Eipä kestä, hyvä kun pidit Ironcladista. Kelpo leffa tosiaan, ja Jason Flemyngin roolisuoritus oli tälläkin kertaa onnistunut.
Katsoin viikonloppuna vähän toisenlaisen elokuvan eli puolalaisen Walerian Borowczykin vuonna 1975 ohjaaman elokuvan Peto (La Bête). Peto on vahvasti kauhueroottinen tarina ranskalaisesta syrjäseudun kartanosta, jonka omituinen poika on menossa naimisiin ja morsian tulee ensimmäistä kertaa kylään. Kartanon historiaan liittyy erikoinen tarina parinsadan vuoden takaa, jolloin nuori aatelisneito joutui pedon uhriksi lähimetsässä.
Elokuvan myyttinen, kieroutunut ja lihallisen surrealistinen linja käy selväksi jo alkukohtauksessa, jossa kuvataan lähiotoksin tamman astutusta ja kuinka ori painaa menemään kalu kovana. Omituisen tabuseksin pohjavire on koko ajan taustalla tai suoraan esillä, ja joka henkilöhahmo tuntuu olevan jotenkin seksuaalisesti kieroutunut tai yliaktiivinen. Kirkkoherra pitää pojista, kartanon isännän tytär nussii jatkuvasti mustaa miespalvelijaa ja nuori morsian masturboi kuvitellen mielessään metsäkohtaamista, jossa historiallinen aatelisneito kohtaakin kalu pystyssä temmeltävän ihmissuden, joka raiskaa tämän.
Peto vie Neil Jordaninkin käyttämät (elokuvassaan Sudet tulevat, klassikkoelokuva, jossa susimyytit ja -sadut yhdistyvät nuoren tytön seksuaaliseen heräämiseen kuvankauniiden otosten avulla) vanhojen satujen seksuaaliset merkitykset kymmenenteen potenssiin. Eläinseksiviittaukset ja muu hämärä tunnelma johtivat siihen, että elokuva kiellettiin monissa maissa, mm. Englannissa.
Eipä tätä Suomessakaan valkokankailla nähty. Muistan silti nähneeni teoksen joskus suomalaiselta tv-kanavalta, tai ainakin joltain tv-kanavalta ollessani varhaisteini, sillä muistin yllättävänkin hyvin karvaisen seksinhimoisen pedon touhut, vaikka elokuvan edellisestä katsomiskerrasta on varmasti yli kaksi vuosikymmentä.
Kaipa tämän voi taidekauhupehmopornoksi luokitella, jos luokituksia kaipaa, mutta aika omanlaisensa visionääri Borowczyk oli. Metsässä pakkonussittavaksi joutuvaa aatelisneitoa esittää suomalainen kulttinäyttelijätär Sirpa Lane. Turkulaista Lanea kehuttiin näihin aikoihin tulevaksi lupaukseksi ja hän teki Ranskassa töitä mm. Roger Vadimin kanssa, mutta lupaava ura lähti nopeasti laskuun, ja Pedon jälkeinen seuraava teos olikin jo "Nazi Love Camp 27", jonka nimi kertoo varmaan tarpeeksi. Lane kuoli sitten aidsiin viime vuosituhannen lopulla eli varsin nuorena.
Pedon linja on niin omintakeinen, että ihan jokaiselle se tuskin sopii, eikä se kaikilta osin ole "hyvä" elokuva siinä mielessä, mitä määritelmällä yleensä tarkoitetaan, mutta onpahan ainakin erilainen näkemys ihmissusi-teemasta. Tätä ei näytetä Twilight-teinihömppäleffoissa.