Jatkoajan multasormet – keskustelua kasvimaan ja puutarhan hoidosta

  • 21 922
  • 282

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tammikuussa olin syömättä muuta lihaa, kuin itse kalastamiani kaloja, yllättävän helposti meni tuo. Elokuuksi meinasin piruuttani tehdä sellaisen hommelin, että yritän elää täysin omavaraisesti ruuan suhteen. Syön vain sitä, mitä piha tuottaa ja kalastamalla saan. Kahvia ei kasva yllättäen pihalla ja kahvi maidot ostan siihen kylkeen. Saapi nähdä miten äijän käy.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tammikuussa olin syömättä muuta lihaa, kuin itse kalastamiani kaloja, yllättävän helposti meni tuo. Elokuuksi meinasin piruuttani tehdä sellaisen hommelin, että yritän elää täysin omavaraisesti ruuan suhteen. Syön vain sitä, mitä piha tuottaa ja kalastamalla saan. Kahvia ei kasva yllättäen pihalla ja kahvi maidot ostan siihen kylkeen. Saapi nähdä miten äijän käy.
Kerrohan sitten, miten tämä kokeilu meni.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tavallaan puutarhanhoitoon, kukkamaan kasteluun liittyen, olen muutaman päivän ajan pitänyt lavuaareissa tulppaa ja altaiden täytyttyä kauhonut vedet kastelukannuun ja kaatanut ne sitten kukkamaalle. Huomisesta alkaen panen suihkuhuoneen lattialle pesuvateja samasta syystä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
olen muutaman päivän ajan pitänyt lavuaareissa tulppaa ja altaiden täytyttyä kauhonut vedet kastelukannuun ja kaatanut ne sitten kukkamaalle.
Minäkin olen alkanut kerätä vettä sisältä (esim. jos valutan vettä saadakseni lämmintä vettä) koska aloin kyllästyä juomavedellä kasvien kasteluun. Sadetta ei taida taas olla luvassa ja tiistaina täällä satoi ruhtinaalliset 3 mm. Kyllähän noita kukkia ja kasveja kasvihuoneella sai pahimmilla helteillä kastella useampaan kertaan päivässä. Nyt on riittänyt yksi kerta kukille ja pari kertaa kasvihuoneella.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmeisesti tämä pöntöstä äyskäröiminen on jokin aatteellinen hyvänmielen säästö? Pari päivää sitten Radio Suomessa kertoivat, että suomalaisen päivittäisestä kokonaisvedenkulutuksesta 5 %:a lasketaan vesihanasta. Leijonnaosa kuluttamastamme vedestä on maissa, joista puhtaasta vedestä on pulaa. Jokin raflaava heitto muistaakseni oli, että yksiin farkkuihin kuluu tuhansia litroja vettä.

Sadevesi taitaa olla parhaimmistoa kasteluun?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sadevesi taitaa olla parhaimmistoa kasteluun?
Kyllähän se olisi jos sitä taivaalta tulisi. Minulla on erinäisiä keräysastioita jokaisen räystään pään ja muun tipun alla. Mutta kun ei sada niin ei ole tule vettä. Itse olen pähkäillyt että on ihan hyvä kerätä se useampi litra talteen (eikä valuttaa viemäriin) jonka joka ilta "tuhlaan" kun lasken vettä saadakseni lämmintä vettä alapesua varten. Eihän sitä nyt kylmällä kukaan pese. Kahdessa illassa saan kymmenen litran ämpärin lähes täyteen. Kyllä sillä jo vähän kastelee...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keräsin karviaissadon äskettäin. Viime vuonna istutin tuon pensaan, ja silloin tuo teki kokonaista kuusi marjaa, joista yhden harakanpoikaset söivät ihan vittuillakseen ja vain puolittain. Tänä vuonna sato ehkä 20-kertaistui. En laskenut enää määrää, mutta äsken niitä tuli n. 7dl. Aiemmin niitä on syöty pari kertaa jäätelön kanssa, eli olisiko satoa tullut nyt litra...

Ei tuolla vielä kuuhun mennä, mutta hyvä parannus viimevuotisesta. Pahuksen hyvä marja tuo Hinnonmäen Keltainen. Sopii hyvin makuaistilleni. Nyt keittelin tuosta erästä sosetta ja laitan pakkaseen. Syö sitten joskus talvella vaikka pannukakun kanssa tuon huikean sadon.

Kiinnitin kuitenkin huomiota yhteen erikoiseen asiaan. Tuo pensas on tehnyt pari sivuversoa, jotka ovat todella piikikkäitä. Vähän kuin ruusut, mutta lehdet ovat samanlaisia kuin muussa pensaassa. Mistä tuo johtuu, ja tarvitseeko tehdä jotain? Vähän suunnittelin, jos leikkaisin nuo versot keväällä pois, etteivät ne päädy "vallitseviksi varianteiksi".
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen nyt monena vuonna kasvattanut pistokkaista itselleni komeat kerrotut ahkeraliisat. Se on kyllä sellainen kukka joka (minun) kannattaa kasvattaa pistokkaista. Ei ole vielä koskaan pettäneet (kuolleet eikä jättäneet kasvamatta). Helteiden aikaan ahkeraliisat eivät aikaisseet nuppujaan vaikka kuinka kannoin niille vettä. Nyt kun ilmat viilenivät niin ovat komeasti kukassa (ks. liite). Ei minulla nyt muuta... myöhemmin ehkä lisää kuulumisia.
 

Liitteet

  • -5774099525768688925_121~2.jpg
    -5774099525768688925_121~2.jpg
    211,1 KB · kertaa luettu: 90
  • -5774099525768688924_121~3.jpg
    -5774099525768688924_121~3.jpg
    264,1 KB · kertaa luettu: 107

444

Jäsen
Nyt kun olen ollut lähes kolme viikkoa pois kotoa, niin on mielenkiintoista nähdä, miltä tuo ”puutarha” näyttää. Onhan siellä omaviritteistä kastelujärjestelmää ja vettäkin taitaa olla satanut tässä välissä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ennen reissua nostin ensimmäiset perunat ja napsin muutaman kesäkurpitsan. Pisin oli venähtänyt yli puolimetriseksi (kesäkurpitsa, ei peruna), ja siitä saikin leikata kuorta pois ihan paksusti, että maistui muultakin kuin puulta. Perunat olivat juuri niin hyviä kuin juuri omasta maasta nostetut saattavat olla. Eli hyviä. Salaateista on varmaan jo aika jättänyt.

Pihassa myös pähkinäpensas tekee runsaasti satoa, nekin täytyy käydä pelastamassa ennen kuin eläimet löytävät ne. Samoin siperianhernepensas tekee todella runsaan sadon; täytyy kerätä ja nostaa sisään kuivumaan, niin poksahtelevat itsestään auki. Niistä saa mainion lisän salaatteihin ja muihin ruokiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työn alla 25 metriä pitkän, 50 cm leveän ja 60 cm syvän ojanteen kaivaminen pensasaidalle kovaan savimaahan. En ole koskaan tehnyt näin paljoa oikeita töitä. Kai tuohon olisi voinut palkata jonkun hoitamaan minikaivurilla saman homman. Idiootti kun olen niin kaivan itse. Eipä tarvitse käydä salilla. HEH HEH
 

Telemarketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt ei ainuttakaan kaivuria mihinkään näin lähellä Liigakauden alkua! Muuten se tapahtuu taas...
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meillä on yksi vähän kovia kokenutta omenapuu. Isä jyräsi sen puutarhajyrsimellä. Jotenkin vaan jyrsin karkasi pellolta puuta ympäröineeseen verkkoon ja siitä sitten puuhun. Minä tietenkin oletin että se on puun menoa koska siinä oli iso haava kyljessä ja puu oli ihan vinossa. Isä sanoi että hän korjaa homman että katellaan, katellaan. Isä kietaisi puun ympäri (siitä missä se haava oli) tuohta ja siitä kohden vielä tuki puun paaluun kiinni (ettei olisi niin vinossa). Olen tässä odotellut nyt tässä muutaman vuoden odotellut milloin puu kupsahtaa (vammoihinsa) ja suunnitellut uutta omenapuuta tilalle. Vielä mitä, tänä vuonna puu on "täynnä" omenoita ja miten kauniita ne ovatkaan (ks. liite). Tai ei nyt varmaan kovin kummoisen näköisiä omppuja ole mutta kaiken tapahtuneen jälkeen minun silmiin ne näyttää komeilta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210813-092635~3.png
    Screenshot_20210813-092635~3.png
    902,5 KB · kertaa luettu: 106

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nostin tänään sipulit maasta. Oli mukavan aurinkoinen päivä niin ovat sipulit saaneet tuossa ulkona kuivua. Ihan hyvin noita tuli vaikka luulin että kuivuus olisi haitannut kasvua. Kyllä niistä useampaan ruokaan riittää sekä saa istukassipulit ensi vuodeksi.
 

Liitteet

  • IMG_20210828_140154~2.jpg
    IMG_20210828_140154~2.jpg
    787,7 KB · kertaa luettu: 85

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Toissa päivänä innostuin taasen rustassa, kun möivät pensaita puoleen hintaan. 3 marja aroniaa, 2 mustaherukkaa, 1 valkoherukka ja 2 pensasmustikkaa tuli ostettua. Kohta alkaa tontti olla täynnä, eikä lisää mahdu. Multa säkkejäkin möivät 2e säkki. Takakontti oli aivan täynnä multaa kun kotiin ajelin.

Kukkasipuleja entisten lisäksi on tullut laitettua multaan taasen melkoinen määrä.

Noista aurinkokennovaloista olen tykännyt jo aiemminkin, mutta Tokmannin 50% alesta tuli taasen aivan liikaa valoja haettua, ainakin mikäli rouvalta kysytään. Näyttävät vain niin hyvältä, kun pimenevässä syysillassa sikaria nauttii Terassilla.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Edellisessä viestissäni mainitsin noista viime syksynä laittamistani kukkasipuleita. Kivasti vartta nostelevat ja krookukset jo kukkivatkin. Tänään sitten lankesin ja ostin lisää sipuleita. Kesä/syyskukkien sipuleita tällä kertaa.

Syksyllä uuden kukkapenkin tuohon pihalle perustin. Sunnuntaina reunustin tuon peukalon/parin peukalon paksuisilla oksilla. Vasaraa isommalla ja lekaa pienemmällä hakkaimella maahan nuo paukutin. Jumakeuta, että sai oksia hakea tuolta takapihan metsästä tuota varten. Välillä laiskuuskin meinasi iskeä ja meinasi pituus lyhentyä noissa.

Istukas perunat tuli käytyä ostamassa tänään kanssa. Timoa ja jotain punaista talvi perunaa ostin. Surkean pientä oli koko kyllä. Samalla ostin sekoitus sipulia puolen kilon pussukan ja samankokoisen salotti sipulia.

Syksyllä yhteen lavaan istutetut valkosipulit kovasti puskee vartta myöskin.

Viime keväänä laitoin 5 kasvilavaa tuohon pihalle. Jonkin aikaa sitten ostin vielä 3 lisää. Noiden pohjalle tyhjensin kompostorin. Tuon päälle kerros kalkkia, hieman kanankakkaa ja päälle kasviturvetta.

Reilun 1100 neliön tontilla ei kohta paljoa ole nurmikkoa leikattavaksi, kun piha valjastettu hyötykasvien kasvatukseen. Aurinkotuolin kun vielä tuonne sekään mahduttaa!!
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ostin loppusyksystä ison kasan kukkasipuleita Plantagenin loppuunmyynnistä... hyvin alkaa pukkaan esiin. En juuri muista mitä pusseja ostin, mutta ainakin narsissit on jo kasvanu vartta... lämpimipää odotellessa, jotta palstalle pääsis noita minikasvareissa odottavia istutteleen...
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kovasti pähkäillyt, että mitähän tuonne kasvariin kesäksi laittaisi. Eräästä puutarha paikasta löysin alennusmyynnistä setin, jossa oli kahta erilaista kurkkua, päärynämeloneita, ruusukaalia, patiotomaatteja ja erilaisia munakoisoja. Lisäksi otin tuolta setin, jossa 4 erilaista runko tomaattia. Homma tällä selvä sitten. Pinkin puuharhamustikan ostin kanssa, kun en voinut vastustaa kiusausta.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänään möyhensin tuon pihan perunamaan. Hieman arvoin, josko Timot jo laittaisi multaan. Ehkä huomenna laitan. 5 ämpäriin pääsi Timot kyllä, jotka saavat alkuunsa kasvaa kasvihuoneessa. Samoten laitoin sipulit lavoihin kasvamaan. Tillin, persiljan ja pinaatin siemeniä laitoin lavoihin, peltotilkulle ja ruukkuihin, jotka kasvarissa.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänään sitten laitoin Timot maahan. Samaan syssyyn lätkin talviperunatkin, kun en jaksanut odotella.

Mustasilmäsusannan taimet ulkoilivat tänään ensimmäisen kerran. Ensiviikolla saavat luvan olla niin karastuneita, että kasvihuoneessa saavat luvan olla yötkin.

Eilen kävin tässä lähialueilla kävelemässä parin tunnin lenkin, samalla podeja kuunnellen. Omakotitaloalueilla siis. Sen verran tuli vakoilua toisten pihoja, että kyllä taasen nousi ylpeys tästä omasta läntistä, ja siitä kuinka tätä hoidan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös