Jatkoajan jalkapallon MM-kisat, muisteluja

  • 8 241
  • 106

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Itselläni ensimmäiset muistot ovat Saksan MM-kisoista 2006. Erityisesti mieleen ovat jääneet Beckhamin vapaapotkumaali Ecuadoria vastaan, Tottin jokseenkin kyseenalainen rankkarimaali Australian verkkoon, Zidanen huikea näytös puolivälierässä Ranskaa vastaan, ja pusku Materazziin finaalissa.

MM-kisojen 2010 aikaan olin jo hieman vanhempi, niin muistojakin on sitä myötä jäänyt kisoista enemmän. Keskeisimpänä näistä Diego Forlanin otteet. Uskallan väittää, että Forlan pelasi noissa kisoissa parasta jalkapalloaan, ja ylipäätään koko Uruguayn joukkue teki minuun sen verran merkittävän vaikutuksen, että olen näistä kisoista lähtien aina ollut Uruguayn vankkureissa arvokisoissa.

Harmillista kyllä, että tänä vuonna joudutaan odottamaan marraskuulle asti, ja fiilis ei varmastikaan ole sama kuin kesäkisojen osalta. Eikä tuo isäntävaltiokaan varsinaisesti saa kisafiilistä nousemaan.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves




Pistetäänpäs vielä yksi pätkä Espanjan MM-kisoista, jossa yksi joukkue vei useiden sukupolveni pikkufutareiden sydämen. Socrates, Zico, Falcao, Eder, Junior ja kumppanit leikittelivät niin pallolla kuin vastustajillaankin upottaen Neuvostoliiton, Uuden-Seelannin, Skotlannin ja Argentiinan ennen kapsahtamistaan tulevalle maailmanmestarille Italialle. Tämän veroista Brasilian maajoukkuetta ei ole enää tullut, toki futiskin on aivan erilaista kuin tuohon aikaan.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves



Pitkään olin sitä mieltä, että kaikki arvokisaottelut ovat kiinnostavia tai jopa elämää suurempia. Italian kisoissa ymmärsin olleeni väärässä.

Irlanti oli peitonnut Englannin EM-kisoissa 1988 Ray Houghtonin puskumaalilla, joten Italian kisoissa Englannilla oli mahdollisuus ottaa revanssi. Bobby Robsonin ryhmä oli kieltämättä varsin moderni brittijoukkueeksi, mutta Irlantia vastaan se riisuttiin täysin aseista. Jack Charltonin luotsaamat irlantilaiset onnistuivat hyydyttämään englantilaisten peli-ilon ja tuloksena oli ottelu, jossa pallo oli ilmassa varmaan 90 % ajasta, eikä kahden maalin lisäksi ottelussa ollut mitään muuta näkemisen arvoista. Enkä osaa oikein sanoa, olivatko nekään.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät




Pistetäänpäs vielä yksi pätkä Espanjan MM-kisoista, jossa yksi joukkue vei useiden sukupolveni pikkufutareiden sydämen. Socrates, Zico, Falcao, Eder, Junior ja kumppanit leikittelivät niin pallolla kuin vastustajillaankin upottaen Neuvostoliiton, Uuden-Seelannin, Skotlannin ja Argentiinan ennen kapsahtamistaan tulevalle maailmanmestarille Italialle. Tämän veroista Brasilian maajoukkuetta ei ole enää tullut, toki futiskin on aivan erilaista kuin tuohon aikaan.

Italia - Brasilia -82 kisoissa on ensimmäisiä pelejä joka jäänyt mieleen. Klassikko .
Myös Schumacherin polvi hyökkääjän päähän, eikä rangaistusta.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro



Pitkään olin sitä mieltä, että kaikki arvokisaottelut ovat kiinnostavia tai jopa elämää suurempia. Italian kisoissa ymmärsin olleeni väärässä.

Irlanti oli peitonnut Englannin EM-kisoissa 1988 Ray Houghtonin puskumaalilla, joten Italian kisoissa Englannilla oli mahdollisuus ottaa revanssi. Bobby Robsonin ryhmä oli kieltämättä varsin moderni brittijoukkueeksi, mutta Irlantia vastaan se riisuttiin täysin aseista. Jack Charltonin luotsaamat irlantilaiset onnistuivat hyydyttämään englantilaisten peli-ilon ja tuloksena oli ottelu, jossa pallo oli ilmassa varmaan 90 % ajasta, eikä kahden maalin lisäksi ottelussa ollut mitään muuta näkemisen arvoista. Enkä osaa oikein sanoa, olivatko nekään.

Mahdollisesti olen pelin nähnyt mutta unohtanut armeliaasti, mahtoi olla todella surkea peli kun koosteeseenkin saatiin vaan maalit ja jaarittelua. Tuolloin osattiin antaa kunnon avauspotku, melkein toiselle molarille joka palauttaisi samanmoisella moukarilla.
 




Espanja oli aloittanut Meksikon kisat ailahtelevasti. Avausottelu Brasiliaa vastaan oli päättynyt 0-1, kun erotuomari hylkäsi aiheetta Michelin ylärimasta maalin puolelle kimmonneen tykityksen. Seuraavien pelien (Algeria, Pohjois-Irlanti) voittoja varjosti puolestaan keskikenttämies Ramon Calderen dopingkäry, josta mies selvisi kuitenkin kuin koira veräjästä.

Tanska jyräsi alkulohkossaan Skotlannin (1-0), Uruguayn (6-1) ja Länsi-Saksan (2-0), joten pirteästi esiintyneille juuteille povattiin jo mitalipelipaikkaa. Neljännesvälierissä vastaan tulleesta Espanjasta ei pitänyt olla suurtakaan vastusta, vaikka juuri Espanja oli tiputtanut rankkarikisassa Tanskan EM-finaalista kahta vuotta aiemmin. Tanskalaisten peli toimikin varsin mallikkaasti sellaiset 40 minuuttia, kunnes yksi karmaiseva virhe muutti kaiken.

Kamalin lapsuuden muisto jalkapallosta tuo peli. Onneksi kuusi vuotta myöhemmin tuli melkoinen palkinto.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Italia - Brasilia -82 kisoissa on ensimmäisiä pelejä joka jäänyt mieleen. Klassikko
Tämä on kanssa itsellänikin se parhaiten mieleen jäänyt MM-ottelu. Olin silloin juuri herkimmässä esiteini-iässä ja kisat olivat iso juttu ja niitä jatkettiin omissa pihapeleissä. Brasilia oli jättisuosikki ja aina kun se tuli tasoihin niin tuli olo, että nyt peli sitten ratkesi. Mutta niin vaan Paolo Rossi iski uudelleen ja uudelleen.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Pakkohan se on tämä nostaa esiin vaikka oli jo mainittu. Itse olin tuolloin juuri islantilaisessa pikkukaupungissa festareilla ja menossa mestan ainoaan kahvilaan katsomaan matsia. Myöhästyin alusta kun jäin lillumaan kylän ulkoilmakylpylään ja kaverilta oli tullut viesti että ”ei vittu mitä täällä tapahtuu.” Aika hoomoilasena tuli tsekattua loput matsista. Finaali sentään nähtiin pohjois-Islannissa leirintäalueen pienestä kuvaputkitelkasta paikan ulkoilmakeittiössä saksalaisten kaverien kanssa. Kokemus sekin.



 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinäkin on tunnelmaa, kun on etelänmatkalla ja kisat menossa. Lähes kaikki kuppilat näyttää pelejä. Jäänyt mieleen 2018 Englannin fanien karmea pettymys. Siinä paikassa ei montaa Kroatian fania ollut.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tämä jäi mieleen 2002 kisoista. Olin Ruotsissa Motalan kunnassa seuraamassa Vätternrundaa ja leirintäalueella sunnuntaina tämä peli näkyi tietysti monesta kuvaruudusta monessa grillikatoksessa. Pelin loputtua lähti spontaanisti isosti "Ei perkele, jes!". Kai siinä muutama pää kääntyi.



 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakkohan se on tämä nostaa esiin vaikka oli jo mainittu. Itse olin tuolloin juuri islantilaisessa pikkukaupungissa festareilla ja menossa mestan ainoaan kahvilaan katsomaan matsia. Myöhästyin alusta kun jäin lillumaan kylän ulkoilmakylpylään ja kaverilta oli tullut viesti että ”ei vittu mitä täällä tapahtuu.” Aika hoomoilasena tuli tsekattua loput matsista. Finaali sentään nähtiin pohjois-Islannissa leirintäalueen pienestä kuvaputkitelkasta paikan ulkoilmakeittiössä saksalaisten kaverien kanssa. Kokemus sekin.




Vähän vastaavat muistot, toki jäi ne viimeisetkin maalit näkemättä livenä. Oltiin tulossa Siljan laivalla Tukholmasta Helsinkiin ja koko perkeleen laivalla ei näkynyt semifinaali mistään. Pätkivällä netillä seurasin livescoresta ja jatkoajan mm-seurantaketjusta tuota käsittämätöntä showta. Seuraavana päivänä tuli fiilisteltyä uusintana kyseinen matsi.

Brassit kuuluu omiin inhokkeihin ja nahkahousut taas niihin kenen bandwagonissa olen lähes aina.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Varmaan parhaat arvokisamuistot on niistä ensimmäisistä kilpailuista jotka katsoi. Itsellä siis EM-88 ja MM-90. Noissa pelas ne elämää suuremmat ja legendaarisimmat pelaajat joita sitten itse oli pihapeleissä. Gary Lineker, Ronald Koeman, Andreas Brheme, Marco van Basten, Walter Zenga, Ruud Gullit, Sergio Goycochea, Frank Rijkaard, Rudi Völler, Palo Maldini, Roger Milla, Lothar Mätthaus, Diego Maradona, Franco Baresi, Peter Shilton, Jürgen Klinsmann, Rinat Dasayev, René Higuita, Roberto Baggio, Romário, Cláudio Taffarel, Carlos Valderrama, Thomas Häßler, Andoni Zubizarreta, Paul Gascoigne, Hans van Breukelen, Emilio Butragueño ja Chris Waddle vain muutama mainitakseni.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Argentiina lähti todellisella tähtisikermällä vuoden 2002 kisoihin ja useimmille - myös itselleni - ainoa arvailukohde oli, kuinka monta maalia Gabriel Batistuta mättää matkalla mitalipeleihin. No huonostihan siinä lopulta kävi, koska Argentiinan onnistui voittaa ainoastaan Nigeria (1-0), tappio Englannille (0-1) ja tasuri Ruotsin kanssa (1-1) lähettivät suosikit kotiin jo alkulohkon jälkeen. Koko jalkapalloileva maailma nauroi argentiinalaisille futisstaroille, kuten kuvamuokkauksesta voi nähdä.
 

Liitteet

  • IMG_20220630_084827.jpg
    IMG_20220630_084827.jpg
    182,4 KB · kertaa luettu: 128

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maaleista jotka tulivat yllättäen ja aina välillä muistelee että tälläinenkin tosiaan tehtiin. Ehkä hehkutusta vei pois huono maajoukkue jne. Mutta olihan tämä hieno.




Yllättäen Newcastle-fanit kaivelee nyt Saudi-Arabian maaleja, joita hehkuttaa... ;)

No, on se ihan hieno maali. Vaikka onhan toi puolustaminen aika järkyttävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös