Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos sanon, että Käärme ja sateenkaari on paras näkemäni Craven-leffa se ei paljoa kerro, koska otanta on kovin suppea - listalta kun puuttuu Painajainen Elm Streetillä ja moni muu hänen tavalla tai toisella nimenä minullekin tuttu leffa. Oikeastaan aika kummallista etten ole koskaan nähnyt Painajainen Elm Streetilläkään - eikä minulla oikeastaan ole edes ollut haluakaan katsoa sitä, jostain syystä aina on ollut sellainen tuntu, että leffana sillä ei ole mitään arvoa minulle mutta kenties sen joskus katson, koska Käärme ja sateenkaari nyt kaikesta huolimatta taittui positiivisemmalle puolelle vaikka paikoin sekin kärsi pienoisesta epätasaisuudesta.
Painajainen Elm Streetillä on selvästi Cravenin paras ja vaikuttavin elokuva, jonka unikuvaston surrealismi ja vinoutuneisuus aiheuttaa edelleen vahvan katselukokemuksen. Se leikkaa pintaa syvemmälle kuvakerrontansa ja tabuvihjauksiensa takia, ja Robert Englundin Freddy Krueger on ensiesiintymisessään hyytävä alitajunnan painajainen, ei populaarikulttuurinen suursuosikki kuten jatko-osissa. Suosittelen kuitenkin tämän elokuvan katsomaan, mielellään mahdollisimman leikkaamattoman version.
Satuin katsomaan elokuvan aikoinaan kahdeksanvuotiaana leikkaamattomana, ja suoraan sanottuna se oli minulle silloin aivan liikaa, ja aiheutti traumoja ja unettomuutta pitkäksi aikaa. Katsoin elokuvan myöhemmin aikuisiällä kumotakseni liiankin hurjat muistikuvani, ja elokuva asettui paremmin kontekstiinsa, mutta ymmärrän hyvin miksi painajaismaisen huuruiset, realismin rajoja rikkovat unikohtaukset niin pelottivat.
Ostin samalla kertaa Painajainen Elm Streetillä -boksin ja katsoin kaikki seitsemän elokuvaa. Ensimmäisen tehoon ei mikään osa pääse, mutta myöhemmät osat ovat ihan viihdyttäviä, ja onhan nelososa Renny Harlinin ohjaama, joten se kannattaa senkin takia vilkaista. Loput osat ovat aika heikkoja, mutta toisaalta ehkä on parempikin kesyttää ja latistaa Freddy pop-hirviögallerian osaseksi kuin jättää hänet ensimmäisen elokuvan freudilaiseksi alitajunnan demoniksi.
Katsoin minäkin taannoin Käärmeen ja Sateenkaaren. Se on hyvä elokuva, vaikkakin tosiaan epätasainen erityisesti alussa, ja lopun erikoistehostemöyrintä jätti myös kylmemmäksi kuin keskivaiheen tarina. Hyytävin osuus minusta oli ilman muuta Haitin sisäinen terrori ja tosielämästä ammentavat sisäisen tiedustelujoukon voodoopappi-johtajat. Haitin terroriahan aikoinaan syvensi se, että näiden terrorijohtajien huhuttiin olevan voodoo-pappeja.