Tsemppiä luovutukseen, mikäli uskaltaudut!Verenluovutusta voisin ehkä taas muutaman vuoden tauon jälkeen harkita. Viimeksi verikokeissa lähti jalat alta ja sai näytteenottaja kerätä rojujaan ympäri huonetta. Aiemmin tuollaista ei ollut koskaan käynyt, siksi hieman enemmän jännittää.
Upeaa!Tilasin juuri kampanjan innoittamana elintenluovutuskortin. Tämä toimenpide on pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta aina jäänyt aikeeksi. Jatkoajan haaste palveli siis toimeenpanevana voimana.
Juuri näin. Lain muutos toi tilanteeseen muutosta, mutta ei niitä yhäkään revitä omaisilta kysymättä. Ja se voi olla tosiaan sellainen paikka, että ellei ole elinikänään tehnyt asiaa selväksi tai kortilla sitä ilmaise, voi olla että elimet jäävät mätänemään. Pienellä vaivalla on helppo asia varmistaa.Minäkin olin siinä luulossa että luovutuskortti olisi tarpeellinen, mutta juuri tällä tavoin on ammattilainen vahvistanut minulle asioiden olevan. Pykälä on tarpeellinen, sillä kuolleen tai aivokuolleen elinten siirtämisellä on tavaton kiire. En muista mitkä elimet kestävät jäähdytettynä parhaiten kuljetusta, mutta olisiko kuutisen tuntia maksimi. Joidenkin elinten kohdalla tuo aika on selvästi lyhyempi.
Omaiset voivat tosiaan ryhtyä esteeksi elinten luovuttamiselle. Ennakoimattomasti kuolleen läheiset voivat järkytyksensä keskellä mennä niin sanotusti puihin, vaikka asiaan ei liittyisi mitään uskonnollista tai muulla tavoin elämänkatsomuksellista syytä. Ehkä tuon ymmärtää. Saattaa tuntua kestämättömältä ajatukselta antaa lupa irrottaa siirrännäisiksi kelpaavat osat omalta lapselta tai puolisolta, jonka kanssa on kenties muutama tunti sitten eletty mitä mukavinta arkipäivää. Rationaalisen harkinnan vaatimus voi tuollaisessa tilanteessa osoittautua ylivoimaiseksi.
Nyt en osaa sanoa mikä tuon vaikutus on. Kannattaa tsekata Veripalvelun sivut ja tuolta meidän kampanjasivulta löytyy myös Veripalvelun palveleva puhelin & sähköposti, josta varmasti osaavat kertoa muodostuuko tuo esteeksi.Elinluovutuskortti löytynyt vuodesta 2005, enpä ajatellut uutta väkertää. Verenluovutuksen osalta en oikein kriteereistä tiedä, näin arsipiispasena (aka perna poistettu) saattaa tuo puute muodostua esteeksi.
Jos seksikarensseiltasi ehdit, ei muuta kuin luovuttamaan!Elinluovutuskortin hommasin joskus ihan pikku muksuna. Oon siitä aika ylpeä, siis että halusin jo sillon olla jotenkin avuksi. Toi verenluovutus ei o onnistunut koska sex drugs and rock n roll mutta kovasti ois aikeissa sekin vielä toteuttaa.
Kyllä ne siellä verenluovutustilaisuudessa tsekkaavat kaiken. Ensikäynnillä tulee tutkituksi veriryhmä ja kaikki muu tarkemmin, Hb katsotaan joka kerta ennen luovutusta.Elinluovutuskortti on ollut jo iät ja ajat. Verta en ole luovuttanut vielä, ei vain ole tullut tehtyä sitä. Ehkä tuo veriarvokin pitäisi ensin tarkistaa...
Elinluovutuskortti ollut jostain 90-luvun puolilta välin kukkarossa, mutta en tiedä kelpaako nekään mihinkään, koska veri ei ainkanaa reuman takia kelpaa. Luovuttaisin kyllä, jos saisin.
Jos mahdollisella elinluovuttajalla ei ole elinluovutuskorttia, kysytään tietoja mielipiteestä hänen omaisiltaan. Allekirjoitettu elinluovutuskortti helpottaa läheisiä vaikeassa tilanteessa. Omainen ei voi kieltää elinten luovutusta omaan tahtoonsa vedoten.
Elinluovutuskortii on löytynyt 21v.
Verta en saa luovuttaa vaikka mieli tekisi. On vähän turhankin "paksu" veri, siihenkin tuo auttaisi.
Tsemppiä luovutukseen, mikäli uskaltaudut!Upeaa!Juuri näin. Lain muutos toi tilanteeseen muutosta, mutta ei niitä yhäkään revitä omaisilta kysymättä. Ja se voi olla tosiaan sellainen paikka, että ellei ole elinikänään tehnyt asiaa selväksi tai kortilla sitä ilmaise, voi olla että elimet jäävät mätänemään.
- Matti Liljaniemi
Itse tapaan tagata itseni aina Veripalvelun toimipisteeseen; voi sitten FB:stä selailla aina koska olisi seuraava mahdollisuus käydä.Mukana. Elinluovutuskortti löytyy ja verta olen luovuttanut lähemmäs 50 kertaa. Ikinä en ite muista millon oon siellä käyny, mutta ilmottavat tekstarilla kun ois taas aika mennä, kätevää :)
Henkilökohtaisesti samaa mieltä, että tuo on kyllä syvältä. Tuollainen vakuutusmatematiikka-henkinen päätelmähän tuossa on noista riskeistä vain tehty. Sama kuin nuo hullun lehmän taudit ja niihin liittyvä pysyvä este.Lisään vielä sen, että olen ollut ensi keväänä 10v saman ihmisen kanssa. Ja vain se, että olemme molemmat miehiä estää meitä luovuttamasta verta vaikka haluaisimme.