Jatkoajan TOP20 jalkapallonpelaajat kaudelle 2022–2023

  • 6 504
  • 124

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Noniin! Jatkoaika on puhunut ja pisteet laskettu. Ääniä/listoja tuli yli 20, ja lopulta voittaja oli selvä 12:sta ykkössijallaan. Ykkönen myöskin oli kaikilla paitsi yhdellä listalla kolmen kärjessä, joten voiton voi sanoa olevan ansaittu. Eli eli, sen pidemmittä puheitta! Jatkoajan Muun urheilun äänestämät viisi parasta jalkapallon pelaajaa tällä hetkellä!

1. Kevin De Bryune, 31v, Belgia ja Manchester City
2. Erling Haaland, 22v, Norja ja Manchester City
3. Robert Lewandowski, 34v, Puola ja Barcelona
4. Karim Benzema, 34v, Ranska ja Real Madrid
5. Kylian Mbappe, 23v, Ranska ja PSG

Eli ManCitylle kaksoisvoitto!
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Seuraavaksi äänestetään sijat 6.-10. Sama kuin edellisessä, eli pistäkää pelaajat järjestykseen, lista meikäläiselle YVllä ja mie lasken pisteet. Äänestysaikaa keskiviikolle klo. 18 saakka!

- Mohammed Salah, 30v, Egypti ja Liverpool
- Harry Kane, 29v, Englanti ja Tottenham
- Joao Cancelo, 28v, Portugali ja Manchester City
- Thibaut Courtois, 30v, Belgia ja Real madrid
- Vinicius jr., 22v, Brasilia ja Real Madrid
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Selkeesti olen kyllä basic biatch mielipiteeni, kun oma top 10 on yhtä vajaa kun meidän Jatkoajan yhteinen. Tai sitten meillä on paljon hyviä asiantuntioita täällä.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Selkeesti olen kyllä basic biatch mielipiteeni, kun oma top 10 on yhtä vajaa kun meidän Jatkoajan yhteinen. Tai sitten meillä on paljon hyviä asiantuntioita täällä.
Niin, mulla näistä toistaiseksi äänestettävistä on ollut 6 omalla top 10-listalla ja 8 tuossa top 20-listalla. 2 ei edes päässyt mun top 20-listalle..
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Niin, mulla näistä toistaiseksi äänestettävistä on ollut 6 omalla top 10-listalla ja 8 tuossa top 20-listalla. 2 ei edes päässyt mun top 20-listalle..
Saaks kysyy ketkä 2 ei oo päässyt sun listalle, kun musta kaikki on no-brainer valintoja. Courtois ja Vini? No judge, mutta mielenkiinto heräs.
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Courtois ja Vini? No judge, mutta mielenkiinto heräs
Mullakaan ei ollut nää 2 Top-20, mutta omalta listalta keksin kyllä heti 2 pelaajaa, jotka voisi olla myös nämä yllä mainitut, mutta menevät tuonne 15-20 sijoille siltikin. Mutta tosiaan tässähän ei ollut sellaista kovin tarkoin määriteltyä koodistoa, että onko se mielipide, tilastot vai joku muu kriteeri. Varmaan tuolla 10-15 tulee sitten ne, ketkä mulla olisi ollut tässä 5-10 sijoilla. Mielenkiintoista seurattavaa.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Saaks kysyy ketkä 2 ei oo päässyt sun listalle, kun musta kaikki on no-brainer valintoja. Courtois ja Vini? No judge, mutta mielenkiinto heräs.
Courtois ja Cancelo, toki en saanut kuin yhden maalivahdin ja laitapakin listalle muutenkaan.

Edit. Lisätään nyt vielä, että Cancelo tietty varmasti mun kohdalla kärsi siitä, että on 4 muuta ManC pelaajaa siinä listalla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mulla Salah ja Cancelo eivät olleet top10:ssä ja Courtoisin jätin viimeisenä ulos listalta. Mutta se mitä oikeasti ihmettelen on Bernardo Silvan puuttuminen top10:stä. On ihan heittämällä top5-pelaajia maailmassa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Mulla Salah ja Cancelo eivät olleet top10:ssä ja Courtoisin jätin viimeisenä ulos listalta. Mutta se mitä oikeasti ihmettelen on Bernardo Silvan puuttuminen top10:stä. On ihan heittämällä top5-pelaajia maailmassa.
Minulla oli B.Silva viiden kärjessä. Salahia en nostanut listalle ollenkaan, kun ymmärsin, että piti äänestä tämän syksyn esitysten pohjalta. Miten se oli se Haalandin maalimäärä vedonlyönti? Olisi mukava laittaa jokin jännitysmomentti koko kaudelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Minulla oli B.Silva viiden kärjessä. Salahia en nostanut listalle ollenkaan, kun ymmärsin, että piti äänestä tämän syksyn esitysten pohjalta. Miten se oli se Haalandin maalimäärä vedonlyönti? Olisi mukava laittaa jokin jännitysmomentti koko kaudelle.
Itse ajattelin samoin ja laitoin siksi Salahin ja Alissonin top20:iin, koska Pool elää ja kuolee noiden kahden mukana (ja periaatteessa van Dijkin, joka nyt vain ei ole ollut enää samalla tavalla PP, eli Post Pickford), ja uskon, että Pool tulee vielä elämään.

Vetotarjous on edelleen voimassa. Tägään sut tuohon asianmukaiseen ketjuun.
 

Barney

Jäsen
Ns. asiantuntijapiireissä top-10:ssä oli muuten samat nimet, mutta Vinin ja Courtoisin tilalla olivat Silva ja Kimmich.

Cancelon paikka top-10:ssä pitäisi olla mielestäni ihan selvä. Itse asiassa uskallan jopa väittää, että Cancelon loukkaantuminen vaikuttaisi enemmän Cityn peliin kuin yhdenkään muun kenttäpelaajan, sillä sen verran keskeinen pala hän on tuota Pepin palettia. Ilman Haalandia City pärjäsi jo viime kaudella ja KDB:n loukkaantumiset eivät ole liiemmin haitanneet, kun Silvan johdolla paikkaajia on löytynyt. Mutta jos Cancelo loukkaantuisi, niin kuka ottaisi tuon hänen roolinsa Cityssä? Aivan äärettömän keskeinen pelaaja Pepin joukkueessa ja heittämällä top-10 pelaaja maailmassa.

Eniten itseäni kiinnostaa, että miltä sijoilta löytyvät top-10 listaltani löytynyt Kimmich ja top-10 sijoituksia hätyytellyt Nkunku. Kimmich nyt kaiken järjen mukaan on ollut enemmistön top-20 listalla mukana, mutta Nkunku on voinut jäädä liian vähäiselle huomiolle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tuo Vini on jännä. En oikein saa rauhaa sen suhteen, missä hänen oikea paikkansa tämän kauden tärkeyden ja tason suhteen menee. Sanoisin, että jätin hänet aivan liian alas, ja todellisuudessa olisi ehkä pitänyt olla päittäin Mbappen kanssa, jonka uumoilen dyykkaavan jonkin verran sekä tasossa että tärkeydessä joukkueelleen. Siis joukkueelle, joka tulee taas kerran pelaamaan jotain kuusi tärkeää peliä.

1. Kevin de Bruyne
2. Erling Håland
3. Karim Benzema
4. Bernardo Silva
5. Robert Lewandowski
6. Kylian Mbappe
7. Ruben Dias
8. Reece James
9. Harry Kane
10. Vinicius jr.

Tuossa oma top kymppini. Seuraavana sitten mainittu saksalainen. Mitä taas Nkunkuun tulee, niin ei ole vielä likellä top 20 -paikkaa minun kirjoissani. Kymmenisen pelaajaa oli vaikea jättää pois listalta, mutta hän ei ollut yksi niistä. Katsotaan kausi ja mietitään hänen paikkaansa sitten uudelleen, eli samanlainen tilanne kuin vaikkapa Lisandro Martinezin ja Bruno Guimaraesin kohdalla.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Asiantuntijoillekkin käy virheitä. Itse siis unohdin Bernardo Silvan olemassolon ja jäi kokonaan listalta kokonaan pois. Näin jälkikäteen ajatellen on todella selvä top 10 valinta. Vähän sitä syytän, että sulautuu Cityn systeemiin todella hyvin ja niin on välillä huomaamaton pelaaja. Hyvällä tavalla siis.

Jos tekisin listan nyt uudestaan niin myös Reece James kuuluisi sinne top 20. Ja Rafael Leaon tämän hetkin formi tekisi ihan houkuteltavan harkittavan.

Mulla kans Kimmich olisi tulossa kohta ja Nkunku mahtui mun kahteenkymppiin. Mua itseä mietityttää, kuinka kaukana Son tulee. Oletettavasti kohta. Vaikea kauden aloitus toki varmaan painanut, mutta kyllähän Son tällä kaudella tulee vielä ja se viime kausi oli sitä tasoa, että oli parempi kuin Kane. Joka on mahtunut top 10.
 

Barney

Jäsen
Mitä taas Nkunkuun tulee, niin ei ole vielä likellä top 20 -paikkaa minun kirjoissani. Kymmenisen pelaajaa oli vaikea jättää pois listalta, mutta hän ei ollut yksi niistä. Katsotaan kausi ja mietitään hänen paikkaansa sitten uudelleen, eli samanlainen tilanne kuin vaikkapa Lisandro Martinezin ja Bruno Guimaraesin kohdalla.
Itse en kyllä näe tilannetta ollenkaan samanlaisena kuin noilla mainitsemillasi pelaajilla. Nkunku oli viime kaudella maaginen ja jo pari edellistä kautta ennen sitä erinomainen. Martinezilla on yksi erinomainen ja yksi hyvä kausi takana Hollannissa. Bruno Guimaraesilla alla oikeastaan vasta yksi erinomainen kausi puoliksi Ranskassa ja puoliksi Valioliigassa. Nkunku on ollut jo kolme vuotta huippupelaaja Bundesliigassa ja viime kaudella nousi ihan eliittitasolle.

Vaikeahan se on määritellä, että mitä tässä painottaa. Itse sain myös TAA:n mahtumaan listalleni, vaikka hän on ollut tällä kaudella surkea. Jos katsotaan kuitenkin paria viime kautta, niin ei häntä voi jättää huomioimatta, vaikka hän ei osaakaan puolustaa. Reece James toki tulee listalla vielä ennen Trentiä.

Jos katsotaan omalla listallani olevia nimiä, niin seuraavilla sijoilla pitäisi olla Silva, Kimmich, Son, Nkunku ja Mane. Katsotaan kuinka moni osuu. Tuon ensimmäisenä olevan kolmikon on kuitenkin pakko olla 15 parhaan joukossa.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ns. asiantuntijapiireissä top-10:ssä oli muuten samat nimet, mutta Vinin ja Courtoisin tilalla olivat Silva ja Kimmich.

Cancelon paikka top-10:ssä pitäisi olla mielestäni ihan selvä. Itse asiassa uskallan jopa väittää, että Cancelon loukkaantuminen vaikuttaisi enemmän Cityn peliin kuin yhdenkään muun kenttäpelaajan, sillä sen verran keskeinen pala hän on tuota Pepin palettia. Ilman Haalandia City pärjäsi jo viime kaudella ja KDB:n loukkaantumiset eivät ole liiemmin haitanneet, kun Silvan johdolla paikkaajia on löytynyt. Mutta jos Cancelo loukkaantuisi, niin kuka ottaisi tuon hänen roolinsa Cityssä? Aivan äärettömän keskeinen pelaaja Pepin joukkueessa ja heittämällä top-10 pelaaja maailmassa.

Eniten itseäni kiinnostaa, että miltä sijoilta löytyvät top-10 listaltani löytynyt Kimmich ja top-10 sijoituksia hätyytellyt Nkunku. Kimmich nyt kaiken järjen mukaan on ollut enemmistön top-20 listalla mukana, mutta Nkunku on voinut jäädä liian vähäiselle huomiolle.

On se vähän niinkin ettei penkille hommata kovin montaa laitapakkia istuskelemaan. Mutta keskikenttä pelaajia jotka sopii keskelle tai laitaan on yleensä joukkueessa aika monta. KDB.tä voi Cityssä paikata, Silva, Gundogan, Grealish ja Foden, tietty pienillä viilauksilla kokoonpanossa.

Cancelon varamies Gomez ei ole paljoa tainnut pelata. Vai onko se Walker, siis varamies. Mutta kun laitapakkeja on Cityssä verrattaen vähän on Cancelon rooli korostunut. Eli about samaa mieltä kuin @Barnes yllä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Itse en kyllä näe tilannetta ollenkaan samanlaisena kuin noilla mainitsemillasi pelaajilla. Nkunku oli viime kaudella maaginen ja jo pari edellistä kautta ennen sitä erinomainen. Martinezilla on yksi erinomainen ja yksi hyvä kausi takana Hollannissa. Bruno Guimaraesilla alla oikeastaan vasta yksi erinomainen kausi puoliksi Ranskassa ja puoliksi Valioliigassa. Nkunku on ollut jo kolme vuotta huippupelaaja Bundesliigassa ja viime kaudella nousi ihan eliittitasolle.
Me varmaankin painotetaan vähän eri juttuja. Mä katsoin tässä sitäkin, että Nkunku ei ole ole kauteen lähdettäessä pelipaikkansa kärkiviisikossa maailmassa, vaikka toki onkin joukkueensa ykköspelaaja. Toisaalta mietin sitäkin, että on ollut tuollaisen vahvan keskitason joukkueen paras pelaaja, eli perinteinen iso kala pienessä lammessa. Samaa voi hyvin sanoa Martinezista, jonka kohdalla tämä kausi tulee määrittämään todella paljon.

Sitten ihan erikseen on Guimaraes, jonka viime kausi oli käytännössä pelipaikkansa ylivoimainen ykkönen maailmassa. En ole häkeltynyt samalla tavalla kenenkään tilastollisesta ylivoimasta. Jos - ja tämä on liian iso "jos" sillä taso ei yksinkertaisesti voi pysyä samanlaisena - meno jatkuu tuollaisena, hän on taatusti eliittipelaaja.

Painotuseromme näkyvät varmaankin myös siinä, että minun listallani ei ole Sonia, joka jäi Modricin kanssa sijoille 21 ja 22 eikä Manea, jonka pelaaminen ei ole vakuuttanut minua enää pariin vuoteen. Toisaalta TAA pelasi jo viime kauden käsittämättömästi ja on ollut tällä kaudella umpisurkea - eikä pelkästään verrattuna aiempaan tasoonsa vaan ihan yleisestikin. Hän on Valioliigassa korkeintaan top20 laitapuolustaja, kymppiin ei siinä kategoriassa ole mitään asiaa.

Otetaan omalta listaltani sellainen knoppi, että kiinnostaa kovasti, päätyykö Marco Verratti lopulliselle listalle. Tuskin, mutta todellisuudessa hän on yksi pelipaikkansa selkeimmistä eliittipelaajista. Mahtuisi melkein jokaiseen avaukseen maailmassa. Itse asiassa vaikea nähdä yhtäkään joukkuetta jossa ei mahtuisi.
 

Barney

Jäsen
Painotuseromme näkyvät varmaankin myös siinä, että minun listallani ei ole Sonia, joka jäi Modricin kanssa sijoille 21 ja 22 eikä Manea, jonka pelaaminen ei ole vakuuttanut minua enää pariin vuoteen.
Kane oli varmaan kuitenkin korkealla listallasi? Mielestäni on todella vaikea laittaa Kanea ainakaan selvästi Sonin yläpuolelle. Son oli viime kaudella Kanea tehokkaampi, vaikka Kane laukoo pilkut. Todella työteliäs pelaaja, joka on vastahyökkäyspelaajana maailman paras.

Tuntuu, että aliarvioit Poolia aika paljon listauksessasi. Salah on juuri ja juuri top-20, Mane ei ole ja TAA ei ole edes top-10 laitapuolustaja Valioliigassa. Minkä näet syyksi sitten sille, että Pool oli viime kaudella pisteen päässä Valioliigan mestaruudesta? TAA:n puolustustaidoista voi olla montaa mieltä, mutta ei Pool olisi ollut viime kaudella(kaan) noin lähellä Cityä ilman Trentiä. Pallollisesti Liverpoolin viime vuosien tärkein pelaaja ja suurin syyllinen siihen, että Liverpool on voinut menestyä tuolla keskikentällä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Pistetään se oma top10 myös tähän. Lasken tänään nuo sijat 6-10 ja sitten seuraavat äänestettävät myös. Eli tämä top10 mun henkilökohtainen.

  1. KdB
  2. Haaland
  3. Benzema
  4. Mbappe
  5. Dias
  6. Lewandowski
  7. Silva
  8. James
  9. Kane
  10. Bellingham
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kane oli varmaan kuitenkin korkealla listallasi? Mielestäni on todella vaikea laittaa Kanea ainakaan selvästi Sonin yläpuolelle. Son oli viime kaudella Kanea tehokkaampi, vaikka Kane laukoo pilkut. Todella työteliäs pelaaja, joka on vastahyökkäyspelaajana maailman paras.
Tästä ei olla erimielisiä. Pudotin Sonia yksinomaan sen takia, että on ollut kauden alussa heikko omaan tasoonsa nähden. Ajattelin (ehkä vähän kyseenalaisesti) että Sonin ei tarvitse tämän kauden Spursissa olla niin hyvä kuin on ollut koska joukkue ympärillä on laadukkaampi ja laajempi. Kane taas on ollut viime kauden jälkimmäisen puolikkaan ja tämän kauden alun todella, todella hyvä, suorastaan ratkaisevan erinomainen, joten ajattelin asian hänen osaltaan samalla kaavalla juuri toisinpäin.

Minkä näet syyksi sitten sille, että Pool oli viime kaudella pisteen päässä Valioliigan mestaruudesta?
Yksinomaan sen että Cityn formu levisi jonkin verran. City oli marssimassa juuri niin ylivoimaiseen mestaruuteen kuin miltä sen pelikin näytti, kunnes Pep rupesi tekemään kokeiluja liittyen hyökkäyspelaamiseen (joista voisi muuten kirjoitella). Tuli ihan turhia pistemenetyksiä, joiden takia Pool meinasi ottaa kopin. Noin yleisesti City on Valioliigassa yhtä selkeä ykkönen kuin Pool on kakkonen.

TAA:n puolustustaidoista voi olla montaa mieltä, mutta ei Pool olisi ollut viime kaudella(kaan) noin lähellä Cityä ilman Trentiä. Pallollisesti Liverpoolin viime vuosien tärkein pelaaja ja suurin syyllinen siihen, että Liverpool on voinut menestyä tuolla keskikentällä.
Kyllä, Trent on käsittämättömän hyvä pallollisena. Se on kiistaton fakta. Mutta laitapuolustajana hän on vaillinainen, ja nyt kun Henderson ei ole ollut enää mukana niin paljon kuin noina parhaina aikoina, TAA on menettänyt kaiken uskottavuutensa puolustajana. Niinpä minusta hänen puolustustaidoistaan ei voida olla montaa mieltä, vaan vain pitää niitä täysin puutteellisina. Hänen kyvyttömyytensä ymmärtää puolustusvelvoitteitaan ja nähdä kenttää pallottomana ovat maksaneet mm. Vinin maalin CL-finaalissa ja todella monta takaiskua Valioliigassa.

Mitä muuten tulee Salahiin, niin ehdoton eliittipelaaja hän on, mutta kuten koko Poolin joukkueella, hänellä on ollut vaikeuksia pitää yllä säännönmukaista huipputasoa. Harva muistaa kultaisen nappulakengän takaa sitä, että Salahilla oli viime kaudella aivan huima dippi, joka kesti häkellyttävän kauan.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Suomi
Pelkästään arvokisoja sekä UCL:ää seuraavana ihmetyttää, kuinka aliarvostetulta Thibaut Courtois vaikuttaa. Ainakin mun maallisiin silmiin oli viime UCL-kaudella koko paskan paras pelaaja.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Pelkästään arvokisoja sekä UCL:ää seuraavana ihmetyttää, kuinka aliarvostetulta Thibaut Courtois vaikuttaa. Ainakin mun maallisiin silmiin oli viime UCL-kaudella koko paskan paras pelaaja.
Mun on mahdotonta päättää missä järjestyksessä Alisson, Courtois ja Ederson tulevat veskarien kärkirankingissa. Tai siis vaihtelee melkein päivittäin.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Joo itselläkin omasta TOP 10:stä on nyt jo yhdeksän pelaajaa ollut äänestettävänä, TOP 5 oli täysin sama kuin äänestettävä TOP 5, joskin itsellä se oli oikeassa järjestyksessä (tuleva Ballon d’Or voittaja muka neljäs, huutista), heh. Ihan hyvän hetken käytin listan kasaamiseen, mutta varmaan jos nyt olisi pitänyt tehdä lista uusiksi niin olisin kyllä muutaman pelaajan sijoitusta vaihtanut ja varmaan pari pelaajaa pudottanut myös listalta. Ei siinä, hauskahan tätä oli laatia ja kiva nähdä myös, että hajontaa löytyy mukavasti. Jokainen on varmasti painottanut vähän erilaisia asioita ja kenties pienehköt värilasit päässä laatinut näitä listoja.
 

Barney

Jäsen
Yksinomaan sen että Cityn formu levisi jonkin verran. City oli marssimassa juuri niin ylivoimaiseen mestaruuteen kuin miltä sen pelikin näytti, kunnes Pep rupesi tekemään kokeiluja liittyen hyökkäyspelaamiseen (joista voisi muuten kirjoitella). Tuli ihan turhia pistemenetyksiä, joiden takia Pool meinasi ottaa kopin. Noin yleisesti City on Valioliigassa yhtä selkeä ykkönen kuin Pool on kakkonen.
Vaikka City sulikin kauden lopussa, niin joka tapauksessa Pool keräsi viime kaudella 92 pistettä. Ei ne Cityn otteet hirveästi vaikuttaneet Poolin pisteisiin. Tuo 92 pistettä on muuten sama pistemäärä kuin Unitedin piste-ennätys Valioliigassa. Etenkin tuolla keskikentällä se on ihan järjettömän kova suoritus.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Vaikka City sulikin kauden lopussa, niin joka tapauksessa Pool keräsi viime kaudella 92 pistettä. Ei ne Cityn otteet hirveästi vaikuttaneet Poolin pisteisiin. Tuo 92 pistettä on muuten sama pistemäärä kuin Unitedin piste-ennätys Valioliigassa. Etenkin tuolla keskikentällä se on ihan järjettömän kova suoritus.
Kyllä, mutta kysyit, miksi Pool pääsi pisteen päähän. Se johtui Cityn tupeloinnista, muuten ero olisi ollut ihan muuta. Kuten sanoin, City on yhtä selvä ykkönen kuin Pool on kakkonen. Suhteessa sarjan tasoon, eli muihin 18 joukkueeseen, nuo ovat (edelleen) olleet omilla luvuillaan.

Tuo keskikenttä on mielestäni ihan hyvä siihen nähden miten siitä puhutaan. Henderson hiipuu ja Senor Nahka on koko ajan saikulla mutta tasollisesti aivan solidi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös