...Itse pidän garderobissani runsaat kymmenen pukua kerrallaan... Noiden päälle ovat vielä muutama kipale erilaisia yhdistelmätakkeja ja mustia irtohousuja, ynnä jokunen kesäpuku ja juhlapuvut yms.
Pukumiehellä on syytä olla kunnon arsenaali paitoja... Käytön intensiteetistä riippuen noin 2-4 tusinaa kunnon pukupaitoja on hyvä setti jolla tulee toimeen.
..Joka tapauksessa kravatit ovat kulutustavaraa, ja kappalemääräisesti niitä on hyvä olla kaapissa 2-3 kertaa enemmän kuin paitoja.
T-paitoja on kaapissa baut 50, pitkahihaisia t-paitoja baut 15, farkkuja on reilu 10 ja lippiksia ehka sellanen 50-60kpl, joista vakkarikaytossa ehka noin 10. Kenkia on... hirveesti. Ihan liikaa. 20-25 paria on juuri nyt...
Kauheita määriä vaatetta on palstatovereilla? Pukeutumisessa noin yleensä kuljin vielä jokunen vuosi sitten hyvin pitkälti samaa polkua pisimmän kääpiön kanssa. Vaimokin alkoi kuittailla, kun leffoihin piti lähteä puku päällä syystä, että vaatekaapista ei paljoa muuta löytynyt ulkoilu/urheilu-vaatteiden lisäksi. Viimeisen parin vuoden aikana tilanne on muuttunut aika radikaalisti. Olen uudelleen tykästynyt myös farkkuihin, kun olen sellaisia laadukkaita alkanut ostaa. Farkkujen mukana on tullut tarve löytää laadukkaita ja erikoisia/hyvännäköisiä t-paitoja. Musiikkimiehenä siihen aihepiiriin istuvat t-paidat ovat luonnollinen valikoima, mutta t-paitojen suhteen ongelmaksi on noussut se, että usein ainakin nämä musiikkiaiheiset paidat ovat yksinkertaisesti tylsiä, tai sitten (vielä useammin) huonolaatuisia, fruit of the loom - tasoa. Toisin sanoen puuvilla on huonolaatuista, karheaa, aivan liian paksua ja paitojen leikkaus.... no sitä ei ole. Eli palstaveljet, auttakee miestä mäessä, mistä voisin tilailla hyvälaatuisia, tyylikkäitä t-paitoja, mielellään musiikkiaiheisia, mutta toki muutkin persoonalliset käyvät? Itse en suomessa asusta, mutta kerta vuoteen siellä vierailen, jolloin t-paitaostoksille pääsisin. Mutta hyvät ja hyväksihavaitut nettikaupat kelpaavat myös mainiosti, niin Suomesta kuin ulkomailta.
Mutta mutta, noista määristä vielä, sekä Pisimmän kääpiön, että Mats Bedön vaatekaapin täytyy olla pienehkön huoneen kokoinen? Itse päädyin sellaiseen radikaaliin muutokseen, että vähensin huomattavasti vaatearsenaalia, kierrätän jo kuluneet vaatteet nopeammin ja taas toisaalta olen satsannut aikaisempaakin enemmän laatuun sekä pukujen, että kauluspaitojen osalta. Itse noudatan nykyää sellaista määrää, että sekä kauluspaitoja, että t-paitoja pitää löytyä kaapista kahden viikon tarpeisiin, eli kumpiakin noin 14 kappaletta. Farkkuja löytyy kaapista 4 kappaletta, pukuja (tosin aina tuplahousuilla) niinikään neljä kappaletta. Puvut olen jo yli kymmenen vuoden ajan teetättänyt räätälillä, koska on mielestäni aika hölmöä maksaa merkkilisää ja valmiit - laadukkaatkin - puvut joutuvat joka tapauksessa käymään räätälin kautta, jotta ne istuvat täsmällisesti. Laadukas puku kestää hyvännäköisenä ja istuvana noin 2 vuotta (kaksilla housuilla) aktiivista käyttöä. Olen huomannut, että näillä aikaisempaan verrattuna kohtuu vaatimattomilla määrillä pärjään nykyään erinomaisesti. Tosin itse en vaatteitani pese enkä silitä, joten sikäli niiden määrä voi olla hiukan pienempi. Urheilu- ja ulkoiluvaatteet sitten erikseen...
Omalla kohdallani pukeutumisen 'heikoin lenkki' tyylikkyyden osalta ovat eittämättä kengät, ovat aina olleet. Kenkäkaapista on perinteisesti löytynyt näitä 'laadukkaita massamerkkejä', mutta todellinen tyylirikko tapahtui muutama vuosi sitten, kun hurahdin täydellisen peruuttamattomasti MTB-kenkiin (masai-kengät...). Nehän ovat enemmän kuin tyylittömät yleensäkin, puhumattakaan puvun housujen kanssa pidettynä, mutta kun niitä on tottunut käyttämään, on todella vaikea vetää jalkaan tavallisia kenkiä. Ainoastaan hyvin tärkeät juhlat, asiakastapaamiset tai muut (tärkeät) edustustilaisuudet saavat minut laittamaan jalkaan ns. normaalit pukukengät. Farkkujen kanssa mtb-kengät eivät ole niin suuri tyylirikko, vaikkeivat ne kyllä kovin 'rock' silloinkaan ole....
Näin tätänykyä...