ollaan, niin suurin osa kirjoittajista tuntenee termin "vastustajan kunnioitus" (kaukalossa). Mulla on suurimpana ohjeena jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla kirjoittaessani seuraava: kanssalukijan kunnioitus. Varmasti munkin teksteistäni löytyy kielioppivirheitä. Esimerkiksi kuka/ketä -sanan valinnassa pyrin tekemään joka kerta tietoisen virheen.

Mitä se kanssalukijan kunnioitus sitten on? Henkilökohtaisesti pyrin kirjoittamaan tekstini siihen tyyliin, jota itsekin haluaisin lukea. Kirjoittamisen jälkeen käytän esikatselu-toimintoa. Viimeistään esikatselussa oikoluen kieliopilliset perusasiat, laitan kappalejaot kuntoon, otan ylimääräiset enterin painallukset pois, laitan hyperlinkkejä; en mitään http-sontaa... Periaatteessa tällaisia pilkunnussimis-sääntöjä ei tarvitsisi edes olla, jos jokainen kirjoittaja vähän katsoisi peiliin, kunnioittaisi kanssakirjoittajiaan ja oikolukisi omia tekstejään.

Lisäksi mä ilmaisen täällä itseäni hemmetisti taulukoiden muodossa. Mielestäni taulukot ja tilastot vain sopivat jääkiekkoon. Yleensä mä pyrin viilaamaan ne todellakin kuntoon ennen lähetystä. Taulukot ja tilastot ovat yksi turhimmista kaatopaikoista, jos niitä ei osata käyttää tai niitä täytetään väärin/ajattelematta. Pari esimerkkiä copy-paste -taulukoista:

Garrett Raboinin tilastot yliopistovuosilta

TPS:n sijoitus SM-liigassa vuodesta 2001

Miksi noita Raboinin tilastoja ei voinut edes sen vertaa tiivistää, että ne näkyisivät leveyssuunnassa ilman vierittämistä? Tilaa olisi kyllä! Tyypillinen esimerkki siitä, että googlataan jotain, copy-pastetaan Jatkoaikaan eikä edes mietitä a) tuoko liittämäni paska mitään uutta keskusteluun tai b) saako kanssalukija irti siitä mitä olin tuomassa esille. Tuossa Raboinin taulukossa on hemmetin hyvää tietoa, mutta on samalla hemmetin vaikeasti luettavissa.

TPS:n sijoitus SM-liigassa vuodesta 2001: mä olen sitä pohtinut, että mitäköhän nuo luvut noiden pelattujen otteluiden jälkeen mahtavat olla. Otetaan esimerkiksi vaikka kausi 2005-06. Peruskaavan mukaan se menisi näin: 56 ottelua, 14 voittoa, 23 2p voittoa, 19 1p voittoa, 11 tappiota? Ei helvetissä; siitähän tulee jo 67 ottelua. Voisiko joku selvittää mulle, miten vaikkapa noita kauden 2005-06 tilastoja pitäisi tulkita? Tällaista tilannetta ei pitäisi päästää ikinä syntymään, että lukija ei ymmärrä mitä kirjoittaja on hakemassa. Tässäkin tapauksessa pienen pieni tiivistys leveyssuunnassa ja otsikkorivi olisivat auttaneet paljon.

Ymmärrättekö mitä haen takaa? Kappalejaon käyttämättä jättäminen ei ole iso synti. Joku kirjoittaja voi kirjoittaa ihan helvetin hyvää ja mielenkiintoista tekstiä, joka on kaiken lisäksi kieliopillisesti täydellistä, mutta unohtaa painaa aina silloin tällöin enteriä. Tuloksena on yhtämittainen tekstipötkö, jota useimmat lukijat eivät jaksa lukea viittä-kuutta riviä pidemmälle. Mitään varsinaista virhettähän tuossa ei ole, mutta ei myöskään kanssalukijoiden kunnioitusta.

Siksihän tänne Jatkoaikaan on jouduttu luomaan näitä "nihilisti-sääntöjä", koska joiltain kirjoittajilta puuttuu kanssalukijoiden kunnioitus. Katsokaa vaikka muutamia vuosia vanhoja otteluketjuja ja niihin postattuja kokoonpanolistoja. Pelinumero, kolme väliä, yksi pelaaja, kolme väliä, pelipaikka, kolme väliä... Siis suoraan sanottuna ne postaukset olivat järkyttäviä. Kyllähän niistä selvää sai. Kaikille varmasti tuli selväksi, ketä tänään pelaa vastustajan kolmannen kentän vasemmassa laidassa. Miksi kirjoittajat/postaajat/copy-pastettajat eivät voineet tiivistää niitä kokoonpanoja järkevämpään muotoon ennen sen Lähetä-nappulan painamista?

Jossain oli Moderaattoreilta helvetin hyvä lause liittyen juuri näihin kokoonpanopostauksiin. Sanatarkasti en muista, mutta idea meni näin: "Jos et itse jaksa/ehdi/viitsi muokata kokoonpanoa luettavaan muotoon, niin jätä sen postaus jollekin sellaiselle, joka jaksaa/ehtii/viitsii!". Kaikki lainausvirheet, päin persettä tehdyt linkitykset, ylimääräiset enterit jne. saataisiin pois ilman pelikieltoja, kunhan kirjoittajat oppisivat käyttämään tätä Esikatselu-toimintoa. Täydellistä kielioppiahan ei edellytetä keltään, mutta tekstin luettavuus pitäisi olla ykkösasia.

Kirjoita sellaista tekstiä, jota itse haluaisit lukea!
Tämän palstan legenda svveiniketrski on hyvä esimerkki; kieliopiltaan vajavaista paskaa, mutta miehellä on silti paljon enemmän sanottavaa kuin 95% muista kirjottajista.
Palstan legenda Sv veinikretski kirjoitti aina tahallaan päin persettä. Mies osasi kirjoittaa normaalistikin, mutta jostain syystä kanssakirjoittajien kunnioitusta ei löytynyt yhtään. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, oliko veinillä oikeasti jotani sanottavaa jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla. Jotain viestejä muistan jostain 70-luvun Lukosta, mutta kyllä se kirjallinen anti oli siinä. Vapaan puolellehan veini sitä paskaansa suolsi enemmän kuin tarpeeksi ja alkoi jo joka tapauksessa loppupuolella toistaa itseään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nimimerkki Mr.Fox:lta todella hyvä kirjoitus yläpuolella. Jatkoajan keskustelupalsta on virkistävä poikkeus netin foorumeissa ja tämä johtuu vain siitä että moderointi hoidetaan kovalla kädellä. Jokainen joka jaksaa valittaa JA:n palstan moderoinnista voisivat käydä katsomassa muilla foorumeilla minkälaista tuubaa se "keskustelu" on pahimmillaan.

-Tinke-80
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Jatkoajan keskustelupalsta on virkistävä poikkeus netin foorumeissa ja tämä johtuu vain siitä että moderointi hoidetaan kovalla kädellä.

Tavallaan samaa mieltä, mutta sitten kuitenkaan en. Parhaimpia keskustelupalstoja internetin ihmeellisessä maailmassa ovat sellaiset, joissa:

- Moderaattorit operoivat myös virkaa tehdessään omilla nimillään eivätkä anonyymin Moderaattorit yms. -nickin takaa.
- Moderaattorit ovat valmiita keskustelemaan kiistanalaisista päätöksistä.
- Moderaattorit ovat ymmärtäneet, että "asiallisuus" ja "asiattomuus" ovat tilannekohtaisia, eikä jokaisesta rikkomuksesta tule rikkojaa teloittaa.
- Moderaattorit ovat ymmärtäneet, että keskustelupalsta on keskustelijoita, ei moderaattoreita, sääntöfriikkejä tai "keskustelua" varten.

Aika paljon keskustelupalstan laatu tosiaankin moderoinnista riippuu, mutta en mitenkään Jatkoaikaa poikkeuksellisen hyväksi esimerkiksi nostaisi.

Monesti tuntuu itse kultakin unohtuvan ne tärkeimmät säännöt, että jokainen on aivan itse vastuussa herneiden poissapitämisestä omista sieraimistaan ja että keskustelussa pitää aina mielummin yrittää ymmärtää kuin yrittää olla ymmärtämättä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koska moderaattorit ovat painottaneet linkkien kuvausta. En ole miettinyt koko asiaa, kuten en mieti yhdyssanojakaan. Nyt kun otit asian puheeksi, olen kanssasi samaa mieltä, aika hölmö lisäys. Viimeinen lause on automaatio, lisään jokaisen linkin jälkeen vastaavan tiedon, se ei ole protestointia, eikä se sisällä lisäarvoa.

Minua vituttaa sinun kaltaiset kirjoittajat, koska sinun kaltaisten nipottajien takia tämä palsta on mennyt tällaiseksi. Kuka tarkkailee kielivirheitä, kuka kirjoitusten sisältöä ja kuka linkkikuvauksia. Aikanaan tappelin erään kirjoittajan kanssa yhdyssanavirheistä, mihin sinäkin viittasit. Tällöin sanoin olevani kirjoittajana yksi tämän palstan kärkipäästä, millä tarkoitin ymmärrettävyyttä ja sisältöä, en yhdyssanoja yms. kielioppivirheitä. Mielestäni tärkeintä viesteissä olisi ymmärrettävyys ja toisen kunnioittaminen, ei olematon nyppiminen. Se, että joku ylikuvaa linkin, ei ole keneltäkään pois, päinvastoin, ei kaikkia tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, löysää kravattia edes viikonloppuna.

Minua sen sijaan vituttaa jatkuva protesti moderaattoreita vastaan. Olen ilmeisesti kuitenkin nähnyt sitä sielläkin, missä sitä ei ole ollut. Tämän tyyppinen virhe tapahtuu mulla aika usein, koska oletan automaattisesti, että muut toimivat yhtä loogisia kuin minä, jolloin pohdin motiivia tai tarkoitusta tekojen pohjalta. Minulla ei nytkään käynyt edes mielessä, että se lisäyksesi olisi siellä vahingossa tai sen enempiä ajattelematta, koska modejen linkkikuvaus-ohjeen henki on mielestäni ollut looginen ja selkeä. En tiedä, eivätkö ihmiset tajua tätä vai ovatko modet sitten jakaneet penaltteja väärin perustein. Ylikuvaaminen ei ole keneltäkään pois, ainakaan jos se tapahtuu epähuomiossa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luin ja ehkä ymmärsinkin.

Itse olen kuitenkin istunut kerran pelikiellossa kuvauksettoman linkin takia ja en halua toistaa virhettä. Niin kauan kuin jatkoaika.com säännöt ovat nykyisen kaltaiset, lisään "vajakkitekstin" jos tulee tarvetta lisätä linkkiä sivuston ulkopuolisille sivustoille tykkäsitte tai ette.

Tässä "hyvä" esimerkki "vajakkilisäyksestä" (osuva termi kieltämättä):
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Kesän festarit

Onko mielestäsi viimeinen lisäys, eli suluissa oleva vajakkiteksti, tarpeen, vai onko linkki selitetty jo aiemmin riittävän hyvin?

Näihinhän törmää jatkuvasti. Todella vaikea käsittää, kuinka vajaata jengi voi olla, jos säännön tarkoitus ei aukea. Tai pelkälle yksinkertaisuudellehan ei sinänsä voi mitään, mutta tämä kiukuttelu ja protestointi on kyllä käsittämätöntä spedeilyä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko mielestäsi viimeinen lisäys, eli suluissa oleva vajakkiteksti, tarpeen, vai onko linkki selitetty jo aiemmin riittävän hyvin?

Tätä sinun pitää kysyä arvon moderaattoreilta, itsehän totesin jo aiemmin että ei mielestäni tarvittaisi mitään sen kummempia kuvauksia linkkien perään. Näin homma toimi aikoinaan hyvin mutta sitten tulivat nämä uudet mukavat säännöt kuvioihin...

Älkää tehkö minusta syntipukkia, kun otin vain asian esille! :)
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Näihinhän törmää jatkuvasti. Todella vaikea käsittää, kuinka vajaata jengi voi olla, jos säännön tarkoitus ei aukea. Tai pelkälle yksinkertaisuudellehan ei sinänsä voi mitään, mutta tämä kiukuttelu ja protestointi on kyllä käsittämätöntä spedeilyä.

Itsehän en taasen käsitä, miten vajaata jengi on jos jokainen linkki, jota ei ole heille edes kohdistettu, täytyy selittää auki. Yllättäen vain tämä palsta kaikista joille itse aktiivisesti kirjoitan, on tehnyt ongelman asiasta. Ehkä täällä sitten vain on niin paljon fiksumpaa porukkaa kuin muualla. En tiedä, voihan se olla!
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Itsehän en taasen käsitä, miten vajaata jengi on jos jokainen linkki, jota ei ole heille edes kohdistettu, täytyy selittää auki. Yllättäen vain tämä palsta kaikista joille itse aktiivisesti kirjoitan, on tehnyt ongelman asiasta. Ehkä täällä sitten vain on niin paljon fiksumpaa porukkaa kuin muualla. En tiedä, voihan se olla!

Niin, tuntuu, että tärkeintä on se, että sääntöjä on vaikka muille jakaa koska muuten "keskustelu" kärsii. Keskustelijoiden viihtyvyys on toisarvoista.

Onhan se kyllä tavallaan aika sumeaa logiikkaa postata linkki jonka sisältö ei oheisesta viestistä selviä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös