olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tällä palstalla käydään mielenkiintoista yhteiskunnallista keskustelua sekavasti eri ketjuissa esim. ajankohtaisohjelmiin ja päivän politiikkaan liittyen. Minusta tällaiselle poliittisen ajattelun yleisketjulle olisi paikkansa, koska päivänpolitiikkaa koskevassa keskustelussa ns. perusasiat ja ajattelun lähtökohdat peittyvät viestivyöryjen alle varsin helposti. Talouspolitiikkaa koskeva ketju on olemassa, mutta huolimatta talouden ylivallasta tämän hetken politiikassa haluaisin ajatella, ettei kaikki yleisen tason pohdiskelu sinnekään mahdu.
Innoittajana toimi tämä viesti tuolta A-studion väännöistä.
Joka tapauksessa jatkoajassahan moni sanoo kannattavansa "klassisen liberalismin" ajatusta. Ja kun Lepomäen ajatuksiin samaistutaan, hänetkin niputetaan klassisten liberalistien joukkoon. Minulle on epäselvää onko Lepomäki koskaan suoraan asemoinut itseään tietyn poliittisen ideologian kannattajaksi, mutta ainakin hänen perustilimietteistään tulee enemmänkin mieleen sosiaaliliberalismi kuin klassinen liberalismi. Tuota termiä käytetään yleensä paremman puutteessa, koska uusliberalismista on tullut haukkumasana. Samaan kastiin voidaan laskea myös markkinaliberalismi, jota pidän kyllä melkoisena epäterminä kuvaamaan yhtään mitään.
Mistä tahansa liberalismin suuntauksesta puhutaankaan, niin sen ytimessähän on ajatus yksilönvapaudesta, vapaasti toimivista markkinoista ja niin edelleen. Klassinen liberalismi ei ehkä määritelmänä herätä samalla tavalla vastareaktioita kuin uusliberalismi, mutta jälkimmäinenhän on sisällöltään (joka on tietysti kiistanalainen) jopa vähän lievempi kuin 1700-luvun liberalistien ja heidän 1900-luvun lämmittelijöiden (olisiko itävaltalainen taloustiede tässä osuvin?) ajatukset, joissa usein kaikenlainen julkisen vallan pyrkimys ns. positiivisen vapauden ihanteen toteuttamiseen nähdään vahingollisena.
Minusta klassisen liberalismin pohjalta voi syntyä hyviä ohjenuoria kasvatukseen, mutta yksilönvapauden ja -vastuun korostaminen ei välttämättä muodosta erityisen toimivia yhteiskuntia sikäli mikäli sen varaan muodostetaan kaikki rakenteet - ainakaan mahdollisimman laaja-alaisen hyvinvoinnin mittarilla. Minua kiinnostaisi esim. tietää, mitä @ipaz :n ihannemallissa tapahtuisi rahansa ryypänneelle? Miten yksilön vastuu näkyisi näissä tilanteissa, joissa vapautta on käytetty osaamattomasti tai jopa tahallaan väärin? Onko mitään olemassaolevaa yhteiskuntaa, jossa ihanteesi toteutuvat mahdollisimman hyvin?
Itse olen sitä mieltä, että jos Suomea (ja ehkä muitakin Pohjoismaita) pitää "mahtavana yhteiskuntana", mutta samalla vastustaa sosiaalidemokratiaa ja vannoo klassisen liberalismin nimeen, on ajattelussa ristiriita.
Innoittajana toimi tämä viesti tuolta A-studion väännöistä.
Lepomäki on klassinen liberaali - mikä on monelle kirosana tässä sosialidemokratian tyyssijassa.
Ehkä suurin ongelma Lepomäen ja vaikkapa demareiden ajatusmaailman erossa on se, että em. mielestä ihminen on itse vastuussa toimistaan ja jälkimmäisten mielestä valtion kuuluu kuitata myös ihmisten tekemät virheet. Tästä esimerkkinä se, että Lepomäki on hahmotellut suunnitellun kansalaispalkan kertamaksuksi, jonka jokainen voi sitten käyttää parhaalla mahdollisella tavalla > eli maksa velat, säästä ja sijoita < > ryyppää ja rellestä kaikki heti ja sen jälkeen olet omillasi.
Itse olen pro "vapaus ja vastuu". Suomessa on mahtava yhteiskunta, mutta tällä tasolla toimiakseen se on valtiolle tolkuttoman kallis sekä myös kansalaisten toimeliaisuutta passivoiva.
Joka tapauksessa jatkoajassahan moni sanoo kannattavansa "klassisen liberalismin" ajatusta. Ja kun Lepomäen ajatuksiin samaistutaan, hänetkin niputetaan klassisten liberalistien joukkoon. Minulle on epäselvää onko Lepomäki koskaan suoraan asemoinut itseään tietyn poliittisen ideologian kannattajaksi, mutta ainakin hänen perustilimietteistään tulee enemmänkin mieleen sosiaaliliberalismi kuin klassinen liberalismi. Tuota termiä käytetään yleensä paremman puutteessa, koska uusliberalismista on tullut haukkumasana. Samaan kastiin voidaan laskea myös markkinaliberalismi, jota pidän kyllä melkoisena epäterminä kuvaamaan yhtään mitään.
Mistä tahansa liberalismin suuntauksesta puhutaankaan, niin sen ytimessähän on ajatus yksilönvapaudesta, vapaasti toimivista markkinoista ja niin edelleen. Klassinen liberalismi ei ehkä määritelmänä herätä samalla tavalla vastareaktioita kuin uusliberalismi, mutta jälkimmäinenhän on sisällöltään (joka on tietysti kiistanalainen) jopa vähän lievempi kuin 1700-luvun liberalistien ja heidän 1900-luvun lämmittelijöiden (olisiko itävaltalainen taloustiede tässä osuvin?) ajatukset, joissa usein kaikenlainen julkisen vallan pyrkimys ns. positiivisen vapauden ihanteen toteuttamiseen nähdään vahingollisena.
Minusta klassisen liberalismin pohjalta voi syntyä hyviä ohjenuoria kasvatukseen, mutta yksilönvapauden ja -vastuun korostaminen ei välttämättä muodosta erityisen toimivia yhteiskuntia sikäli mikäli sen varaan muodostetaan kaikki rakenteet - ainakaan mahdollisimman laaja-alaisen hyvinvoinnin mittarilla. Minua kiinnostaisi esim. tietää, mitä @ipaz :n ihannemallissa tapahtuisi rahansa ryypänneelle? Miten yksilön vastuu näkyisi näissä tilanteissa, joissa vapautta on käytetty osaamattomasti tai jopa tahallaan väärin? Onko mitään olemassaolevaa yhteiskuntaa, jossa ihanteesi toteutuvat mahdollisimman hyvin?
Itse olen sitä mieltä, että jos Suomea (ja ehkä muitakin Pohjoismaita) pitää "mahtavana yhteiskuntana", mutta samalla vastustaa sosiaalidemokratiaa ja vannoo klassisen liberalismin nimeen, on ajattelussa ristiriita.
Viimeksi muokattu: