Tässä uusimmassa oli jonkin verran lainattu kohtauksia ensimmäisestä The Omen -elokuvasta ja nunnaluostarisäikyttelyt on tuttuja James Wanin Kirottu-universumista.
Mietin juuri tässä taannoin, että nunnaluostareita on kyllä ollut kosolti tarjolla tässä n. 9 kuukauden aikana. Tosiaan tämä uusi Omen, Netflixissä Paco Plazan kelpo Sister Death, teattereissä pyöri vähän aikaa takaperin Sidney Sweeneyn tähdittämä Immaculate, itse Nunna II taisi olla viime syksynä ja kehno Prey For The Devil löytyi Applelta. Tuohon kun vielä aletaan uskoon perustuvia kauhuelokuvia laskemaan ja nostetaan ikkuna noin vuoteen, niin taidetaan saada vielä esim. flopannut Manaaja-reboot, Russell Crowen tähdittämä The Pope's Exorcist ja vielä Tubissa oleva Godless: The Eastfield Exorcism. Niin kuin 70-luvulla olisi.
Itsekin yllätyin tuosta uudesta Omenista, koska odotukset olivat lattiassa. Katsottava, vaikka tosiaan hyvin kaukana mistään omaperäisestä. Tietysti tuo ihan vihoviimeinen kohtaus, jossa jo täydellä pöhinällä yritettiin myydä katsojalle jatko-osaa oli vähän ärsyttävää. Isot nykyelokuvat pähkinänkuoressa. The First Omen myös floppasi lievästi, joten se jatko voi jäädä kaiken lisäksi toteutumatta. Vaikka eiköhän se sieltä taida tulla sitten jossain vaiheessa.
Furiosakin oli tosiaan hyvää settiä jatko-osaksi ja onhan se sykähdyttävää, kun tehdään 150+ miljoonalla tuollainen B-henkinen elokuva. On vain jäämässä selkeästi tavoitteista lippuluukuilla. Viime viikonloppu oli jenkeissä Memorial Day -viikonloppu ja lippuluukuilla oli hyvin hiljaista. Karvinen sukelsi siinä samalla.
Toivottavasti ei tule heijastumaan negatiivisesti seuraavaan Fury Roadin "jatko-osaan", eli Mad Max: The Wasteland, koska kyllä George Miller näillä näytöillä saisi jatkaa jättimäisellä hiekkalaatikolla leikkimistä. Pahoin vaan pelkään... Koska nythän nuo markkinoinnin konsultti ja mitkälie trendejä analysoivat yhtiöt ovat jo ehtineet kommentoida, että Furiosa floppasi, koska se on ensinnäkin prequel - eli esielokuva. Joka kiinnostaa vain faneja, eikä tavallista kasuaalia elokuvakatsojaa. Toisekseen Furiosassa ei esiintynyt aiemman elokuvan tähtiä ja koko Furiosan rooli oli uudelleenroolitettu, Charlize Theron vaihtui Anya Taylor-Joyhin. Se myös etäännytti ja hämmensi tavallisia katsojia. Joten kun tuo tuleva Mad Max: The Wasteland on sekin ilmeisesti esiosa, joka tulee kai Furiosa-leffan tapaan valaisemaan tällä kertaa Max Rockatanskyn taivalta ennen Fury Road -elokuvaa ja Tom Hardynkaan paluu rooliin ei ole varmaa, niin en aio ainakaan pidättää hengitystäni.
Sitten vielä kun Fury Roadkaan ei kaikesta suitsustuksesta huolimatta ollut mikään jättimäinen menestys lippuluukuilla loppupeleissä. Tuotti toki luukuilta 380 miljoonaa, mutta kun budjetti oli sen 150+ miljoonaa. Hollywood Reporter arvioi sen jääneen sieltä hieman jopa tappiolle.
Toki voisi myös kysyä, että miksi edes George Millerin kaltaisen elokuvantekijän ja Mad Maxin kaltaisen - edelleen selkeästi tarjottavaa omaavan ja kiitosta keräävän - elokuvasarjan osasiin pitäisi edes käyttää elokuva-alan tavallista ajatustapaa ja mittareita. On se nyt vähän surullista, ettei hyvän elokuvan tekeminen riitä. Vielä kun Furiosakaan nyt tuskin ihan tajuttomaksi flopiksi jää lippuluukuilta ja pitkässä juoksussa yksi sun toinen kääntyy tuottavaksi.
Loppuun vielä suositus Dev Patelin toimintaelokuvasta
Monkey Man, joka on nyt rantaunut mm. vuokraamoihin. Erittäin hyvä, persoonallinen ja yksinkertaisuudestaan huolimatta vertauskuvineen ihan syvällinen toimintaelokuva. Floppasi toki sekin.
Kevät ja alkukesä toki ollut todella hiljaista aikaa lippuluukuilla, eikä tuo jenkkien elokuvaväen lakko varsinaisesti auttanut ihmisiä palaamaan teattereihin ja luomaan pysyvää rutiinia teatterikäynteihin pandemian jälkeen. Jo alunperin oli puhe, että tämän vuoden lipputulot jäävät miljardilla viime vuodesta globaalisti, jolloin kesällä oli todella rautainen kattaus. Mutta tällä hetkellä lipputulot ovat perässä jo 800 miljoonaa dollaria vs. viime vuosi tässä vaiheessa, eikä tuo tämän kesän kattaus kovin lupaava ole. Itse Ilkimys 4, Inside Out 2 ja Deadpool vs. Wolverine toki tuottavat varmasti kivasti ja siihen päälle varmaankin Twisters sekä A Quiet Place: Day One. Kaikki jatko-osia muuten. Jälleen uusi Bad Boyskin tulee viikon päästä, vieläkö Will Smithin nimi kantaa.
Alkuperäisideoiden kohdalla sitten saa nähdä, että mihin vaikka Bike Riders tai Scarlett Johansson / Channing Tatum rom-com avaruuselokuva Fly Me To The Moon yltävät. Kevin Costnerin massiivinen Horizon (eka osa neljästä elokuvasta, toinen osa seuraa jo elokuussa) on sitten taas ihan täysi villi kortti. Menestystä olisi tultava, että Costner saisi rahaa kuvata nuo kaksi viimeistä osaa. Tietysti Yellowstonen suosion - ja Costner on iso elokuvatähti vanhemmille katsojille - kautta voisi ajatella menestystä, mutta eihän nuo 1:1 korreloi. Etenkin kun tässä tosiaan ollaan pandemian ja lakon jälkeisessä ajassa, mitä studiojen mittarit eivät halua huomioida. Furiosankin kohdalla levisi laajasti se uutinen, että sen avaus oli huonoin Memorial Day -viikonlopun avaus johonkin 30 vuoteen. Siitä sitten floppileima otsaan, mikä ei ainakaan rohkaise ihmisiä katsomaan elokuvaa teatteriin.