Jatkoajan rumpalit

  • 29 628
  • 203

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeinen lukiojakso alkoi tänään ja samaan syssyyn oli ensimmäinen oppitunti musiikkia yli vuoden tauon jälkeen. Opettaja suunnitteli erottavansa suuresta ryhmästä kaikkein vakavimmin soittavat oppilaat. Meikä on yksi niistä. Sain mainintaa rumpalina. Alkupuheiden jälkeen kaikki saivat ryhtyä soittamaan ja minä valitsin tietysti rummut, ja sähköisen setin. Jos olisin soittanut akustisella, muiden oppilaiden korvakäytävät olisivat haljenneet.

Vetelin rumpuja niin innostuneena, että ajankulu katosi joksikin aikaa. Niin pitkäksi aikaa, että seuraavaksi kelloa vilkaistessa oppitunti oli jo päättymäisillään. Oli todella siistiä soitella parin viikon tauon jälkeen ja mikä upeinta, riemastuttavinta: eläydyin soittamiseen! Oli mukana tuolilla hytkymistä, hymyilyä, tyylikkäitä lyöntejä sekä veden kaatamista pään päälle. Kaikki ilo tuli otettua irti tilaisuudesta. Keräsin jonkin verran katseitakin aina silloin tällöin. En muista soittaneeni kovin usein aiemmin yhtä räväkästi kuin tänään.

Ilon, pohjattoman ilon kautta. Kannatti ottaa tämä kurssi, kyllä kannatti. Ai niin, jokin esitelmäkin täytyisi vissiin tehdä kurssin aikana... joo, kyllä mä jotain teen. Mutta haluan keskittyä musiikkiin. Van Halenin kappale "The Dream Is Over" soi, mutta actually, the dream is NOT over yet.

Sähän voit vetäistä esitelmän vaikka eri rumputekniikoista ja kaikista pienistä kikoista mitä rumpali tekee saadakseen tietyt äänet syntymään. Näytät niille miten vedetään hirvittävä tuplabasarikomppi yhdellä jalalla ja pedaalilla. Sitten isket videot tulille ja Mike Portnoy tai vastaava sankari näyttämään miten isossa maailmassa vedetään.

Tein joskus ala-asteella musiikin tunnille esitelmän. Silloinen luokanvalvoja oli helluntalainen tosiuskovainen, joka koitti meitäkin käännyttää joka helvetin päivä. Noh, pamautin DIOt kehiin ja kerroin tarinaa bändistä, pyöritin videolta pari biisiä ja sitten vielä vedettiin "bändin" kanssa yks biisi (Holy Diver). Luokkakaverit tykkäs, maikka anto vitosen.

Koska olin lapsi, ja tuollainen käytös vitutti, kävin etsimässä kepin. Sitten etin koiranpaskan. Yhdistin nämä kaksi ja survoin sillä kepillä sen koiranpaskan maikan auton etuoveen siihen muovin alle mistä ovi avataan (on sillä joku nimikin, mutta ei tule nyt mieleen. Kahva?). Mulle ei DIOsta vittuilla.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suomi mainittu. Nyt on kotimaista suunnittelua symbaalienkin rintamalla. Sysi-sarja menee ainakin jossain välissä testiin näin tumman soundin ystävänä. Hienoa, että alkaa olemaan pikkupajoilla vaihtoehtoja ja haastajia valtavirtamerkeille (Zildjian, Paiste, Sabian...)

 

ace

Jäsen
Moffet oli minulle ennen tätä videota ihan tuntematon, Jacksonin musiikki kun ei koskaan ole pahemmin iskenyt. Tämän nähtyäni kuitenkin täytyy ihailla miestä (Moffettia, ei Jacksonia) huikea taito ja tuo naamalla pysyvä perusilme on jotain ihan mahtavaa. Eikä Smooth Criminalkaan kuulosta tästä kulmasta katsottuna/kuunneltuna niin pahalta, toki Alien Ant Farmin versiosta tykkäsin jo silloin aikoinaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En ole runpali, mutta tässä on pari kivaa näytettä siitä, kun taiteilijalla on homma ns. hallussa.

1.)



Tässä sen näkee, tai oikeastaan kuulee, miten kaikki on kuulijan korvassa. Onhan tuo helvetin hyvin soitettu, mutta minusta tuo soitto ei groovaa ollenkaan. Toki biisin riffi on tuollainen tökkivä, mutta erityisesti kertosäkeeseen kaipaisin letkeyttä ja groovea enemmän.

Mutta tämähän se musiikin rikkaus on, jokainen kokee sen omalla tavallaan.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä sen näkee, tai oikeastaan kuulee, miten kaikki on kuulijan korvassa. Onhan tuo helvetin hyvin soitettu, mutta minusta tuo soitto ei groovaa ollenkaan. Toki biisin riffi on tuollainen tökkivä, mutta erityisesti kertosäkeeseen kaipaisin letkeyttä ja groovea enemmän.

Mutta tämähän se musiikin rikkaus on, jokainen kokee sen omalla tavallaan.

Mä olen ihan samaa mieltä, mun mielestä yo. videon soitto on liian laskelmoivaa, ts. homma vedetään korvanapit korvissa vähän liian "robottimaisesti" omaan makuun.

Ei mitään pois videon rumpalilta joka on teknisesti varsin taitava, mutta mä näen esim. juuri tätä ennen linkkaamassani Blondien videossa Clem Burkelta muutamia sellaisia suorituksia joista kannattaa ottaa oppia, nimenomaan siinä suhteessa miten vedät omaa showta pysyen kuitenkin biisin "sisällä".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mä olen ihan samaa mieltä, mun mielestä yo. videon soitto on liian laskelmoivaa, ts. homma vedetään korvanapit korvissa vähän liian "robottimaisesti" omaan makuun.

Ei mitään pois videon rumpalilta joka on teknisesti varsin taitava, mutta mä näen esim. juuri tätä ennen linkkaamassani Blondien videossa Clem Burkelta muutamia sellaisia suorituksia joista kannattaa ottaa oppia, nimenomaan siinä suhteessa miten vedät omaa showta pysyen kuitenkin biisin "sisällä".

Se on juurikin näin. Toki, kun Michael Jacksonin kokoinen mammutti lähti aikanaan kiertueelle, niin siellä on kaikki treenattu millilleen. Bändi soittaa klikkiin jotta paletti pysyy kasassa, tanssijat tietävät että iskut tulevat sekunnilleen oikeaan kohtaan jne.

Mutta kääntöpuolena on sitten se, että soitto kuulostaa vähän jäykältä. Taitolaji toki tuokin, mutta omaan korvaan ilmavampi soitto kuulostaa paremmalta.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on juurikin näin. Toki, kun Michael Jacksonin kokoinen mammutti lähti aikanaan kiertueelle, niin siellä on kaikki treenattu millilleen. Bändi soittaa klikkiin jotta paletti pysyy kasassa, tanssijat tietävät että iskut tulevat sekunnilleen oikeaan kohtaan jne.

Mutta kääntöpuolena on sitten se, että soitto kuulostaa vähän jäykältä. Taitolaji toki tuokin, mutta omaan korvaan ilmavampi soitto kuulostaa paremmalta.

Se on juurikin näin.

Ja tosiaan MJ:n tuotannossa oli yksi päätähti ja taustabändi nimenomaan vetää määrättyä komppia tahdissa, sooloilu ei varmasti ollut hirveän toivottua.

Ei nyt välttämättä liity yllä olevaan, mutta nuorempana tuli aika paljon soiteltua myös rumpuja (mun muusikon "ura" meni nuorna poikana piano -> hammond -> kitara -> rummut -> basso -> sähkökitara) ja vaikka mulla on aina ollut varsin hyvä rytmitaju ja olin oppinut soittamaan teknisesti ihan kelvollisesti, niin kun ekan kerran lupauduin yleisön eteen tuuraamaan kaveribändin sairastunutta rumpalia, hyvin lyhyellä varoitusajalla, olin aluksi ihan innoissani, mutta sitten kun jätkät alko vetämään ihan tuttua biisiä pikkaisen eri tahdissa, meinasin jäätyä ihan täysin. Meni varmaan pari biisiä, että tajusi alkaa vaan joko vetämään omaa juttuaan taikka peruskomppia.

Mä valitsin aluksi ensimmäisen, koska mä olin tietty mielestäni loistava rumpali ja amatöörejähän tässä oltiin kaikki. Tauolla saadun palautteen perusteella vetelin sitten vaan pääasiassa peruskomppia loppuajan ja homma meni hienosti.

Ei kai yllä olevassa horinassa ole muuta tolkkua, kuin että teknisesti taitavia rumpaleita on maailma täynnä, mutta sellaisia jotka pystyvät tuomaan asiaan jotain erilaista ja jotka pystyvät samalla pitamään sen saman peruskompin tilanteessa kun tilanteessa, on vähemmän.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Se on juurikin näin.

Ja tosiaan MJ:n tuotannossa oli yksi päätähti ja taustabändi nimenomaan vetää määrättyä komppia tahdissa, sooloilu ei varmasti ollut hirveän toivottua.

Ei nyt välttämättä liity yllä olevaan, mutta nuorempana tuli aika paljon soiteltua myös rumpuja (mun muusikon "ura" meni nuorna poikana piano -> hammond -> kitara -> rummut -> basso -> sähkökitara) ja vaikka mulla on aina ollut varsin hyvä rytmitaju ja olin oppinut soittamaan teknisesti ihan kelvollisesti, niin kun ekan kerran lupauduin yleisön eteen tuuraamaan kaveribändin sairastunutta rumpalia, hyvin lyhyellä varoitusajalla, olin aluksi ihan innoissani, mutta sitten kun jätkät alko vetämään ihan tuttua biisiä pikkaisen eri tahdissa, meinasin jäätyä ihan täysin. Meni varmaan pari biisiä, että tajusi alkaa vaan joko vetämään omaa juttuaan taikka peruskomppia.

Mä valitsin aluksi ensimmäisen, koska mä olin tietty mielestäni loistava rumpali ja amatöörejähän tässä oltiin kaikki. Tauolla saadun palautteen perusteella vetelin sitten vaan pääasiassa peruskomppia loppuajan ja homma meni hienosti.

Tuosta tulikin mieleen, että kun aikanaan bändissä soitin, niin minä annoin AINA tempon biisille. Alkoi biisi kitaralla, bassolla tai laululla niin minä rumpalina poljin haikkaan ja muut sitten menivät sen mukaan. Kyllähän treeniksellä kaikki pitävät paletin kasassa, mutta kun livenä adrealiini jyllää ja muutenkin jännittää, niin voi vittu että se tempo nousee. Hieno istua kioskin takana ja kuunnella kun kitaristi veivaa riffiä siihen malliin että kiire tulee. Joko soitat myös nopeammin, tai lähdet laahaamaan mikä kuulostaa perseeltä.

Siksi se tahdin polkeminen haikalla on minusta yksi tärkeimpiä asioita mitä rumpali voi tehdä. Kun rumpali pitää homman kasassa niin bändikin kuulostaa paremmalta. Monesti tempo nousee biisin loppua kohden, eikä se ole mikään ongelma jos bändi soittaa hyvin yhteen. Mutta jos heti lähtöön mennään eri aaltopituudella niin karmealta se kuulostaa.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siksi se tahdin polkeminen haikalla on minusta yksi tärkeimpiä asioita mitä rumpali voi tehdä. Kun rumpali pitää homman kasassa niin bändikin kuulostaa paremmalta. Monesti tempo nousee biisin loppua kohden, eikä se ole mikään ongelma jos bändi soittaa hyvin yhteen. Mutta jos heti lähtöön mennään eri aaltopituudella niin karmealta se kuulostaa.

Juu ja perinteisissä rock-bändeissa rumpu + basso taustalla ovat omissa kirjoissa ne jotka pitää biisin kasassa ja antavat tilaa kaikelle muulle sooloilulle, hieman eri painotuksilla. Harmittavasti vaan jäävät usein taka-alalle.

Tällaisena vanhana NWOBHM -fanina aloin joskus soittamaan bassoa Steve Harrisin innoittamana ja Harris on Brucen laulun ohella hyvin pitkälti se mikä tekee Iron Maidenista Iron Maidenin.

Edit. Niin tää oli rumpuketju, mutta aika samaa hommaa. Rumpalia ei ehkä pidetä niin tyhmänä mitä basistia. :)
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Edit. Niin tää oli rumpuketju, mutta aika samaa hommaa. Rumpalia ei ehkä pidetä niin tyhmänä mitä basistia. :)

Mun käsityksen mukaan jenkeissä rumpali on vitsien kohteena basistien sijaan.

Perkele kun tulikin polte päästä soittamaan. Tämän ketjun syytä!
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun käsityksen mukaan jenkeissä rumpali on vitsien kohteena basistien sijaan.

Perkele kun tulikin polte päästä soittamaan. Tämän ketjun syytä!

Mullakaan ei ole kun pari skittaa, rummut olis kivat, mutta piti tehdä valintoja ja mä valitsin kotiteatterisohvan. :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara


No onhan Nicko vaan maaginen patojen paukuttaja. Hänen soitanta on todella tunnistettavaa ja sitä Maidenia. Tekniikka myös todella vaivattoman näköistä. Me like.

Hirveä määrä huippurumpaleita on ja itselle musiikkiimaun rajoittuneisuus metalliin jättää todella ison määrän rumpaleista tuntemattomuuteen. Tarttis vaan alkaa kahlaamaan niitä läpi. Suomalaisista Kai Hahto on mulle se suurin ja kaunein. Aiwan huikee paukuttaja
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Pidän muuten sekä teknisesti taitavista että esiintymismielessä taitavista rumpaleista. Antakaa minulle millintarkka Jeff Porcaro taikka ylösalaisin olevaa settiä soitteleva Tommy Lee, kumpikin maistuu minulle. Olen rumpujen suhteen varsin yksipuolinen: jos vaan kuulostaa hyvältä, mä arvostan. Piste. Ja harvemmin tulee vastaan kappaleita, joiden rummuista mä en pitäisi.

Jos jossain vaiheessa kiinnostaa, niin suosittelen Heikki Malmbergin Overridden Shuffles opusta (linkki verkkokauppaan). Maksaa muutaman euron ja tuon avulla saa opeteltua ns raajojen itsenäisyyttä. Jos saisin nyt lähteä alusta, niin ottaisin tuon kirjan heti alusta mukaan.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Minulla on omat rummut, joilla Raahe-Kiekon pelien aikana panen koko E.Helaakoski Areenan jytisemaan.
@oiler99
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ehkä tämä on tämän ketjun kamaa, vaikkei kukaan ole martinlopeziksi vielä itseään tunnustanutkaan. Martin Lopez siis. Aikanaan Opethista huhujen mukaan huumeiden käytön peruja potkut saanut ruotsalaisuruguaylainen keppiguru. Ihastuin Opethin aikoina tämän tekniikkaan. Häikäisevän helpon näköistä soittoa biiseissä, joissa haastetta kyllä riittää. Alla vähän Ghost of perditionia virikkeeksi.

Sittemmin ihastuin uudelleen tämän siirryttyä Soeniin, jossa tämä käsittääkseni kantaa aika isoa viittaa. Soenissa Lopez on mielestäni sovittanut rummut aivan timanttisesti. En osaa asiaa paremmin kirjata, mutta rummut uppoavat perusrytmittelyn sijaan biiseihin "sisään" ja pienillä kikkailuilla saadaan kappaleisiin päräyttäviä värejä. Vaikkapa Martyrs myös referenssiksi alle.



 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä tämä on tämän ketjun kamaa, vaikkei kukaan ole martinlopeziksi vielä itseään tunnustanutkaan. Martin Lopez siis. Aikanaan Opethista huhujen mukaan huumeiden käytön peruja potkut saanut ruotsalaisuruguaylainen keppiguru. Ihastuin Opethin aikoina tämän tekniikkaan. Häikäisevän helpon näköistä soittoa biiseissä, joissa haastetta kyllä riittää. Alla vähän Ghost of perditionia virikkeeksi.

Sittemmin ihastuin uudelleen tämän siirryttyä Soeniin, jossa tämä käsittääkseni kantaa aika isoa viittaa. Soenissa Lopez on mielestäni sovittanut rummut aivan timanttisesti. En osaa asiaa paremmin kirjata, mutta rummut uppoavat perusrytmittelyn sijaan biiseihin "sisään" ja pienillä kikkailuilla saadaan kappaleisiin päräyttäviä värejä. Vaikkapa Martyrs myös referenssiksi alle.




Lopezin kanssa samaa tatsia edustaa ex-Katatonia Daniel Liljekvist. Pidän todella paljon Danielin soitosta, jazz-tausta kyllä kuuluu tyylissä, aivan kuten Martin Lopezilla. Näiden vanhempien Katatonian rumpusovituksista pidän oikeastaan paljon enemmän, kun Katatonian nykyisestä rumpalin linjoista, vaikka missään nimessä ei tosin huono ole hänkään. Liljekvistin soitossa yhdistyy nimenomaan mieletön tyylitaju ja dynamiikka. Moni tämänkin genren soittajista kuulostaa lähinnä sieluttomalta ja muoviselta ompelukoneelta, mutta onneksi näitä poikkeuksiakin on. Monet Katatonian fillit olen pöllinyt omaan soittoon, hieman erilaisilla höysteillä. Tästä Liljekvistille suuri kiitos ja hymiö perään.

Daniel Liljekvist:




Katatonian nykyinen rumpali, Daniel Moilanen shufflekompin parissa:


 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Punamusta Soitatko jonkun taustanauhan päälle vai onko sulla bändi kaverina? Rocket Queen on yllättävän hankala biisi soittaa. Tai eihän se teknisesti vaikea biisi ole, mutta Adlerin soitto huojuu ja groovaa niin ihanasti säkeen 16-osia soittaessa että hankala on kopioida. Menee ainakin mulla turhan jäykäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös