Tulos vastaa tietysti Jatkoajan musiikinkuuntelijoiden demografiaa, mutta ei pelkästään sitä. Omassa top5-listauksessani Viimeinen Atlantis oli ykkösenä eikä sen perässä metallinhäivääkään. Ei ole Stam1nan eikä jatkoaikalaisten vika, että Stam1na teki niin hyvän levyn.
Väittelyn jatkon höystämiseksi toistan aiemmin esittämäni idean, jos jollakulla on liikaa ylimääräistä aikaa ryhtyä puuhamieheksi:
olisiko paikallaan jossain vaiheessa ottaa äänestys vuosikymmenen parhaista? Rupesin tätä jonain mietteliäänä syysiltana pyörittelemään, kun väitetään ettei nykyään tehdä enää hyvää musiikkia - paskat, 10 vuoteen mahtuu käsittämätön määrä upeita levyjä ja biisejä. Mitkä niistä sitten ovat kaikkein arvostetuimmat? Jos olisi aikaa jostain itselleen taikonut, äänestyksen olisin voinut järjestää. Idea on vapaasti jonkun innokkaamman käytettävissä. Vaikkapa sama periaate kuin tässä, mutta aikajanan pituuden vuoksi 10 parasta. Kyseessä siis ns. nolkyt-luku eli 2000-09, kuluva vuosi (2010) on jo uutta vuosikymmentä.
Jotain aavistuksia menestyjistä mulla on, mutta aikajänne on riittävän pitkä siihen että mielipiteet hajoavat paljon ja tulee yllättäviä tuloksia. Eikä tule sitä ongelmaa kuten all time best -äänestyksissä, että ihmisten on yksinkertaisesti pakko rankata tunnustetuimmat pioneerit eli ledzeppelinit, elvikset ja beatlesit kärkipaikoille.
Vielä tämän vuoden äänestystuloksesta, mua ihmetyttää tuo Vuoden moka. Kuinkahan moni äänestäjistä on katsonut Putousta? Kyseessä on yksi viime vuosien kotimaisen tv-viihteen helmistä. Joku muotoilikin äänestysvalintansa osuvasti, että "Marjan Tyrnin laulaminen levylle", ei itse hahmo. Minä olen jälkiseuraukset onnistunut välttämään, koska katson tv:tä niin vähän ja radiota kuuntelen vielä vähemmän, joten Tyrnin levytykset on jääneet kuulematta. Onneksi. Ajatuskin niistä on puistattava.
Viime vuonna aika paljon ääniä taisi saada Pensseli-setä. Kummallista sekin sikäli, että alkuperäinen Niilin hanhet -video oli oikeasti hauska. Vai oliko se hauska vain siihen asti kun se tuli kaikkien tietoon? Pensseli-sedän raahaaminen Suomeen oli toki koomista, mitähän ihmiset odottivat niiltä keikoilta?