Itse olen nyt pari kuukautta leikkinyt Stevie Ray Vaughania, eli soittanut paksuilla .013-kielillä. Kyllä aluksi oli sormet hellinä, kun 6-7 vuotta olin koko ajan soittanut 010-setillä. Mutta hyvin on paksummat kielet toimineet käytössä, varsinkin kun nyt on tullut soiteltua vähän raskaampaa, alemmas viritettyä kakkaa, eniten Anthraxin ja Symphony X:n uusimpia.
Toisaalta, viime päivinä olen tapaillut Joe Satrianin Strange beautiful musicia (älkää kysykö miksi hankin sen vasta nyt), ja mielessä on kyllä syystäkin käynyt yläkielien vaihtaminen ohuempiin... mutta raskas alapää on tullut jäädäkseen minun kitaraan. Joo, vaikka omistankin tällä hetkellä vain Fenderin Telecasterin, eli en mitään hirveän heviä peliä. Enkä kyllä itsekään mikään hevimies ole, nuo Anthraxit sun muut vaan tuppaa joskus iskemään päälle aika kivasti. Ja on miulla joku paskalandolakin tuolla, mutta siihen en ooo pariin vuoteen koskenut.
Mutta paksummat kielet. Tykkään. Saa jotenkin paljon varmemman otteen soittoon ja voi huoletta käyttää plekukättä. Pystyy soittamaan juuri niin antaumuksellisesti ja voimakkaasti kuin haluaa, ilman pelkoa kielen katkeamisesta... Hähäh, olen muuten tähän päivään mennessä kolme kertaa onnistunut katkaisemaan A-kielen soittaessani Ultra Bran Heikkoa valoa! Tietysti sattumaakin pelissä, mutta aika hyvin silti.
Tuosta Satrianista. Ehkä sen takia tuon uusimman levyn osto viivästyi niin pahasti, koska edellinen Engines of creation oli niin heikko. Sitä edeltänyt Crystal planethan on taas ihan omaa luokkaansa. Sen tavoin Strange beautiful musicissa on Sitä Jotain. Taikaa.
Jotenkin nuo Ynkät sun muut pikkauksen ylpeät maailmanennätysmiehet ei jaksa koskettaa minua millään tavalla. Satriani antaa 100% myös biisiensä sävellyksille ja sovituksille...
No, eipä se ole Steve Vaikaan turha mies. Biiseissä tapahtuu koko ajan hirveästi kaikkea ja kitara vinkuu niin että naurattaa, mutta kuitenkin sitä masentuu kun tietää ettei ikinä pysty soittamaan perässä :) Lyhyesti: Vai on ookoo... Älkää lyökö!
Arvostusta myös epäkitarasankarille Tom Morellolle. Ja Nuno Bettencourtille. Ja Marzille! Marzi se on lahjakas kaveri.
Mutta nyt jorinat sikseen. !!1