Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 422 437
  • 12 320

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä (8/2014) on laajahko artikkeli: Näin syntyi Interstellar-elokuvan tiede.

"Astrofyysikko Kip Thorne painotti kahta asiaa suunnitellessaan elokuvaa: villit spekulaatiot ovat sallittuja, mutta mikään ei saisi olla suoraan fysiikan lakien vastaista." (www.avaruus.fi/)

Lehti löytynee ainakin suuremmista kirjastoista sekä mahdollisesti kirjakaupoista tai suurista tavarataloista.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Interstellarista oli myös Tieteen kuvalehden marraskuun numerossa, eli muistaakseni numerossa 17/2014. Lehdessä käytiin myös läpi tieteellisiä käsitteitä ja muuta terminologiaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aloin tuossa valmistella taas perinteistä vuodenvaihteen leffaäänestystä, ja totesin että säännöt muuttuvat hiukan tänä vuonna. Ennen äänestyskelpoisia leffoja ovat olleet kaikki vuoden aikana Suomessa ensi-illan saaneet sekä kyseisenä vuonna valmistuneet leffat, joita on turha Suomen valkokankaille odottaa. Tuota jälkimmäistä ei varmaan tarvita, ei mikään elokuva "listan ulkopuolelta" ole koskaan saanut merkittäviä äänimääriä, aiheuttavat vaan päänvaivaa ääntenlaskijalle (eli meikäläiselle).

Eli jos kenelläkään ei ole painavaa sanottavaa sitä vastaan, tänä vuonna äänestetään pelkästään Suomen teattereissa pyörineistä leffoista. Tuttuun tapaan ketjusta löytyy lista kaikista äänestyskelpoisista leffoista.

Äänestys alkaa vähän ennen joulua, luultavimmin sitä edeltävänä viikonloppuna.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
http://www.finnkino.fi/tickets/vouchers/ Linkki finnkinoon.

Tuli pitkästä aikaa vilkaistua näiden hintoja, kun viimeksi tullut käytyä leffateatterissa joskus vuonna x. Kysynkin, että miten helvetissä se on edullista, jos maksat parhaimmillaan 3.25 euroa ylimääräistä / leffalippu? Kun normaalin leffalipun hinta on siis 8.5 euroa.

Edit: Jaa, tuli katsottua päivähintaa joka on 8.5 euroa. Iltahintana 13e Hobbitille (2D) esim. ja 10.30e Furylle (2D). Onpa mennyt täysin naurettavaksi nuo leffalippujen hinnat.
 
Viimeksi muokattu:

motamoro

Jäsen
Edit: Jaa, tuli katsottua päivähintaa joka on 8.5 euroa. Iltahintana 13e Hobbitille (2D) esim. ja 10.30e Furylle (2D). Onpa mennyt täysin naurettavaksi nuo leffalippujen hinnat.

Joo onhan nuo kyllä aika suolaisia hintoja Finnkinossa. 15e 3D-leffasta lauantaisin. 2,5 tunnin leffasta se on pyöreät 10 senttiä per minuutti. Toisaalta eipä tuolla yksittäin kannatakaan lippuja ostaa kun 8 lipun pakettikin (a 9,75e) on voimassa 8kk ja harvoin leffassa käy yksin nii tuo tarkoittaisi leffa / 2kk tahtia.

Viidessä kaupungissa toimiva Biorex, joka taitaa olla toiseksi suurin elokuvateatterina toimiva yritys pitää yksittäislipunhintojaan 1e halvempana Finnkinoon nähden ja lippupaketeissa on 10e/kpl.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Fury nähty. Varsin ok elokuva oli. Kaverille sopi päiväaika, niin miksipä nyt sitten ei pitkästä aikaa.

Perus sotaleffaa parempi, mutta ei siltikään mikään mestariteos. Brad Pitt oli tankin johtajana varsin hyvä, osittain toi mieleen Aldo Rainen, mutta vain todella todella vähän. Shia LaBeoufia en olisi elokuvaan toivonut, kun yksinkertaisesti mies on paska näyttelijä. Siltikin tuossa mukiinmenevä suoritus.

Erikoistehosteiden takia kannatti 8.5 euroa maksaa, mukavasti otti korvaa ne. Taidan katsoa joskus toistekin vielä, kun esim. tv:stä tulee.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Tuli viikonloppun katsottua Hobitin päätösjakso. Olihan tuo romatisoitu trilogia pettymys kaikenkaikkiaan.
Liikaa oli Jackson ottanut kirjaan nähden vapauksia. Sormusten herrat paukutti kyllä sata nolla Hobitit.
Onneksi sai Jackson nuo nyt päätökseen, niin pääsee seuraavaksi keskittymään uuteen Tinttiin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onneksi sai Jackson nuo nyt päätökseen, niin pääsee seuraavaksi keskittymään uuteen Tinttiin.
Raiskaa sitä pyhää aihepiiriä sitten vaihteen vuoksi...

...niin kuin Spielberg ei olisi jo riittävästi möyhentänyt alkuperäistä ideaa lähes tunnistamattomaksi.

Pelolla odottelen.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Hobitti tuli käytyä katsomassa ja ei nyt oikein kehuja voi antaa. Ennen Hobittia tuli mainos uudesta Star Wars:ta. Miten onkaan tuon leffan tuleminen jäänyt noin varjoon. Jonkinlainen fanikin kuitenkin olen. Paha aavistus,että sieltä on tulossa hobittiakin suurempi pettymys.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Itselläni ei tätänykyä tule enää juuri elokuvia paljoa katseltua ja nekin mitä katselen pitäisi olla sitten melko tarkasti tosiatapahtumiin pohjautuvia tai muuten ihan äärirealistisia että mielenkiinto heräisi/pysyisi yllä. Kuitenkin viimeyönä kun ei nukkumattia kuulunut sitten niin millään, niin päätin vahdata jonkin sellaisen genren pläjäyksen joka ei normaalisti kiinnostaisi edes vähää alusta. Aikani selailtuani ja arvosteluja luettuani päädyin katsomaan Duncan Jonesin ohjaaman Moon (UK, 2009). Sanat "pienen budjetin" ja "vain muutama näyttelijä" arvosteluissa herättivät mielenkiintoni, ja kas kummaa, kyllähän tuon ennemmin katsoi kuin sängyssä kieriskeli. Kuitenkin melko ennalta-arvattava ja tuo "jutun juju" selvisi ehkä vähän turhan aikaisessa vaiheessa, mutta eipä tuo juuri haitannut. Lisäksi häiritsi että miksi tuo GERTY-tekoäly oli niin altis auttamaan päähenkilöä vaikka oli kaiketi tuon "pahan firman" itsensä luoma. Mutta yhtä kaikki, helposti kolme tuikkua tälle antaa. Nyt voi keskittyä niihin tylsiin dokkareihin ja asiaohjelmiin taas toviksi aikaa.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi häiritsi että miksi tuo GERTY-tekoäly oli niin altis auttamaan päähenkilöä vaikka oli kaiketi tuon "pahan firman" itsensä luoma.

GERTY, niinkuin melkein kaikki muutkin tekoälyt kautta elokuvahistorian, vaan noudatti Asimovin kolmea kultaista sääntöä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Robotiikan_kolme_pääsääntöä). Tämä alkaa olemaan sellainen peruskivi nykyään, että genren fanit lyttäisivät elokuvan jos noita sääntöjä rikottaisiin.

Itse katselin myös pienen budjetin pätkän, Safety Not Guaranteed - http://www.imdb.com/title/tt1862079/?ref_=nm_knf_t2

Abrey Plaza oli kyllä hurmaava, en ole naikkosen aikaisempaa tuotantoa nähnytkään. Ihan hyvä pienen budjetin pätkä, paljon parempi kuin esimerkiksi Hobitin toinen osa tai joku Transformers. Ei tässä paljoa tapahtunut lopulta, mutta oikein mukava ja lämmin indiepätkä, jonka budjetti oli arviolta vain 750k dollareissa. Annan 3,5 tähteä / 5
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jeremy Saulnierin Blue Ruin on mielenkiintoinen ja miellyttävä pienimuotoinen draamatrilleri - tai voi sen täysin trillereiden luokituksen alle määritellä - minusta se on kuitenkin kokonaisvaltaisempi teos jossa on yhdistetty voimakkaita draaman aineksia selkeään kostotrilleriin. Elokuvassa on myös huomionarvoista coenmainen synkeän mustan huumorin viljely, sellainen jollaista ainakin minä kaipaisin entistä enemmän nykyaikaisiin elokuviin suoraviivaisen toiminnan sijaan tahi vähintäänkin oheen.

Elokuva pienimuotoisesta kestostaan huolimatta kasvaa minusta olennaisesti mittaansa suuremmaksi ja yksinkertainen teema muotoutuu lopulta selkeästi monimutkaisemmaksi ja kokonaisvaltaisemmaksi - kriisin nostattavaksi - kokonaisuudeksi. Blue ruinia katsoessa tulin aprikoineeksi, että missä määrin heikko syrjäytynyt ihminen voi käyttäytyä nähdyllä - julmalla - tavalla, toisaalta päässä pyörii myös ajatus "miksipä ei". Peruste ja syy on olemassa, ihmisen heikkoudesta ja syrjäytyneisyydestä huolimatta - tai juuri siitä johtuen - ihmismielen on mahdollista kanavoida katkeruus, viha ja sisäinen mielessä vallitseva epätoivo julmaksi kostontäyteiseksi teoksi. Ja se kosto, ihmisen tappaminen, oli lopultakin vain alkusysäys elokuvalle - tarina ei päättynyt siihen vaan vasta siitä vyyhti lähti purkautumaan ja paljastui se kaikki mitä skismaa perheiden välillä oli ja mitkä tekijät siihen vaikuttivat. Mitä Waden kuviteltiin syrjäytyneen heikon kostajan mielestä tehneen, mutta mitä hän ei sitten tehnytkään - kantoi vain teosta syyn harteillaan. Mutta kuka olikaan tekijä ja mitkä vaikuttivat siihen miksi Wade kantoi taakan harteillaan, ja mitä sitten tapahtui...

Saulnierin näkemys on mielenkiintoinen ja antoisa, paikoin rauhallisen levollinen, hetkittäin hirtehinen ja absurdi, toisaalta sitten surumielinen ynnä lakoninen - kuoleman miekka riippuu päiden yllä!

Elokuvan näyttelijäkaarti oli minulle suurimmalta osin tuntematonta, mikä oikeastaan sopi paremmin kuin hyvin teemaan ja teki elokuvasta vieläkin läheisemmän ja inhimillisemmän - hahmoihin, hyviin (jos sellaisia edes oli, koska niillä "hyvilläkin" oli heikkoutensa) että pahoihin - jotka tosin olivat yksiulotteisempia verrattuna elokuvan "hyviin".

vlad.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Huh. Vuosikymmenten jälkeen sain lopulta havainnon ruotsalaisesta mustavalkoisesta klassikosta "Ormen" (The Serpent, Käärme). Sain sen tilattua svedujen huutonetistä (Tradera). Kolmisenkymmentä egee pulitin mutta kyseessä suuri harvinaisuus, kriitikoiden ylistämä aikoinaan pornoksi leimattu ja siksi vähän esitetty. Vuodelta 1966.
 

Andrew

Jäsen
Sovitus/Atonement

Tänään tuli YLE Teemalta elokuva Sovitus, jota oli paljon kehuttu ja täytyy sanoa, että tämä elokuva ei pettänyt odotuksia. Elokuva sai peräti 7 Oscar ehdokkuutta, mutta sai vain yhden pystin musiikista. Olisi minusta voinut saada enemmänkin, mutta voin kuvitella, että elokuvassa oli ehkä liian vähän actioniä amerikkalaiseen makuun ja sen takia loput Oscarit jäivät saamatta.

Elokuvan juonen jokainen voi lukea itse, mutta täytyy sanoa, että tässä elokuvassa on uskomattoman hieno leikkaus sekä liikuttava loppu, joka todella yllättää! Myös Normandia kohtaus on erittäin vaikuttava ja pelottavan todellinen. Harvoin on elokuvassa onnistuttu sotakohtausta kuvaamaan noin todentuntuisesti. Sotilaiden epätoivon ja paniikin voi aistia ruudun läpi.

Yksi parhaista elokuvista pitkään aikaan ja saa minulta täydet viisi tähteä (5/5).
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sovitus/Atonement
.

Sovitus on tullut katseltua useasti, eikä vähiten sen huikean ja koskettavan Elegy for Dunkirk-kohtauksen takia, jossa Marianellin musiikki yhdistyy loisteliaasti sotilaiden laulamaan virteen, kameran kuvatessa panoraamana ja yhdellä otolla tuota epätoivon rantaa...

Todella koskettava elokuva, pakko myöntää että liikutuin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Barry Levinsonin Good Morning Vietnamin olen nähnyt ensimmäisen kerran vhs:ltä joskus 90-luvun alkupuolella ja kyseessä on samalla eräs niistä ensimmäisistä Robin Williamsin tähdittämistä elokuvista jonka näin - sarjojen kautta Williams oli tullut tavallaan jo tutuksi aiemminkin, mutta nimenä haihtunut jonnekin ajukopan takaosiin. Nyt sitten tavallaan nostalgisista syistä johtuen katsastin uudelleen Good Morning Vietnamin.

Hmmm... on pakko tunnustaa, että elokuvan tenho on hiukan kadonnut näiden vuosikymmenten aikana - tosin ajoittain se todella tavoittaa sen tason jolle mielin sen kokonaisuudessaan nousseen ja jollaisia muistikuvia vaalin. Näiltä osin miellyttävimpiä ja mieleenpainuvimpia kohtauksia on jutustelut ja show'n vetäminen ruuhkaan juuttuneille kuorma-autoissa istuskeleville nuorille "pojanklopeille", jotka olivat matkalla "sinne jonnekin". Monen kohdalla matkalla kuolemaan - tässä kohtauksessa elokuvan komediallinen puoli nousi minusta huippuunsa, se oli luonnollista alkuvoimaista ja inhimillistä! Ei pelkkää showta!

Suurimmalta osin en erityisemmin pitänyt Robin Williamsin (näytteli Adrian Cronaueria) puheripulista - tämä on tunnustettava - minulle tuli aivan liian usein mieleen kuva hänestä lampun henkenä Aladdinissa ja hänen kyseisen elokuvan hulvaton, mutta minua hetkittäin ärsyttävä, puheripulinsa yhdistettynä (sinänsä loistavaan) imitaatioon. Tämän laatuinen huumori ei vaan oikein ole minun juttuni, joten vika on enemmän minussa kuin Williamsissa tai elokuvassa itsessään. Sehän on tarina Adrian Cronaurista - tiedä sitten kuinka orjallisesti elokuva noudatti tämän uraa Vietnamissa, vai millaisia taiteellisia vapauksia ohjaaja & Williams olivat ottaneet.

Sen sijaan elokuvan draamallisempi puoli kiinnosti minua - erilaisten kulttuureiden kohtaamista oli kiehtovaa seurata ja itsessään elokuvassa lukuisat eri kulttuurit törmäsivät toisiinsa nostaen pintaan kipupisteitä! Törmäyskurssille joutui Cronauerin oma toimintakulttuuri US. Armyn "Saigonin radion" toimintakulttuurin kanssa, erityisesti muutamien upseereiden kanssa - tämä oli pienimuotoinen kulttuureiden kohtaaminen, joka sai traagisetkin mittasuhteet ja ihmiset tuntuivat unohtavan, että kyse oli vain ja ainoastaan radiosta - sodan sivussa. Tietenkin merkittävä kulttuureiden kohtaaminen oli kahden eri kulttuurin kohtaaminen - vietnamilaisen ja amerikkalaisen, se synnytti henkilökohtaisia draamoja ja se liikutti tunteita suuresti ihmismielissä ja kiehtovaa oli havaita tässä yhteentörmäyksessä ja ymmärryksen yrittämisessä tapahtuneet muutokset - monella osapuolella. Ihmiset oppivat pieniä asioita toinen toiltaan, kenties joku näistä pienistä asioista kasvoi elämää suuremmaksi... Ja tietenkin myös sodan kulttuuri kohtasi ihmiset tässä elokuvassa, ja tämä sovitettiin elokuvaan hienosti - ei painottaen mutta siten, että se kävi ihmisille selväksi. Louis Armstrong ja What a Wonderful World - siinä hetkessä, yhden laulun aikana, sodan kasvot paljastuivat lopullisesti!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä ketju on eräs Jatkoajan minulle läheisimpiä ketjuja – elokuvat ovat olleet vuosikymmeniä lähellä sydäntäni, jo lapsesta saakka nauliuduin tv:n äärelle leffoja katselemaan ja teini-ikäni kasvoin sellaisten tähtien kuin Chaplin, Buster Keaton, Kurosawa etc. parissa.

Toisinaan olen tuntenut itseni tässä(kin) ketjussa muukalaiseksi, koska tuntuu, että katselen pääsääntöisesti sellaisia leffoja joita ketjun osallistujista valtaosa ei katso tai jos katsoo niin tuntee itsensä petetyksi sen jälkeen. No kenties hiukan liioittelen nyt, onhan kirjoittajien joukossa faneja – kuten Musta Nuoli – joiden leffamaku on todella laaja. Mutta sikäli tunnen itseni ulkopuoliseksi suuressa osassa keskustelua, koska en osaa kirjoittaa oikein mitään supersankari-eepoksista, expendableseista, puhumattakaan suurimmasta osasta tämän hetken komedioista.

Leffoja en elämästäni jätä pois, niiden keräileminen ja niistä keskustelu ynnä niiden pohtiminen on osa minua – aivan kuten on kirjallisuudenkin kohdalla – mutta ehkäpä tämän ketjun jätän nyt taakseni. Jollei sitten joku päivä syty uudelleen palo kiekkoon ja sen myötä viriä halu kirjoitella myös tälle palstalle asiaa ja asiattomuuksia.

Kiitos ja hyvää leffailtaa!

vlad.
 

Andrew

Jäsen
Viime aikoina on tullut katseltua paljon toista maailman sotaa käsitteleviä elokuvia ja eilen jatkoin tällä linjalla. Aihe, joka on minua kiinnostanut aina pikkupojasta asti.

Lore / 2012

Lore on elokuva, joka kertoo lapsista, jotka joutuvat tekemään hirveän ja epäinhimillisen matkan Baijerista Hampuriin isoäitinsä luokse.

Sota on loppunut, mutta lasten vanhempien on pakko ilmottautua sotarikoksistaan Amerikkalaisille viranomaisille ja lapset joutuvat lähtemään yksin kohti Pohjoista eri miehitysvyöhykkeiden läpi. Nuorin lapsista on vasta vauva ja tämä tarkoittaa sitä, että vanhempien sisarusten täytyy vain kasvaa henkisesti pakon edessä pitääkseen huolta nuoremmista.

Erittäin hyvä elokuva siitä mitä tapahtuu, kun illuusiot murtuvat ja realismi iskee jokaiseen. Ei varmasti ollut helppoa olla lapsi Natsi-Saksassa jossa kaikki lapset pyrittiin Sparttalaiseen tyyliin aivopesemään ja kouluttamaan palvelemaan valtiota, joka oli täysin sairas. Tässä elokuvassa on onneksi myös inhimillinenkin puoli, vaikka pääosin onkin surullinen ja kenenkään lapsen ei pitäisi joutua kokemaan tuollaista.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos ja hyvää leffailtaa!

vlad.
Mikäli tämän viestin vielä satut lukemaan, niin kiitos itsellesi.

Oli hienoa lukea kattavia arvostelujasi ja bongasin sinun kautta lukemattomia uusia kiinnostavia elokuvia. Mitenkään muiden leffamakua väheksymättä, olit tosiaankin loistava poikkeus ketjun normaaliin Supersankari/Marvel/Dönkködöö-sisältöön.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mutta sikäli tunnen itseni ulkopuoliseksi suuressa osassa keskustelua, koska en osaa kirjoittaa oikein mitään supersankari-eepoksista, expendableseista, puhumattakaan suurimmasta osasta tämän hetken komedioista.

Samoin, tosin koitan katsoa niitakin joskus ihan ajankuluksi. Ne vaan on harvoin mistaan kotoisin.

Hyvaa leffailtaa sinnekin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Oli muuten hemmetin loistavaa huonoa viihdettä tuo (Suomessa) kohkattu dokumenttielokuva Presidentintekijät.

Puoluesihteeri näytti kykynsä kiroilla useaan otteeseen ja asioista oltiin paikoitellen eri mieltä. Tämän lisäksi huippudraamaa tarjoilivat staattisesti keskenään seisovat puhuvat päät ja kameramiehen maagiset tähyilyt. Traaginen, traaginen näytelmä oikealla lopputuloksella.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oma kiinnostukseni leffoihin menee sykleittäin. Välillä, esim. tällä hetkellä on jonkinnäköinen leffainnostus päällä jolloin tulee haettua divarista, kaupasta tai tilattua netistä DVD-leffoja kokoelmaani. Sitten saattaakin mennä jopa puoli vuotta - vuosi jonka aikana leffat eivät kiinnosta yhtään. Kokoelmassani on tällä hetkellä DVD:nä 128 leffaa ja IMDB:n käyttäjäratingien perusteella 10 parasta niistä ovat:
1. Taru Sormusten herrasta: Kuninkaan paluu 8,9
2. Seitsemän 8,7
3. Reservoir Dogs 8,4
4. Snatch - Hävyttömät 8,3
5. Scarface - Arpinaama 8,3
6. Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli 8,3
7. Casino 8,2
8. Gran Torino 8,2
9. Taistelu Algeriasta 8,2
10. The Thing - "Se" jostakin 8,2

Noista leffoista (ja muutenkin kaikista 128:sta) Seitsemän on ainoa jota en ole katsonut loppuun asti koska levy on hieman naarmuuntunut ja katsomisesta ei tullut yhtään mitään. Muuten noista kymmenestä Taistelu Algeriasta on se josta itse tykkään henkilökohtaisesti vähiten. Noista kymmenestä taas Die Hardista tykkään eniten.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Sattumalta osuin eilen tv:n ääreen Blue Lagoon: The Awakening (2012) -elokuvan alkaessa. Pistin katsoen. Jos sinäkin haluat katsoa elokuvan, jonka aikana miettii toistakymmentä kertaa naama virneellä, mitä helvettiä tässä tapahtuu, tämä on oikea elokuva siihen.

Kyseessä on ilmeisesti uudelleenfilmatisointi vuoden 1980 Blue Lagoon -elokuvasta. Juoni on seuraava (kerron sen, koska tätä elokuvaa ei kukaan täysijärkinen katso sen upean juonenkulun takia): kaksi high schoolin oppilasta (söpö tyttö ja söpö poika) haaksirikkoutuvat autiolle saarelle. He ovat siellä hetken aikaa, minkä jälkeen heidän pelastetaan. Kun heidät on pelastettu, tyttö ei suostu edes puhumaan pojalle mitään (tähän ei annettu mitään syytä) kunnes poika saapuu tytön tanssiaisiin, joissa tyttö onkin yhtäkkiä aivan rakastunut poikaan. Lopputekstit.

Heti aluksi selviää, että halvalla on tehty hyvää. Sankarien dramaattinen maihinlasku kumiveneellä autiolle saarelle, joka on ilmeisesti Kuusamon Tropiikki, on taistelu yhden ihmisen korkuisen aallon "heittelyä" vastaan. Tässä taistelussa saamme nähdä elokuvan ensimmäisen vaivaannuttavan hidastuksen. Näitä suut auki jättäviä hidastuksia tippuu lisää tasaisin väliajoin.

Kun saarelle on rantauduttu, tehdään maja, juodaan kookosta ja syödään banaaneja ja aletaan selviytyä. Läpi leffan tiputellaan tavallisia haaksirikkoleffojen laineja: "Mitenköhän meille käy? Ei me selvitä täällä! Löydetäänköhän meitä? Mitäköhän muut tekevät? Kuollaankohan me tänne? Mennäänkö uimaan?

Aivan, jätkä halusi joka vitun välissä uimaan. Hänelle vaikutti olevan yhdentekevää, että hän on haaksirikkoutuneena saarella. Nyt uimaan!

Heti alussa kävi ilmi, että tyttö ja poika eivät oikein tule toimeen keskenään. Tyttö oli tunnollinen asioiden järjestelijä ja suorittaja, jolla on paljon kavereita. Poika oli huoleton pellavapää, jolla ei ole kavereita (ihan vitun käsittämätöntä, tuon näköisillä jätkillä on aina kavereita). Poika oli myös aivan täysi saapas. Aivan käsittämätön lapanen. MUTTA! Kun poika hyökkäsi ensimmäistä kertaa uimaan (hidastus), tytön silmät alkoivat kiilua: "Vittu mikä kroppa! Tuo saa pesää." Okei.

Poikakaan ei pitänyt tyttöä oikein minään aluksi. Kemiaa ei ollut. Hiukan poikulin oman ensimmäisen uintikerran jälkeen tyttö kuitenkin ilmestyi poikasen eteen bikinien alaosassa. Kun tyttölapsi lähti kävelemään mainio perse keikkuen poispäin (pitkä hidastus), heräsivät nuoren miehemmekin halut: "tuota porataan ja lujaa", katse kertoi.

Vielä tässä vaiheessa luulin, että elokuvan kohdeyleisö on lapset 8-12 vuotta. Dialogi oli naivia ja muutenkin hirveää, näyttely korkeintaan ok, juoni simppeli, hahmot teinejä.. Noh, eiköhän seuraavaksi ruveta panemaan. Tyttö pelästyy löytämäänsä pääkalloa, syöksyy pojan syliin ja sitten nussitaan. Tyttölapsen orgasmi näytetään kaikkien 8-12 vuotiaiden katsojien iloksi. Myöhemmin pannaan lisää ja taas sama juttu.

Toisen panokerran jälkeisessä keskustelussa käy ilmi, että tyttö oli neitsyt saarelle tullessaan. Pojalle tieto tuli yllätyksenä. Ei ollut huomannut siinä pannessaan.

Elokuvan toiseksi paras kohtaus oli loppupuolella. Nuorisomme istui majassaan jutellen. Poika kuuli villikissan karjuntaa. Hän totesi äänen: "Mitä tuo olikin, en aio kuunnella sitä." Hän lähti viidakkoon puukon kanssa. Puukon terä oli 10 senttiä. Viidakossa selviää, että äänen lähde oli sellainen iso musta kissaeläin. Tämä tuli ilmeisesti pojalle yllätyksenä, koska hän lähti juoksemaan karkuun. Hän kompastuu juureen ja kaatuu vatsalleen. Alle puoli sekuntia perässä iso musta kissa hyökkää kimppuun (hidastus). Seuraava kuva: kissa makaa verisenä maassa ja poika seisoo vieressä. Voi vittu. Kuole jo vitun jyyrä.

Tasaisin väliajoin näytetään myös, kuinka sankarimme ovat toistensa käsivarsilla ja elämä on ihanaa. Kaikesta käy ilmi, että hyvin menee ja laakerit luistaa. Siitä huolimatta tyttö ei tule raskaaksi. 16-vuotiaat jyystävät ilman kumia kuukausitolkulla, mutta raskaaksi ei tulla. Okei.

No, ei siellä saarella kummempaa tapahtunut. Heebot pelastetaan. Tässä tulee lempikohtaukseni.

He tulevat lentoaseman rappusia alas. Odottamassa on perhe ja kaikki koulukaverit (+ mediaa). Mitä tekee perheenjäsenet, kun he näkevät sankarimme. Eivät vittu juokse vastaan. Ei askeltakaan lähemmäksi. He seisovat rivissä ja vilkuttavat samaan tapaan kuin Kuopion junaan nousevalle vilkutetaan asemalaiturilla. Ei vissiin äitillä ja isällä ollut hirveän ikävä.

Elokuvan loppu on sitä, että muija ei puhu jätkälle, ja jätkä stalkkaa perässä ilman yhtään ystävää. Lopuksi kuitenkin ollaan taas rakastuneita.

Ihana elokuva.
 

Andrew

Jäsen
The Eternal Zero - 2013 Japani

The Eternal Zero on elokuva, joka kertoo japanilaisista lentäjistä toisen maailmansodan aikana. Harvinnainen japanilainen sotaelokuva, joka käsittelee toista maailman sotaa, joka on perinteisesti ollut Japanissa "kielletty" puheenaihe.

Täytyy sanoa, että oli yksi parhaista toista maailman sotaa käsittelevistä elokuvista mitä olen nähnyt. Elokuva on aika pitkä 2 h 17 min, mutta pitää kyllä katsojan otteessa loppuun asti. Elokuvan tarina alkaa, kun parikymppisten nuorten aikuisten isoisä paljastaa, että ei olekaan heidän oikea isoisä, vaan heidän oikea isoisä kuoli sodassa Kamikaze lentäjänä. Tämän jälkeen lapsenlapset alkavat selvittää heidän oikean isoisänsä vaiheita sodassa ja etsivät elossa oleviä sotaveteraaneja. Pala palalta palapeli alkaa valmistua ja vaikka osa kertomuksista on ristiriitaisia niin totuus paljastuu niiden alta.

Loistava elokuva, jossa on käsitelty erittäin vaikeaa asiaa ja vaikka aluksi olin vähän epäluuloinen, kun kannessa luki, että "yksi vuosisadan parhaita sotaelokuvia" niin täytyy kyllä sanoa, että tällä kertaa ei mainospuheessa valehdeltu.

Suosittelen kaikille toisesta maailman sodasta kiinnostuneille kyseistä elokuvaa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt tässä pitkien pyhien aikana on saanut leffojakin katseltua dokaamisen lisäksi. :) IMDb näyttää tällaista saldoa viimeiseltä parilta viikolta:

Crystal Fairy & the Magical Cactus, kunnon huumehörhöleffa, ihan ok kuitenkin.
Her, joaquin phoenix esittää epäsosiaalista nörttiä joka rakastuu OS One -käyttikseen.
Groundhog day, noo murmelin päivän tietää kaikki. ;)
The Girl esitteli kuinka pikku stalkkeri alfred hitchcock oli, uusi näkökulma mieheen.
The Gift, noo näitä ennustajaleffoja on tehty huonomminkin.
Battle of the Year, breakdance leffa jossa mukana oikeita tanssioita kuten Jon 'Do Knock' Cruz, mut turhake silti.
Prime Cut, eli "lihakirves", -72 vuoden "helmi" jossa lee marvin ja gene hackman paukuttelevat henkseleitä.
The Groomsmen, tällainen aikuisempi versio kavereista joista kaikki vähän erivaiheissa elämässään ja yksi heistä on menossa naimisiin.
Rage, "Tokarev" vaihteeksi toimiva action cagelta.
Nothing to Lose, crazykomedia joka on varmasti kaikille jo tuttu, piti palautella vaan mieleen. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös