Useful Idiot
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HPK
Tuo kokemus bassosta tulee jeesaamaan sinua älyttömästi rumpujen parissa. Koko tyylitaju ja "kompin pysyvyys" on molemmilla soittimilla niin samaa juurta.Mites tuo soittoasento, olisko siihen jotain vinkkejä et mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Oma soittoasento kun on tyyliin puutarhaletku tuolilla, niin oon huomannut että se ei todellakaan ole mikään ergonominen asento jaksamisen kannalta.
Tämä on kyllä se tärkein vinkki, minkä voi aloittelevalle soittajalle lajissa kuin lajissa antaa. Harmittavan moni oikoo tuossa, ja se kyllä hidastaa oppimista huomattavasti. Toinen mihin olen basistina kiinnittänyt huomiota, että valitettavan usein basisti ja rumpali ei kuuntele toisiaan tarpeeksi, siis mitä se toinen oikeasti soittaa, aksentit, ghostit etc. Tämänkin takia on ruvennut kiinnostamaan tuo rumpujen soiton anatomia, niin on helpompi kommunikoida esimerkiksi oman rumpalin kanssa kun suurinpiirtein osaa selittää mitä tarkoittaa.
Soittoasento pitäisi tietysti olla selkä suorana - ja korkeus itse rumpujen takana sellainen, että reisi olisi noin 90 asteen kulmassa. Tuo on tietysti yksilöllistä, itse tykkään istua hieman korkeammalla. Selvää on, että rentona pitää silti olla ja mistään ei saa puristaa.
Hyvä penkki on muuten ensimmäinen rumpusetistä, mikä kannattaa hankkia, jos ei loppuelämää halua kärsiä selkäkivuista ja erilaisista kiputiloista. Välillä näkee aika hurjia virityksiä, milloin on tietokonetuoli pyörivien(sic) jalkojen kanssa, tai mummon vintiltä haettuja kovia, puisia penkkejä suoraan 70-luvulta. Tavallaan ymmärrän, että monille on kivempi panostaa rummuissa muihin asioihin, kuin yhteen, melkein 200 euroa maksavaan tuoliin. Tuossa esimerkiksi yksi erinomainen penkki, itsellä on tuo treenikämpällä akustisen setin takana ja kotona sähkörumpujen kanssa. Hyvinhän tuota voisi käyttää myös treenipädin kanssa, pysyypähän ryhti paremmin, kuin esimerkiksi sohvalla röhnöttäen. Mutta, eipä enää hyvän penkin jälkeen kolota ja särje ja eiköhän tuon elinkaari kestä melkein läpi elämän. Nuo kestää roudaukset ja luultavasti ydinsodan. Halpa vakuutus.
Hyviä treenailuja pädin parissa. Kysele vaan tipsejä, annan niitä ilomielin! Olkoon komppi kanssasi.