Jatkoaika Music Awards 2010

  • 26 389
  • 155
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Itseäni ihmetyttää tuo Avanged Sevenfold, jonka mahdollista menestystä en osannut edes ennakoida. Eikös tuo Nightmare-levy nyt ole (bändin sinänsä ihan laadukkaassa diskografiassa) aivan susipaska?

Toisena vähän samanlaisena tapauksena Mokoma, joka teki ihan kirkkaasti uransa heikoimman levyn (vain metalli-era mukaan laskettuna). En ihan tajua?

Mukava kuitenkin nähdä, että The Nationalin, Pendulumin, Magenta Skycoden, Anatheman, Ihsahnin ja Rytmihäiriön kaltaiset artistit ja bändit menestyivät. Oli yksittäisten artistien musiikista mitä mieltä tahansa ja sattui diggailemaan minkälaista musiikkia vaan, niin hienoa että jengi vielä löytää massan joukosta artisteja joiden musiikissa on sielua.

Tuolta hieman alempaa listaltahan näitä luonnollisesti löytyi sitten jo ihan kiitettävästi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Itseäni ihmetyttää tuo Avanged Sevenfold, jonka mahdollista menestystä en osannut edes ennakoida. Eikös tuo Nightmare-levy nyt ole (bändin sinänsä ihan laadukkaassa diskografiassa) aivan susipaska?

Toisena vähän samanlaisena tapauksena Mokoma, joka teki ihan kirkkaasti uransa heikoimman levyn (vain metalli-era mukaan laskettuna). En ihan tajua?
Niin, kuka mitenkin. Itse taas väittäisin olevani varsin aktiivinen musiikin kuuntelija, mutta löysin silti Avenged Sevenfoldin nimenomaan vasta tämän levyn myötä. Helvetin kovia biisejä, eikä todellakaan susipaskasta levystä kyse. Osui ja upposi ainakin allekirjoittaneeseen, vaikka kai tuon pitäisi vähän nuoremman väen musiikkia ennemmin olla.

Mokoma taas teki omalla mittapuullani yhden parhaista levyistään. Kuunteluahan tuo vaati, mutta auettuaan on toiminut loistavasti. Sen verran kova musiikkivuosi kuitenkin kyseessä, ettei Mokoma mahtunut viiden parhaan albumin listalle, kuten ei muuten myöskään Stam1na. Avenged Sevenfold sen sijaan pokkasi omalla listallani viitossijan.

Itse taas ihmettelen ennemminkin, että ihmiset eivät innostu tai tutustu Axel Rudi Pellin tuotoksiin, bändi kun julkaisi vuoden ehdottomasti parhaan albumin. Samoin hyvin vähän ääniä saivat muut vuoden helmet, Sabatonin ja Revolution Renaissancen uutukaiset. Niin ne mielipiteet vain vaihtelevat, kuten pitääkin.

Kiitos muuten ernestipotsille äänestyksen järkkäämisestä!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tuo Nightmare-levy nyt ole (bändin sinänsä ihan laadukkaassa diskografiassa) aivan susipaska?

No en tiedä, minun mielestäni menee kyllä sinne parempaan päähän. Minä en tykännyt yhtään Avengedin alkupään tuotannosta, sellainen karjuminen ei vaan oikein putoa, mutta tämä nykyinen tuotanto on erinomaista. Toki tämä uusi tuotanto on entistä lähempänä sitä ihan kauheaa ja halveksuttavaa mainstream-paskaa mutta ehkä juuri siksi näyttää että tämä levy on helpommin lähestyttävä ja siksi suosittu.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Niin, tuossa Avenged Sevenfold kommentissani oli kysymysmerkki perässä, koska olen kuullut levyn vasta pari kertaa ja sellainen vaikutelma vaan jäi.

Täytyy ilmeisesti uhrata aikaa vielä pariin lisäkuunteluun.

Niin ja meinstriim-paskaahan on kaikki mikä on virallisesti julkaistu. Eka demo on aina paras, paitsi jos joku muukin on kuullut sen. Siinä tapauksessa sekin on markkinahakuista kuraa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Niin, tuossa Avenged Sevenfold kommentissani oli kysymysmerkki perässä, koska olen kuullut levyn vasta pari kertaa ja sellainen vaikutelma vaan jäi.

Täytyy ilmeisesti uhrata aikaa vielä pariin lisäkuunteluun.

Niin ja meinstriim-paskaahan on kaikki mikä on virallisesti julkaistu. Eka demo on aina paras, paitsi jos joku muukin on kuullut sen. Siinä tapauksessa sekin on markkinahakuista kuraa.

Itse olen kuunnellut bändiä jo vuodesta 2003 tai jotain. Ei uusin mielestäni sysipaska tai edes huono ole. Levy aukesi ainakin minulle aika hitaasti. Aluksi tuntui, että ei levyllä ole kuin pari kovaa, mutta yhtäkkiä huomasin, että ei levyllä ole kuin pari heikompaa biisiä. Ihmetyttää miten tämä levy yhtäkkiä pomppaa kaikkien kehuttavaksi, kun mielestäni jo vuoden 2005 City Of Evil oli täynnä hittipotentiaaleja ja mielestäni ehkä se paras levy ensikosketukseksi. Oma suosikkini on toki Waking The Fallen. Ainiin Ylexit sun muutkin ovat ottaneet Avengedin nyt listoilleen.. kuinkas muuten. Jostain syystä muuten ärsyttää kuulla Avengedia kaikenmaailman (Ylexillä) poppiksen ja hoppiksen keskellä :). Jotenkin tuntuu, että Avengedista halutaan nyt vaikka väkisin manttelinperijää Metallica/Iron Maiden/Guns 'n Roses osastolle. Tällaista nuorempaa Megabändiä kun ei oikein ole.. siis Hevissä/Rockissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Taidan olla vanha kalkkis, kun minusta nämä äänestykset pitäisi olla painotettuja, ettei kaiken maailman saatananpalvaajat masinoi noita turhuuksia ykköstiloille. Joku 0.1 kerroin noille äänille genren perusteella ensi kerralla. Perustelut saa hakea vaikka "Maailmankaikkeuden kaunein biisi" -ketjusta. Onneksi voin aina lohduttautua Uncutin top50-listalla.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Taidan olla vanha kalkkis, kun minusta nämä äänestykset pitäisi olla painotettuja, ettei kaiken maailman saatananpalvaajat masinoi noita turhuuksia ykköstiloille. Joku 0.1 kerroin noille äänille genren perusteella ensi kerralla. Perustelut saa hakea vaikka "Maailmankaikkeuden kaunein biisi" -ketjusta. Onneksi voin aina lohduttautua Uncutin top50-listalla.

Siis tämä on ihan totta, tai no, voisi kieltää vaikka kaikki levyt mitä on soitettu Radio Rockilla tai NRJ:llä jne. Koska jos näitä asemia kuuntelee niin kuuntelee paskaa musiikkia, tietysti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taidan olla vanha kalkkis, kun minusta nämä äänestykset pitäisi olla painotettuja, ettei kaiken maailman saatananpalvaajat masinoi noita turhuuksia ykköstiloille.
Hmm, ehkä menen nyt provoon tai johonkin, mutta... siis top10:een mahtuu mm. suomeksi laulettua thrash-vaikutteista metallia, suomiräppiä, suomalaista poppia ja rockia, drum'n bassia, melankolista rockia ja klassista hevimetallia?

Ehkä Stam1na ja Mokoma, nuo radiosoittoakin saavat suhteellisen suositut metallibändit on sitten sitä saatananpalvausmusiikkia? Minusta ne nyt on aika isoon yleisöön puraisevaa melko suomalaiseen henkeen tehtyä raskasta musiikkia kummatkin. Tämän ajan "Eppu Normaaleja" ja "Hassisen Koneita".
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hmm, ehkä menen nyt provoon tai johonkin, mutta... siis top10:een mahtuu mm. suomeksi laulettua thrash-vaikutteista metallia, suomiräppiä, suomalaista poppia ja rockia, drum'n bassia, melankolista rockia ja klassista hevimetallia?
Älä tuu kuule mulle! Tunnen tasan kaksi musiikkilajia: hyvän ja huonon. Saatananpalvaus menee huonon alle.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Taidan olla vanha kalkkis, kun minusta nämä äänestykset pitäisi olla painotettuja, ettei kaiken maailman saatananpalvaajat masinoi noita turhuuksia ykköstiloille. Joku 0.1 kerroin noille äänille genren perusteella ensi kerralla. Perustelut saa hakea vaikka "Maailmankaikkeuden kaunein biisi" -ketjusta. Onneksi voin aina lohduttautua Uncutin top50-listalla.

Voithan aina perustaa "Leon Music Awards 2010"-ketjun, jossa annat ääniä mielestäsi niitä ansaitseville levyille. Sitten ne oikeasti hyvät levyt voittavat ja tulee hyvä mieli.

Ja josko vähän aiheestakin... Jatkiksen äänestyksen perusteella kärkikymppiin mahtuu vähän kaikenlaista meininkiä eikä Stam1nan pärjääminen tänä(kin) vuonna ole mikään ihme, mainstreamhevistä on kuitenkin kyse. "Viimeinen Atlantis" on karkean hutilaukauksen jälkeen taas sitä hyvää Stam1naa ja vaikka sanoituksiin parikin outoutta mahtuu, toisaalla mennään sitten todella väkevästi. Myös Jenni Vartiaisen Seilin menestyksen otan ilolla vastaan, "Missä muruseni on" taitaa olla omissa kirjoissani jopa vuoden 2010 kappale. Eikä tuossa Palefacen rieskassakaan suuremmalti vikaa ole. Kiuas valahti yllättävän alas vaikka "Lustdriven" onkin kelpo levy ja näemmä myös Pain of Salvation on kelvannut. On se musiikki vaan hieno keksintö!

Oikeastaan ainoa isomman pettymyksen ennakko-odotuksiin nähden tuottanut albumi oli Avenged Sevenfoldin uutukainen. Ei vain lähde niin pisaraakaan erinomaisten City of Evilin ja self-titledin jatkoksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voithan aina perustaa "Leon Music Awards 2010"-ketjun, jossa annat ääniä mielestäsi niitä ansaitseville levyille. Sitten ne oikeasti hyvät levyt voittavat ja tulee hyvä mieli.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku AS saa ykköstiloja äänestäjiltä. Hyvä levy ansaitsee glooriansa. Mutta kun katsoo samojen äänestäjien muut äänet, ainoa mieleen tuleva sana on :facepalm: Siksi minusta on kornia, että yhden (joojoo, kikkelihevi, sankarihevi, sukkahousuhevi jne,) genren jantterit vääristävät lopputuloksia melko lailla. Tulee ihan mieleen tangokuningas ja euroviisut. Vähemmistöt lobbaavat omiaan. End of story.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku AS saa ykköstiloja äänestäjiltä. Hyvä levy ansaitsee glooriansa. Mutta kun katsoo samojen äänestäjien muut äänet, ainoa mieleen tuleva sana on :facepalm: Siksi minusta on kornia, että yhden (joojoo, kikkelihevi, sankarihevi, sukkahousuhevi jne,) genren jantterit vääristävät lopputuloksia melko lailla. Tulee ihan mieleen tangokuningas ja euroviisut. Vähemmistöt lobbaavat omiaan. End of story.

Kyllähän sulla on nyt provoaminen päällimmäisenä mielessä, kun näitä kirjoittelet, mutta itseasiassahan tuossa kerrot että olet rasisti, koska mielestäsi rockia/heviä kuunteleva ihminen ei ole tarpeeksi älykäs äänestämään näinkin hienolla sivustolla tai muutenkaan älyllinen olento(vai miksi heille pitäisi laittaa 0,1 kertoimeksi ja saatananpalvojaksikin epäilet). Olet kyllä aika radikaalinen noissa mielipiteissä ja mieleen tulee sama paskan jauhanta, kun täällä joku vuosi sitten joku/jotkut (olitkohan sinäkin) yritti kertoa muille, mikä on oikeaa musiikkia ja mikä on sitten aivokuolleiden junttien musiikkia. Joka tällaista puhuu, kuuntelee yleensä taiteellista poppia tai jotain muuta oikeaksi kelpuutettavaa, kuten esim sigur ros, Radiohead tai muuta (tekisi mieli sanoa paskaa)

Ja kun nyt nostit jalustalle erityisesti inhoamasi kikkelihevin niin sen yksi peruspilari selvisi peräti sijalle 42 kokonaistuloksissa... AS ei tuohon genreen kuulu. Hmm no vääristäähän sekin, kun arvokkaita ääniä ei saanutkaan joku oikea bändi.

Hei, mutta sait sulan hattuun, kun menin provoihisi.

Minusta vain on äärimmäisen typerää lähteä arvioimaan ihmisiä musiikin perusteella. Musiikista on mukava väitellä, mutta jos mennään noin paljon äärimmäisyyksiin ja jopa aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin niin aletaan olla aika syvissä vesissä. Kukaan ei voi määritellä, mikä on oikeaa musiikkia. Jokaisella on siitä oma käsitys, eikä sitä pitäisi vähätellä, vaikka ei itse olekaan samaa mieltä. Jollekin maailman kauneinta on Phil Anselmon örinä ja jollekin viulun vingutus.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Bändin nimi on muuten Sigur Rós. Muun muassa se ja Radiohead ovat julkaisseet aikamoista scheissea mutta myös erinomaisen hyviä levyjä.

On hyvä, että ketjun nimi on Jatkoajan Music Awards 2010, koska se määrittelee sen, mitä JA:n kirjoittajat pitävät vuoden 2010 levyistä. Vaikea uskoa, että samat bändit vuodesta toiseen tekisivät aina sitä parasta musiikkia. Vai onko Iron Maidenin noin sadas levy tosiaankin niin laadukasta kamaa, että se ansaitsee sijan 10? Tämä vain esimerkkinä mainittuna. Positiivista listassa on mun mielestäni se, että siinä on paljon kotimaista musiikkia. Ehkä jotkut artistit todellakin elävät Suomessa musiikilla. Optimistisesti nimittäin toivon, että kuulijat ostavat musiikkinsa eivätkä warettaisi sitä.

Musiikin kauneus tai kamaluus on todellakin kuulijan korvassa. Itse toivon musiikissa olevan edes jotain melodiaa kakofonian sijaan ja että laulu on jotain muuta kuin tunnistamatonta örinää. Myös ylituotettu mainstream r&b on silkkaa paskaa, kun radiosoittojen kaikki biisit kuullostavat ihan samalta ja sama pätee tekotaiteelliseen tingeltangel-scheisseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta vain on äärimmäisen typerää lähteä arvioimaan ihmisiä musiikin perusteella. Musiikista on mukava väitellä, mutta jos mennään noin paljon äärimmäisyyksiin ja jopa aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin niin aletaan olla aika syvissä vesissä. Kukaan ei voi määritellä, mikä on oikeaa musiikkia. Jokaisella on siitä oma käsitys, eikä sitä pitäisi vähätellä, vaikka ei itse olekaan samaa mieltä. Jollekin maailman kauneinta on Phil Anselmon örinä ja jollekin viulun vingutus.
Missä menin henkilökohtaisuuksiin? Taidat olla yliherkkä asioille, jotka ovat sinulle rakkaita. Minä puhun siitä, että tällaisissä äänestyksissä raskaan musiikin kuuntelijat vääristävät suppealla musiikkimaullaan lopputuloksia rankemman päälle. Jos raskas musiikki on niin loistavaa tänäkin vuonna, miksei ne samat levyt pärjää äänestyksissä, joihin osallistuvat musiikin todelliset ammattilaiset? Johtuisikohan se siitä, että sen saman biisin veivaaminen ei loppujen lopuksi ansaitsekaan kauhean paljon huomiota?
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Minä puhun siitä, että tällaisissä äänestyksissä raskaan musiikin kuuntelijat vääristävät suppealla musiikkimaullaan lopputuloksia rankemman päälle. Jos raskas musiikki on niin loistavaa tänäkin vuonna, miksei ne samat levyt pärjää äänestyksissä, joihin osallistuvat musiikin todelliset ammattilaiset?

Juu homma muistuttaa euroviisuja kiirastulesta.

Itse en varsinaiseen äänestykseen osallistunut, koska vuosi 2010 edusti meikäläiselle hyvin heikkoa vuosikertaa. Mutta kyllähän sieltä muutama helmi nousi esille. Mainittakoon näin jälkikäteen, että erityisesti jäi mieleen The Nationalin High Violet-levy ja sieltä raita Bloodbuzz Ohio. Hypnoottista!
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Jos raskas musiikki on niin loistavaa tänäkin vuonna, miksei ne samat levyt pärjää äänestyksissä, joihin osallistuvat musiikin todelliset ammattilaiset?

Arvelen, mutten esitä faktana, että keskimääräinen Jatkoaikaan kirjoitteleva kendojanari kuuntelee etupäässä raskasta musiikkia ja näitä albumeita, mitkä Jatkoaika Music Awards 2010 -äänestyksessäkin pärjäsivät. Millä tavoin se on oman musiikkimakusi mukaisten edustajien tuotoksista nauttimisestasi pois, että äänestystulos on nyt tällainen, kuin se on?
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Arvelen, mutten esitä faktana, että keskimääräinen Jatkoaikaan kirjoitteleva kendojanari kuuntelee etupäässä raskasta musiikkia ja näitä albumeita, mitkä Jatkoaika Music Awards 2010 -äänestyksessäkin pärjäsivät.

Näin arvelen minäkin. Täten äänestyksen tulos ei ole voinut vääristyä mitenkään. Ja keitä mahtaa olla nämä musiikin todelliset ammattilaiset? Klaus Järvinen ja Pirkko Liinamaa? Taitaapi Leon nyt vain hassutella viesteillään, aivan kuten suosikkijoukkueensakin vastustajia siinä yhdessä huipussa biisissä meinaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tämä tosiaan ole kuin Jatkoajan totuus ja sellaisena se on haluttu esittääkin. Alamummo jo tuolla kiteytti asiaa aika hyvin.

Ei nämä tulokset aina itseänikään kaikin puolin miellytä, mutta minkäs teet. Tietyillä bändeillä on vankkumaton suosio Jatkoajankin kuulijakunnassa, se voi vähän leimata tuloksia ehkä, mutta on ne itsellänikin omat suosikkini joiden pääsy vuosilistauksilleni on suhteellisen helppoa. Tiettyjen bändien kohdalla vaan ne fanilasit on olemassa ja se vaikuttaa väistämättä.

Mitään yleismaailmallisen päteväähän tämän ei kai ole tarkoitus olla. Omasta mielestäni on silti mukavaa vuosittain kartoittaa mitkä jutut jatkoaikalaisille kolahtaa eniten ja verrata omaa musiikkimakua muiden musiikkimakuihin.

Omasta mielestäni ehdottomasti vuoden paras levy, eli Anatheman We're Here Because We're Here pärjäsi ihan kohtuullisesti, jos nyt ei olisi ollut vääryys korkeampikin sijoitus. Ei silti muuta sitä, että itselleni se on viime vuoden hienoin julkaisu.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos raskas musiikki on niin loistavaa tänäkin vuonna, miksei ne samat levyt pärjää äänestyksissä, joihin osallistuvat musiikin todelliset ammattilaiset? Johtuisikohan se siitä, että sen saman biisin veivaaminen ei loppujen lopuksi ansaitsekaan kauhean paljon huomiota?

On se perkele kyllä väärin ettei tällä lätkäaiheisella palstalla osata ymmärtää samalla tavalla musiikin hienoutta kuin ammattilaisten virallisissa äänestyksissä. Kyllähän täälläkin pitäisi vannoa Nationalin, Villa Nahin ja Arcade Firen nimeen, onhan se nyt jo vitun trendikästäkin.

TOP10:stä en mä ainakaan löytänyt yhtään raskaampaa musiikkia tai saatananpalvontaa. Mainstreamiä käytännössä kaikki. Sijalta 13. löytyy sitten Ihsahn minkä voinee tuohon laskea. Sijalla 25 sitten Burzumin Belus kymmenellä pisteellä, siinä taas on saatananpalvojat masinoineet huolella.

Mä en ainakaan niin hyviä levyjä metallin ulkopuolelta löytänyt tänä vuonna että olisivat pisteille päässeet. Välilevy CMX:ltä, poppilevy Manicseilta jne. Ehkä taas ensi vuonna jotain muutakin voi äänestellä, niin ei Leon loukkaannu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ehkä taas ensi vuonna jotain muutakin voi äänestellä, niin ei Leon loukkaannu.
Pitäkää tunkkinne! En taatusti äänestä enää ikinä Jatkoajan vuoden metallilevy-äänestyksessä! Kiittäkää onneanne, etten nähnyt yhtään leffaa viime vuonna. Olisitte saaneet kuulla kunnianne siinäkin äänestyksessä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Meinataanko, että äänestetään aina sitä bändiä/genreä, eikä kyseisen vuoden levyjä? Myönnettäköön, että se on helppo fakkiutua tietylle alueelle, määritellä hyvä meininki ja nostaa näitä tekijöitä esiin.

Itsekin lukiessani jotain musiikkialan lehtien vuosilistauksia hämmästelen tuloksia. Siellä on listat täynnä bändejä ja artisteja, joista en ole kuullutkaan. Tietysti, asiantuntijoilla ja musiikin suurkuluttajilla on laajempi kenttä hallussaan kuin minulla. Sitten taas tulee mieleen, että listauksiin sisällytetään piiloviesti jättämällä tarkotuksella itsestäänselvyydet ja isot nimet sivuun, -eihän mainstreamistä voi tykkää- ja listojen sisältöön vaikuttaa itse taidetta enemmän asenteet. Ehkäpä sitä vuosilistauksissa halutaankin nostaa esiin joku vuoden aikana kolahtanut uusi nimi, vaikkei vanhoissakaan olisi ollut valittamista.

Asiantuntijat on oma lajinsa, mutta enpä kyllä jaksais kattella MTV Music Awardsiakaan, että tässä johtopäätelmissäni en edennyt mihinkään. Kannattaa varmaan luottaa vaan omaan tekemiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mä en ainakaan niin hyviä levyjä metallin ulkopuolelta löytänyt tänä vuonna että olisivat pisteille päässeet. Välilevy CMX:ltä, poppilevy Manicseilta jne. Ehkä taas ensi vuonna jotain muutakin voi äänestellä, niin ei Leon loukkaannu.

Sen enempää lusikkaani soppaan laittamatta tyydyn toteamaan, että tässähän nyt vaan päädytään vahvistamaan sitä Leonin provona heittämää juttua. Siinä vaiheessa kun "metallin ulkopuolelta ei löydy mitään" ja esimerkiksi heitetään CMX ja Manics, niin tunnustan että kyllä itsellenikin tulee välittömästi mieleen että kyseisen ihmisen musiikkimaku ei oikeasti kovin laaja ole. Ei sillä että siinä mitään pahaa olisi. Eikä se varmaan ole edes totta. Sen kuvan siitä vaan minä saan.
Enkä väitä että Manics edustaisi samaa genreä kuin vaikka Stam1na, on vaan niin kovin odotettu esimerkki siitä "muusta hyvästä musiikista".

Itselleni tuon listan "raskaammat" bändit edustaa sitä väsyneintä musiikkigenreä: Volbeat, Avenged Sevenfold, Pain of Salvation, Iron Maiden, jne. on oikeasti meikäläisen korvaan niin väsynyttä ja ennalta-arvattavaa ettei mitään rajaa. Stam1na ja Mokoma menee samaan kategoriaan muutamia todella hienoja biisejä lukuunottamatta. Pendulum taas on se tosimiesten valinta jos pitää kertoa omaavansa laajan musiikkimaun ja tykkäävänsä esim. elektronisesta musiikista. CMX, Ismo Alanko ja Herra Ylppö taas on kovin odotettuja. Siinä vaiheessa kun ei keksitä enää "metallibändejä" niin otetaan kehiin raskaampi rock, tai katu-uskottavuutensa aiemmin hankkineet miehet.

Omalta listalta ei raskaampaan musaan päin viittaavia bändejä oikein löytynyt. Anathemakaan ei sinne oikein osu. Ja Ghost Brigaden Isolation Songsin kaltaista oikeasti hyvää raskaampaa musaa ei viime vuonna omiin korviin osunut. Agalloch oli hyvää, mutta sitäkään ei tullut kuultua riittävästi, jotta olisin sen uskaltanut listata.

Makuasioita jne.
 

Outsider

Jäsen
Kattavat listat:
Vuoden Albumi

1. Stam1na - Viimeinen Atlantis
2. Avenged Sevenfold - Nightmare
3. Paleface - Helsinki - Shangri La
4. Jenni Vartiainen - Seili
5. Mokoma - Sydänjuuret
6. Pendulum - Immersion
7. The National - High Violet
8. CMX - Iäiti
9. Anathema - We're Here Because We're Here
10. Iron Maiden: The Final Frontier

Vähän huvittaa, kun toisten mielestä lista on pelkkää saatananpalvausta ja toisten mielestä listalla ei ole yhtään raskaampaa musiikkia, vaikka heti ykkösenä on Stam1na.

Muuten tämmöset listaukset ei yleensä jaksa kiinnostaa, mutta nimenomaan nämä eri foorumien omat listat ovat hyviä keinoja bongailla itselle uutta musiikki, varsinkin jonkun "tutun" nimimerkin listaamana. Joskus löytyy jotain hyvää, joskus ei.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Vähän huvittaa, kun toisten mielestä lista on pelkkää saatananpalvausta ja toisten mielestä listalla ei ole yhtään raskaampaa musiikkia, vaikka heti ykkösenä on Stam1na.

Muuten tämmöset listaukset ei yleensä jaksa kiinnostaa, mutta nimenomaan nämä eri foorumien omat listat ovat hyviä keinoja bongailla itselle uutta musiikki, varsinkin jonkun "tutun" nimimerkin listaamana. Joskus löytyy jotain hyvää, joskus ei.
Niin, eihän tuosta kukaan suht normaalilla järjenjuoksulla varustettu ihminen löydä mitään viittauksia saatananpalvaukseen (hihhih, onpa muuten hassu termi). Esimerkiksi Mokoma, Stam1na ja Avenged Sevenfold ovat ns. tavallisen poppikansan hiukan raskaampaa musiikkia. Maidenista nyt turha on edes mitään sanoa, sillä kun on kuuntelijoita vähän jokaisessa sukupolvessa ja yhteiskuntaluokassa. Paitsi että oli muuten heidän paras levynsä sitten vuoden '88.

Mutta se näissä forumilistauksissa parasta on, että niin monen eri musiikkityylin kuuntelijat kohtaavat ja saavat vinkua toistensa musiikkimausta. Esimerkiksi minä kuuntelen enimmäkseen Black metallia, RAC:tä ja klassista, ja en ihan aina ymmärrä että miten se on joltain muulta pois. Ilmeisesti kuitenkin näin on.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Itsekin lukiessani jotain musiikkialan lehtien vuosilistauksia hämmästelen tuloksia. Siellä on listat täynnä bändejä ja artisteja, joista en ole kuullutkaan. Tietysti, asiantuntijoilla ja musiikin suurkuluttajilla on laajempi kenttä hallussaan kuin minulla. Sitten taas tulee mieleen, että listauksiin sisällytetään piiloviesti jättämällä tarkotuksella itsestäänselvyydet ja isot nimet sivuun, -eihän mainstreamistä voi tykkää- ja listojen sisältöön vaikuttaa itse taidetta enemmän asenteet.

Itselläni on tästä ilmiöstä melko selkeä näkemys ja tietyllä tavalla olen "asiantuntijoiden" puolella siinä mielessä, että luotan heidän näkemykseensä lukea musiikkimaailman suuntauksia.

Brian Eno (oliko?, oli kai) lausui mielestäni nerokkaan kommentin uuden Velvet Underground kirjan takakanteen. The first Velvet Underground album sold only 10.000 copies, but everyone who bought it, formed a band.

Eli aina levyn merkitys ei ole mitattavissa ostajien määrällä, vaan sen merkityksellä musiikkikenttään. Sen arviointi levyn julkaisuvuonna on hankalaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös