Jatkoajan multasormet – keskustelua kasvimaan ja puutarhan hoidosta

  • 21 984
  • 282

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Habat se kuin puskee hedelmää. Jonkin verran jo aiemmin noita jalostettu purkkeihin.

Tällä hetkellä kattiloissa kuplii paholaisen hillero, sekä hedelmäinen kastike.

Melko summittaisesti tulee tavaraa laitettua noihin, mutta laitetaan nyt omat summittaiset ohjeet näihin tekeillä oleviin.

Hillero:
Jokunen habanero
Pari paprikaa
Punasipuli
Reilu kasa sokeria
Valkosipulia.. Reilusti
Punaviinietikkaa kunnon loraukset
Suolaa himppu
Mustapippuria sopivasti

Kaikki kattilaan ja eikun keitellään aikansa.

Kastike:

Kaikki habat mitä löytyy
Mangoja pari
Sokeria.. Melko reilusti
Punasipuleita pari
Muutama tomaatti
Jotain muuta etikkaa, kuin väkiviinaa, Kunnon loraukset
Valkosipulia... Reilusti tottakai
Hintsaus suolaa ja mustapippuria.

Keitellään... Ja lopuksi porataan sileäksi.

Erinomaisen kovasti suosittelen vinyyli hanskoja habanerojen käsittelyn ajaksi. Mikäli haluat kuitenkin toimia ns. Paljaalla, niin älä herranjestas rapsuttele omia, taikka kumppanisi pissimisvehkeitä samoilla sormilla hetkeen. Tulee sanomista, taikka kihelmöintiä omissa vehkeissä!
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Toissa päivänä laitoin ensimmäiset siemenet multaan. Todella reilusti erilaisia paprikoita ja paria chiliä. Pensas ja kasvihuonetomaatin siemenetkin löysivät multaan.

Viime vuonna tuli satsattua noihin paprikoihin ja tänä vuonna mennään samalla kaavalla, koska onnistuivat hyvin. Tuntuu, että vastahan viimeiset tuli syötyä. Pari habanero kastike purkkia taitaa vielä olla.

Ensi viikolla laitan bataatin päätyjä multaan myöskin. Ei ole se satoisin, mutta tykkään tuota kasvatella kuitenkin.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Bataattien päätyjä laitoin multaan parisen viikkoa sitten. Kuudessa näkyy jo elämän merkkejä, joten ensi kesänä kasvatellaan taas noitakin. Nyt kyllä laitan etelä seinustan multapenkkin ja päällystän vielä jätesäkkimuovilla. Josko hieman runsaamman sadon saisin tuolla keinolla.

Tänään vaihdoin huonekasveille mullat. 4 ämpärillistä tuli "ylijäämä" multaa noista. Noihin ämpäreihin laitoin perunan jokaiseen. Kunhan vartta näkyy, niin kunnon lannoitus. Heti kun pystyy, niin ämpärit kasvihuoneeseen. Ja simsalabim juhannuksen uudet perunat on kasvatettu itse.

Hirmuinen satsi on tullut hankittua siemeniä ja kädet syyhyäisi laittaa noita multaan. Pitää muistaa pitää maltti mukana, eikä laittaa liian aikaisin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän täällä pistokkaat kasvaa ja samettiruusut itää. Pistokkaina on riippapelargoniaa, kerrottua ahkeraliisaa, aurinkoliisaa, verbenaa ja tähtisilmää. Saa nyt nähdä mikä ehtii kasvaa ja kukkia...
 

Liitteet

  • IMG_20240411_132511_HDR.jpg
    IMG_20240411_132511_HDR.jpg
    1 MB · kertaa luettu: 31

444

Jäsen
Olen aina sanonut, että tässä mun pihassa ei kasva puita. Olen hyväksynyt ne pari isoa kuusta, yhden ison koivun, kolme omenapuuta ja yhden kirsikkapuun puiksi. Okei, talon takana on myös kaksi pihlajaa, mutta koska niitä ei koskaan näe, niin en laske niitä puiksi. Samoin ne parikymmentä syreeniä ovat pensaita, jos multa kysytään.
Siihen nähden olen aika yllättynyt, kuinka paljon on tullut ihan omalta pihalta tehtyä polttopuuta viime aikoina. Siis koskematta noihin edellä mainittuihin. Tuollahan kasvaa haapaa ihan helvetisti. Niitä olen vähän harventanut. Rajan toiselta puolelta, hoitamattomasta metsästä, ”kaatuneita” leppiä ja haapoja olen pätkinyt ihan muina hippeinä. Eli siis runkoja, jotka ovat kurottaneet kohti valoa, kasvavat hädin tuskin puron toisella puolella, mutta ovat kokonaisuudessaan mun pihalla. Ihan sama. Jos vaikka tänä vuonna, kun on hurjasti luppoaikaa, viitsisi pitää pihasta vähän parempaa huolta.
Omena- ja kirsikkapuutkin tuli trimmattua, samoin kirsikan juuriversot pätkittyä. Hirveästi olisi tilaa tehdä kaikkea, mutta työkaluja ei viitsisi ostaa eikä vuokrata. Puuhommatkin hoidin hienoteräisellä käsisahalla, kun sellainen sattui olemaan. En suosittele kellekään. Nyt on sitten myös ensimmäiset kukkaset ja yrtit esikasvamassa sisällä. Jos sen kasvihuoneen saisi vielä kesän aikana rakennettua, niin tosi kiva. Vastahan se on kaksi vuotta ollut tekeillä, tähän mennessä aikaan on saatu iso kuoppa, pohjalle mansikkaharsoa ja hitokseen hiekkaa. Vielä olisi toinen hitokseen lapioitavaa, jos haluaa perustukset kuntoon.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jos sen kasvihuoneen saisi vielä kesän aikana rakennettua, niin tosi kiva.
Meinasitko ottaa kaupan valmiin pakettikasvihuoneen vai rakentaa kehikon itse ja virittää siihen muovit, katteet tms.
No kuitenkin voimia projektiin ja toivottavasti tulee hyvä kasvihuone ja vielä tänä vuonna.
 

444

Jäsen
Meinasitko ottaa kaupan valmiin pakettikasvihuoneen vai rakentaa kehikon itse ja virittää siihen muovit, katteet tms.
No kuitenkin voimia projektiin ja toivottavasti tulee hyvä kasvihuone ja vielä tänä vuonna.
Mulla on täällä vanhoja ikkunoita vaikka hurumykke. Katto on vielä vähän mysteeri, että miten toteuttaa, mutta paskaa siitä tulee siitä huolimatta. Kun varautuu siihen, että kaikki menee vituralleen, ei pety ihan niin pahasti. Mullahan ei ole tippaakaan kokemusta eikä osaamista rakentamisen suhteen, mutta ei se ole estänyt muitakaan projekteja epäonnistumasta. :D
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Piha vapaa lumesta, joten onhan tuolla pihalla tullut rapsuteltua. Ensimmäistä kertaa tälle keväälle päässyt jo rikkaruohojakin kitkemään. Tänään kävin ostamassa ensimmäisen satsin multaa ja tokihan mukaan tarttui erinäisiä sipulikasveja. Pihalla joutui hetken miettimään, että mihinkä hittoon nämä nyt kaivaisi kasvamaan, kun entuudestaan jo paikat aikas täynnä kaikkea. Mie en kyllä pysty heräteostoksilta välttymään lähes koskaan, kun puutarhaan jotain lähden ostamaan.

Esikasvattelut on todella hyvällä mallillaan. Paprikat, tomaatit ja bataatit kukoistavat kovin. Yrtitkin lähteneet mukavaan kasvuun. Ämpäriperunoissa melkoiset varret jo. Kohta siirtyvät kasvihuoneeseen hyvin peiteltynä. Vievät sen verran tilaa, että pitäisi saada pois muiden kasvien tieltä pikkuhiljaa. Valkosipulitkin lavassa alkavat pikkuhiljaa vartta puskemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös