Jatkoaika elämälle - Minäkin luovutan!

  • 26 722
  • 59

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Elinluovutuskortii on löytynyt 21v.

Verta en saa luovuttaa vaikka mieli tekisi. On vähän turhankin "paksu" veri, siihenkin tuo auttaisi.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Elinluovutuskorttia en vielä omista, mutta verta olen käynyt luovuttamassa vajaat 30 kertaa. Tänäkin vuonna jo viisi kertaa ja kuudes kerta olisi tulossa ihan vuoden viimeisinä päivinä. Elinluovutuskortin voisi laittaa hankintaan.
 

Ylläpito

Administrator
Verenluovutusta voisin ehkä taas muutaman vuoden tauon jälkeen harkita. Viimeksi verikokeissa lähti jalat alta ja sai näytteenottaja kerätä rojujaan ympäri huonetta. Aiemmin tuollaista ei ollut koskaan käynyt, siksi hieman enemmän jännittää.
Tsemppiä luovutukseen, mikäli uskaltaudut!
Tilasin juuri kampanjan innoittamana elintenluovutuskortin. Tämä toimenpide on pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta aina jäänyt aikeeksi. Jatkoajan haaste palveli siis toimeenpanevana voimana.
Upeaa!
Minäkin olin siinä luulossa että luovutuskortti olisi tarpeellinen, mutta juuri tällä tavoin on ammattilainen vahvistanut minulle asioiden olevan. Pykälä on tarpeellinen, sillä kuolleen tai aivokuolleen elinten siirtämisellä on tavaton kiire. En muista mitkä elimet kestävät jäähdytettynä parhaiten kuljetusta, mutta olisiko kuutisen tuntia maksimi. Joidenkin elinten kohdalla tuo aika on selvästi lyhyempi.

Omaiset voivat tosiaan ryhtyä esteeksi elinten luovuttamiselle. Ennakoimattomasti kuolleen läheiset voivat järkytyksensä keskellä mennä niin sanotusti puihin, vaikka asiaan ei liittyisi mitään uskonnollista tai muulla tavoin elämänkatsomuksellista syytä. Ehkä tuon ymmärtää. Saattaa tuntua kestämättömältä ajatukselta antaa lupa irrottaa siirrännäisiksi kelpaavat osat omalta lapselta tai puolisolta, jonka kanssa on kenties muutama tunti sitten eletty mitä mukavinta arkipäivää. Rationaalisen harkinnan vaatimus voi tuollaisessa tilanteessa osoittautua ylivoimaiseksi.
Juuri näin. Lain muutos toi tilanteeseen muutosta, mutta ei niitä yhäkään revitä omaisilta kysymättä. Ja se voi olla tosiaan sellainen paikka, että ellei ole elinikänään tehnyt asiaa selväksi tai kortilla sitä ilmaise, voi olla että elimet jäävät mätänemään. Pienellä vaivalla on helppo asia varmistaa.
Elinluovutuskortti löytynyt vuodesta 2005, enpä ajatellut uutta väkertää. Verenluovutuksen osalta en oikein kriteereistä tiedä, näin arsipiispasena (aka perna poistettu) saattaa tuo puute muodostua esteeksi.
Nyt en osaa sanoa mikä tuon vaikutus on. Kannattaa tsekata Veripalvelun sivut ja tuolta meidän kampanjasivulta löytyy myös Veripalvelun palveleva puhelin & sähköposti, josta varmasti osaavat kertoa muodostuuko tuo esteeksi.
Elinluovutuskortin hommasin joskus ihan pikku muksuna. Oon siitä aika ylpeä, siis että halusin jo sillon olla jotenkin avuksi. Toi verenluovutus ei o onnistunut koska sex drugs and rock n roll mutta kovasti ois aikeissa sekin vielä toteuttaa.
Jos seksikarensseiltasi ehdit, ei muuta kuin luovuttamaan!
Elinluovutuskortti on ollut jo iät ja ajat. Verta en ole luovuttanut vielä, ei vain ole tullut tehtyä sitä. Ehkä tuo veriarvokin pitäisi ensin tarkistaa...
Kyllä ne siellä verenluovutustilaisuudessa tsekkaavat kaiken. Ensikäynnillä tulee tutkituksi veriryhmä ja kaikki muu tarkemmin, Hb katsotaan joka kerta ennen luovutusta.

- Matti Liljaniemi
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tilasin töihin 100kpl elinluovutuskortteja jaettavaksi. Ei olisi tullut mieleen ilman tätä hienoa kampanjaa. Hyvä Jatkoaika!
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Elimiä saan luovutulla omalla kortilla, mutta verta en ole koskaan luovutellut. Pitäs varmaan vihdoosta viimein käydä koittamas. Hb:kin piisais. Tuli muuten yllätyksenä, että astmaatikoille olis joskus ollut jotain karenssia, kuten tuossa etusivulla joku kirjoitti.

Tulispa se veriryhmäkin sitten omaan tietoon, jos kävis verta luovuttelemas :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ensimmäisen elinluovutuskortin hankin joskus 90-luvun alkupuolella ja sen nuhraannuttua tunnistamattomaksi pistin tilaukseen uuden kortin, jonka posti minulle taannoin toimitti. Vaikka osa omaisistani tietää, että elimeni saa luovuttaa kuolemani jälkeen niin haluan kortilla varmistua siitä ettei eteen tule tilannetta, että joku joutuu arpomaan voiko elimiäni käyttää hyödyksi vaiko ei.

Verta en voi luovuttaa, sen Veripalvelun säännöt jo kieltävät. Luuytimen luovuttajaksi olisin kelvannut mutta havahduin siihen liian myöhään ja ikä tuli esteeksi, tuolloin ensiluovuttajan tuli olla alle 40-vuotias ja olin jo ylittänyt kyseisen maagisen rajan.

vlad.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Ilmoittaudun.

Elinluovutus on ollut käytössä jo parikymmentä vuotta ja verta olen luovuttanut n. 55 kertaa.
 

HeroForSale

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punapaitaiset
Verta en ole ikinä luovuttanut, eikä elimistäkään siirrettäväksi ole, mutta molempia on minulle luovutettu ja siitä pyrin olemaan päivittäin ja ikuisesti kiitollinen.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin luovuttamassa verta. Aika nopeasti veret pussiin tuli: 4min ja 6 sekuntia. Taisi olla 7. luovutuskerta. (Aika vähän noilla tuota A-:sta olikin)
 
Viimeksi muokattu:

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Elinluovutuskortti ollut jostain 90-luvun puolilta välin kukkarossa, mutta en tiedä kelpaako nekään mihinkään, koska veri ei ainkanaa reuman takia kelpaa. Luovuttaisin kyllä, jos saisin.

Oletko kysynyt asiasta? Itselläni ei ainakaan (selkäranka-)reuma ole estänyt luovuttamasta, koska lääkkeitä en sairauteeni syö.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Elinluovutuskortti oli jo teininä, ja kaikki läheiset tietää kantani. Sitä en tiedä ottavatko elimeni, kun veri ei kelpaa. Asuin hullun lehmän taudin aikaan Briteissä yli sallitun aikamäärän, ja sen jälkeen en sitten ole saanut luovuttaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Elinluovutuskortti on, mutta tilasin äsken uuden vanhan haperruttua muhjuksi. Kortin etu on se, että jos ottaa ja kuolee niin elimet voidaan kaapia uudelle käyttäjälle ilman omaisten suostumusta. Sano KYLLÄ elinluovutukselle. - Elinluovutus sanoo asiasta näin:

Jos mahdollisella elinluovuttajalla ei ole elinluovutuskorttia, kysytään tietoja mielipiteestä hänen omaisiltaan. Allekirjoitettu elinluovutuskortti helpottaa läheisiä vaikeassa tilanteessa. Omainen ei voi kieltää elinten luovutusta omaan tahtoonsa vedoten.

Verta en enää voi luovuttaa, tämän estää litium-lääkitykseni kuningasten sairauteeni nimeltä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Verta jäälle -kampanjassa olin kuitenkin mukana, ja sitä ennen muutamia kertoja.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Elinluovutuskorttia ei ollut, mutta nytpä se on tilattu.

Verta olen käynyt luovuttamassa säännöllisesti, koska itsel on korkea hemmari niin siitä on hyötyä myös itselle ja jos siitä on hyötyä jollekin muullekin niin sehän on vaan win-win tilanne.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mukana. Elinluovutuskortti löytyy ja verta olen luovuttanut lähemmäs 50 kertaa. Ikinä en ite muista millon oon siellä käyny, mutta ilmottavat tekstarilla kun ois taas aika mennä, kätevää :)
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Elinluovutuskortii on löytynyt 21v.

Verta en saa luovuttaa vaikka mieli tekisi. On vähän turhankin "paksu" veri, siihenkin tuo auttaisi.

Lisään vielä sen, että olen ollut ensi keväänä 10v saman ihmisen kanssa. Ja vain se, että olemme molemmat miehiä estää meitä luovuttamasta verta vaikka haluaisimme.

Kummallakaan ei ole muita suhteita (tiekenkin voin vain itsestäni olla varma), joten ei tunnu hyvältä tuo rajoite.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Verta luovutin keväällä ja nyt seuraavan kerran taas varmaan keväällä joskus huhtikuussa. Muutama tatuointi on on tullut kehoon ja ne viivästyttävät sääntöjen mukaan muistaakseni luovuttamista...

Eliluovutuskortti on tilattu. Olishan se miehekästä että jos meitsi kuolee niin mun ropasta löytyy jotain varaosia niitä kaipaaville!
 

Ikaros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern Münich, NHL, 49's ja Lorna Shore
Elinluovutuskortti löytyy lompakosta, mutta verta en ole luovuttanut, koska minulla on astma ja ei ole kelpoa tuommoinen veri.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tsemppiä luovutukseen, mikäli uskaltaudut!Upeaa!Juuri näin. Lain muutos toi tilanteeseen muutosta, mutta ei niitä yhäkään revitä omaisilta kysymättä. Ja se voi olla tosiaan sellainen paikka, että ellei ole elinikänään tehnyt asiaa selväksi tai kortilla sitä ilmaise, voi olla että elimet jäävät mätänemään.
- Matti Liljaniemi

Hyvä tietää tämäkin, vaikka elinluovutuskortti on lompakossa ollut 1990-luvun loppupuolelta alkaen.

Eri asia sitten, mitkä elimet minulta kenellekään kelpaisivat. Ainakin sydämen ja keuhkot saisi nakata roskikseen. Aivoni voitaisiin sentään varmaan siirtää tekniikan kehittyessä, mielellään johonkin kyborgiruumiiseen. Half man, half machine, 100% Jatkoajan foorumisti.

Verenluovutus ei onnistu, siihen on monta terveydellistä syytä ja perussairautta.

Veriryhmien yhteensopivuuden voi jokainen kerrata vaikka wikipedian kätevästä taulukosta.

Type O Negative -porukan kannattaa käydä vertaan luovuttamassa, vaikka heitä onkin suomalaisista vain viisi prosenttia, sillä O- kelpaa kaikille veriryhmille.

Oma veriryhmäni on O+, ja tähän samaan kategoriaan yltää 28% suomalaisista. Veriryhmä A+ on Suomessa yleisin, 37 prosenttia.
 

Ylläpito

Administrator
Kiitos kaikille tähän asti mukaan lähteneille!
Mukana. Elinluovutuskortti löytyy ja verta olen luovuttanut lähemmäs 50 kertaa. Ikinä en ite muista millon oon siellä käyny, mutta ilmottavat tekstarilla kun ois taas aika mennä, kätevää :)
Itse tapaan tagata itseni aina Veripalvelun toimipisteeseen; voi sitten FB:stä selailla aina koska olisi seuraava mahdollisuus käydä.
Lisään vielä sen, että olen ollut ensi keväänä 10v saman ihmisen kanssa. Ja vain se, että olemme molemmat miehiä estää meitä luovuttamasta verta vaikka haluaisimme.
Henkilökohtaisesti samaa mieltä, että tuo on kyllä syvältä. Tuollainen vakuutusmatematiikka-henkinen päätelmähän tuossa on noista riskeistä vain tehty. Sama kuin nuo hullun lehmän taudit ja niihin liittyvä pysyvä este.

No, uskoisin että tältäkin osin asenteet vielä muuttuvat, ehkä jopa lähivuosina. Onhan tuosta keskusteluakin ollut.

- Matti Liljaniemi
 
Suosikkijoukkue
TPS
Hieno kampanja tärkeästä asiasta ja hyvä toteutus Jatkoajan ylläpidolta. Hatunnosto täältä! Elinluovutuskortti löytyy lompakosta - ja on löytynyt jo vuosia. Verta luovutellaan heti kun terveydentila sen sallii!
 

Lobotomovski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvä kampanja jatkoajalta. Verta olen itse luovuttanut likemmäs kaksi vuosikymmentä, elinluovutuskorttikin lompakosta löytyy.

Luuytimenluovuttajarekisteriä haluaisin mainostaa tuohon lisäksi. Mun lukioaikainen opettajani, hemmetin mukava heppu, menehtyi aikoinaan leukemiaan kolmikymppisenä. Ei löytänyt sopivaa luovuttajaa ajoissa. Kuulin asiasta jokunen vuosi lukion jälkeen ja perkeleennyin niin, että marssin liittymään rekisteriin hetimiten. Vaiva oli ja on käytännössä täysin olematon, verikoe ja jonkun lapun täyttäminen. Olen nyt viitisentoista vuotta odotellut, josko kudostyyppi joskus mätsäisi jonkun tarvitsijan kanssa. Todennäköisesti kutsua ei koskaan tule, mutta jos tulee, luovutan empimättä.

Veripalvelun sivuilta ja toimistoista löytyy lisää tietoa. Luovutetun veren aineksia voi antaa yhdelle jos toiselle tarvitsijalle, mutta luuytimen luovuttajana saatat hyvinkin olla se ainoa ihminen maailmassa, joka jonkun hengen voi pelastaa. Nostan hattuani, jos yksikin jatkoaikalainen näyttää mahtavat pallinsa ja liittyy rekisteriin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä tarkoitus, valitettavasti taustalla on niin hämärä organisaatio että luovutan vereni mielummin vaikka oikeastaan minkä muun kampanjan tahansa puitteissa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tullut aktiivisesti luovutettua verta jo pidemmän aikaa ja tähän ei ehdi mukaan, kun viime kerrasta on niin vähän aikaa. Tuollaisen elinluovutuskortin taidan hommata tämän innoittamana. Eipä niillä mitään sitten enää taida tehdä kun homma on paketissa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ketjua selasin läpi ja ehkä vastauskin olisi löytynyt tuolta matkan varrelta, mutta kysytään silti. Itselläni on lompakossa elinluovutustestamentti ollut jo vuosikausia ja läheisilleni olen tehnyt tämän selväksi, että kaikki toimivat elimet pistetään sopivaan käyttöön. Mutta kysymys kuuluu, joko olemassa on jokin sähköinen järjestelmä mihin voisi vielä erikseen rekisteröityä, että elimet menisivät jollekkin niitä tarvitsevalle, ettei homma jäisi jostain hävitetystä lompakosta tai kortista kiinni. Tiedän että näillä asioilla on kuitenkin kiire kun minut ojan pohjalta poimitaan ja tunnistetaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös