Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 587 723
  • 15 786

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitäisi olla joku vapaaottelukehä tai Mad Max Thunderdome, jossa saisivat pelata vain useamman pelikiellon veteraanit. Siellä he voisivat päästellä höyryjä vapaasti meidän rikepistenoviisien ja kokonaan viattomien seuratessa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DrE

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en luota siihen että aidosti itsetuhoiselle ihmiselle välttämättä on parhaaksi että keskusteluavun tarjoaa joku muu kuin asiaan koulutettu henkilö.
Keskusteluavun voi tarjota kuka vain - ja hyvä niin. Ammattiapu on aivan toinen asia ja sellaisen tarjoaminen muun kuin koulutetun ammattilaisen toimesta on puoskarointia ja väärin. Tuo ero on hyvä tunnistaa.

Ja nyt kun se on tunnistettu, voidaan todeta, että tällä nettimaailmassa keskusteluyhteyden tarjoaminen vertautuu reaalimaailmassa kavereille jutteluun. Tietysti tässä on sellainen (mahdollisesti) iso ero, että koska mielenterveyden ongelmiin liittyy valitettavasti edelleen erilaisia stigmoja, itsetuhoiselle, masennuksesta kärsivälle tai muutoin mielenterveyden ongelmista kärsivälle voi olla helpompaa esittää tilanteensa ja vaikeutensa anonyymisti netin kautta.

Viimeinen asia, jota me yhteiskuntana kaipaamme, olisi työntää avun tarpeessa olevaa kauemmas avusta. Ja sitä se keskusteluapu on: apua. Se on se ensimmäinen kosketus ja askel kohti tilanteen ratkaisua. Siksi tuossa itsemurhaketjussa on myös niitä Mieli ry:n yhteystietoja saatavilla, jotta jokainen, joka lukee niitä avunpyyntöjä, osaa ainakin sen verran vinkata - tai sitten vain tarjota sympatiaansa. Joskus sekin voi riittää alkuun.

Apua antaakseen ei tarvitse olla ammattilaisauttaja, eikä sellaista todellakaan pidä edellyttää. Ei ikinä!

Sen reilun kymmenen vuoden aikana, jonka olen tällä palstalla aktiivisena ollut, viime vuoden keissi, jossa @Ylläpito Matti Liljaniemen nimellä (johdolla? mutta mahdollisesti myös muiden auttamana) sekä joukko palstalaisia omalla aktiivisuudellaan pelastivat ihmisen hengen, oli aivan ylivoimaisesti hienoin todistamani Jatkoaika-hetki. On mahdollista, että silloin oli kyse vain tunneista jos siitäkään, ettei olisi käynyt huonosti. On pakahduttavan upeaa, että palsta antoi apua eikä jääty sysäilemään apuvastuuta jollekin muulle.

---

Tämä koko pointti meni myös nimimerkiltä @McTorso lahjakkaasti ohi tässä ketjussa. Hänellä meni tietysti muutenkin aikalailla kaikki päin helvettiä, sillä todellisuudessa hänen antinsa koko teemaan alkoi Reverentin paskaviestin peesaamisesta "hyssyttelijöiden" vastaisena "tulokulmana" ja jatkui sittemmin viisastelulla siitä olisiko avunhuutomainen viesti itse asiassa parempi poistaa palstalta, koska look at me, I'm like, so intelligent.

Hän ansaitsi jokaisen haukkunsa, ja olisi ansainnut paljon pidemmän kirjoituskiellon. On aika sievistelevää kauhistella rumin sanoin kirjoitettuja tunnereaktioita suhteessa ne aiheuttaneeseen törkyilyyn. Vähän kuin menisi tolkuttamaan ukrainalaisille sotilaille, että "tajuatteko, että näihin teidän luoteihin kuolee ihmisiä?!"

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Minun pointtini oli juuri se, että tuossa kommentoimassani viestissä pyrittiin sälyttämään (jos siis oikein ymmärsin viestin) se tärkeän ketjun lukitus yhden, kahden nimimerkin harteille, vaikka se syy on ihan samalla lailla kaikkien siihen mayhemiin osallistuneiden.
Vastaan nyt vielä kerran. Ilman näitä kahta nimimerkkiä sitä ketjua ei olisi jouduttu lukitsemaan, joten syy on täysin heidän. Siinä tiivistetysti ketkä ovat syylliset...

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Kavahdan kuitenkin sitä että mahdollisen itsetuhoisen ihmisen kanssa toimiessa (enkä nyt suoraan edes tarkoita tätä uusinta tapausta), onko oikeasti myöskään tarkoituksenmukaista jos esimerkiksi tarjotaan keskusteluapua tms. random palstankäyttäjien toimesta?
Eihän tässä kai nyt kukaan keittiöpsykologi olekaan ollut tarjoamassa "ammatillista apua". Vaan juttelukaveriksi on tarjouduttu, sekä kuuntelijaksi. Joskus pelkästään se, että "joku on kuulolla ja kuuntelee sun huolia/murheita/ongelmia" helpottaa kummasti oloa. Ei siinä välttämättä tarvitse sen kuuntelijan puhua mitään, vaan "olla korvana".

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vastaan nyt vielä kerran. Ilman näitä kahta nimimerkkiä sitä ketjua ei olisi jouduttu lukitsemaan, joten syy on täysin heidän. Siinä tiivistetysti ketkä ovat syylliset...

No, ei ole. Tämä on oma subjektiivinen mielipiteesi.

Hekin toki osasyyllisiä (kuten jokainen tuohon viestimellakkaan osallistunut), mutta tällä logiikallahan kurinpito olisi hyvinkin selkeää; heitetään pihalle ainoastaan se yliläikkyneen keskustelun aloittanut nimimerkki. Meidän viimeisin pelikielto @Osmo Rapeli kanssa alkoi ihan muiden ihmisten postauksista. Tuomittiinko meidät siis syyttöminä, jos se alkuperäisen postauksen tekijä onkin syyllinen kaikkeen sen jälkeen tapahtuvaan? Ihan samalla lailla meidän pelikiellot olisivat jääneet viheltämättä, jos alkuperäinen postaaja olisi jättänyt viestinsä kirjoittamatta.

Kyllä siihen ketjun lukitsemiseen oli osasyyllisiä kaikki, jotka vittuilivat jollekin osapuolelle. Ja aika hyvin sieltä keskustelun seasta @Moderaattorit nuo onnistuivat huilille poimimaan.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
No, ei ole. Tämä on oma subjektiivinen mielipiteesi.
Ei tämä ole subjektiivinen mielipide edes vaan fakta. Jos näitä viestejä ei ole edes olemassa niin kukaan ei voi edes vastata näihin viesteihin pillastuen. Mistä rautalangasta tämä pitää vääntää oikein?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei tämä ole subjektiivinen mielipide edes vaan fakta. Jos näitä viestejä ei ole edes olemassa niin kukaan ei voi edes vastata näihin viesteihin pillastuen. Mistä rautalangasta tämä pitää vääntää oikein?

Niin, kuten tuossa viestissä kirjoitin (jonka toki jätit pois lainauksesta), jos homma olisi näin yksinkertaista, olisi pelikieltopäätökset paljon helpompia modeille.

Ihan samalla lailla se ketjun lukottaminen olisi jäänyt väliin, jos noita kahta uuvattia kohtaan ei olisi hyökätty henkilökohtaisuuksilla monen nimimerkin toimesta, vaan jätetty viestinsä huomiotta. Se on juuri sitä inhimillisyyttä, että näin ei käynyt. Se ei silti poista sitä faktaa, että ketju muuttui lukukelvottomaksi kaikkien nimimerkkien toimesta, ei pelkästään kahden.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
edit. Ei varmaan olisi ketjua lukittu, jos nuo hönöt viestit olisi vain ignoorattu, eikä tykitetty vastapalloon usean nimimerkin voimin.
Epäilen, en tiedä, mutta tässä annan synninpäästöä näille reagoijille siinä mielessä, että epäoikeudenmukaisuuteen (tässä tapauksessa ehkä liian lievä sana) tulee jossain vaiheessa vastata vahvalla tavalla.

Ignooraus auttaa kyllä, joskus ei. Onhan näistä esimerkkejä puolin ja toisin.

Periaatteessa olet ihan oikeassa, että kys. keskusteluun tarvitaan kaksi tai useampi, mutta instigator penalty se on kiekossakin, kun alkaa pandasilmien takominen.

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Niin, kuten tuossa viestissä kirjoitin (jonka toki jätit pois lainauksesta), jos homma olisi näin yksinkertaista, olisi pelikieltopäätökset paljon helpompia modeille.

Ihan samalla lailla se ketjun lukottaminen olisi jäänyt väliin, jos noita kahta uuvattia kohtaan ei olisi hyökätty henkilökohtaisuuksilla monen nimimerkin toimesta, vaan jätetty viestinsä huomiotta. Se on juuri sitä inhimillisyyttä, että näin ei käynyt. Se ei silti poista sitä faktaa, että ketju muuttui lukukelvottomaksi kaikkien nimimerkkien toimesta, ei pelkästään kahden.
Aihe on todella arka. Siis aivan todella, todella arka. Me ollaan kansana melko kärkipäässä näissä tilastoissa ja mä kyllä ymmärrän täysin sen, että Jatkoajan oksettavin viesti ja kyseisen viestin/viestin kirjoittajan symppaaja saivat aikaan paskamyrskyn. Sulla voi, ja pitääkin, olla omia mielipiteitä, mutta niiden laukomisen aika ei ole se, kun joku hakee apua.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Ihan samalla lailla se ketjun lukottaminen olisi jäänyt väliin, jos noita kahta uuvattia kohtaan ei olisi hyökätty henkilökohtaisuuksilla monen nimimerkin toimesta, vaan jätetty viestinsä huomiotta.
Eli sinä suomeksi sanottuna puolustat näitä kahta uuvattia jos ymmärrät itse kirjoittamaasi. Antaa heidän kirjoittaa paskaa ITSEMURHAKETJUSSA, mutta jätetään nämä viestit huomiotta muiden 'lynkkaajien' toimesta. Ei terve...

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli sinä suomeksi sanottuna puolustat näitä kahta uuvattia jos ymmärrät itse kirjoittamaasi. Antaa heidän kirjoittaa paskaa ITSEMURHAKETJUSSA, mutta jätetään nämä viestit huomiotta muiden 'lynkkaajien' toimesta. Ei terve...

Tätähän se nykypäivänä on. Joku muu kertoo minulle, mitkä minun motiivini jonkun tekstin kirjoittamiseen ovat..

Missään vaiheessa en ole millään lailla ketään puolustellut tämän asian tiimoilta. Kaikki rangotut ansaitsivat kakkunsa, ja mielellään olisi voinut laittaa tuplana.

Edelleenkin, kyllä minä ymmärrän tuohon ketjuun kirjoittaneiden reaktiot. Vaikka ne on ymmärrettäviä, ei se silti poista sitä tosiasiaa, että he syyllistyivät sääntörikkomuksiin ja omalta osaltaan auttoivat ketjun lukottamista. Minulle on ihan moderaattoreidenkin toimesta kehotettu pelikielto-ilmoituksissa välttämään provosoitumista, ihan sama ohjenuora pätee tähänkin keissiin. Ja minä ymmärrän sen provosoitumisen kyllä, mutta tällä kertaa se provosoituminen johti ketjun lukottamiseen, jota ei taatusti olisi tapahtunut ilman näitä "haista vittu"-viestejä, jota tulvi siihen ketjuun solkenaan.

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
En nyt ota kantaa noihin pelikieltoihin koska mun silmin menivät ihan tasapuolisesti.

Ja nyt tulee se iso mutta. Aiemmassa tapauksessa ylläpito/moderaattorit/kaikki ketkä tapauksen selvittämiseen ja ohjaamiseen osallistuivat saa multa suuren hatunnoston ja näin nämä pitääkin hoitaa.

Kavahdan kuitenkin sitä että mahdollisen itsetuhoisen ihmisen kanssa toimiessa (enkä nyt suoraan edes tarkoita tätä uusinta tapausta), onko oikeasti myöskään tarkoituksenmukaista jos esimerkiksi tarjotaan keskusteluapua tms. random palstankäyttäjien toimesta?

Otetaan nyt hyvinkin raaka esimerkki, eli jos itsetuhoinen ihminen ottaa vaikka random käyttäjään yhteyttä vaikka YV:n tai vaikka jonkun muun viestimen kautta kun häntä on näin pyydetty tekemään ja oikeasti toteuttaa vaikka esim. Discordissa itsemurhan, niin onko se oikeasti kenenkään etujen mukaista? Se että ohjataan oikean avun pariin oli se sitten hyvällä tai "pahalla" tulisi olla näissä tapauksissa aina se prioriteetti numero yksi.

Yksikin kaunis/ystävällinen sana/teko/ele voi muuttaa ihmisen päivän tai jopa koko elämän suunnan.

Kun on oikeasti syvällä omien ajatusten kanssa, hyvinkin pienet asiat vaikuttavat asioihin, oli se vieraan ihmisen hymy tai vaikka kannustavat sanat täällä. Ei siihen aina ammattilaista tarvita, kaikenlainen tuki auttaa.

Esimerkiksi minä en tullut ammattilaisten kanssa toimeen melkein ollenkaan, parempi tuloksia tuli ystävien kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Ihmiset kun tuppaa olemaan erilaisia, mikä toiselle toimii, niin ei se välttämättä toiselle toimi.

Mutta ystävällisyys ja myötätunto auttaa aina.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tätähän se nykypäivänä on. Joku muu kertoo minulle, mitkä minun motiivini jonkun tekstin kirjoittamiseen ovat..

Missään vaiheessa en ole millään lailla ketään puolustellut tämän asian tiimoilta. Kaikki rangotut ansaitsivat kakkunsa, ja mielellään olisi voinut laittaa tuplana.

Edelleenkin, kyllä minä ymmärrän tuohon ketjuun kirjoittaneiden reaktiot. Vaikka ne on ymmärrettäviä, ei se silti poista sitä tosiasiaa, että he syyllistyivät sääntörikkomuksiin ja omalta osaltaan auttoivat ketjun lukottamista. Minulle on ihan moderaattoreidenkin toimesta kehotettu pelikielto-ilmoituksissa välttämään provosoitumista, ihan sama ohjenuora pätee tähänkin keissiin. Ja minä ymmärrän sen provosoitumisen kyllä, mutta tällä kertaa se provosoituminen johti ketjun lukottamiseen, jota ei taatusti olisi tapahtunut ilman näitä "haista vittu"-viestejä, jota tulvi siihen ketjuun solkenaan.
En minä sinun motiiveja ole ollut määrittelemässä. Kunhan käänsin mitä tuo tarkoittaa mitä itse kirjoitit. Ymmärsin juuri mikä meidän välisen kommunikaation ongelma on. Ymmärrän pointtejasi, mutta en juuri tämän aran keissin suhteen. Peace!

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keskusteluavun voi tarjota kuka vain - ja hyvä niin. Ammattiapu on aivan toinen asia ja sellaisen tarjoaminen muun kuin koulutetun ammattilaisen toimesta on puoskarointia ja väärin. Tuo ero on hyvä tunnistaa.

Ja nyt kun se on tunnistettu, voidaan todeta, että tällä nettimaailmassa keskusteluyhteyden tarjoaminen vertautuu reaalimaailmassa kavereille jutteluun. Tietysti tässä on sellainen (mahdollisesti) iso ero, että koska mielenterveyden ongelmiin liittyy valitettavasti edelleen erilaisia stigmoja, itsetuhoiselle, masennuksesta kärsivälle tai muutoin mielenterveyden ongelmista kärsivälle voi olla helpompaa esittää tilanteensa ja vaikeutensa anonyymisti netin kautta.

Viimeinen asia, jota me yhteiskuntana kaipaamme, olisi työntää avun tarpeessa olevaa kauemmas avusta. Ja sitä se keskusteluapu on: apua. Se on se ensimmäinen kosketus ja askel kohti tilanteen ratkaisua. Siksi tuossa itsemurhaketjussa on myös niitä Mieli ry:n yhteystietoja saatavilla, jotta jokainen, joka lukee niitä avunpyyntöjä, osaa ainakin sen verran vinkata - tai sitten vain tarjota sympatiaansa. Joskus sekin voi riittää alkuun.

Apua antaakseen ei tarvitse olla ammattilaisauttaja, eikä sellaista todellakaan pidä edellyttää. Ei ikinä!
Kun on oikeasti syvällä omien ajatusten kanssa, hyvinkin pienet asiat vaikuttavat asioihin, oli se vieraan ihmisen hymy tai vaikka kannustavat sanat täällä. Ei siihen aina ammattilaista tarvita, kaikenlainen tuki auttaa.

Minä nyt lainaan ja vastaan teille kahdelle koska käytännössä teidän asianne on juuri se mitä itse pääsääntöisesti vastustan. En siis vastusta avun antamista ja ymmärrän ihmisten auttamisenhalun josta osa varmasti saakin apua kun vain juttelee asioista (ja juuri sitä ehdotinkin).

Mielenterveyden asiat ovat niin monikirjoinen alue että se mikä toimii sinulle saattaa olla toiselle sellainen tekijä joka laukaisee entisestään itsetuhoista käyttäytymistä.

Voin sen verran avata että ihmisen jolla skitsofrenia aiheuttaa masennusta, voi oikeasti tulla tänne kertomaan masennusoireistaan. Teidän vinkeillä joku hyvää tarkoittava käyttäjä saattaa yksityisviestein tai vaikka puhelimen, whatsupin tai muiden avulla ihan livenäkin koittaa tarjota apua ymmärtämättä oikeasti todellista tilannetta. Skitsofrenian "ymmärtäminen" puheiden taustalta on etenkin ihmiselle joka ei kyseisen henkilön kanssa ole toiminut on vaikeaa jopa mahdotonta. Ammattilainen voi mahdollisesti ne signaalit nähdä ja kysyä vaikka lääkityksestä.

Se hymy tai kannustava sana voi olla juuri se mikä lopullisen itsetuhoisen toiminnan käynnistää. Jopa se ettei sano mitään vaan kuuntelee.

Kaikki itsetuhoinen käytös ei ole yhteydessä masennukseen niinkuin pääsääntöisesti annetaan ymmärtää ja etenkin se mikä sinulle tai jollekkin muulle on auttanut ei välttämättä toimi juuri siinä tilanteessa.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minä nyt lainaan ja vastaan teille kahdelle koska käytännössä teidän asianne on juuri se mitä itse pääsääntöisesti vastustan. En siis vastusta avun antamista ja ymmärrän ihmisten auttamisenhalun josta osa varmasti saakin apua kun vain juttelee asioista (ja juuri sitä ehdotinkin).

Mielenterveyden asiat ovat niin monikirjoinen alue että se mikä toimii sinulle saattaa olla toiselle sellainen tekijä joka laukaisee entisestään itsetuhoista käyttäytymistä.

Voin sen verran avata että ihmisen jolla skitsofrenia aiheuttaa masennusta, voi oikeasti tulla tänne kertomaan masennusoireistaan. Teidän vinkeillä joku hyvää tarkoittava käyttäjä saattaa yksityisviestein tai vaikka puhelimen, whatsupin tai muiden avulla ihan livenäkin koittaa tarjota apua ymmärtämättä oikeasti todellista tilannetta. Skitsofrenian "ymmärtäminen" puheiden taustalta on etenkin ihmiselle joka ei kyseisen henkilön kanssa ole toiminut on vaikeaa jopa mahdotonta. Ammattilainen voi mahdollisesti ne signaalit nähdä ja kysyä vaikka lääkityksestä.

Se hymy tai kannustava sana voi olla juuri se mikä lopullisen itsetuhoisen toiminnan käynnistää. Jopa se ettei sano mitään vaan kuuntelee.

Kaikki itsetuhoinen käytös ei ole yhteydessä masennukseen niinkuin pääsääntöisesti annetaan ymmärtää ja etenkin se mikä sinulle tai jollekkin muulle on auttanut ei välttämättä toimi juuri siinä tilanteessa.

Mutta kun ei kai täällä kukaan kuvittele auttavansa? Pointti on edelleen siinä, että itsetuhoiselle ihmiselle tarjotaan se mahdollisuus akuutissa tilanteessa, että hei, jos tarvitset juttukaveria niin täällä ollaan.

Edelleen minusta asia vertautuu ensiapuun. Tarjotaan vähintään se mahdollisuus, ja siitä sitten ihminen ammattiavun piiriin.

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

Eli jos 1/1000:lle auttamisyritys saattaa olla haitallista, niin siinä tapauksessa apua ei kannata antaa kenellekään? Haluan kysyä näin koulutettuna mielenterveys- ja päihdehoitajana: onko sinun lääkityksesi kunnossa?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai, tästä emme ole eri mieltä.

Mut et sä lätkäkaukalossakaan saa rikkoa sääntöjä siksi, että "siinä menee huuruun". Jos joku vetää Crosbya poikittaisella päin näköä, ja Malkin kostaa sen sille jollekin sääntöjenvastaisesti, ihan samalla tavalla kumpikin osapuoli on omalta osaltaan vastuussa siitä yleisestä mähinästä, joka kaukalossa sen jälkeen tapahtuu. Minun pointtini oli juuri se, että tuossa kommentoimassani viestissä pyrittiin sälyttämään (jos siis oikein ymmärsin viestin) se tärkeän ketjun lukitus yhden, kahden nimimerkin harteille, vaikka se syy on ihan samalla lailla kaikkien siihen mayhemiin osallistuneiden.

edit. Ei varmaan olisi ketjua lukittu, jos nuo hönöt viestit olisi vain ignoorattu, eikä tykitetty vastapalloon usean nimimerkin voimin.
En ole sanonutkaan etteikö siellä olisi muutkin ansainneet pelikieltojaan. Kyse on siitä, että ketkä tuota tilannetta olivat aiheuttamassa, eli ns. pääsyylliset.

Jos joku tekee vakavan rikoksen, joka aiheuttaa vastareaktiona lievemmän rikoksen, niin kyllä se vakavan rikoksen tehnyt on päävastuussa. Tämä näkyy nykyaikaisten oikeuslaitosten rangaistuksissa ihan selvästi ja samaa oikeustajua voidaan hyödyntää myös muualla elämässä. Ei se vastuu jakaudu kaikkien mukana olleiden kesken tasan, jos kaikki ovat tehneet "jotain väärin". Kyllä sillä on väliä, että mitä tekee ja milloin tekee, eli tekeekö vääryyttä vastareaktiona vai ihan omasta aloitteesta.

Ei varmaan olisi ketjua lukittu, jos ne viestit olisi ignoorattu, mutta mitäpä luulet, olisiko se ollut hyvä idea, että hiljaisesti annetaan vain lähestulkoon itsemurhaan painostavien viestien olla siellä painostamassa hädässä olevaa ihmistä? Kyseiset viestit kyseisessä ketjussa olivat niin vaarallisia, että niihin oli oikeasti pakko puuttua. Modet eivät ehdi reagoimaan riittävästi ja riittävän ajoissa, joten palstalaisten piti se itse tehdä. Reagointi meni luonnollisesti vähän yli, mutta on silti helvetisti parempi näin, jos vaihtoehtona olisi ollut täysi hiljaisuus. Ainakin nyt tämä hädässä ollut ihminen näki kristallinkirkkaasti, että suurin osa ihmisistä on hänen tukenaan ja älyttömyyksiä kirjoittaneet ovat yksiselitteisesti väärässä.

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli jos 1/1000:lle auttamisyritys saattaa olla haitallista, niin siinä tapauksessa apua ei kannata antaa kenellekään? Haluan kysyä näin koulutettuna mielenterveys- ja päihdehoitajana: onko sinun lääkityksesi kunnossa?

Näinkö sanoin tai olen ehdottanut? Loppu viestistäsi on niin mulkkumaista että jääkööt siihen...

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Ei. Huolimatta nykyisestä ilmapiiristä, kaikessa ei ole kyse jostain "kulttuurisodasta" tai siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Ei ole tarvetta leimata tai lokeroida. Ei ole tarvetta aina löytää kulmaa, jossa itse pääsee uhriutumaan.

"Whatabout persuketju" perusteluna "mutta kun noi toisetkin rikkoi sääntöjä" - kulmalle ei ole hirveän rakentavaa argumentointia tähän tapaukseen liittyen. Tapaukset eivät vertaudu, vaikka pelkissä viesteissä kirjaimellisesti tulkiten samankaltaisuuksia onkin. Konteksti muuttaa tilanteen. Siksi tuollainen "mutkuttelu" näyttäytyy monien silmissä lähinnä alkuperäisten viestien ongelmallisuuden vähättelyltä. Väliä on sillä, miltä ne viestit näyttävät, ei aina kirjoittajan motiivilla.

Keskustelut tälläkin palstalla ovat luonteeltaan erilaisia, siksi yksittäisiä viestejä ja niiden vastareaktioita tulkitaan, niitä jopa pitää tulkita eri tavoin. Palstalla on useita keskusteluja, joissa provoilu vaihtelevissa määrin kuuluu asiaan. Sitä se on niin kiekkokeskusteluissa kuin politiikassakin. Pieni piikittely sallitaan, ylilyönnit kitketään pois. Se on luonnollista. Siksi jokainen pieni provon tapainen ei automaattisesti ole suurin synti kaikesta, vaan joskus ne vastareaktiot ylimennessään on pahempi. Hiukan pitää provoja sietää, jos noihin keskusteluihin lähtee mukaan. Vastaukset arvioidaan sen mukaisesti. Se on noissa keskusteluissa oletus, että kaksi vastapuolta on vääntämässä keskenään. Ei ihan optimaalista varsinkaan politiikassa, mutta sellainen on ajan kuva.

Toisaalta on keskusteluja, joiden luonteeseen pienikään provoilu, trollailu tai vittuilu ei kuulu. Keskusteluja, joissa normaalisti ei ole poteroita, ei ole niitä vastakkaisia leirejä vääntämässä keskenään. "Itsemurha" -otsikolla kulkeva ketju on vahvasti tässä kategoriassa. Matalan kynnyksen mahdollisuus käydä asioita läpi vertaistuen toivossa. Monille riittänee ihan mahdollisuus purkaa sydäntään anonyymisti vailla huolta tuomitsemisista. Siksi tuollaiseen keskusteluun provo-/trolli-/vittuilu -kulmalla meneminen on aivan eri tason suoritus kuin kiekkokeskusteluissa, tai vaikka persuketjussa piikin heittäminen. Siksi se vastareaktion ylilyöntikin on ymmärrettävämpää koska alkuperäinen suoritus oli suurempi riman alitus kuin palstalla yleensä nähdään. Kontekstilla on väliä. Pitää keskustelupalstallakin sen verran tilannetajua olla, että joissakin tilanteissa tajuaa vittuilun olevan aivan väärässä paikassa.

...ja siksi noin keskimäärin on aika turhaa tällaisessa tapauksessa lähteä käymään jotain "mutta kun noi toisetkin rikkoi sääntöjä" -ristiretkeä. Olihan siellä sääntörikkeitä aika paljonkin, ei kyse ole siitä. Mutta sen vastareaktion tällä kertaa aiheutti palstalla varsin poikkeuksellisen kusipäisen oloinen viestintä. ...ja se viestien törkeys tulee koktekstista, ei viestin sanatarkasta, kirjaimellisesta analyysistä. Huolissani hiukan olisin, jos nuo viestit eivät olisi vahvaa vastareaktiota aiheuttaneet.
"Mutku noikin teki väärin" näyttäytyy tässä kontekstissa lähinnä siltä alkuperäisten viestien poikkeuksellisen mauttomuuden vähättelyltä, oli se tarkoitus tai ei.

Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Vaikka puhut tässä ihan asiaa, niin mulle ei aukea sun pointti? On ihan totta, että joskus ne lähes kaikkien ihmisten kohdalla toimivat auttamisen keinot voivatkin saada aikaiseksi negatiivisen reaktion yksittäisen ihmisen kohdalla, mutta kuten varmasti ymmärrät, niin tämä ei saa aiheuttaa sitä, ettei edes yritetä auttaa.

Eli mikä sun pointti tässä nyt lopulta on?

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kadulla näkee, että joku yrittää tappaa itsensä, niin tottakai se yritetään siinä tilanteessa estää ja antaa apua. Ja soitetaan vasta sen jälkeen apua tai ainakin pyydetään muita soittamaan. Sama asia minusta tuon itsemurha-ketjun kanssa, voit olla siinä hädän hetkellä se ensituki, mutta toki ohjataan menemään lääkäriin tai soittamaan asiantuntijalle.

Täällä sellaiset viestit piiloon ja kadulla silmät kiinni?

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli mikä sun pointti tässä nyt lopulta on?

Se että täältä puuttuu ammattimainen taho joka ottaisi suuremman vastuun auttamisesta kuin joku random käyttäjä. Ylläpito näytti asiassa jo esimerkkiä, miksi tätä ei monisteta?

Jos kadulla näkee, että joku yrittää tappaa itsensä, niin tottakai se yritetään siinä tilanteessa estää ja antaa apua. Ja soitetaan vasta sen jälkeen apua tai ainakin pyydetään muita soittamaan. Sama asia minusta tuon itsemurha-ketjun kanssa, voit olla siinä hädän hetkellä se ensituki, mutta toki ohjataan menemään lääkäriin tai soittamaan asiantuntijalle.

Täällä sellaiset viestit piiloon ja kadulla silmät kiinni?

Sinä näet tämän jotenkin hetkellisenä tai akuuttina tilanteena. Jos sinä näet että se että ohjataan menemään lääkäriin tai soittamaan asiantuntijalle (joita viestejä tuo ketju on täynnä) on se oikea toimintatapa niin fine, itse näen että juurikin noissa tilanteissa pitäisi jo käynnistää proaktiivisesti viestintä ammattilaisen toimesta käyttäjän suuntaan ja selvittää mikä se akuutti tilanne oikeasti on.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se että täältä puuttuu ammattimainen taho joka ottaisi suuremman vastuun auttamisesta kuin joku random käyttäjä. Ylläpito näytti asiassa jo esimerkkiä, miksi tätä ei monisteta?
Onhan tuolla ketjussa infolaatikko, että mistä sitä ammattiapua voi saada, sekä palstan käyttäjät aktiivisesti suosittelevat ammattiapuun hakeutumista, kun sellainen näyttää jonkun kohdalla olevan tarpeen.

En vieläkään ihan saa kiinni, että mitä haet tässä takaa? Mitä pitäisi tehdä toisin ja kenen toimesta?

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä pitäisi tehdä toisin ja kenen toimesta?
Todennäköisesti yritetään ilmaista hienovaraisesti, että olisi parempi sivuuttaa toisten avunpyynnöt koskien itsemurhaa ja mielummin laittaa vaikka silmät kiinni, jos ei ole alan ammattilainen. Lätkäfoorumikin ja kaikkea, niin ei täällä mistään itsemurhasta saa puhua.

Ihan kuin se toisen ihmisen kuunteleminen jotenkin pahentaisi tilannetta.

Itse keittiöpsykologina sanoisin, että se pikemminkin auttaa, kun on edes joku jolle puhua ja avautua. Tärkeintä on että joku kuuntelee, vaikka ei olisi koulutettu mielenterveysammattilainen.

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan tuolla ketjussa infolaatikko, että mistä sitä ammattiapua voi saada, sekä palstan käyttäjät aktiivisesti suosittelevat ammattiapuun hakeutumista, kun sellainen näyttää jonkun kohdalla olevan tarpeen.

En vieläkään ihan saa kiinni, että mitä haet tässä takaa? Mitä pitäisi tehdä toisin ja kenen toimesta?

En nyt osaa sanoa etkö lue viestejä vai vänkäätkö vain tarkoituksella? Toki mahdollista myös että mun viestintä on epäselvää.

itse näen että juurikin noissa tilanteissa pitäisi jo käynnistää proaktiivisesti viestintä ammattilaisen toimesta käyttäjän suuntaan ja selvittää mikä se akuutti tilanne oikeasti on.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy