Jatkoajan savolaiset

  • 18 920
  • 99
Suosikkijoukkue
KalPa
...
Hauska lukea nuista tunnetuista merkkihenkilöistä Kuopion katukuvasta (polkupyörä-Antti, hammastahna-mummo, joulupukki yms.). Tulee heti verkkokalvoille ko. henkilöiden kuvat ja Antin huitomiset (viime kesänä oli n.5mm päässä se ettei Antti olisi jäänyt minun yliajamaksi kun pyöräili suoraan minun eteen eräässä keskustan risteyksessä)

Heh ei se pipi-antti auton alle jää ilveelläkään. Molemmissa käsissä kaljakassit ja pyörällä ajaa keskustassa täyden liikenteen seassa, se vaatii taitoa!
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eli, onko tosiaan niin, ettei Varkauteen saa kuin Soneran laajakaistan? En ainakaan löytänyt muita... Tai sitten en vaan osaa. Eihän tuossa muuta ongelmaa ole, mutta kaikkien muuttokustannusten jälkeen 50 euroa kaapeliboksista on liikaa, ainakin juuri tällä hetkellä :D Siis kun tavallinen adsl-modeemi ei taida käydä, ja itseltä löytyy vain sellainen.

Kyllä ainakin 2003-2007 välisenä aikana ADSL-liittymiä oli tarjolla. Niin Elisan kuin Soneran toimesta. Elisaa ei tosin kannata ottaa, jos haluat, että se liittymä aukeaa parin viikon sisällä.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Juvan hyviin puoliin lukeutuu sitäpaitsi myös Ruoska, sekä ehdottomasti Hotelli Juva. Tuo kännisten ihmisten mekka, jossa ennen ravintoloiden tupakointikieltoa tarvitsi paineilmalaitetta, että selvisi edes tunnin hengissä.

Hienoja asioita eittämättä nämäkin, Puustockin lisäksi. Ensin Ruoska poistui määrittelemättömälle tauolle. Hotelli meni konkurssiin joulukuussa. Ja hiljattain sitten Puustock jäi välivuodelle, kun taustalta vetäytyi porukkaa kriittisellä hetkellä. Että näin täällä.

Ehdin jopa nähdä Ruoskan päätöskeikan Sampolassa. Oli oikein kunnon limukeikka. Tunsi jo itsensä melko vanhaksi, kun ihmetteli sitä teinimeininkiä.

Itse olen asustellut Juvalla elokuusta lähtien. Juvalle minut toivat työt. Katsoin, että on mukavampi käydä viikonloput Mikkelissä, kuin ajella sieltä joka työpäivä töihin. Ja mikäpäs täällä on ollessa. Saunallisen rivitaloasunnon sai vuokralle sopuhintaan ja kyllähän emäpitäjästä kaikki tarvittavat palvelut löytyvät. Kirkonkylän kahdessa baarissakin tulee vierailtua aina silloin tällöin.

Murre on kuulemma hieman leventynyt juvalaistumisen myötä. Tiedä häntä sitten, mutta jollain kierolla tavalla tässä pikkukylässä jopa on alkanut viihtyä. Kaupunkeihinkin pääsee hetkessä, jos tilanne sitä vaatii.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Varkaudessa tosiaan keikkatarjonta on huonoa, joten keikkojen takia joutuu suunnistamaan Kuopioon, Mikkeliin tai Jyväskylään, mutta etäisyydet eivät onneksi aivan mahdottomia ole.

Tähän tilanteeseen saattaa olla luvassa ainakin pientä parannusta, sillä perjantaina Varkaudessa avaa ovensa Rokkikatti niminen baari. Luvassa hieman raskaampaa soitantaa livenä, sekä kerran viikossa rokimpi karaoke. Eilen kävin tsekkaamassa paikan, vaikutti ihan lupaavalta. Sijaitsee Ahlströminkadulla, Interkebabin (?) vieressä.

Perjantain avajaisissa näyttäisi olevan Kilpi-yhtyeen Taage Laiho joukkoineen vetämässä Ozzy-covereita. Itse suuntaan Z-Oneen Teräsbetonin keikalle, mutta jatkossa Rokkikatti lienee mieluisampi valinta, ainakin mitä Z-Onen tulevia keikkoja katselin... 666, Movetron, etc., "jee".

Muuten olen kyllä ihan viihtynyt Varkaudessa tämän vajaan kuukauden, mitä olen ehtinyt täällä vaikuttaa. Mukava asuinalue, kaupat lähellä, tehtaat suht kaukana, en valita :)
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Tähän tilanteeseen saattaa olla luvassa ainakin pientä parannusta, sillä perjantaina Varkaudessa avaa ovensa Rokkikatti niminen baari. Luvassa hieman raskaampaa soitantaa livenä, sekä kerran viikossa rokimpi karaoke. Eilen kävin tsekkaamassa paikan, vaikutti ihan lupaavalta. Sijaitsee Ahlströminkadulla, Interkebabin (?) vieressä.
Rokkikatista kuulin pari viikkoa sitten ja perjantaina on kyllä lähdettävä tarkastamaan paikka kun viimeinkin on saatu kunnon(?) rokkibaari kaupunkiin. Kotisivuja ei ilmeisesti vielä ole, mutta Meteli tietää kertoa joitakin tulevia esiintyjiä. Ensi kuussa joutuu ainakin Hateformia katsomaan.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Rokkikatista kuulin pari viikkoa sitten ja perjantaina on kyllä lähdettävä tarkastamaan paikka kun viimeinkin on saatu kunnon(?) rokkibaari kaupunkiin. Kotisivuja ei ilmeisesti vielä ole, mutta Meteli tietää kertoa joitakin tulevia esiintyjiä. Ensi kuussa joutuu ainakin Hateformia katsomaan.

Tulevana lauantaina Bone 5, kesäkuun alussa (5.-6.6.) useampi bändi lauteilla, mm. Los Bastardos Finlandeses ja Multi Climex. Muista esiintyjistä ei ole vielä tihkunut tietoa.

Olettaisin että aika kovalla tahdilla live-iltamia tulee olemaan :)
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Erittäin tyytyväinen olen, että saadaan taas Rokkikuppila varkauteen. Koko ikä täällä on viihdyttä eikä suunta poispäin ole ainakaan lähiaikoina mielessä.

Silloinkun Rock cafe lopetti niin tuntui, että jotain kuoli kuitenkin loppujen lopuksi. Siitä lähtien olen ommassa mielessä haaveillut, että entisen kinon tiloihin juuri olisi hyvä saada joku rokkiluola ja nyt se sitten tapahtuu.

Huomisiin avajaisiin en vielä suuntaa, mutta lauantaina ehdottomasti katsastamaan Bone 5 livekunto uuden levytyssopparin jälkeen ja tietysti uusi tuleva "olohuone" kiinnostaa myös. Toivotaan, että nyt saadaan pitkäaikainen baari ja varteenotettava kilpailija Kauhasen z-onelle ja oscarille.
 

DummBell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJD
Kahtoppa, tällänen ketju täällä...

Kertokaapa arvon oikeet savolaiset, missä on savon läntinen raja?

Vanha vitsihän nimittäin on, jotta Pönttövuoren tunneli on Savon raja ja se pitäisi pamauttaa umpeen, jotta savolaiset eivät sen harmaan kiven läpi pääsisi turmelemaan/rikastamaan muuta Suomea. Savon murteestahan sanotaan, että se on tapa lopettaa sivistynyt keskustelu. Toisaalta itse olen huomannut, Etelä-Suomessa/Hämeessä asuessani, että se on hyvä tapa aloittaa keskustelu, varsinkin paikallisten nais ihmisten kanssa :)

Ja niille onnettomille, jotka eivät tiedä missä kyseinen tunneli sijaitsee... tässä

Netistä löysin vastauksia kysymykseeni enempikin. Täällä oleva murre kartta näyttää melko mielenkiintoiselta. Toisaalta wikipedia kertoo murteen "alamurteista". Näistä voitaisiin päätella, että savon läntinen raja olisi pitkällä Keski-Pohjanmaalla.

Joidenkin mielestä taas savon raja on maantieteellinen, eli missä Länsi-Suomen lääni vaihtuu Itä-Suomen lääniksi, siinä kulkee savon raja. Tahtoisin kuulla/lukea mielipiteenne itseäni jo pitkään mietityttäneestä asiasta. Varsinaista "virallista" totuuttahan tähän tuskin kenelläkään on?

Syy, miksi tälläinen jonninjoutava kysymys päähäni putkahti on, että olen kotoisin Pönttövuoren tunnelin itäpuolelta, toisaalta maantieteellisen rajan länsipuolelta. Etelä-Suomessa alkuasukkaat arvelevat järestään minun olevan savolainen puhetyylini ("murteeni") takia, toisaalta olen itse pitänyt itseäni puhtaan suomen puhujana, keski-suomalaisena. Ovatko keski-suomalaiset savolaisia? (Vaikka JYP voittikin :))
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Kysytäänpä tässä, vaikka menisi varmasti myös laajakaistaketjuun. Täältä saanee kuitenkin kätevämmin vastauksen, kun on oikea kohderyhmä :)

Eli, onko tosiaan niin, ettei Varkauteen saa kuin Soneran laajakaistan? En ainakaan löytänyt muita... Tai sitten en vaan osaa. Eihän tuossa muuta ongelmaa ole, mutta kaikkien muuttokustannusten jälkeen 50 euroa kaapeliboksista on liikaa, ainakin juuri tällä hetkellä :D Siis kun tavallinen adsl-modeemi ei taida käydä, ja itseltä löytyy vain sellainen.

Jeps. Jos avaa uuden kiinteän laajakaisten niin ainut mahdollisuus on Sonera. Elisa/DNA vetäityvät kustannussyistä, vanhat liittymät ainakin DNA vielä siirtää jos muuttaa. Sonerahan omistaa kuparikaapelit joten käytännössä tuo DNA on"Sonera"

Langattomia yhteyksiä toki saa ainakin DNA.lta.
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Muuten olen kyllä ihan viihtynyt Varkaudessa tämän vajaan kuukauden, mitä olen ehtinyt täällä vaikuttaa. Mukava asuinalue, kaupat lähellä, tehtaat suht kaukana, en valita :)

Ja missäs päin Varkautta asut. Itse asun Käpykankaalla. Onhan tää tavallaan aika karu kaupunki. Mutta ihmiset leppoisia ja esim.asuntojen hinnat naurettavan halpoja.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Jeps. Jos avaa uuden kiinteän laajakaisten niin ainut mahdollisuus on Sonera. Elisa/DNA vetäityvät kustannussyistä, vanhat liittymät ainakin DNA vielä siirtää jos muuttaa. Sonerahan omistaa kuparikaapelit joten käytännössä tuo DNA on"Sonera"

Langattomia yhteyksiä toki saa ainakin DNA.lta.

DNA Kotimokkulan otin, toiminut moitteettomasti ja asiallisella nopeudellakin. Kätevä laite siitäkin, että tähän saa tavallisen mokkulan sijaan liitettyä useamman koneen. Plussaa myös siirrettävyys, eli muuttaessa ei tarvitse stressata nettiliittymän avauksesta, kunhan vaan asuinpaikka on 3g-aluetta. DNA Kotimokkula saa minun varauksettoman suosituksen, vaikka kaipa näistäkin erilaisia kokemuksia löytyy :)

Ja missäs päin Varkautta asut. Itse asun Käpykankaalla. Onhan tää tavallaan aika karu kaupunki. Mutta ihmiset leppoisia ja esim.asuntojen hinnat naurettavan halpoja.

Viinamäessä. Kaupunki on ehkä karu, mutta silti tämä on ollut ehdottomasti positiivinen kokemus siihen nähden mitä odotin :) Ja asunnot on tosiaan edullisia, ei käy kiistäminen.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ideologisena Länsi- vaan ei todellakaan Perussuomalaisena haluan tuoda tähän ketjuun julki ihmetykseni savolaisuuden perimmäisestä olemuksesta. Yleisen stereotyyppisen ja yllättävän hyvin paikkansa pitävän käsityksen mukaanhan savolaisuudessa ei ole mitään positiivista. Ovat karmeita vempuloita, joista ei suoraa vastausta saa mihinkään asiaan ja kaikki tekeminen on kummallista säätämistä, jossa häslätään pirusti mutta asiat eivät etene. Murteen olemuksesta ei edes kehtaa (sanan länsisuomalaisessa merkityksessä) puhua.

Kysymys kuuluukin näin muodoin:

Miten helvetissä savolaiset kehtaavat aina ja isoon ääneen myöntää olevansa savolaisia? Tällä Suomen toisella neekerikansalla eli turkulaisilla on sentään sen verran häpyä, että pyrkivät aina kiistämään olevansa Turusta. Ovat aina Maskusta tai Mynämäestä tms. mutta kukaan ei koskaan myönnä olevansa turkulainen. Miksi savolaiset, miksi?

Vielä kaksi selvennystä:

1. Tällä viestillä ei ole mitään tekemistä HPK - Kalpa -sarjan kanssa, jossa parempi meni paremmalla pelillä oikeutetusti jatkoon.

2. Suomen neekerit -ilmaisu viittaa Mark Twainin vanhojen kirjojen käännöksiin, joissa mustaihoiset henkilöt käännöksestä riippuen puhuivat joko Turun tai Savon murretta. Valkoiset tietenkin neutraalia asiasuomea.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten helvetissä savolaiset kehtaavat aina ja isoon ääneen myöntää olevansa savolaisia?
Jos on riittävän hyvä, ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä. On vain reilusti sitä mitä on ja antaa muiden kadehtia.

Savolaisten kielellinen ylivertaisuushan on aivan tunnustettu tosiasia, eikä sille mitään voi, jos kehittymättömämmät eivät kykene tajuamaan sanoja. Sen verran voin tietysti jättää itsetunnon riekaleita muille, että murteesta pitäminen on toki makuasia.
 

d2uce

Jäsen
Jos on riittävän hyvä, ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä. On vain reilusti sitä mitä on ja antaa muiden kadehtia.

Tai sitten voidaan todeta, että on turha enää rypistää, kun paskat on jo housussa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ketjun avausviestissä ja alkupuolella oli puhetta Kuopiossa tapahtuneista piirityksistä, ampumavälikohtauksista ja muista otsikoihin nousseista rikoksista. Nyt sitten rävähti kerralla isot otsikot suoraan mualiman navasta. Tänään noin ilta kuudelta Kuopion torilla tapahtuneessa verilöylyssä kuoli nainen ja kaksi miestä haavoittui. Pahintahan tässä on, että tapahtui paikassa jossa oli suuret määrät sivullisia perjantai-illan ja hyvän sään vuoksi.


Juuri tässä vähän aikaa sitten oli puhetta, että ei ole viime kevään poliisin puukotuksen jälkeen tainnut mitään suuria välikohtauksia olla Kuopiossa...
 

Reckless

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Sami Kapanen
Satuin just olemaan kaupasta tulossa ja näin tapahtuneen aitiopaikalta.. Voin sanoa että en toivoisi kenenkään näkevän ikinä missään vastaavaa.. Kylläpähän osaakin olla mieli maassa, ei edes viinanpiru auta.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Satuin just olemaan kaupasta tulossa ja näin tapahtuneen aitiopaikalta.. Voin sanoa että en toivoisi kenenkään näkevän ikinä missään vastaavaa.. Kylläpähän osaakin olla mieli maassa, ei edes viinanpiru auta.

Itse olin kanssa juuri lähdössä kaupasta torille päin, kun sisällä juoksi paniikissa muutamia kymmeniä ihimisiä. Myyjä käski kaikkia pysymään ehdottomasti sisällä niin kauan kuin saadaan varmaa tietoa, että vaara on ohi. En ole ikinä nähnyt vastaavaa massapaniikkia, enkä toivottavasti koskaan nääkkään. Jälkeen päin on kauhistuttanut miten vaarallinen tuo tilanne todellakin oli. Tori oli ihan täynnä jengiä tapahtuma aikaan ja paikalla oli nimen omaan paljon nuoria ja jopa aivan pieniäkin lapsia. Tämä tuntuu itsestäkin niin kauhealle, niin mitä jälkiä sitten noihin aivan lähellä olleisiin lapsiin ja nuoriin tällaisesta jää?
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei ehkä saisi mutta jotenkin on pakottava tarve. Milloin astuvat esiin, tekijää kiusattiin koulussa, tyttöystävän kanssa riitaa, väkivaltaiset tietokonepelit eivät voi olla vaikuttamatta. Aseita saatavilla liian helposti ja heppoisin perustein.
Ai niin tekijä olikin varttuneempi ja humalassa, yhteiskunnan vika varmaan. Ainakin keskuskentän uuden tekonurmen.

Ihmismäärästä johtuen ainekset oli pahempaankin, viinan piru ei kaikille sovi. Olisiko tapahtuma pystytty estämään, tuskinpa. Kyllä tuollainen tapahtuma jää pitkäksi aikaa haamuksi elämään ja jättää särön savolaisuuden kehtoon.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyllä tuollainen tapahtuma jää pitkäksi aikaa haamuksi elämään ja jättää särön savolaisuuden kehtoon.

Toivon vain, että se kusipää saa ansionsa mukaan vankilassa ja myöhemmässä elämässä. Moninkertaisesti sen paskan mitä itse aiheutti muille.

Kyllä oli ikävä tapa sille mummulle päättää pitkä elämä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Kusipää ei sitten osaa itsekään sanoa syytä ammuskelulleen. Linkki uutiseen. Vasta pari päivää sitten höpöttelin, kuinka turvallinen paikka Kuopio onkaan. No, tuohan olisi periaatteessa voinut sattua missä vain, mutta juurikin tuntemattomien turvallisuus on minun mielestäni ollut tässä kaupungissa aina taattu. Väkivaltarikokset tahtovat yleensä tapahtua tuttujen kesken sisätiloissa. Torillakin on yllättävän vaikea saada kapakkaillan jälkeen turpaansa.

Eilisestä tapauksesta kuultuani olin varma, että kyseessä olisi ollut varkautelaisten tarkoitushakuinen reissu Kuopioon selvittelemään välejä. Vaan eipä ollut. Poliisilla on varmastikin kuvanauhat torin tapahtumista, ne olisi mielenkiintoista nähdä (sairasta?). Ei vaan taida olla virkavallalla tapana julkaista moisia. Toivon tälle pyssysankarille niin pitkää tuomiota tai silmien puhkaisua, ettei näkisi enää muurien ulkopuolista maailmaa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Toivon vain, että se kusipää saa ansionsa mukaan vankilassa ja myöhemmässä elämässä. Moninkertaisesti sen paskan mitä itse aiheutti muille.
Tunnetko tekijän vai mistä päättelet kyseessä olevan kusipään? Eiköhän tuo liene henkisesti vajaa tai ollut delikoissa, kun ulkopuolisia lähtenyt lastaamaan ja ei osaa mitään syytä antaa tapahtuneelle.
Kyllä oli ikävä tapa sille mummulle päättää pitkä elämä.
Mutta eikös tässä käynyt nyt onni onnettomuudessa, kun kyseessä oli kuitenkin vanha mummo eikä joku nuori jolla oli paljon pitempi tj?
 

Viljuri

Jäsen
Kaikki minulle heti nyt -sukupolvelle - ikään katsomatta - on ilmeisesti täysin aivotoiminnan ulkopuolella oleva ajatus, että ihmisellä voisi olla myös muita motiiveja kuin päihteiden hankkiminen, käyttäminen, välittäminen ja jemmaus.

Voi olla, että tämä vanhempi naisihminen arvioi tilanteen sellaiseksi, että hän mahdollisesti yrittämällä päästä keskusteluyhteyteen päihtyneen ampujasankarin kanssa voisi mahdollisesti estää humalikon toteuttamasta aikeitaan. Voi myös olla, ettei vanhempi naisihminen ole käyttänyt kaikilta osin sosiaalista ja yhteiskunnallista vastuuta korostavaa puheenpartta tässä yhteydessä, mistä voi sekavassa tilassa olevan prosessointikyvyn kannalta olla sellainen seuraus, että yleisvaarallinen teko muuttui potentiaalisesta aktuaaliseksi.

Emme tätä voi vielä tietää, tokkopa esitutkintamateriaaliakaan aikanaan valmistuttuaan asiaa täysin varmasti kertoo.

Oli "oikein" tai "väärin", niin vanhempi naisihminen yritti kuitenkin tehdä jotakin. Pelko ja oma etu eivät aina ole ensimmäiset mieleentulevat asiat. Ja on aivan sama, mitä poliisisedän ohjeet näissä tilanteissa ovat (~ run or duck and take cover), torillahan oli niin paljon porukkaa, ettei oman edun varjelemisella välttämättä olisi saavutettu mitään.

Tätä esimerkiksi potkisfoorumin puolella asiaa käsittelevä "anna pilleri, onx niitä enemmän? Hei, keksin mielipiteen!"-porukka ei näköjään voi mitenkään lähestyä, ilmeisesti omassa elämässä tai lähipiirissä ei ole koskaan tullut vastaan mitään henkilökohtaiseen toimintakykyyn ja vastuuseen viittavaa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Voi olla, että tämä vanhempi naisihminen arvioi tilanteen sellaiseksi, että hän mahdollisesti yrittämällä päästä keskusteluyhteyteen päihtyneen ampujasankarin kanssa voisi mahdollisesti estää humalikon toteuttamasta aikeitaan.

Mahdollisesti näin. Tai sitten niin, että nainen yksinkertaisesti luki tilanteen niin että joku tässä joutuu elämänsä peliin laittamaan jotta uhriluku pysyy edes yhden käden sormilla laskettavissa. Torilla oli runsaasti nuoria ihmisiä tulilinjalla, joiden henki oli uhattuna. Riskin ottamalla voitaisiin verilöyly ehkä välttää tai ainakin pienentää uhrilukua. Jonkun oli mentävä väliin... oli vain valittava joko "minä 75v, elämäni loppusuoralla oleva", "joku sadoista nuorista, joilla elämä on vielä edessä" tai sitten se että ammuskelija arpoo n lukumäärän uhrien pakenevia selkiä joihin ampua. Ottamalla kontaktin ammuskelijaan, ammuskelija kohdisti huomionsa vain naiseen eikä ammuskellut muita ihmisiä. Lyhyeksi jääneen keskustelun aikana muut vaara-alueella olleet ihmiset saivat lisäaikaa ehtiä pakoon ja uhriluku pysyi pienenä.

Haluan uskoa, että nainen kuoli sankarina. Muita, nuorempia, suojellen henkensä uhalla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tunnetko tekijän vai mistä päättelet kyseessä olevan kusipään?

Myönnetään, että kusipää on liian lievä ilmaus tuosta teosta, jonka mukaan siis nimesin tekijä eli en tunne tekijää noin muuten.

Voihan toki ajatella niinkin, että ko. mummolla tuskin olisi ollut montaa vuotta jäljellä muutenkaan, mutta itse ajattelen sen niin, että sota-ajat sun muut vaikeudet nähneenä aika ikävä päätös elämälle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tunnetko tekijän vai mistä päättelet kyseessä olevan kusipään?

Teon perusteella kusta on lorahtanut päähän jo tekovaihessa.

Yhteiskunnan vika tämä on kyllä siinä mielessä, että taas kerran lääkärin diagnosoima sekopää saa tappaa ihmisiä laillisilla aseilla. Onhan se tietenkin hullujen ja sekopäiden sortamista viedä hulluilta ja sekopäiltä aseet, mutta enpä usko Amnestyn tähän puuttuvan.

Suomi on paska maa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös