Kahtoppa, tällänen ketju täällä...
Kertokaapa arvon oikeet savolaiset, missä on savon läntinen raja?
Vanha vitsihän nimittäin on, jotta
Pönttövuoren tunneli on Savon raja ja se pitäisi pamauttaa umpeen, jotta savolaiset eivät sen harmaan kiven läpi pääsisi turmelemaan/rikastamaan muuta Suomea. Savon murteestahan sanotaan, että se on tapa lopettaa sivistynyt keskustelu. Toisaalta itse olen huomannut, Etelä-Suomessa/Hämeessä asuessani, että se on hyvä tapa aloittaa keskustelu, varsinkin paikallisten nais ihmisten kanssa :)
Ja niille onnettomille, jotka eivät tiedä missä kyseinen tunneli sijaitsee...
tässä
Netistä löysin vastauksia kysymykseeni enempikin.
Täällä oleva murre kartta näyttää melko mielenkiintoiselta. Toisaalta
wikipedia kertoo murteen "alamurteista". Näistä voitaisiin päätella, että savon läntinen raja olisi pitkällä Keski-Pohjanmaalla.
Joidenkin mielestä taas savon raja on maantieteellinen, eli missä Länsi-Suomen lääni vaihtuu Itä-Suomen lääniksi, siinä kulkee savon raja. Tahtoisin kuulla/lukea mielipiteenne itseäni jo pitkään mietityttäneestä asiasta. Varsinaista "virallista" totuuttahan tähän tuskin kenelläkään on?
Syy, miksi tälläinen jonninjoutava kysymys päähäni putkahti on, että olen kotoisin Pönttövuoren tunnelin itäpuolelta, toisaalta maantieteellisen rajan länsipuolelta. Etelä-Suomessa alkuasukkaat arvelevat järestään minun olevan savolainen puhetyylini ("murteeni") takia, toisaalta olen itse pitänyt itseäni puhtaan suomen puhujana, keski-suomalaisena. Ovatko keski-suomalaiset savolaisia? (Vaikka JYP voittikin :))